• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebye prisskillnad ?

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Petterssonbj

Jag förmodar att din bil hade en gällande försäkring när du råkade ut för haveriet men Midland stod för självrisken så för dig kostade det inget?

Det står tydligt i villkoren från Midland att deras ”försäkring” gäller i max 10 år, 50.000 mil eller så länge fordonets hel- eller halvförsäkring inklusive maskinskadeförsäkring gäller.
Det står också att man endast åtar sig att betala självrisken och att det är ett krav att skadan täcks av fordonets (din) maskinskadeförsäkring. Man hänvisar hela tiden till fordonets försäkring.

I slutändan spelar det kanske ingen roll då det i ditt fall fick ett lyckligt slut.
Men om man skall gå efter villkoren som de ser ut idag så ersätter inte Midland några motorskador eller bärgningar alls. Man ersätter bara kostnader för självrisken på den vanliga försäkringen.
Ingen försäkring = ingen ersättning

Egentligen inget konstigt om man tänker efter lite.
Marginalen på den olja man köper vid ett byte kanske en gång per år per bil är knappast så hög att den räcker till för att Midland skall kunna ge oss en komplett maskin och assistansförsäkring år ut och år in upp till 50.000 mil...
Det är ju bara att jämföra med vad det kostar att teckna en vanlig enkel fristående assistansförsäkring per år. Och i den kostnaden förväntas vi ju även stå för självrisken själva.

Det viktigaste är ju att vi inte tror att vi har en försäkring och sen när det verkligen händer något så står man där.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Riktigt komiskt med garanti till 50.000 mil när fiats nya motorer har en livslängd på 30.000 mil enligt hemsidan nedan. Välj motor så ser du livslängd bland annat.
Fiat Ducato Camper [Product - Engines]
Kollade länken du hänvisade till då jag blev förvånad att Fiat säger att deras motor
håller bara 30 000 mil
Vad jag kan förstå så är det deras så kallade robotic gearbox
de menar. Där har det ju tidigare funnits en bekymmer
Lifetime - livstid :confused:
Lifespan - livslängd :confused:

mvh p-zon
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Petterssonbj

Jag förmodar att din bil hade en gällande försäkring när du råkade ut för haveriet men Midland stod för självrisken så för dig kostade det inget?

Det står tydligt i villkoren från Midland att deras ”försäkring” gäller i max 10 år, 50.000 mil eller så länge fordonets hel- eller halvförsäkring inklusive maskinskadeförsäkring gäller.
Det står också att man endast åtar sig att betala självrisken och att det är ett krav att skadan täcks av fordonets (din) maskinskadeförsäkring. Man hänvisar hela tiden till fordonets försäkring.

I slutändan spelar det kanske ingen roll då det i ditt fall fick ett lyckligt slut.
Men om man skall gå efter villkoren som de ser ut idag så ersätter inte Midland några motorskador eller bärgningar alls. Man ersätter bara kostnader för självrisken på den vanliga försäkringen.
Ingen försäkring = ingen ersättning

Egentligen inget konstigt om man tänker efter lite.
Marginalen på den olja man köper vid ett byte kanske en gång per år per bil är knappast så hög att den räcker till för att Midland skall kunna ge oss en komplett maskin och assistansförsäkring år ut och år in upp till 50.000 mil...
Det är ju bara att jämföra med vad det kostar att teckna en vanlig enkel fristående assistansförsäkring per år. Och i den kostnaden förväntas vi ju även stå för självrisken själva.

Det viktigaste är ju att vi inte tror att vi har en försäkring och sen när det verkligen händer något så står man där.

Min maskinskadeförsäkring gick ut vid 10 000 mil bilen hade rullat 15 000 mil då turbolagret förmodligen blev överhettat och turbon formligen sög in ett par liter olja
med en fin rökridå bakom, alltså en lagerskada i turbon
Pratar om oljerelaterade skador.
Skulle kamrem vattempump eller något liknande haveri uppstå
kan vi glöma midland naturligtvis

mvh p-zon

ps Midland tog alltså hela notan
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

P-zon

Väldigt intressant. Undrar om det fortfarande kan vara så med tanke på deras villkor idag.:confused:
Eller så har dom helt andra rutiner och villkor som inte redovisas på hemsidan.

Nu har jag spytt så mycket galla över dem så jag måste ringa och kolla själv och fråga vilka villkor som verkligen gäller idag.
Jag återkommer med dom eller avbön :D
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Kollade länken du hänvisade till då jag blev förvånad att Fiat säger att deras motor
håller bara 30 000 mil
Vad jag kan förstå så är det deras så kallade robotic gearbox
de menar. Där har det ju tidigare funnits en bekymmer
Lifetime - livstid :confused:
Lifespan - livslängd :confused:

mvh p-zon
Det måste vara motorerna de menar. Kolla på 130 multijet, det står likadant om den som inte har robotic. Visst är det konstigt med 30 000 mil. Allt kan ju inte vara helt slut i motorn precis då.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Jag kikade nu på våra specificerade räkning på den servicen vi gjorde på HymerCenter i Örebro den 12/2 .
Bilen har en 2,8JTD-power på 146 hk .

