• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ockerpriser till Gotland

F

F.d. 53006

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Bengt-Åke,

jag har inte riktigt koll på det, skulle tippa på att det ligger på ca 60-70% av ord. pris.

Det är nytt prissystem from i år, och vi har väl mer "fasta priser" dvs inte differentierade som ord. prislista.

Passar på och lägga in något positivt om Gotland (som motvikt:))från forumet när jag ändå är inne.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t29030/

//Rolle
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Rolle g Det stod något om papperskorgar (sopkärl) i artikeln. Frugan och jag kryssade kors å tvärs fram å tebak över ön i 9 dagar fanns inte tillstymelsen någonstans att slänga en påse skräp, nu menar jag inte en sopsäck utan en vanlig påse naturvän som man är så fick vi ackumulera skräpet i bilen. Skräpet fick vi slänga på fastlandet, någon mera som upplevt detta.:confused:
Ursäkta jag böjde vist tråden lite:D

Gurra
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Alltså, när jag läser artikeln i "Hela Gotland", så förändrar den ingenting i sak, som jag tolkar den!!!

Förbudet att sova i husbilen kvarstår för parkering på allmän plats, parkeringar, parker, torg m.m. som är offentlig plats.

På övriga platser är det, som man så storslaget basunerar ut, tillåtet, som t ex på privat mark, typ camping, eller om man har markägarens tillstånd.

Alltså det är tillåtet att sova i bilen om man står på en camping!!! :twitcy:

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Lennart Klintbom, trafikingenjör på Tekniska förvaltningen, har nu gjort en "gotländsk pudel"! Han menar att informationen från en turistorganisation har missuppfattats. Svaret i inlägg nr 10 i denna tråd kan mycket väl vara fel, men missuppfattas kan den inte! Bra att han dementerar så att vi lugnt kan åka till Gotland utan risk att bli påhoppade av polis och parkeringsvakter. För nu har väl alla berörda fått reda på vad som gäller. Så även info@gotland. Att döma av kraften i den debatt som drog igång finns det nog ett antal ömma tår i ämnet......

Hlsn
Evert H
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Det är inga problem att sova över i husbil på Gotlad. I dagens tidningar kom följande uttalande från Tekniska förvaltningen i Visby. Tydligen har någon okunnig person svarat på tidigare frågor och orsakat alla rökridåer. Artikeln i sin helhet följer.
Ännu inte medlem men det kommer.

Per-Åke Kronbladh
Inget sovförbud i husbil

Nu går tekniska förvaltningen ut och dementerar det som uppfattats som övernattningsförbud i husbilar på Gotland.

Lennart Klintbom, trafikingenjör på Tekniska förvaltningen, menar att den information från en turistorganisation har missuppfattats. Det råder inget förbud mot att övernatta i sin husbil på Gotland. Det enda undantag som finns är det inte får ske på kommunens allmänna parkeringar och allmänna platser som torg eller i parker.
– Vi beklagar att vi gjort husbilsägarna oroliga i onödan, säger Lennart Klintbom i ett pressmeddelande. Han menar att det hela härrör sig från ett svar från en turistorganisation till en privatperson, om att det finns ett förbud mot övernattning i husbilar på Gotland.
– Inga nya beslut har tagits och allt fungerar precis som vanligt. Det innebär att husbilsägare är välkomna att både parkera och övernatta på Gotland, även om man förstås måste ta hänsyn till regeln om övernattningsförbud på allmänna parkeringar. Det är också viktigt att be om tillstånd för övernattning på privat väg och att ta hänsyn till lagen om terrängkörning, påpekar Klintbom vidare.
Lennart Klintbom visar också på den förbud som finns i den lokala ordningstadgan för Visby där det är totalförbud mot camping i Visby. Det beror på att kommunen tidigare haft stora problem med dumpning av sopor i och runt papperskorgar och att man också stört den allmänna ordningen.
Något förbud mot att sova över i sin husbil förekommer alltså inte på Gotland och alla husbilsägare är välkomna till att både parkera och övernatta på ön.

