• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebye prisskillnad ?

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Observera att alla skador täcks av din vanliga försäkring, Midland ersätter dig bara för den självrisk du får betala, precis som Sonny skriver.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Jag blev lite nyfiken på försäkringen då den verkade intressant och började läsa lite om den på Midlands hemsida.

Maken till oseriös marknadsföring får man faktiskt leta efter . Ett sådant företag som marknadsför sin produkt (självriskelimineringsförsäkring) på detta vis kommer ALDRIG att få mina pengar. Det förvånar mig att ingen reagerar. Snacka om att försöka få detta att se ut som en försäkring det inte är.

Överallt står det att det är en garanti och en försäkring som skall täcka räddning och motorskador på min bil. Stora ord och fina rader om hur många mil och år mm. Hur tryggt det är att ha den och hur mycket hjälp man får när olyckan är framme. ”Snabb skadereglering” Bla bla bla. Till och med att det ”bara” är att ringa Assistancekåren när det händer.

Vilken Bullshit – Det enda de gör är att betala din självrisk som du eventuellt har på din befintliga försäkring hos ditt vanliga bolag efter att du reglerat skadan enligt ditt bolags vanliga rutiner.
Du skall alltså anmäla din skada till ditt vanliga bolag och reda ut allt med dem precis som vanligt. De avgör vad som täcks och hur skadan skall åtgärdas. Det är de som står för räddning och bärgning.Det är dem som betalar skadan.

Midland är inte ens inblandade och gör inte ett dugg innan du själv redan rett ut skadan med ditt vanliga försäkringsbolag, bilen är lagad och klar och du betalt din vanliga självrisk.

Läser man det ”finstilta” när man väl hittar det, läs tex ”Åtgärder vid garantiskada” så framgår det.

”Snabb skadereglering” står det med stora ord.. Jaha! Va, bra då fixar de bilen extra snabbt när olyckan är framme. Nänä det innebär bara att de säger att är snabba på att hantera din anmälan till Midland efter att du redan fixat bilen. Du får alltså ersättning för din betalda självrisk snabbt.... Ja, det är ju stor hjälp när olyckan är framme.

”Möjlighet till högre andrahandsvärde” - För att jag har haft en försäkring som bara tar bort självrisken på min redan befintliga försäkring... Vilket nys!

”Gäller i hela Europa” står det på en stor blaffa. Ja, konstigt vore det annars då det är den vanliga försäkringen som täcker allt. Midland försäkrar ju bara självrisken..

Näe, nu e ju jag ju en ganska kritisk konsument J men detta signalerar bara oseriösa marknasföringsmetoder. Det finns ganska många försäkringar på diverse saker där ute som i princip bara täcker kostnaden för självrisken i befintlig försäkring men de är ialla fall hyffsat tydliga med det.
Här ger man sken av att ha en försäkring som täcker motorskador och vägassistans när man i själva verkat bara har en försäkring som täcker din självrisk på den försäkring du redan MÅSTE ha hos annat bolag.

Läs gärna deras reklamblad och info en gång till.

Usch och fy, sen får oljan vara hur bra den vill. Mina pengar får de inte.
Jag vill inte vara med och betala lön till de som kör med dessa vilseledande metoder.

Eller är det bara jag som reagerar?
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Hej.

Jag fick faktiskt läsa sista stycket 2 gånger. 10 år eller 50000 mils motorgaranti !!

Vilket lurendrejeri. Finns väl inget försäkringsbolag som har en sådan generös maskinskadeförsäkring.

Midland "fy skäms":aja:

Peter.
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Hej.

Jag fick faktiskt läsa sista stycket 2 gånger. 10 år eller 50000 mils motorgaranti !!

Vilket lurendrejeri. Finns väl inget försäkringsbolag som har en sådan generös maskinskadeförsäkring.

Midland "fy skäms":aja:

Peter.
Nu är våran husbil en -97 a så vi behöver inte bry oss om garantier hit och dit.Men jag ringde upp dom och frågade om vi ändå kunde utnyttja erbjudandet om 1 l av oljan gratis + 1 l att få med sig. Som det står i första stycket och det kunde vi enligt den person jag pratade med. Vi skulle bara ta med oss kupongen till verkstan. Så vi får se hur det går när det blir dags i April , vi måste skotta fram husbilen tills dess.
MVH Gunilla
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Hej.
Kostnaden för oljebyte+midlandolja på våran Renault 2,5a var 1600kr.
Detta gjordes på Billhallen i Mjölby. De är återförsäljare av Nissan.
Renault´s 2,5a och Nissan´s 2,5 i transportbilarna är ju samma så.........

Fast i fortsättningen gör jag nog detta själv:wink:, oljefilter och plugg sitter bra till så man behöver inte någon lift!

Smörja lite annat jox som verkstäderna tar gruvligt betalt för fixas ju med jämna mellanrum ändå!
Till kamremsbytet får jag hitta nån som vill fixa detta på fritiden, fast det är ju ett tag till innan det är dags:wink:!

Detta är min första Renaulthusbil och faktiskt så är mycket i mekaväg riktigt fint anpassat till hemmapularen som inte har altför många tummar i näven!

Anders
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Fuzzy,

Det är faktiskt nästan komiskt. Allt bygger på vilken försäkring man redan har. Midland ger intryck av att det är deras villkor och deras försäkring som täcker skadan men så är det ju uppenbarligen inte.
99% av det de skriver är sådant som de faktiskt inte levererar.
Det är sådant som man måste ha genom sitt vanliga bolag och som de åker snålskjuts på i marknadsföringen. Man försöker att få att se ut som att deras ”självriskelimineringsförsäkring” täcker och ger allt detta.

Man uppmanas också att förvara Midlands garantibevis ”Gärna med bilens värdehandlingar så att du snabbt hittar informationen i händelse av skada”. Precis som att det hjälper när skadan inträffar. Man sitter säkert redan hemma i soffan och är tillbaka från semestern med felet fixat när det är dags att kontakta Midland för att få tillbaka självrisken man betalt till sitt vanliga bolag....

Det är säkert inget fel med försäkringen i sig och den är säkert inte speciellt dyr i form av påslag på oljan men det är sättet att marknadsföra och vilseleda som är under all kritik och fruktansvärt oseriös.

Hur många är det egentligen som tror att de nu har en assistansförsäkring och motorskadeförsäkring bara för att de kör med Midlands olja? Säkert ganska många och Midland jublar.

Förenklat:
Det enda Midland ersätter och betalar är eventuella självrisker för andra försäkringar som man själv måste se till att teckna, betala löpande och även lösa skadefrågor med. Det är allt! INGET annat.

Hur Midland kan lyckas fylla flera info och reklamsidor med dravel om reparationer av motorer, trygghet, andrahandsvärde, bärgning, garantier, hjälpen nära till hands, enklare att lösa problem när de uppstår osv framstår som en gåta. I varje fall om de samtidigt hävdar att de är seriösa.

Usch vad arg jag blir. Är det nån som vet var Sverker är?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Ber om ursäkt om jag hamnade lite utanför ämnet i tråden men jag blev så förb..

:D
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Hej!

jag ringde till Midland och ställde frågan, "om jag behöver få hjälp med att byta ett däck eller få starhjälp för att batteriet har dragit ur, och detta inte täcks av min bilförsäkring, tar Midland hela kostnaden för den åtgärden"?
Svaret är: att jag får betala kostnaden på plats, och sedan skicka in fakturan till Midland som betalar tillbaka hela kostnaden.

Mvh

Bosse
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

För egen del blir det oljebyte efter c:a 1000 mil, och det blir en vanlig syntetolja som uppfyller Fiat.s krav på oljekvalitet.
Filter och olja går på c:a 600 kr. Och som nämts tidigare jobbet är ganska enkelt och tar inte speciellt lång tid.:cool:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Hej!

jag ringde till Midland och ställde frågan, "om jag behöver få hjälp med att byta ett däck eller få starhjälp för att batteriet har dragit ur, och detta inte täcks av min bilförsäkring, tar Midland hela kostnaden för den åtgärden"?
Svaret är: att jag får betala kostnaden på plats, och sedan skicka in fakturan till Midland som betalar tillbaka hela kostnaden.

Mvh

Bosse


Intressant
Enligt deras villkor står de bara för självrisken på din befintliga assistansförsäkring. Har du ingen sådan så får du ingen ersättning från Midland.
De har i princip ingen egen försäkring som täcker skador, bara kostnaderna för de drabbades självrisker. Kan du inte ringa igen och be dem skicka det de sa till dig skriftligt :D

Se saxat från villkoren, speciellt sista raden:
1.1. Vägassistansgarantin är tillämplig i Europa för skador på det fordon och för den fordonsinnehavare som är registrerade och som anges på detta garantibevis (”Fordonet”). Det krävs att skadan omfattas av räddningsmomentet i befintlig hel- eller halvförsäkring för person-, last- eller husbil, till exempel bärgning vid driftstopp (ej bränslebrist), se Fordonets försäkringsvillkor för detaljerad beskrivning av vad räddning (vägassistans) omfattar. Vägassistansgarantin innebär att Midland åtar sig att betala räddningsförsäkringens självrisk vid skada, förutsatt att skadan omfattas och godkänns av Fordonets/Fordoninnehavarens försäkringsbolag. Vägassistansgarantin omfattar inte andra skador eller eventuella mer- eller omkostnader som ej täcks
av Fordonets/Fordoninnehavarens räddningsförsäkring.
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Hej Gunilla,
vi kommer att övergå till Midlands olja när det blir dags för oljebyten.
Bra olja och dessutom ingår assistansförsäkringen om husbilen är högst 4 år gammal eller har gått max 10 000 mil, se mer info på hemsidan Midland - motorolja och bilförsäkring genom din återförsäljare och bilverkstad.
Dessutom ingår motorgaranti upp till 10 år eller 50 000 körda mil.
V-backen :wink:
Riktigt komiskt med garanti till 50.000 mil när fiats nya motorer har en livslängd på 30.000 mil enligt hemsidan nedan. Välj motor så ser du livslängd bland annat.
Fiat Ducato Camper [Product - Engines]
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10980

Guest
Sv: Oljebye prisskillnad ?

All den olja som säljs på mackar och biltillbehörsfirmor duger till era bilar, de flesta kör bara på sommaren då slitaget är litet. Men vill man kasta bort sina pengar så gör det, jag köper disel för mina. Jag tror inte det är många som kommer att köra slut på sina motorer! Hur många kommer att köra över 50000-60000 mil?
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Jag blev lite nyfiken på försäkringen då den verkade intressant och började läsa lite om den på Midlands hemsida.

Maken till oseriös marknadsföring får man faktiskt leta efter . ....

....... Läs gärna deras reklamblad och info en gång till.

Usch och fy, sen får oljan vara hur bra den vill. Mina pengar får de inte.
Jag vill inte vara med och betala lön till de som kör med dessa vilseledande metoder.

Eller är det bara jag som reagerar?

Hej Roger 67
Jag tycker också att Midlands garantier är något otydliga och jag får också en känsla av att man inte riktigt får ut den garanti som utlovas. Det finns all anledning, tycker även jag, att vara en kritisk konsument i detta fallet.
Nu är det dock så att Midland har lämnat ett skriftligt erbjudande till HBK. Detta ligger under "Rabatter & Tips", se långt ner på högersidan.
Utklipp ur den inledande texten:

"Här får du ett kanonerbjudande till dig och din husbil! I samarbete med Midland smörjmedel erbjuder vi dig en premie- och självriskfri garanti för vägassistans vid driftstopp. För mer information gå in på www.midlandoil.se under fliken garanti."

Där står det faktiskt att garantin är premie- och självriskfri för vägassistans vid driftstopp!
V-backen :rolleyes:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Hej Roger 67
Jag tycker också att Midlands garantier är något otydliga och jag får också en känsla av att man inte riktigt får ut den garanti som utlovas. Det finns all anledning, tycker även jag, att vara en kritisk konsument i detta fallet.
Nu är det dock så att Midland har lämnat ett skriftligt erbjudande till HBK. Detta ligger under "Rabatter & Tips", se långt ner på högersidan.
Utklipp ur den inledande texten:

"Här får du ett kanonerbjudande till dig och din husbil! I samarbete med Midland smörjmedel erbjuder vi dig en premie- och självriskfri garanti för vägassistans vid driftstopp. För mer information gå in på www.midlandoil.se under fliken garanti."

Där står det faktiskt att garantin är premie- och självriskfri för vägassistans vid driftstopp!
V-backen :rolleyes:

V-backen
Nu är det lite ketchupeffekt i mina inlägg då det tar lite tid innan de läggs ut :rolleyes: så det kanske ser rörigt ut
Men, som Tony Irwin säger:
Vad är det för "garanti" som är premie och självriskfri?? Jo, det är ju bara betalningen av din självrisk. Det är DIN vägassistansförsäkring som används och DIN motorskadeförsäkring. Om du har tecknat någon vill säga.
Midland har ingen och betalar varken bärgning eller reparationer.

Läs igenom hemsidan ett par gånger till. Speciellt villkoren och hur man skall gå tillväga vid skada.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Naturligtvis har du rätt Bror,

Detta hamnade väldigt OT.
Tycker bara det är tråkigt om man vilseleds att tro att Midland har en försäkring som ger rätt till reparation vid skada och vägassistans bara man använder deras produkter. Kan ju trots allt vara intressant att veta vad som gäller när man jämför priser mellan verkstäder och deras garantier eller inte.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Håller med dig Roger67.
Garantier hit o dit. Kan ju vara kul att veta vad ev garanti står för. För mig är det totalt ointressant med alla dessa garantier som lovar runt och håller tunt, jag vill ha en bra produkt. Midlands oljor tillsammans med Omega säges vara mycket bra men tyvärr kanske dyra
Hälsningar Bror
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Trodde att det var frågor om Midlands oljor och oljornas kvalitet som trådskaparen avsåg.

Hej Bror
eftersom tråden handlar om priser så tycker jag att det är fullt relevant att även diskutera vad som ingår i oljepriset. Inget är ju gratis här i världen. Det vore intressant att se en prisjämförelse mellan olika motoroljor. Först då kan vi utröna om t.ex. Midlands olja med sin "garanti" och sitt erbjudande är värd sitt pris.
V-backen :wink:
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Oljebye prisskillnad ?

Hej.

Jag fick faktiskt läsa sista stycket 2 gånger. 10 år eller 50000 mils motorgaranti !!

Vilket lurendrejeri. Finns väl inget försäkringsbolag som har en sådan generös maskinskadeförsäkring.

Midland "fy skäms":aja:

Peter.

Det finns säkert ingen maskinskadeförsäkring med sån garanti som du säger
men det är ju där midland kliver in och täcker endast oljerelaterade skador på motorn.
Har haft ett haveri på turbon till en kostnad av ca 25000 kr + bärgning
Midland tog varenda krona direkt till verkataden
Däremot hade aldrig bärgningsfirman hört talas om försäkringen
Så där fick jag slanta upp kontant som jag senare fick tillbaka av midland
Så även här finns det som baken
Det är ju så att en gällande maskinskade försäkring kliver in först det jag pratar om
är när ordinarie försäkring upphört.
Hälsningar 15 000 mil och 25000 kr över till något kul

:rolleyes:
 
Toppen