• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebye prisskillnad ?

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Nu är det snart dags att lämna in husbilen för olje & filterbyte i motorn samt oljebyte i växellådan. Ringde till 2 olika service ställen för offert. Döm om min förvåning när det var en kostnads skillnad på 1160 kronor. Så även här får man ringa runt och kontrollera priserna. En skillnad på 40 %.
Gunilla
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Kan vi inte få ta del av priserna, man får dåliga referenser med bara skillnaden?
Leffe
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Jo det kostade 3700:- resp.2540:- vilket jag tycker är skamligt för det var ju samma arbetstid och samma olja och filter på båda ställena.
Gunilla
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Om man utgår från att man följer fabrikantens servicechema till punkt o pricka så är prisskillnaden anmärkningsvärd. Priser på reservdelar kan ju variera och om man använder mineralolja eller syntet för där är det stor prisskillnad, Kolla vad du får gjort för pengarna hos resp. företag
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Samma sak har jag upplevt...

Har en ny Bürstner -09, ringde fyra auktoriserade Fiatverkstäder i veckan. Resultat fyra olika besked om när service skulle ske och hur mycket olja det går åt och när det skall bytas??! Och självklart hade de alla olika pris! Men det är som vanligt man får ringa runt och kolla och välja den som inger förtroende.

mvh Torbjörn :rolleyes:
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Om man utgår från att man följer fabrikantens servicechema till punkt o pricka så är prisskillnaden anmärkningsvärd. Priser på reservdelar kan ju variera och om man använder mineralolja eller syntet för där är det stor prisskillnad, Kolla vad du får gjort för pengarna hos resp. företag
Hälsningar Bror
Hej Bror !
Enligt offerten är det samma på båda.
Midland 5W-40 Avansza 6,5 l
Midland 75W-90 Synqron 3,0 l
Vill gärna få din åsikt om dessa oljor då vi är okunniga om detta.
Har ju inte haft husbil så länge.
Tackar dej dessutom för all kunskap du delat med dej på detta forum.
Jag följer ditt bygge varje dag.
MVH Gunilla
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Det finns andra oljor än Midland.
Det behöver inte vara den dyraste oljan som finns.
Oljefilter och oljebyte i motor kan man göra själv. Det är inte någon stor svårighet.
:twitcy::twitcy::twitcy:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Hej igen och tack.
Detta är utomordetligt bra oljor tillsammans med Omegas produkter. Kommer själv att köra på Midlands olja i motorn men velar lite mellan Midland och Omega i transmissionen.
Om offerten ni fått gäller samma typ av oljor mm så välj den billigaste men fråga samtidigt det andra företaget om varför det är så stor prisskillnad.
Lycka till
Hälsningar Bror
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Själv gör jag min service hos del lokala bilverkstaden som jag har fullt förtroende för. De tar betalt per tidsenhet, och jag är med och får goda råd och en insikt i hur bilen fungerar.

Detta i motsats till de flesta "märkesverkstäder" som gör allt för att du inte skall kunna kontrollera deras arbete och tidsåtgång. Ofta med hänvisning till min "säkerhet".

Kräv att få servicen utförd enligt timkostnad!

Håkan
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Det finns andra oljor än Midland.
Det behöver inte vara den dyraste oljan som finns.
Oljefilter och oljebyte i motor kan man göra själv. Det är inte någon stor svårighet.
:twitcy::twitcy::twitcy:

Helt rätt, det finns en uppsjö av oljor i olika prisklasser och kvaliteer. Vad man dock bör tänka på är att en husbil körs hela tiden med nära nog maxlast och se till att få det bästa som finns. Bilen kostar ju från några hundra tusen kronor till miljoner och snåla på oljekvalitet service mm verkar fel i alla fall med mitt mått mätt.
Naturligtvis kan man byta olja och filter själv men anteckningen i serviceboken då. Hur förklarar man för nästa köpare när man vill sälja att man fixat det själv? Påverkar det värdet på bilen negativt?
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Hej!

Själv använder jag Midland oil, det ingår en motorgaranti samt en gratis assistansförsäkring som gäller i hela Europa, jag tror också som Bror att det är värdefullt att kunna dokumentera att en service är gjord.

Mvh

Bosse
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Samma sak har jag upplevt...

