Hej
Det droppar inte! Utan det kommer som spraydusch just vid start!
---------------
Hejsan, Vad det än är som läcker så verkar det överilat att köpa ett nytt oljetråg utan att kolla upp läckaget. Om tråget skall börja läcka utan anledning så måste det vara sönderrostat eller om man inte fått pluggen tät efter byte, vilket troligen inte är fallet. Annars måste det fått stryk av markkontakt eller dylikt. Sedan finns det ju packboxar i motorns ändar men i vilket fall som helst så kan det knappast komma en spraydusch från tråget.
Kommer sprayduschen redan när du har slagit på tändningen för då har du bränsletryck, eller kommer den först när du startar motorn för då kommer oljetrycket i motorn.
Om du har en robotlåda i bilen så har du ju även oljetryck till den funktionen som drar igång när man startar upp bilen, och även kopplingen börjar ev. röra på sig automatiskt.
Även styrservooljan får tryck vid start av motorn. När du har tryck där beror på om det är mekaniska eller elektriska pumpar och om de då startar före eller samtidigt som bilmotorn. Det borde nog gå att se ungefär varifrån läckaget kommer om man tittar under bilen.
Kanske turbin's förslag med ett nästan löst oljefilter som läcker innan trycket tätar gummiringen.
Det finns ju oftast kåpor och plastskydd under motorn som täcker stora delar och som borde hindra en oljedusch att nå backen direkt, så det borde i alla fall göra det enklare att se var oljan kommer från.
I alla fallen som nämns så verkar det ändå underligt att det bara kommer en dusch just vid start.....
Eller menar du kanske att det börjar spraya när du startar motorn och inte slutar förrän du slår av den???
M.v.h. JANKRO.