Motorolja 5,7 liter Synpower 5-40 922,50kr
Oljefilter 359,75kr
Växellådsolja Durablend GL4 2,2 liter 407,00kr
Miljöavgift 50,00kr
Arbetskostnad var inte specad då det även gjordes kamremsbyte och luftfilterbyte samt täthetsinspektion med "kondensskydd" .

Den totala summan blev iallafall billigare än vad vi kom överens om och det är ju helt okay samt fick vi låna bil under tiden som inte kostade något .

Sen tyckte jag att det är lite värt också att få serviceboken fullstämplad och detta kanske genererar att bilen blir lite mera attraktiv när den säljs (inbillning kanske ) .
Det är ju alltid en grundkostnad i materialet och har man en äldre bil och inte vill ha en stämpel och kan göra bytet själv så är det ju en avvägning på om man vill spara pengarna eller lägga dom på arbetskostnad .

På våran gamla Pilote 1990 så gjorde jag all service själv .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Kan oljefiltret kosta 359kr, runt 100 lappen trodde jag:confused:
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Jag kikade nu på våra specificerade räkning på den servicen vi gjorde på HymerCenter i Örebro den 12/2 .
Bilen har en 2,8JTD-power på 146 hk .

Motorolja 5,7 liter Synpower 5-40 922,50kr
Oljefilter 359,75kr
Växellådsolja Durablend GL4 2,2 liter 407,00kr
Miljöavgift 50,00kr
Arbetskostnad var inte specad då det även gjordes kamremsbyte och luftfilterbyte samt täthetsinspektion med "kondensskydd" .

Den totala summan blev iallafall billigare än vad vi kom överens om och det är ju helt okay samt fick vi låna bil under tiden som inte kostade något .

Sen tyckte jag att det är lite värt också att få serviceboken fullstämplad och detta kanske genererar att bilen blir lite mera attraktiv när den säljs (inbillning kanske ) .
Det är ju alltid en grundkostnad i materialet och har man en äldre bil och inte vill ha en stämpel och kan göra bytet själv så är det ju en avvägning på om man vill spara pengarna eller lägga dom på arbetskostnad .

På våran gamla Pilote 1990 så gjorde jag all service själv .

Skall göra service med kamremsbyte på på husbilen med likadan motor. Vad kostade din service förutom täthetsinspektion?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Det blir ju aldrig som man tänkt sig ... för att vi fick ett pris på kamremsbytet och byta av alla filter och jag tog ett KN-filter istället för ett original vilket ökade priset från 11800:- till ca: 12100:- för KN-filtret kostar 300:- extra sedan skulle täthetskontrollen kosta extra och material till detta för det var någon linoljespray och dessutom bytte dom gasoltub plötsligt kostade allt bara 11300:- oppps . :)

Sen bör jag tillägga att vi fick rabatt på arbete och vissa delar pga. att vi gjorde servicen då det är lite lågtryck (dec till feb har jag för mej det var ) .

Dessutom monterade dom ett nytt batteri som vi fick på garantin som monterades och jag är mycket nöjd med deras jobb och bemötande . :msn_thumbup:

Sen kanske det kan skillja lite hit å dit om din bil är annorlunda konstruerad om det tar längre tid att göra bytet som ex. om du har sådan plaststycke under motorn .
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Hej ursäkta en nyfiken synpower vilket fabrikat?;)
 
F

F.d. 11362

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Ja skall göra service och det som ingår ,, vill veta vad ni har för märke på oljor /syntet förstås/

4957 edling
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Ja skall göra service och det som ingår ,, vill veta vad ni har för märke på oljor /syntet förstås/

4957 edling
Hej vi använder Midland Oil och där har vi fri vägassistans. Hälsningar Ruth o Bosse1
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Om jag skall byta oljan själv i min 2.8 jtd -03 vilka oljor kan man välja ibland tycker ni ?
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Har sen 20 år tillbaks alltid använt bästa Biltemaolja syntet till alla bilar jag haft. Det är tydligen Statoil som levererar den. Har aldrig haft några problem med slitage eller dåligt oljetryck, ens när det varit nästan 40 gr och dragit en stor husvagn över Alperna med 2 eller 3 växeln i timmar. Det finns ingen anledning att köpa dyrare oljor.
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Om jag skall byta oljan själv i min 2.8 jtd -03 vilka oljor kan man välja ibland tycker ni ?
Oljan ska ha rätt viskositet och uppfylla kvalitetsnormerna som finns angivet i instruktionsboken. Det brukar biltemas oljor uppfylla. Fabrikatet på oljan har mindre eller ingen betydelse.
 
Toppen