Har en ny Bürstner -09, ringde fyra auktoriserade Fiatverkstäder i veckan. Resultat fyra olika besked om när service skulle ske och hur mycket olja det går åt och när det skall bytas??! Och självklart hade de alla olika pris! Men det är som vanligt man får ringa runt och kolla och välja den som inger förtroende.

mvh Torbjörn :rolleyes:

2 år eller 4500 mil, vilket som inträffar först. Oljemängden beror på om du har 2,3 L eller 3,0 L motorn. Var inte så säker på att volymen stämmer med instruktionsboken då denna var fel i bok för min 2008.

Peter.
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Hej igen och tack.
Detta är utomordetligt bra oljor tillsammans med Omegas produkter. Kommer själv att köra på Midlands olja i motorn men velar lite mellan Midland och Omega i transmissionen.
Om offerten ni fått gäller samma typ av oljor mm så välj den billigaste men fråga samtidigt det andra företaget om varför det är så stor prisskillnad.
Lycka till
Hälsningar Bror
Hej igen Bror !¨
Är det sant som en verkstad sa till mej :att om jag byter till Omega olja i växellådan så behöver jag aldrig byta den.
MVH Gunilla
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Mig veterligen finns det ingen bytesintervall på oljan i manuella vx-lådor.
Oavsett vilken olja du har.

// Pär
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

2 år eller 4500 mil, vilket som inträffar först. Oljemängden beror på om du har 2,3 L eller 3,0 L motorn. Var inte så säker på att volymen stämmer med instruktionsboken då denna var fel i bok för min 2008.

Peter.
För den som gör lättare service själv låter det som misskötsel att byta olja så sällan eller efter så många mil.
Jag skapar ett eget dokument med all servicehistorik. För mig känns det trovärdigt när jag själv är spekulant om de bytt oljor själv,bara allt är väldokumenterat. ;)
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Precis som jag. Byter alltid motorolja och filter på hösten. första bytet var vid 1200 mil. Kanske att skämma bort?, Kanske inte.

Dock ej hösten 2009 eftersom 2 års garantin gick ut i Feb 2010 och det kändes bra att ha gjort en service hos märkesverkstad då. Dock bara gått 2000 mil, men som sagt 2 års gränsen. Fanns endel åtgärdanden genom recall och garanti.

Peter:bock:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Hej igen.

Det där med intervall kan vara lite kluvet. Personbilar, Husbilar, Lastbilar mm. så har oljebytesintervallen ökat stadigt år från år. På en Lastbil som kanske går 4500 mil på 3 månader käns inte intervallen helt fel med dagens motorer och moderna syntetoljor. Däremot en husbil eller personbil som kanske gör samma resa på 3 år känns det ju skönt att byta lite oftare.

Min lilla Hyundai I20 Crdi har 1 år eller 2000 mil, vilket för min del blir samma sak som husbilen att året kommer före milen.

Kanske är servicechemat för Fiat tänkt för varubilar mm som åker milen betydligt fortare än åren?

Peter:bye:
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Hej Gunilla,
vi kommer att övergå till Midlands olja när det blir dags för oljebyten.
Bra olja och dessutom ingår assistansförsäkringen om husbilen är högst 4 år gammal eller har gått max 10 000 mil, se mer info på hemsidan Midland - motorolja och bilförsäkring genom din återförsäljare och bilverkstad.
Dessutom ingår motorgaranti upp till 10 år eller 50 000 körda mil.
V-backen :wink:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Samma sak har jag upplevt...

Har en ny Bürstner -09, ringde fyra auktoriserade Fiatverkstäder i veckan. Resultat fyra olika besked om när service skulle ske och hur mycket olja det går åt och när det skall bytas??! Och självklart hade de alla olika pris! Men det är som vanligt man får ringa runt och kolla och välja den som inger förtroende.

mvh Torbjörn :rolleyes:

INGER FÖRTROENDE = kan bli ingen!!!!

Jag hade en tråd för länge sedan om vilken verkstad som rekommenderades- inte många!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25127

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Kanske en liten info om Midland.
Ersätter endast självrisken på din asistan och maskinskadeförsäkring
Som man har i något bolag.
Ha en bra dag Sonny
 
Toppen