• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oönskade husbilar i Västervik!

F

F.d. 11293

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

jag har mailat Jakob Franzén i Västervik o frågat om det är ok att övernatta i våran volvo S 60 på en parkering i Västervik, både volvon o lmc är ju personbilsreggade

det är ju en dålig PR för en turistbyrå, kan ju bli tristbyrå.
:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Hej
Jag fick nedanstående svar till mitt mail ang. Västerviks inställning på husbilar.

"Camping i Västerviks stadskärna
Till er som de senaste dagarna har uppmärksammat artikeln i Västerviks-Tidningen med rubriken ”Camping förbjuden inom stadsgränserna” vill vi från Västerviks Turistbyrå och Västerviks kommun gärna ge följande svar.

Vi är verkligen ledsna om det finns turister som kommer till Västervik och inte känner sig välkomna!

Västervik är en kommun med campingtraditioner som går långt tillbaka i tiden och vi värderar våra campinggäster högt. Vi har nio bra anläggningar runt om i kommunen och kan även stoltsera med Lysingsbadets Semesteranläggning som är femstjärnig. Vi är väl medvetna om vad alla våra campinggäster bidrar med till den lokala ekonomin – och även till den härliga stämning som vi har här under sommaren.

Camping, enligt SCR (Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation), är när man i tält, husvagn eller husbil övernattar på en plats. Detta är den definition som Västerviks kommun har valt att följa.
Camping är reglerat enligt Västerviks kommuns författningssamling Lokala ordnings-föreskrifter samt Lokala hälsoskyddsföreskrifter. Enligt dessa är camping förbjuden i specificerade delar av kommunen, däribland de centrala delarna av Västerviks stad. Inom detta område finns dock undantag.

Att det i Västervik finns en lokal regel beror bl.a. på de problem vi tidigare har haft med ungdomar som i samband med VisFestivalen tältar runt om i stadskärnan, med nedskräpning och förstörelse som följd. En annan anledning är att några av våra parkeringsplatser har anlagts i anslutning till båtbryggor, så att våra båtägare enkelt ska kunna parkera sina bilar för att sedan hoppa ned i båten och ta sig ut i skärgården. En tredje anledning är den nedskräpning som oorganiserad camping i vissa fall, men långtifrån alla, har medfört.
Reglerna har tillkommit för att skapa en bra stämning i staden både för våra turister och för våra kommuninvånare.

Vi är också väl medvetna om att vi har en stor mängd husbilsgäster på besök som väljer att inte ta in på våra campingplatser utan istället njuter av den frihet som det innebär att ha husbil. Liksom alla våra andra turister är ni viktiga för oss, oavsett om ni väljer att stanna över natt eller bara över dagen. Vi har i år valt att ge våra husbilsgäster en bättre service genom att inrätta ett antal ställplatser på Skeppsbron, med gott om utrymme så att husbilen får plats. Här har man bästa läge med havsutsikt och närhet till Västerviks centrum. Dessutom finns sedan tidigare en Quickstop på Lysingsbadets Semesteranläggning för de som inte önskar övernatta inne på anläggningen. Övernattningar i husbil är svåra att definiera som camping och vi kan därför bara vädja till de husbilsgäster som väljer att stå på andra platser att ha den respekt för övernattningar som Allemansrätten medger.

Vi hoppas att vi har klarat ut eventuella missuppfattningar och att ni känner er varmt välkomna till Västerviks kommun och Västerviks stad. Vi ser nu fram emot en lång och förhoppningsvis solig sommar tillsammans med alla våra gäster!
[SIZE=+0]
Stina Ericsson
Turistchef
Västerviks Turistbyrå
Västerviks kommun"
[/SIZE]

[SIZE=+0][/SIZE]
mvh husbil2
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Det är bedrövligt att man valt att använda SCRs definition av uttrycket "camping"!
Detta får inte bli något att ta efter för andra kommuner.

Vår organisation (HBK, med 2000 medlemmar) är säkert en större organisation -åtminstone till antalet
medlemmar-
Därför vore det vara bra om styrelsen för HBK delger Västerviks kommun, husbilsfolkets definition
av uttrycket camping!

Lasse W
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Hon är lite motsägelsefull, turistchefen. I början av sitt brev skriver hon att man i kommunen valt att följa SCR:s definition av camping, dvs att med camping förstås bl a att övernatta i husbil. Mot slutet av brevet skriver hon att övernattningar i husbil är svårt att definiera som camping. Hur ska vi ha det? Det vore avsevärt mycket bättre om Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), gärna i samverkan med Vägverket, definierade begreppet camping. Då skulle vi slippa alla dessa subjektiva värderingar, inte sällan framdrivna av affärsintressen. SCR är en branschorganisation för campingplatsägare och väljer givetvis den definition som tjänar deras särintresse bäst. Så är det. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Jag utgår att alla vi som skickat mail till Västervik, kommer att få svar, samma svar. Kanske någon ordets virtuos kunde skriva "vår" definition om husbilslivet till Västervik? Jag vill inte skriva, typisk finne ibland, det blir lätt "rak höger", och motsatt effekt än vad vi önskar. Och de flesta har husbil för fritid, vi är säkert några i denna klubb som använder husbil även på jobbet, kanske ytterligare husbils använding för något, och inte för den skull vill jag bli kallad "campare".
mvh, husbil2
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Visst kan det vara bra att att många skickar sina åsikter och reaktioner på en sån här artikel till de som är berörda men vore det inte vettigt att i klubben också ha en eller ett par personer som ansvarar för sådana här kontakter och som på så sätt representerar den stora klubb vi idag är?

När vi nu har så pass många medlemmar tror jag att våra synpunkter och åsikter kan ha stort inflytande.

En tanke bara ..
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Nu har svar kommit från turistchefen, Stina Ericsson, i Västervik.
Jag saxar förjande:

"Camping, enligt SCR (Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation), är när man i tält, husvagn eller husbil övernattar på en plats. Detta är den definition som Västerviks kommun har valt att följa".

Det är alltså SCR som definierar begreppet camping i vissas ögon.

Bedrövligt :mad:
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Jag håller helt med dig, Nisse. Det är bedrövligt! Efter att förgäves ha sökt turistchefen per telefon, har jag sänt henne ett långt mail där jag kritiserar det faktum att man låter en företagarorganisation med affärsmässiga intressen i ärendet diktera villkoren. Det ska bli intressant att läsa hennes svar. Hälsn/AndersW
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Västerviks kommuns lokala ordningsstadgan säger inget om vad camping är. I t ex Dals-Ed såg jag texten... med camping avses även övernattning i husbil.

Jag antar att det är den lokala ordningsstadgan som gäller.

Vi får väl bojkotta kommuner som inte förstått värde av centrala ställplatser och i stället försöker få hubilsfolket till dyra campingplatser.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

angan, om du läser turistchefens mail på föregående sida, kan du se hur hon beskriver kommunens tolkning av vad camping är. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Vad drar man för slutsats av detta med att SCR, nu även anser sig ha mandat att påbörja en förändring av svenska språket.
Det har tydligen inte räckt ända fram att lobba om övernattningsförbud på rastplatser, att muta eller på annat sätt påverka kartproducenter så att endast de sk. "av SCR auktoriserade" campingplatserna, existerar i Sverige, eller införandet av andra tvångsåtgärder mot de envisa fricamparna.
Man försöker tuta i kommuner att campingplatser skall vara auktoriserade av SCR, för att garantera en god kvalité. Pyttsan säger jag som sett dessa kvalitéter.
Man påstår sig ha som en väsentlig huvuduppgift att sälja svensk camping utomlands.
Vilka campingar då, kan vän av ordning undra?

Nej, snarare framgår det allt tydligare att huvuduppgiften fortfarande är att försöka fösa in husbilsåkarna och andra trotsare, som tar sig fräckheten att övernatta utanför en auktoriserad campingplats, till SCRs campingdomäner.

Man skjuter sig nog själv i foten eftersom det borde framstå för många husbilsåkare att boende på en SCR- camping genererar intäkter till ytterligare skottpengar mot de illvilliga fricampande husbilsåkarna.
Jag kommer aldrig mer via övernattning på SCR-camping sponsra organisationen för att kunna fortsätta sin envetna kamp mot oss fricampare.

Grattis dock till SCR, för de nya påhittigheterna som avslöjats, för att åstadkomma mer makt över Svenskt Campingliv.
Finns det fler svenska ord som ni planerar att ändra ordalydelse på ?
Många hälsningar
DS
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Hej. Vi får väl sluta att kalla våra "husbilar" för husbilar och istället gå efter regbeviset.I turistchefens svar fanns inget förbud mot övernattning i personbil, eller. Mvh. Olle.:swoon:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Det var väl en sällsynt dum jämförelse mellan tältande ungdomar och husbilar på parkeringar. För hon menar väl inte att husbilarna har varit ett problem för att dom varit felparkerade. Då är det illa.

Sitat "ungdomar som i samband med VisFestivalen tältar runt om i stadskärnan, med nedskräpning och förstörelse som följd".

Som jag skrev i mitt mail: Vill ni inte ha våra pengar?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Jag fick mailsvar från turistchefen ikväll men hon undvek nogsamt frågan om varför de gått på SCR:s linje i tolkningen av begreppet Camping. Hon har därför fått ytterligare ett mail med förstärkt precisering av frågeställningen.

Vad hon däremot gav besked om var att man inte kommer att vara ute på nätterna för att kontrollera om en husbil är enbart parkerad eller parkerad för sovändamål. Så långt så väl men det är faktiskt inte turistbyråns folk som skall övervaka efterlevnaden av de lokala ordningsföreskifterna. Sånt gör polisen.

Rättsläget blir allt annat än säkert när man beslutar om regler men samtidigt bedyrar att man inte kommer att beivra överträdelser, särskilt som man inte förfogar över frågan. Himmel och pannkaka! Hälsn/AndersW
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Jag känner exakt igen argumentationen från Malmö Kommuns jurist vid gatukontoret under mina samtal med henne. Det verkar nästan som man kommit överens inom KLF hur man skall se på frågan om övernattning i husbilar.
 

Rolle-car

FD HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
2190
Medlemskap
2021
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Det här låter ju hel knäppt ska man värkligen behöva betala 210 kronor bara för att sova en natt för man nyttjar ju inget annat, vatten och toalett har vi ju med oss. Vad händer om man ändå råkar stanna o somnar blir det böter o kanske indraget körkort om man sommnat tillräckligt många gånger.
 
F

F.d. 273

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Vi tar bort Husbilsklubbsdekalen från vår bil i morgon. "Platsar" inte i gänget. Känns fel att vara HBK:are och inte strida mot campingägarna. Håller med om att det i varje turistvänlig kommun bör finnas centrala ställplatser, vilket HBK bör verka för. Men vi bor ofta på camping, inte för säkerheten, utan för att vi trivs bättre och upplever att vi uppskattar service med toaletter, duschar och tömning. Vår "fricamping" är ofta i samband med aktiviter där arrangören ordnat uppställning t.ex. jazz/spelmanstämmor, orienteringsarrangemang, golf etc. Vi är faktiskt många husbilsägare som tar in på camping trots avgiften, men inte många HBK-dekaler.

Är det så att alla HBK:are fricampar och anser att all annan form av husbilsliv är fel eller är det så att fricampargruppen av HBK:are är dom aktiva på nätet ?

// alf
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Det er en forskjell mellom det å parkere og å campere;det vil slå leir. Hva man gjør i et lovlig parkert fordon angår ingen. Det er forøvrig ingen forskjell på type av fordon. At en bruker en interesseorganisasjon som SCR til å definere begrepet er om å be om det svaret man ønsker og ikke hva som lovgiverene allerede har definert. Eller er det slik at alle lastebilsjåfører som sover i bilen på en rasteplass camperer?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Är det så att alla HBK:are fricampar och anser att all annan form av husbilsliv är fel eller är det så att fricampargruppen av HBK:are är dom aktiva på nätet ?

// alf

Alla HBK-are frikampar inte ständigt. Vi står gärna på Camping och vill helst ha el om det går, även om vi naturligtvis också tycker det är fel att göra som Västervik. Har för övrigt också mailat till kommunen och framfört vår åsikt.

Det är väl så att dom som känner starkt engagemang för en fråga är dom som skriver och syns mest. Det betyder inte att alla måste tycka exakt lika i alla frågor för att platsa - med eller utan dekaler.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Men, Alf.
Varför anser du att vi strider mot campingägarna?

Under hela min HBK-tid så har jag inte märkt något motsatsförhållande mellan oss och campingägare.
Jag själv har ingen som helst anledning att strida mot campingägare.
Att jag däremot sällan nyttjar de normala campingprodukterna, betyder ju inte något motsatsförhållande.
Var och en väljer väl de varor o tjänster som passar ens egna behov bäst.

Dock anser jag det synnerligen anmärkningsvärt att en minoritet av Sveriges campingar sällar sig till en gemensam branschorganisation, som på olika sätt o vis försöker förhindra fria övernattningar i husbilar, för att gagna sina och medlemmarnas egna ekonomiska intressen.

DS
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen