• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olja på marken

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Hej
Vi har varit ute på långfärd i Europa. Ca 1000 mils oljenivån har varit perfekt hela tiden. Har inte behövt fylla på olja.
Upptäckte härom dagen när jag startade motorn så bildas det en oljefläck på marken.
Fanns inte där tidigare utan kom då jag startade motorn.
Vad kan detta vara?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg havde samme problem med en 2011 3,0 l motor.

Det var en revne mellem de påsvejsede bøsninger til bundproppen. Se pilen på billedet.

Det kostede et nyt bundkar på et værksted i Italien



thumb.jpg
 

Bilagor

  • index.jpg
    index.jpg
    5,1 KB · Visningar: 69

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg kender ikke bestillingsnummer, men inden du bestiller skal du måske lige være sikker på at det rent faktisk er det der er problemet.

I Italien viste mekanikeren mig lækken ved at tørre og tørre så jeg kunne se, at der hele tiden kom olje ud i kanten mellem de 2 bøsninger.
 

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Ta ner och svetsa skulle jag göra om inte en duktig svetsare kan göra det på plats, svetsade ett tråg på en jetta på plats, höll iaf i 10 år så vitt jag vet!
 

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Hej . Vill förtydliga mitt inlägg. Det droppar ingen olja från bilen när den står parkerad. Oljefläcken kommer direkt när man startar motorn efter att stått stilla i några dagar.
 

molle78

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Habo
Skulle också säga bränsle, kolla bränslefiltret som sitter in mot torpedplåten så hittar du nog läckan.
Inte helt ovanligt att det läcker från det.

//Molle
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Om det är bränsleläckage så går det inte att missta den lukten , kommer det från filtret så är motorrummet tämligen blött . Mvh Bengt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej
Det droppar inte! Utan det kommer som spraydusch just vid start!
---------------
Hejsan, Vad det än är som läcker så verkar det överilat att köpa ett nytt oljetråg utan att kolla upp läckaget. Om tråget skall börja läcka utan anledning så måste det vara sönderrostat eller om man inte fått pluggen tät efter byte, vilket troligen inte är fallet. Annars måste det fått stryk av markkontakt eller dylikt. Sedan finns det ju packboxar i motorns ändar men i vilket fall som helst så kan det knappast komma en spraydusch från tråget.

Kommer sprayduschen redan när du har slagit på tändningen för då har du bränsletryck, eller kommer den först när du startar motorn för då kommer oljetrycket i motorn.
Om du har en robotlåda i bilen så har du ju även oljetryck till den funktionen som drar igång när man startar upp bilen, och även kopplingen börjar ev. röra på sig automatiskt.
Även styrservooljan får tryck vid start av motorn. När du har tryck där beror på om det är mekaniska eller elektriska pumpar och om de då startar före eller samtidigt som bilmotorn. Det borde nog gå att se ungefär varifrån läckaget kommer om man tittar under bilen.
Kanske turbin's förslag med ett nästan löst oljefilter som läcker innan trycket tätar gummiringen.
Det finns ju oftast kåpor och plastskydd under motorn som täcker stora delar och som borde hindra en oljedusch att nå backen direkt, så det borde i alla fall göra det enklare att se var oljan kommer från.

I alla fallen som nämns så verkar det ändå underligt att det bara kommer en dusch just vid start.....
Eller menar du kanske att det börjar spraya när du startar motorn och inte slutar förrän du slår av den???

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Tack för alla inlägg. Bilen står nu inställd för vintern så jag kan inte göra de olika testerna förrän till våren. Upplevde att det kom bara en dusch när motorn startade. Troligen olja då fläcken är kvar efter över månad.
 

Halle

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1217
Medlemskap
2026
Tack för alla inlägg. Bilen står nu inställd för vintern så jag kan inte göra de olika testerna förrän till våren. Upplevde att det kom bara en dusch när motorn startade. Troligen olja då fläcken är kvar efter över månad.
Förmodligen en por i styrservoslang /halle
 

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Hej
Har varit på verkstad och bytt kamrem,olja och filter. De konstaterade att oljetråget hade spruckit vid oljepluggen. Fick byta till nytt tråg. Fanns inget annat än orginal! Dyrt som guld. Kostade 3750 + moms!
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det låter som att du kanske hade kört på något ? kan ju inte gärna spricka utav sig själv ell ? men bra att du fick löst det !
 
Toppen