• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ockerpriser till Gotland

F

F.d. 55272

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Tack för det California!

Hlsn Evert H
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Googlade på dagstidningar för Gotland, och fick fram helagotland.se, det verkar som att det är en protal för dagspressen på ön.
Sök - helagotland.se=

Det finns lite intressant läsning där för oss som gillar husbil (om man är ordförande för SCR och inte vet skillnaden på husbil & husvagn undrar man ju hur det ska gå?)

Kan känna att någon med befogenhet att företräda HBK skulle ta kontakt med dessa tidningar.//Tommy
 
Senast ändrad:

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Tommy -59:

Det pågår en debatt i tidningarna på insändarplats och på deras gemensamma web, Förstasidan - helagotland.se plus att tidningarna skrivit om husbilsfrågor vid flera tillfällen. Jag vet också att både tekniska förvaltningen, nämnden och turistchefen tillskrivits och delgetts diskussionen om brist på ställplatser och kritik mot lokala ordningsstadgan. Turistchefen har också fått ta del av kritiken mot höga biljettpriser. Han om någon vet att ta strid för sänkta priser så att folk verkligen åker hit!

Att jag är så insatt i just detaljerna om vem som tillskrivits om vad kan möjligen hänga samman med att det är jag som skrivit.


;-)
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Sen tycker väl även Eva Werkelin att campingarn gräver lite sin egen grav om dom godkänner ställplatser för då blir det ju automatiskt att dom tappar gäster men samtidigt så kommer det ju inte pengar till öns butiker .

Jag åker inte mera till Gotland först och främst för det höga biljettpriset samt att man inte kan stå där man vill ( vilket vi gjorde ändå iofs) .
 
F

F.d. 53006

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Beng-Åke, att man inte kan stå var man vill, kan väl inte vara unikt för Gotland eller?

Jag tycker att det är olyckligt att det sprids en missuppfattning, att Gotland är ogästvänligt för husbilar.

Att man i den lokala ordingsstadgan har ett förbud mot camping inom stadsplanerat område tycker jag inte är speciellt märkligt.
Som jag skrev lite längre upp i tråden så är det inte ett generellt förbud för hela Gotland.

Vad som är tråkigt är att turistbyrån går ut med felaktig info, typ den som Trevert fick. Jag har påtalat det för dem, och jag kommer att göra det igen.

Jag tycker också att det har framkommit tråden att det jobbas för fler ställplatser och även centralt belägna sådana i Visby. Det är väl bra?

Vad det gäller priserna på färjan, så är nog alla vi fastboende /sommarboende här, glada för för all support vi kan få att förmå myndigheterna att sätta rimliga priser på vår "landsväg"

Men med den nya prislistan finns något positivt också, för husbilsåkare.
Man har infört differentierat pris, ju mindre atraktiv avgång desto lägre pris och eftersom husbilsåkare inte är beroende av "bytesdagar" som stughyresgäster är, så finns det möjlighet att leta billigare avgångar.

Vårhälsningar från Gotland / Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Håller helt med föregående talare! Vi hade tänkt en tur till Gotland i år, men nu vete tusan!
Dom har höjt priserna Helsingbor_Helsingör och nästa färja över till Pugarden, men det blev ca 2,500 om jag mins rätt med HH färjan som vi tycker fungerar aldeles utmärkt. Lite rabatt får man ju även med Caravan Club.
Hälsningar från en som funderar att ställa på bilen till veckan!
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Men att det är förbjudet att campa kan inte innebära att det är förbjudet att parkera och sova, äta eller vad man nu gör. Under förutsättning att parkering är tillåten
Ha det
 

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Jag vet inte riktigt vad man ska svara! Men Eva du behöver bara titta på en annan ö, visserligen mycket mindre än er ö, men i alla fall! Titta bara hur många fler av tex husbilar det kom till Öland förra året. Kommunen har ställt i ordning många ställplatser där man kan övernatta, fylla vatten, tömma tankar osv, allt för en billig penning. Vad händer då, jo man får många, många FLER TURISTER. som spenderar sina pengar hos lokala köpmän, restautörer och många fler, så du förstår Eva allt som vi spenderar kommer kommunen till godo. Vi spenderar gärna när vi blir väl mottagna som tex på Öland. Det är det som är skillnad på ställplats och camping. Camping åker man till om man ska spendera en längre tid på samma ställe med barn tex. Då är det perfekt med campingplats. Ställplats är perfekt för oss som åker från plats till plats.
Med vänliga hälsningar Peter Heed
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Rolle G :

Här skriver man ett långt inlägg så låser sig datorn .... grrr hehe men men jag anser om jag åker för att besök ett ställe och inte släpper ut någontin så spelar det väl ingen roll om jag står på en parkering så långt bort från en entré som går .

ex. Som är vi åkte till hoburgsgubben så var det ju en stor parkering och skulle jag campa så fick man åka ett antal mil upp .

Vi kom till en camping på västsidan som hade nog inte renoverats dom senaste 30 åren ... Vi åkte sedan vidare till en annan camping som jag var med mina föräldrar 1977 och det såg likadant ut nu .
Sist var vi på Snäck (?) camping och där var det väl bra .

Jag ser ingen direkt skillnad på om det står en bil parkerad på ett ställe i felar dagar än om en husbil står där under natten .
Inte 17 bryr jag mej om det står en husbil parkerad nere i centrum under natten , här hemma alltså .

Nä jag tror den största anledningen är att campningplatserna skall ha in mera pengar .

Det blir fastlandet eller om euron har gått ner så blir det väl "neråt" i år igen .
 
Senast ändrad:

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Bengt-Åke:
Jag försvarar inte Gotlands Kommun, men tycker nog att inne i Visby som normalt har ca 25,000 inv, men just under 6 veckor har det 10 dubbla med besökare och fast boende.
Då gäller det att hålla platser, gator och torg så tomma som möjligt under natten för att skulle det hända något så behövs alla utrymmen. Under nattetid 22.00-06.00 är det totalt
bilförbud, gäller också hamnen.
Jag har aldrig träffat någon som har haft problem att sova i sin HB på Gotland, undantaget när någon står inne i Visby.

I övrigt håller jag med dig om Campingplatserna.
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Ockerpriser till Gotland

Som vanligt är det skillnaden mellan camping och övernattning som saken egentligen gäller.

-Enligt § 15 i LOKALA ORDNINGSFÖRESKRIFTER FÖR GOTLAND : "Camping i tält,husvagn,husbil,bil
eller övernattning utomhus,får inte ske på allmän plats"

Detta tolkar väl de flesta husbilsägare numera som att det är OK att parkera och sova mm på ex-vis en P-plats. under föruts att man inte ställer ut campingmöbler-fäller ut markis etc.

Frida Liljegren på info@gotland tolkar tyvärr (i ngt av ovanstående inlägg)-detta som att det är förbjudet att övernatta i husbil. !

Lika förbluffande är det att Fru/Frk Werkelin inte vet skillnad på husbil och husvagn- samtidigt som hon vill fungera som turistchef på Gotland (?).

Lasse W
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Ja, det verkar som man här i tråden lagar en höna av en fjäder. Ifall man lägger seg för att sova i sin husbil... Tror knappast att någon kommer och kör iväg en. Verkligheten och olika stadgar är oftast inte samma sak.

Har faktiskt aldrig upplevt att jag har blitt bett om att köra vidare. Men, har ju inte haft husbilen så länge heller då.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Ellerto : Inne i orten skulle vi inte ställa oss men det fanns ju "fina" parkeringar som typ rastplatser samt små slingriga vägar som det fanns uppsatta tält och en del cykelturister .
 

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Sv: Ockerpriser till Gotland

Ockerpriserna är ett resultat av förhanlingar mellan Rikstrafiken (resenärens företrädare som skall tillgodose oss med vettiga priser ) och Destination Gotland. När dessa priser förhandlades låg oljepriset på 146 $ per fat som bekant har priset sjunkit med 100 $ fatet men sådana parametrar märker inte den sovande Rikstrafiken och Dest.Gotl. moderbolag Rederi AB Gotland jublar över sin guldsits där man fått till detta gyllene avtal.
Jag tycker att den svenska regeringen borde vaka upp på sådant ocker det är ju GOTLÄNNINGARNAS landsväg till Sverige.
 

Annelie & Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
3407
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Tänk vilken reaktion det kan bli, possitivt tycker jag. Skulle gärna besöka Gotland men i år blir det europa som vi länge funderat på. Gotland har kanske ordnat med lite ställplatser till nästa år ;)
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

När jag förra året talade med en lapplisa här på Gotland så sa hon
" vi bötfäller bilar som står på parkeringsplats om man sover i dom. Det gäller samma regler över hela landet. P platsen används inte till vad den är avsedd för, vi kan transportera bort husbilen. Denna regel kom till för längesedan då prostituerade ställde upp husvagnar vid Stockholms central och drev verksamhet i."
Jag har ställt frågan om detta är riktigt till den lokala polisen men inte fått något svar.


Anders och Carita
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Tror vi har rört upp i grytan.
Från Dagens Tidningar på Gotland.


Förstasidan - helagotland.se


Ja de må jag säga. Och vilken diskussion det resulterat i. Man blir verkligen kluven när man ser att det finns gotlänningar, förhoppningsvis en minoritet, som anammar förbudsreglerna.
I diskussionen står det på många ställen att markägaren har rätt att förbjuda fordonstrafik på sin väg. Så vitt jag vet så är det väl inte så enkelt. Får en markägare stadsbidrag till vägunderhållet har han inte rätt att förbjuda fordonstrafik. Vi alla skattebetalare har ju varit med och betalt underhållet. Står han dock själv för kostnaden, ja då har han givetvis rätt att förbjuda fordonstrafik.

Det finns allt för många egna förbudsskyltar uppsatta. Det går att kontrollera med kommunen vilka som får bidrag och har dom då satt upp en skylt ändå så kan man ignorera den.

Ber om ursäkt för att detta blev lite avvikelse från ämnet, hängde upp mig på diskkussionen i tidningsartikeln.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7668

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Förlåt snälla gotlänningar. men jag anser att Gotland som helhet är Sveriges värsta turistfälla!
Har varit där två gånger. En gång för att springa orientering, en gång för att åka Gotland Grand National. Båda gångerna fick jag en känsla av att ha blivit "skinnad" in på bara mässingen. Kneippbyn, där bodde vi en natt. Den stökigaste, bråkigaste camping jag någonsin upplevt. Efter en natt där utan sömn drog vi till Ljugarn istället. Jag har lätt för att tacka nej till Gotland!
 
F

F.d. 53006

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Gotlands kommun går i dag ut och förklarar att allt varit en missuppfattning ang förbud mot övernattning på Gotland.
Det är bra.:)

Inget sovförbud i husbil - Nyheter - helagotland.se

Så nu vänner är det bara att ringa och boka :D:D

Vårhälsningar från Rosornas ö
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen