• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ockerpriser till Gotland

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Ockerpriser till Gotland

Hej!

Jag skickade nedanstående till kommunledningen på Gotland.

Göteborg 2009-03-17
Till kommunledningen.
Det är med bestörtning jag ser att Gotlands kommun som enda kommun i landet har fattat beslut om att man inte får övernatta i husbil, på annan plats än campingplats.
Jag kan läsa på Husbilsklubben.se hemsida att ett flertal personer med sina husbilar som har haft för avsikt att besöka Gotland i sommar, ändrar sina resplaner.
Husbilsklubben är Sveriges största husbilsklubb med över 3000 medlemmar, denna information som nu sprids på klubbens hemsida kommer att få negativa konsekvenser för Gotlands kommun när det gäller antalet besökande husbilar, för min egen del överväger jag att ändra mitt resmål att resa till Öland istället där kommunen på ett föredömligt sätt välkomnar husbilar, och har arrangerat ett antal nya ställplatser runt hela Öland.
Jag hoppas att kommunledningen överväger tidigare fattat beslut, och verkar för att främja husbilsåkandet till Gotland.
Jag ser fram emot Ert svar.
Mvh
Bo Stalfors
Tel. 010-4453013
 
Senast ändrad:

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Ockerpriser till Gotland

Hej!

Jag vet inte vaför det blev en sådan konstig text i mitt inlägg, men det finns kanske någon som kan rätta till den.

Mvh

Bosse
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Vi ringde och skulle boka överfart till Gotland från Nynäshamn i Midsommar!

3100 SEk skulle dom ha tur-och retur för 4 personer med sittplats på båten ink husbil.

Det är ju för tusan nästan kriminellt överpris.

:mad:

Kollade Campingpris Gotland 395 kr dygnet max 8 meter :confused: det var den med allt lull lull runt :rolleyes:
Vem vill stå där med husbil, sju dagar blir ju 2765 kr Summa sumarum 5865 kr med resan
Nää har man husbil vill man ju åka runt inte stå i en reception halvtimmavis :mad:


Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Kanske har det med detta att göra:


Citat från SCR:s hemsida:

"Eva Werkelin, VD på gotländska Fritidsanläggningen Kneippbyn AB, blir ny styrelseordförande i SCR. Efter fyra år som vice ordförande och en, i det närmaste, livslång erfarenhet från turism och camping väntar nu nya utmaningar som ordförande för Sveriges camping- och stugföretagare."
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Hej!

Jag vet inte vaför det blev en sådan konstig text i mitt inlägg, men det finns kanske någon som kan rätta till den.

Mvh

Bosse

Listen i överkant på Word har en likadan symbol klicka på den så försvinner nog tecknen
(På nästa brev alltså)
Till Webb finns denna funktion här på sidan oxå:confused:

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Kanske har det med detta att göra:


Citat från SCR:s hemsida:

"Eva Werkelin, VD på gotländska Fritidsanläggningen Kneippbyn AB, blir ny styrelseordförande i SCR. Efter fyra år som vice ordförande och en, i det närmaste, livslång erfarenhet från turism och camping väntar nu nya utmaningar som ordförande för Sveriges camping- och stugföretagare."

Hmm Då blir det nog hårda bud :mad: Varför skall man tvingas till Campingar, det slutar väll med att man säljer husbilen och åker bussresor istället. Då blir ju profiten för Campingarna 0 kronor :D

Gurra
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Någon som känner sig manad, kanske skulle prata lite med lokaltidningen på Gotland och få dom att skriva en artikel om detta fenomen. Om inte annat så kanske de som lever på turistnäringen vaknar till och kan påverka till en förändring//Tommy
 
F

F.d. 53006

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Hej alla!
Har inte skrivit här tidigare, men känner nu att det är dags att kliva in i debatten och ta vår kära ö i försvar.

Har efter jag läst inlägg här ovan, varit i kontakt med Turistföreningen och Tekniska förvaltningen i Gotlands Kommun.

Det svar som ”Trevert” fick från Turistföreningen verkar inte speciellt underbyggt och kanske direkt felaktigt. På fråga var den informationen finns, som man lutat sig mot i svaret till ”Trevert” hänvisades jag till Tekniska förvaltningen.

I ett samtal med en trevlig representant för förvaltningen där vi tillsammans försökte tolka den Lokala ordningsstadgan avseende camping, kom jag fram till följande:

Camping får inte ske på offentlig plats. Med offentlig plats menas, inom stadsplanerat område dvs. i Visby och andra tätorter och hamnar. Det finns även ett tillägg där man inkluderar kyrkogårdar och badplatser i förbudet.
Alltså inget generellt förbud för hela Gotland.

Jag ser inga problem med att bo i husbil på Gotland, sen finns det väl andra nationella regler och lagar man bör ha koll på när det gäller camping.

Mvh Rolle
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Hmm Då blir det nog hårda bud :mad: Varför skall man tvingas till Campingar, det slutar väll med att man säljer husbilen och åker bussresor istället. Då blir ju profiten för Campingarna 0 kronor :D

Gurra

Gurra, inte säljer vi husbilen, vi vrider på ratten och styr åt något annat håll
Anders
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Rolle,
bra att du kollade upp detta.
Kanske kommunen borde gå ut med ett "Fribrev" om vad som gäller och som vi kan ha med oss i husbilen nu när en representanthar fått det att pyra i hårbotten på många husbilsåkare, inkl. mig.

Så synd att dom dessutom inkluderar kyrkogårdar, där som det är så "mysigt" att campa :D:D:D:D


Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Lokala ordningsstadgan reglerar bara camping. Läs innantill innan ni sablar ner Gotland som besöksmål. Priserna är och har alltid varit höga. Det kan bara påverkas genom röstning i val vart fjärde år eftersom det är staten som ytterst godkänner turlista och priser.
Det förs en ständig kamp mot höga färjepriser. Möjligen kan en debatt som denna få en och annan att reagera. Och agera


För övrigt är det på Gotland som i övriga riket med möjligheter att parkera och sova i bilen, varken bättre eller sämre!!

Åk hit! Ni ångrar er inte (nej, jag är inte turistchefens medhjälpare men väl gotlänning sedan 30 år). Gotland är fantastiskt och här kryllar av fina övernattningsplatser, havsnära förstås. Vi njuter varje helg av nya ställen.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Vi var på Gotland för 2 år sedan och överfarten var som du skriver svindyr och man har hört att gotland/fårö skall vara så fint men jag tyckte det bara var "sten å en" ( enbuskar) i norr och i söder och i mitten så var det som hemma .
Nä det kan jag nog lova att det aldrig mera blir gotland utan lägger hellre pengarna på tysklandsfärjorna .
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Lokala ordningsstadgan reglerar bara camping. Läs innantill innan ni sablar ner Gotland som besöksmål. Priserna är och har alltid varit höga. Det kan bara påverkas genom röstning i val vart fjärde år eftersom det är staten som ytterst godkänner turlista och priser.
Det förs en ständig kamp mot höga färjepriser. Möjligen kan en debatt som denna få en och annan att reagera. Och agera


För övrigt är det på Gotland som i övriga riket med möjligheter att parkera och sova i bilen, varken bättre eller sämre!!

Åk hit! Ni ångrar er inte (nej, jag är inte turistchefens medhjälpare men väl gotlänning sedan 30 år). Gotland är fantastiskt och här kryllar av fina övernattningsplatser, havsnära förstås. Vi njuter varje helg av nya ställen.

Är väll ungefär som vi upplevde det hela, vi for kors å tvärs hittade oxå fina platser
Man skruvar upp sig när frågan om att bo på campingplatser kommer upp på tapeten,
brukar alltid lösa sig
Vad anbelanger Enar så hittade vi en kanonfin plats där enarna stod som en berså, där satt vi när solen dalade ner i havet, inte en bil i närheten härligt :D (personbil)

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Visst skulle vi som bor på Gotland vilja ha billigare överfarter till Fastlandet.
När det gäller Fastlänningar som besöker Gotland så finns det olika priser för
samma resa, beroende på vilken dag man bokar, I direkt anslutning till stora
reshelger är det dyrare, betydligt billigare mitt i veckan samt sena avgångar.


Det finns många möjligheter att sova i sin HB på Gotland, men inte inom stadsplanerat område. Och bad och kyrkogårdsparkeringar.

Men sen så tycker SCR nya Ordförande Eva Werkelin följande.
Från Gotlands Tidningar
Inget behov av ställplats för husbilar


Just nu pågår en debatt om behovet av ställplatser för husbilar, varför? Det finns gott om platser på Gotlands Campingplatser.
Finns det för få campingar? Nej, det finns 26 stycken.
Är det för långt mellan campingarna? Nej, det är jämnt spridda längs hela Gotlands kust, från söder till norr.
Vad är behovet för hubilsturisterna? Vad är det de efterfrågar?
Campingplatserna erbjuder en trygg vistelse med säkerhet, alla bekvämligheter som latrintömning, sophantering, gråvattenspillanläggningar, tvättstuga, toaletter, tvättrum. Duschar, vägar belysning med mera. En del av campingplatserna har gått så långt att de till och med har speciella husbilsplatser för att tillgodose husbilsägarnas önskemål med asfalterade ytor att parkera på, El, KabelTV, vatten och avlopp vid husbilsplatsen. För de husbilsägare som bara vill övernatta erbjuder ett flertal campingplatser dessutom "Quick stop" till en låg avgift, ställplats nattetid för den som bara vill övernatta tryggt, utnyttja servicehusen, fylla på vatten och tömma latrin.
Ändå har kommunen tagit på sig ansvaret att hitta lämplig mark för ställplats för husbilar, och redan till sommaren 2009. Varför då? Behovet finns ju inte i dagsläget.

Och varför skall husbilsägare få speciella sponsrade uppställningsplatser i kommunal regi? Snart kommer väl även krav för ställplatser för husvagnar. För vad är skillnaden?
Däremot finns ett stort behov att välkomna ungdomar till vår ö. Idag så är det endast en camping i Visbyområdet som tar emot personer under 25 år. Ungdomarna är en väldigt viktig målgrupp att bemöta, här finns vår återväxt. Öns campingar kan inte ensamma ta det samhälleliga ansvar som krävs för att kunna ta emot ungdomar, vi har inte polisens, Ungdomsgruppens och socialtjänstens resurser att agera tillfällig vårdnadshavare åt festglada partyprissar i övre tonåren. Men här smiter myndigheterna från ansvar och turistföreningen från att delta i utvecklingen av en hel målgrupp av turister.
Campingnäringen har sedan hösten 2007 efterfrågat hjälp av kommun, myndigheter och vår turistförening om en anvisad plats för ungdomarna att vistas på men här backar kommunen om ansvar. Det verkar viktigare att hitta lämplig mark till kommunalt sponsrade ställplatser för husbilar än att ta tag i det verkliga problemet. En plats för ungdomar att bo och vistas på under sitt besök på Gotland.
Visste ni att under 2007, juni- augusti så reste cirka 1 200 husvagnar och husbilar till Gotland, då även gotländska ekipage medräknade. Gotlands 26 campingplatser har ungefär 1 600 campingtomter.
Så behovet för speciella ställplatser för husbilar finns inte!Eva Werkelin

Gotlands Tidningar

Läs mer
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Ellert! Vet inte Eva Werkelin Att de faciliteter som Campingar erbjuder ex. dusch toa Tv osv. redan finns i H-bilarna det är väl onödigt att betala för sånt som man har med sig. En ställplats är ju bara för en övernattning ev vattenpåfyllning och avloppstömning sen fortsätter man till nästa sevärdhet. Vill man stå pall på en camping och betalla hutlöst så tycks ju den möjligheten finnas! hälsn. Lappen från Velenje..
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Något som den här Eva Werkelin inte nämner eller tänker på, tycker jag är att många husbilar rullar från tidig vår till sen höst, ja rent av rullar många under hela året. Gotland har mycket natur och upplevelser att erbjuda under tiden före och efter perioden juni-augusti. För min egen del så tror jag att många av de bofasta Gotlänningarna skulle uppskatta en betydligt längre period än under nyss nämnda period.
Jag kan också tycka att någon från HBK styrelse skulle gå i dialog och bemöta Eva Werkelin och hennes åsikter om detta, gärna via pressen så kanske intresset från flera näringsidkare på ön kan hjälpa till att påverka.
//Tommy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ockerpriser till Gotland

Hon har ju betalt för att säga så! SCR ordförande och VD på Kneippbyn! Pigge Werkelin som driver en massa campingaktiviteter på Gotland är väl också en släkting?
Så alla fingrarna är väl i syltburken som man säger.

:wideeyed:

Hälsningar

Montreal
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Familjen Werkelin har gjort mycket bra för Gotland.
Kanske har deras makt över Campingar, stugbyar m.m. blivit lite för stor ??
Det du nämner Tommy 59 att husbilar spänner över ett längre tidsperspektiv typ
Maj-Okt är en bra synpunkt (Gotland är som bäst Maj-Juni och Aug-Oktober)
Tyvärr är mycket stängt under Maj. Sept-Oktober, men resan är billigare.
Allt bra "Lappen" ?? Hälsa.:)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Werkelin fattar ju inte ett j---a skit!!!! Eller låtsas att hon inte gör Här är det pengar som räknas, vi skall tvingas in till campingen:rolleyes:

Jag för min del gillar friheten jag vill inte stå i kö halvtimmavis vid en reception där jag får reda på en massa regler som gäller just där, trängas in bland flera hundra andra bilar tält å husvagnar på just en plats som jag inte trivs på. Eftersom vi inte behöver faciliteterna på campingen får vi betala 395 kr för 8 kvadratmeter gräs per dygn!!!!
Vi reser i regel tidigt på morgonen och kommer ibland sent, kanske bara vill stå 6-7 timmar
Annat otyg Grillrök, bollspel, instängd, långt till allting man vill se, kö om man vill dusca
Stå i kö när man vill åka ut. långt till affärer med vetiga priser mm. mm:mad::mad::mad:

På vår resa till Gotland i sommras räckte vårt vatten hela resan vissa av toabesöken gjorde vi när vi tankade, besökte restaurang, sevärdheter eller dylikt toatanken tömde vi på reningsverket utanför Visby. Kan man resa så här rekomenderar jag Gotland

Eftersom vi reste som vi gjorde utan att besöka campingar spenderade vi en ansenlig summa på näringsidkare runt om på Gotland vilket vi inte hade kunnat göra om vi hade varit tvungna att STOPPA DRYGT 3555 kr i WERKELINS FICKA!!!

Länge leve friheten Gurra

Ursäkta svordomen i början på inlägget
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen