• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oönskade husbilar i Västervik!

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Västerviks Tidning har en bedrövligt underbyggd artikel om oönskad "camping" i Västervik:
Camping förbjuden inom stadsgränserna - VT.se - Västerviks-Tidningen

Förutom att artikeln innehåller grova sakfel så ger den uttryck för en mycket negativ syn på husbilar och husvagnar.
Såväl Turistbyråns Jakob Franzén som artikelförfattaren Lina Baldenäs anser tydligen att parkering är detsamma som camping och någon av dem påstår också att parkering av motorfordon bestäms av Allemansrätten!

Maila till kommunchefen Conny Jansson conny.jansson@vastervik.se och framför dina protester mot den negativa synen på husbilsturister - som ju tillför kommunen c:a 600 kr/dygn/husbil (enligt Nutek/Turistdelegationen).

Alternativt kan man maila till vasterviks.kommun@vastervik.se så diarieförs inkommande mail ordentligt.
Man kan ju maila till båda...

Otroligt att turistbyråns Jakob Franzén kan påstå att man inte har rätt att sova i en husbil om man inte "står på en anvisad plats där camping är tillåten"! Makalöst okunnigt!
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
512
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Connys adress verkar inte fungera ?
Fick mitt mail i retur ?
Full mailbox?
Mats
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Någon som vet vilken myndighet som skulle kunna definiera ordet Camping idag ? Camping kommer enligt vad jag förstår från engelskans camp och det betyder att man slår ner sina bopålar i marken eller på svenska tältar och där sover och inmundigar mat. Camping som många kommuner definierar det bör av rätt myndighet redas ut !
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Jag kan svara så långt att Vägverket inte har någon definition i trafiklagstiftningen. Även Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) uppgav för ungefär ett år sedan att de inte har någon definition. Av de kontakter jag haft med olika kommuner under tiden som medlem i HBK (sedan början av december '06) har jag förstått att uppfattningen om hur ordet camping skall definieras varierar i högsta grad. Det verkar som att ansvaret, lite grann som vanligt, hamnar mellan stolarna eftersom det både rör sig om trafik och ordningsstadga. Så är det. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Våran husbil är en personbil, det har någon ( jag vet inte vem) bestämt, för att som jag tror, skall ge mer pengar till staten i form av högre vägskatt, och i en personbil är det till låtet att sova i, så jag tycker att det är ganska enkelt vad som gäller, risken är att det införs en sängskatt i husbilen om man sover där.
:)
 

bjensen

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Ale
HBK-Nr
387
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Jag fick också mitt mail i retur
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Jag talade nyss i telefon med den i artikeln namngivne företrädaren för Turistbyrån i Västervik. Som jag uppfattade det var han inte särskilt bra påläst om regelverket. Han skulle nu läsa på och eventuellt kommer det ett förtydligande i Västerviks Tidning. Man kan ju alltid hoppas. Så är det. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

mailadressen är fel skrivet, kommer två gånger conny, radera bort ett förnamn, sen går det genom
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

På tal om sängskatt...

Antagligen kommer en ny ruta i deklarationen där man måste ange hur många personnätter som deklaranten sovit i husbil utanför etablerad campingplats...

Har man dessutom smygit upp på personbilens toalett under dygnets mörka timmar skall även en toalettskatt erläggas....

ruta 139A

ds
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Även jag har mailat till Conny.
Som f.d. Västerviksbo skäms man en smula.
Turism har historiskt varit väldigt viktigt för kommunen och Lysingsbadet är välkänt även utanför landet.
 
E

ernst2169

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Har mailat till båda adresserna och till den där murveln som skrev artikeln. GGGGGGGGrrrrrrrrr
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

mail skickat till både journalisten och conny.
så tråkigt att man kan publicera något som är så dåligt underbyggt......
 
Toppen