Ola G Öjefors

helagotland.se
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Jag förstår inte riktigt. Vad menar han med kommunens allmänna parkeringar. Säger han att man inte får sova i husbil men i bil. Förklara för mig
Ha det
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Klintbom, jag höll på att skriva Klantbom. Uppenbart har man i kommunledningen här på Gotland ingen som helst aning om vilken personkategori som är husbilsåkare. Det är inte vi, de flesta av oss 60+ som kastar sopor och stör den allmänna ordningen. Vi drabbas av vad ungdomarna ställer och ställt till. Det är förresten kanske samma ungdomar som inte är välkommna på campingplatserna heller. Tyvärr har vi nu infört sopsortering här på vilket innebär att det rörliga friluftslivet inte har någon stans att kasta sopor. Jag är fullständigt övertygad om man ger vettigt folk, och dit räknar jag den alldeles övervägande delen av husbilsåkare, en chans att sköta sig så kommer dom också att göra det.
Hjälp oss med sophantering och att fylla vatten och tömma toan och få parkera på en parkeringsplats så kommer många att välja det fantastiska Gotland för sina resor, även på de tider på året då campingarna har stängt. Allt till glädje för turistnäringen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24310

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Bor på Gotland o tycker de för jävligt,me dessa priser kunde ja så skulle jag boka o hämta er som inte e Gotlänningar så de inte vart så jäkla dyrt att komma hit....
 

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Sv: Ockerpriser till Gotland

Vi betalar enl. följande :
Personbilj. Ekonomiplats 139:-
Vilstol Aktersalong 163:-
Kupéplats Förligsalong 187:-
Personbil under 6 meter 181:-
Personbil över 6 meter 398:-
Husvagn med bil 453:-

Alla priser enkel resa
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Idag anlände följande mail till Husbilsklubben.se:

Hej!
Vi läste just i dagens lokaltidning att Gotlands kommunalpolitiker beslutat att
hänvisa alla husbilsägare till campingplatserna på ön för uppställning - och endast
där!
Detta tycker vi är fel med tanke på att man ju vill uppleva allt annat än campingliv
när man investerar i en husbil.
Bungemuseet, som ligger 5,5 mil norr om Visby strax innan Fårösund där färjan tar
oss över till Fårö, är ett av Sveriges största friluftsmuseer med gårdar, miljöer
och odlingar från fyra århundraden. Museet har också en museibutik,
turistinformation, lekplats med kulturhistoriska lekar samt ett brett utbud av
arrangemang under sommaren såsom visningar, utställningar, ev. barnteater, hantverk.
Intill museet finns dessutom en Mat & Kaffestuga. Vid vår stora parkeringsplats
finns en liten rastplats med TC som sköts av museet.

Vi vill, med anledning av det kommunala beslutet, önska alla husbilsägare välkomna
till Gotland och Bungemuseet och som tack för besöket önskar vi er välkomna att
stanna på vår parkering med er husbil.
Vi anvisar en plats på parkeringen för husbilar där man kan stå lite mera avsides
från den övriga parkeringen.

Vi hoppas detta kan bidra att övertyga flera av er att gästa vår fantastiska ö trots
ett dåligt beslut av våra kommunalpolitiker. Kanske kan fler privata anläggningar
följa vårt exempel.

Ni kan läsa mera om Bungemuseet på vår hemsida Bungemuseet - Hem / Home
Hoppas vi ses i sommar!
Hälsningar
Maj-Gun Blomberg
BUNGEMUSEET
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Det är inga problem att sova över i husbil på Gotlad. I dagens tidningar kom följande uttalande från Tekniska förvaltningen i Visby. Tydligen har någon okunnig person svarat på tidigare frågor och orsakat alla rökridåer. Artikeln i sin helhet följer.
Ännu inte medlem men det kommer.

Per-Åke Kronbladh
Inget sovförbud i husbil

Nu går tekniska förvaltningen ut och dementerar det som uppfattats som övernattningsförbud i husbilar på Gotland.

