• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oönskade husbilar i Västervik!

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Vi tar bort Husbilsklubbsdekalen från vår bil i morgon. "Platsar" inte i gänget. ...............

Det var väl en lite drastisk slutsats av diskussionen. Det är klart att ni platsar i gänget, det gör alla som trivs med att åka husbil oavsett var man väljer att övernatta.

Vi fricampar ofta men kör även in på campingplatser särskilt när vi står flera dagar för att koppla av eller besöka någon storstad etc.

Husbilsklubben.se har inget emot campingplatser som har en självklar plats i sammanhanget och fyller en stor funktion för människors fritid och rekreation. Däremot vänder vi oss mot de kommuner som hävdar att det är förbjudet att övernatta i husbilen annat än på campingplatser.

Jag vill tror att även ni delar samma uppfattning.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Det är trist om diskussionen här uppfattas som ett ja eller ett nej till campingplatser. Ewa och jag fricampar, vi står på SCR-campingar och vi står på F-campingar, allt efter behov, tycke och smak. Det jag reagerar mot med turbotryck är att SCR tar för mycket plats och har dåligt inflytande på kommunerna. SCR är en företagarorganisation för folk som bedriver verksamhet med campingplatser och stuguthyrningar; inget annat! Att de bedriver en synnerligen framgångsrik lobbyverksamhet råder det dock ingen tvekan om.

För ett år sedan upptäckte vi att Lantmäteriet fastnat i SCR:s garn genom att endast SCR-campingar fanns på landets vägkartor och dessutom beskrevs som "auktoriserade". Denna osunda konkurrensbegränsning finansierad av skattemedel lyckades vi få bort rätt snabbt. Det gick nästan att höra i telefonen hur tjänstemannen rodnade när han insåg vad de sysslade med på statliga Lantmäteriet. På 2009 års vägkartor kommer F-campingarna att vara med, en ökning av utbudet från 50% till 100%.

I Västervik hävdar kommunen SCR:s definition av begreppet Camping till förfång för oss husbilister. I andra kommuner föreskriver kommuner att oorganiserade campinginnehavare MÅSTE följa SCR:s regler för campingplatser, annars får de inget tillstånd. Så får det faktiskt inte gå till i ett samhälle med fri företagsamhet! Så är det. Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Jag har heller ingenting emot individuella campingplatser och använder dylika varje år både dom som är anslutna till SCR och F-campingar.

Men, liksom Anders W, är jag starkt kritisk mot SCR som organisation och jag tycker det är lite märkligt att det tycks inte spela någon roll vem som sitter vid styrspaken, det är samma attityd.

Jag blev riktigt arg när dom t.ex. för ett antal år sedan skrev rena osanningar ang. campingkortet som dom försökte påskina var ett påbud från myndigheterna.

Skrev också till Nutek ang. campingstatistiken, som SCR använder för sitt eget syfte och försöker påskina att det finns bara SCR anslutna campingplatser och att dom skulle ha någon form av godkännandestämpel från myndigheterna.
Fick svar att ansvaret för campingstatistiken nu tas ifrån SCR och det var ju en välsignelse.

Har också förstått att många campingplatsägare, som trots att de är anslutna, är starkt kritiska till SCR's sätt att bedriva verksamheten.

Så det är inte campingplatser vi är motståndare till men SCR centralt och deras sätt att med list och skrämseltaktik försöka få alla att bara använda SCR-anslutna campingplatser och försök att påskina att man inte får sova om man inte sover på deras campingar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Vi benytter i stor utstrekning campingplasser i Sverige, men prøver hovedsaklig å holde oss til F-campinger. Har fått meget dårlig mottakning på flere SCR campinger som mener vår husbil er for stor og muligens kan få plass ved siden av søppelkontainerene. Og dette var med vår 7m lange! Hva nå med 8,6m?

Har de siste 4 årene hatt over 70 døgn i året på svenske campingplasser, men bare under 10 på SCR. Fricamper gjør vi når det passer bedre. Nedover i Europa bruker vi stort sett Stellplatz i de land dette er utbygget.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Du måste ha haft otur Knut, Har kört husbilar på över 7 meter i 8 år och aldrig haft problem med att få plats. Vi brukar be att få köra in och själva välja oss en plats och det har alltid gått bra.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Hej.

Jag har förståelse för att det finns irritation över SCR men jag har inga onda eller hårda ord till campingplatserna. De är en skänk från ovan när man behöver dem och drivs naturligtvis för att gå med vinst och ha nöjda kunder. Campare eller ej så är de flesta av oss turister när vi lämnar hemmet. Jag tycker vi ska försöka fokusera på att ge en positiv bild av att vi är turister i husbil.

Knausen
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Jag har följt denna tråd och även läst all kritik som riktas mot Västerviks kommun.

Jag bor ju i Västervik, några hundra meter från Reginelundsviken, där det finns en båthamn med 4 eller 5 långa bryggor. Uppskattningsvis ligger det nog ett par hundra båtar där. Kommunen har ställt i ordning en parkering för just dessa båtägare. Det är en liten parkering med plats för gissningsvis 10 - 15 bilar. Är parkeringen full har båtägarna en bra bit att gå med picknickkorgar och fiskfångst.

För någon vecka sedan cyklade jag förbi och då stod ca 6 st husbilar (dagtid) varav 2 st hade parkerat på tvären över parkeringsrutorna, efter varandra. Detta gjorde att större delen av parkeringen var blockerad så det var inte mycket plats över för båtägarna att parkera sina bilar.
Dagen efter detta kom kommunens artikel i tidningen, som så vitt jag förstått bidrog till att dra igång kritiken mot Västervik.
Kommunen har som nämnts i år ställt i ordning parkeringar för husbilar på Skeppsbrokajen med sjöutsikt och därifrån är det närmare till centrum än från båtklubbens parkering vid Reginelundsviken.
Så i just detta specifika fall måste jag ställa mig på kommunens och båtägarnas sida. Vi husbilsägare får kanske tänka till lite och inte bre ut oss hursomhelst oavsett om det är natt eller dag
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

AndersHj,

Vart ligger Skeppsbrokajen i Västervik ? Gärna GPS co-ordinater ifall du har.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Hej AndersHJ

Min ungdom tillbringade jag sommarloven i Västervik hos bekanta härlig stad.
Nu var jag där med husbilen flera ggr förra sommaren.:D

Håller med dig ett fåtal förstör för resten, alla fina ställen försvinner.
är det någon här i tråden som parkerar tvärs över p-rutor.:confused:
jag för min del försöker parkera diskret,inte skymma utsikt för stugägare.
eller plocka ut matta bord stolar mm på p-platsen bredvid sätta igång grillen
Spela badminton eller fotboll bland parkerade bilar
Så var det i Gränna innan p-förbudet för husbilar kom dit.
jag för min del känner vibbar att här stör jag då drar jag vidare och hittar en bättre plats

Om ingen retar sig på hur man ställer sig hade problemet aldrig uppståt.

Fricampa contra sova i bilen???
Fricampa gör man väll inte på en p-plats eller:confused:
Sova över är väll att stanna,sova och åka vidare:confused:

vi för vår del gör bägge delarna även campingplats ibland.

Mvh/Gunnar
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Gurra,
håller med dig. Det är nog viktigt att vi husbilsägare tänker till lite innan vi parkerar. Man måste nog visa både ödmjukhet och hänsyn för att inte reta upp "allmänheten" och skapa opinion mot husbilar. För i ärlighetens namn, bilarna är många gånger stora.
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Någon som drabbats av något hemskt straff för brott mot kommunal ordningsstadga (campingförbud)..? Man kan ju tänka sig att rikta strålkastarljus på problemet OM någon i klubben blir haffad i sommar och får någon form av böter av en kommun. Överklaga i så fall, ta hjälp av klubbmedlemmar som är pålästa i ämnet och gör gärna lokal press uppmärksam på problemet. Det spelar ingen roll hur många inlagor HBK eller andra intresseorganisationen skickar - det är rubrikerna som får politiker och tjänstemän att agera. Det kan jag lugnt påstå efter 35 år som journalist.
I bland kan man ju undra om inte problemet med att inte serva husbilsfolket, hänger samman med att det inte råkar finnas en husbilsägare i kommunledningen. Jag ger mig tusan på att om kommunalråden på Gotland själva var husbilsfrälsta, skulle också servicegraden för husbilsägare vara avsevärt högre. Men jag tror att tiden jobbar för oss. Fritidsbåtsfolket har funnits massor av år. Nu finns bryggor, vinterförvaringsplatser och annan service. Vår tid kommer!! Men lite otålighet och påtryckningar skadar ju inte...
På Gotland har den lokala husbilsförsäljaren Bilcompaniet AB, misslyckats i sina försök att få ordna en ställplats på kommunal mark, trots att han erbjöd sig att stå för precis allt. Nu kommer medborgarförslag till kommunförvaltningen där man påpekar bristen på en service som är självklar på andra orter. Se t ex artikel i Gotlands Allehanda,
"Gynna köpstark grupp" - Nyheter - helagotland.se
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Hej alla!
Västervik har ju Ställplats se citat ur mailet från turistchefen, "Vi har i år valt att ge våra husbilsgäster en bättre service genom att inrätta ett antal ställplatser på Skeppsbron, med gott om utrymme så att husbilen får plats. Här har man bästa läge med havsutsikt och närhet till Västerviks centrum." Menar dom att vi får parkera men inte sova där?
/Bertil HBK-556
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

hon skrev ju ställplats, det betyder ju att där måste vara som på alla andra europeiska ställplatser natta över eller:confused::D
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Hej. Vi får väl sluta att kalla våra "husbilar" för husbilar och istället gå efter regbeviset.I turistchefens svar fanns inget förbud mot övernattning i personbil, eller. Mvh. Olle.:swoon:

håller med dig,
staten har bestämt att att våran husbil är en personbil, så att dom kan dra in max avgifter på detta. då måste man få dom få fördelarna som följer med detta beslut
:yes:
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Förhoppningsvis kan vi få ett pålitligt förtydligande från Västervik i början av nästa vecka. Gatuchefen, som inser problemet, kommer att ta upp det med berörda och återkomma till mig med ett besked som jag då kommer att lägga ut här på hemsidan. Dagens nummer av Västerviks Tidning Startsidan - Västerviks-Tidningen behandlar ånyo husbilar i Västervik men utan att egentligen komma med något nytt. Hälsn/AndersW

PS Ingen verkar veta vem som beslutat om kommunens definition av begreppet camping, när det skedde och på vilka grunder DS
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Lite häpen blir man allt när man läser artikeln i västervikstidningen och ser vad camping
är enligt hbk , citat: " Till att börja med så anser inte vi husbilsägare att vi campar. Campa är något man gör när man åker husvagn och ställer sig på en campingplats. "
Betyder det att en husbil inte kan campa då?
Nej jag tycker att campar det gör man när stödben eller markiser grillar stolar mm åker fram oavsett husvagn/husbil.
Har förövrigt sett massor med husbilar ta fram stolar och ibland markiser på bla. hamnparkeringar , som jag tycker är helt fel och som i sin tur kan leda till att man vill få fram förbud av olika slag.
/ubbe
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Hej alla!
Västervik har ju Ställplats se citat ur mailet från turistchefen, "Vi har i år valt att ge våra husbilsgäster en bättre service genom att inrätta ett antal ställplatser på Skeppsbron, med gott om utrymme så att husbilen får plats. Här har man bästa läge med havsutsikt och närhet till Västerviks centrum." Menar dom att vi får parkera men inte sova där?
/Bertil HBK-556

Hejsan Bertil
Så här stod det i Västervikstidningens artikel.

"Om man verkligen vill övernatta i Västervik centrum så finns det dock en möjlighet. Det finns nämligen anvisade platser på hamnplan där det är tillåtet att stå över natten och där får man även sova över i husvagnen/husbilen."

Anders
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Det är välgörande att notera att denna debatt modererats en del och att det inte blir en slagsida mot att HBK huvudsakligen jobbar för s k ställplatser och rättigheter att "sova över" på P-platser.

Vi använder oss gärna och mest av campingplatser och uppskattar deras fullservice vad sanitet och säkerhet beträffar. Vi tycker dock många gånger att priserna är väl höga för oss, som inte stannar länge och inte är så intresserade av de faciliteter, som mest barnfamiljer vill ha. Därför skulle vi vilja ha en utveckling mot en slags "husbils-variant" på campingplatserna till ett lägre pris.

Kanske är det ett önsketänkande, och det ska inte på något sätt stå i någon motsatsställning till skapandet av bra andra alternativ. Vi har alla olika behov.
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Hej!

Vi håller med Er. Vi tar gärna in på campingar för vi känner oss tryggare då. Man har alla bekvämligheter också.
Men det har v
blivet dyrt på campingar men man behöver inte ligga så länge utan man åker vidare. Nu har vi en årsplats på en privat camping där vi bor alla och ar våra egna tomter här i Täby kyrkby nära och bra men man vill ju ut och rulla också och se något annat. Vi har en kabe Trawel Master husbil men vi har bytt nu i fredags till en Dethleff Esprit i 6840 helintregrerad ska bli spännande att se hur den är. Vi har haft så mycket fel mem Fiat ducarto på den så vi tröttnade på den fast den är ju ny 10 månader bara. Men nu får vi vackert vänta på den till veckan efter Midsommar det ska bli spännande den är också helt ny 08 det blir vår andra husbil nu. Vi har ju haft 9 olika husvagnar innan men alldug mer husvagn säger vi. Om man nu har haft husbil. Vi har planerat en resa till Gränns och över till Visingsö det kan bli en lagom resa.
'
Vi får önska en Trevlig Midsommar

Anita o Risto i Täby
 
Toppen