Lennart Klintbom, trafikingenjör på Tekniska förvaltningen, menar att den information från en turistorganisation har missuppfattats. Det råder inget förbud mot att övernatta i sin husbil på Gotland. Det enda undantag som finns är det inte får ske på kommunens allmänna parkeringar och allmänna platser som torg eller i parker.
– Vi beklagar att vi gjort husbilsägarna oroliga i onödan, säger Lennart Klintbom i ett pressmeddelande. Han menar att det hela härrör sig från ett svar från en turistorganisation till en privatperson, om att det finns ett förbud mot övernattning i husbilar på Gotland.
– Inga nya beslut har tagits och allt fungerar precis som vanligt. Det innebär att husbilsägare är välkomna att både parkera och övernatta på Gotland, även om man förstås måste ta hänsyn till regeln om övernattningsförbud på allmänna parkeringar. Det är också viktigt att be om tillstånd för övernattning på privat väg och att ta hänsyn till lagen om terrängkörning, påpekar Klintbom vidare.
Lennart Klintbom visar också på den förbud som finns i den lokala ordningstadgan för Visby där det är totalförbud mot camping i Visby. Det beror på att kommunen tidigare haft stora problem med dumpning av sopor i och runt papperskorgar och att man också stört den allmänna ordningen.
Något förbud mot att sova över i sin husbil förekommer alltså inte på Gotland och alla husbilsägare är välkomna till att både parkera och övernatta på ön.

Ola G Öjefors

helagotland.se

Artikeln slår klart och tydligt fast, att det råder övernattningsförbud på allmäna parkeringsplatser, allmäna platser och i parker!!! (Se de rödmarkerade textavsnitten)
Jag tolkar det som att det bara återstår campingplatser, om man vill sova lagligt i husbilen, om man befinner sig på Gotland. Att dessutom dra ut markisen och fika bredvid husbilen, ska vi inte ens tänka tanken på...:mad:

Nä, det blir nog inga fler Gotlandsbesök för min del iaf!

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 53006

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Men snälla ni, vad är problemet?:confused:

En missuppfattning är undanröjd, den att man inte fick sova i sin husbil någonstans på hela Gotland förutom campingar.

Att tolka att man inte får stå i parker och på allmänna parkeringar, som att det bara är tillåtet att bo på camping, är väl att ta i. Precis som att Gotland bara består av dessa tre typer av ytor.

Ni menar väl ändå inte att ni åker ända hit för att tillbringa semestern på en parkering?

Men om man ändå vill tillbringa en natt i Visby, lägg märke till att det står ”allmän parkering” åtminstone jag tolkar det som att jag kan fråga t ex ICAhandlaren som jag valde att gynna den dagen att, -är det ok att jag står nere i änden på parkeringen över natten?
Jag antar att det inte är en allmän parkering, och som sagts tidigare, det jobbas för centralt belägen ställplats i Visby.

Kom igen nu, är glaset halvtomt eller halvfullt, det gäller att se möjligheterna:).

Till sist en liten vädjan, jag har pratat med tjejerna på turistbyrån i dag, de var mycket bedrövade över att de var felinformerade och därmed gett någon av er fel info. Jättetrevliga tjejer som försöker göra ett bra jobb.
Snälla raljera inte över dem i forumet då det inte var deras fel att det blev som det blev.
//Rolle G
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Jag blir mest förundrad över att kommunkillen går ut och säger att dom har tolkat det hela fel. Sedan talar han om att man inte får stå på allmänna parkeringar. Då vill jag gärna veta vad han menar. Man undrar om han själv vet vad han menar. Får man stå på en vanlig parkeringsplats eller får man inte. Jag har inte tänkt att åka till Gotland men är ändå nyfiken. För jag tror att detta resonemang finns på många ställen.
Ha det
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Gokväll

Vem i hela Sverige har rätt att utfärda SOVFÖRBUD, undras?

Vad blir i så fall nästa steg? Tittaförbud, prataförbud eller kanske andningsförbud.

Nej, parkera era fordon enligt parkeringsreglerna, o vad ni sen gör INNE i era fordon har ingen utomstående med att göra. Detta har jag fått bekräftat av bl a polisen på flera ställen.

Gonatt o SOV GOTT "where ever you are".

Lev väl

Carpe Diem

Claes 105

ps om någon knackar på för att kolla att ni sover, så vaknar ni ju, o då sover ni ju inte, eller hur.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Alla får naturligtvis tolka artikeln på sitt vis, men jag kan för min egen del inte låta bli tycka att Klintberg, på typiskt politikiskt manér försöker släta över, genom att i rubriken ge vilseledande information, så att det ska se ut som att det inte finns något förbud, i förhoppningen att ingen ska läsa så noga, eller tolka det han därefter säger så bokstavligt.

Om jag har raljerat, är irrelevant, det som ÄR relevant, är om jag har tolkat artikeln oriktigt, eller om det var fel att peka på diskrepansen mellan rubriksättningen och själva artikeln.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Håller med Claes, bra skrivet och även ett stort tack till Maj-Gun Blomberg, Bungemuseet, för ett generöst och smart initiativ. Kanske det blir fler som följer hennes exempel. Hur som helst får säkert Bungemuseet en och annan husbil på besök i sommar.

Anders
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Frugan å jag smög upp i bortre hörnet när vi var där funkade jättebra sov gott gjorde vi oxå. men vi skippade markis, grill mm.mm.
museet var trevligt.

Gurra
 

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Ockerpriser till Gotland

Nu har kommunen vaknat upp på Gotland
Inget sovförbud i husbil

Nu går tekniska förvaltningen ut och dementerar det som uppfattats som övernattningsförbud i husbilar på Gotland.

Lennart Klintbom, trafikingenjör på Tekniska förvaltningen, menar att den information från en turistorganisation har missuppfattats. Det råder inget förbud mot att övernatta i sin husbil på Gotland. Det enda undantag som finns är det inte får ske på kommunens allmänna parkeringar och allmänna platser som torg eller i parker.
– Vi beklagar att vi gjort husbilsägarna oroliga i onödan, säger Lennart Klintbom i ett pressmeddelande. Han menar att det hela härrör sig från ett svar från en turistorganisation till en privatperson, om att det finns ett förbud mot övernattning i husbilar på Gotland.
– Inga nya beslut har tagits och allt fungerar precis som vanligt. Det innebär att husbilsägare är välkomna att både parkera och övernatta på Gotland, även om man förstås måste ta hänsyn till regeln om övernattningsförbud på allmänna parkeringar. Det är också viktigt att be om tillstånd för övernattning på privat väg och att ta hänsyn till lagen om terrängkörning, påpekar Klintbom vidare.
Lennart Klintbom visar också på den förbud som finns i den lokala ordningstadgan för Visby där det är totalförbud mot camping i Visby. Det beror på att kommunen tidigare haft stora problem med dumpning av sopor i och runt papperskorgar och att man också stört den allmänna ordningen.
Något förbud mot att sova över i sin husbil förekommer alltså inte på Gotland och alla husbilsägare är välkomna till att både parkera och övernatta på ön.

Ola G Öjefors

helagotland.se
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Jag hittade ett gammalt interpellationssvar från Tekniska nämnden som kan vara intressant i sammanhanget. Det är från 2007, men inga ändringar har ju gjorts. http://www.gotland.se/imcms/35330

"På Gotland och i Visby är det tillåtet för husbilar att parkera på alla kommunala parkeringsplatser. Plats för parkering får dock inte nyttjas till annat, som t.ex. reklamskyltar på bil, uppställning av nybilar eller för övernattning. Om platsen används till annat är det flyttningsgrund det vill säga bilen kan flyttas. Lokala ordningsstadgan för Visby föreskriver campingförbud inom tätorten "

"Kommunen ska inte prioritera en campinggrupp utan hänvisar husbilscamparna till campingplatserna."

Kanske har inte info@gotland så fel i alla fall!
 
Toppen