• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oönskade husbilar i Västervik!

F

F.d. 418

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Idag på eftermiddagen kom den efterlängtade återkopplingen från Västerviks kommun. Det var turistchefen som ringde och jag skall försöka sammanfatta hennes information:

Tidigare idag hade man ett möte i kommunen där tjänstemän från berörda enheter diskuterade den uppkomna situationen efter artikeln i Västerviks Tidning och den efterföljande rätt animerade diskussionen här på hemsidan. Under de gångna tio dagarna har man också fått en stor mängd mail från husbilister.

Man är medveten om att antalet husbilande turister ökar snabbt och man ser fram emot en "ny" sorts resenär som har andra behov än den traditionella husvagnsturisten. För att anpassa Västervik till denna trend, vill man under hösten föra en diskussion med företrädare för husbilsgästerna och kommer då bl a att bjuda in en representant för HBK:s styrelse. Avsikten är att hitta en lösning som passar både gästerna, lokalbefolkningen och det lokala näringslivet så bra som möjligt.

Man kommer då även att se över kommunens Lokala Ordningsföreskrifter och där hoppas jag att de finner en bättre definition av begreppet Camping än den nuvarande och att den blir frikopplad från SCR.

Den nya ställplats som anordnades vid Skeppsbron tidigare i år var väl utnyttjad under midsommarhelgen. GPS-koordinaterna är:

N 57.45' 25.25"
E 16.38' 44.04"

Jag är dåligt lokaliserad i Västervik men den uppges ha ett mycket bra läge vid havet och samtidigt vara belägen bara något hundratal meter från centrum.

Jag hoppas alla inser att vi inte kan förvänta oss några ytterligare åtgärder under sommaren. Vi får istället med högt ställda förväntningar se fram emot höstens möte och de positiva effekter det kan få för oss husbilister. Låt oss dessutom i avvaktan på det ge dem arbetsro i Västervik.

Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1190

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Varför denna ovilja mot husbilar.
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Förhoppningsvis kan vi få ett pålitligt förtydligande från Västervik i början av nästa vecka. Gatuchefen, som inser problemet, kommer att ta upp det med berörda och återkomma till mig med ett besked som jag då kommer att lägga ut här på hemsidan. Dagens nummer av Västerviks Tidning Startsidan - Västerviks-Tidningen behandlar ånyo husbilar i Västervik men utan att egentligen komma med något nytt. Hälsn/AndersW

PS Ingen verkar veta vem som beslutat om kommunens definition av begreppet camping, när det skedde och på vilka grunder DS

enligt journalisten är det scr som dikterat camping begreppet.
här är svaret jag fick från henne:


Hej Leif.

Ingen ”fadäs” har ägt rum så du kan vila lugnt i sommar.

Västerviks kommun HAR campingförbud inom tätorten (kommunstadgarna §14)
Västerviks kommun har valt att defininera övernattning i husbil som camping i enlighet med SCR:s definition.

Åk försiktigt.

Hälsningar,

Lina Baldenäs
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Jag tror att definitionen ,Camping ställplats inte har kommit fram riktigt.
för ser man till vad camping är mot ställplats, så är det ju det motsatsen att man vill parkera en kortare tid ett eller två dygn på samma ställe sen flytta sig.
Kan vi sen få alla komuner att förstå att vi inte vill in på deras campingar,ja då har vi fått gehör för vårat budskap.
Så vänner ge kommunerna tid,att aklimatisera sig mot en nytid som kommer vare sig man vill eller inte.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

enligt journalisten är det scr som dikterat camping begreppet.
här är svaret jag fick från henne:


Hej Leif.

Ingen ”fadäs” har ägt rum så du kan vila lugnt i sommar.

Västerviks kommun HAR campingförbud inom tätorten (kommunstadgarna §14)
Västerviks kommun har valt att defininera övernattning i husbil som camping i enlighet med SCR:s definition.

Åk försiktigt.

Hälsningar,

Lina Baldenäs
Bra att man inte har husbil. Det verkar ok att övernatta i personbil typ2, likaväl som i långtradare...

DS
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Synpunkter kring husbilsplatser (mot bakgrund av AndersW's inlägg 61 ovan)!
Med avseende på Svenska kommuners svala intresse för att skapa husbilsplatser enligt centraleuropeiskt mönster tycker jag att det ligger i HBK’s intresse att seriöst torgföra behovet.

Frågan kring turism bör vara, hur ge alla turister det de vill ha och därigenom bla tjäna pengar. Att ”bara bjuda på vår Svenska natur” innebär inte att ”man” får inkomster av turism, det är inte särskilt målinriktat.

Frågor om husbilsplatser hanteras inte seriöst och underbyggt i Sverige utan spårar ofta ut i mer eller mindre demokratiska/rättvisefrågor betr husvagns-/husbilsägare! Ser inte kommuner, turistansvariga, näringsidkare dessa grupper har vitt skilda förutsättningar och intressen?

Hur ser då Svenska kommuner och turistansvariga på detta som ”turistkomplex/affärsintresse”? Affärsinriktade kommuner kan sannolikt först sätta sig in i problematiken för att sedan agera för respektive stor som liten kommuns bästa i dessa frågor.

Exempel på möjlig argumentation följer;
Är kommunen mest intresserad av att campingplatserna tjänar pengar? Eller tror kommunerna att turister som vill ta del av tätorternas miljöer stannar vid orter med decentrala campingar och spenderar sin reskassa till någon mer eller mindre bra kiosk där?
Med husbil åker man inte runt och återkommer till samma plats och behöver oftast inte samma service som de med husvagn!.

Är kommunen inte intresserad av husbilsturister i tätorterna där olika näringsidkare ex restauranger, handelsplatser, sevärdheter, mm finns för turister som vill vara turister och inte ”enbart” naturister bad, natur – vilket inga näringsidkare mer än möjligen campingägarna tjänar på.

Husvagns- respektive husbilsturister har oftast helt skilda intressen och bakgrund för sina resor, det har man sedan länge upptäckt och tagit vara på med skapandet av ”stellplatz – systemet” främst i Tyskland men även i övriga Europa.
Husbils- resp husvagnsresenärer har inte samma behov av service och den kan tillgodoses på andra sätt än på en utbyggd camping som i det läget framstår som både dyr/onödig/malplacerad.

Prisex på vanlig camping i Tyskland för 2 pers ca 10-15 Euro inkl el (= 90-135 Sek utmed Mosel/Rhein), jfr t.ex med Västerviks husbilsplats (150 Sek)!

En ”stellplatz” som oftast ligger centralt i orten, kostar ca 3-8 Euro (= 27-72 Sek) utan el, etc per husbil. Husbilar förväntas inte stå mer än en eller ett par nätter. Inte sällan kan man stå gratis centralt (på små orter) om man gynnar någon näringsidkare, ex restaurang genom att äta där.
/ Bengt
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Det skulle vara intressant att få reda på hur ställplatserna i Tyskland växte fram. Genom att förstå historiken så blir det säkert lättare att skapa i framtiden på hemmafronten.

/Knausen
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Jag kan förstå komuners negativa syn mot "campa på parkeringsplats", kommer jag med min bil och vill stå nära centrum och en ledig parkering är belamrat med bord förtält och liknande blir jag inte glad. Men står det en bil på sin ruta så är det skit samma om någon sover i den eller ej.

Jag tycker att HBK skall verka för att förbudet mot Camping byts ut mot något som:
Förbud att ställa upp bord och stolar samt liknande på parkering och alldeles intill parkeringsfickor.
Parkeringsplats får endast användas till parkering.
Föremål som inte är fordon enligtTrafikkungörelsen (eller vad det heter) får inte uppstälas på parkeringsplats.

Den sista raden tycker jag själv skulle vara bra. Sedan var man gör i eller på fordonet har väll ingen betydelse.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

Jeg har lest at de tyske Stellplatzene kom ved hjelp av voldsom lobby-virksomhet av tyske husbilklubber. Det var viktig å lage disse plassene slik at det ikke var plass for husvagner=sigøynere. Man var meget nøye på å påpeke forskjellen mellom de ulike behovene husbiler og husvagner hadde. Dette har senere vist seg å være feil. En barnefamilie ønsker heller å stå på en campingplass med de aktiviteter som der tilbydes uavhengig om familien har husvagn eller husbil. Mens de eldre ønsker kultur, bynære opplevelser, og da blir det behov for en plass å overnatte nær byen(staden) like stort enten man reiser med husvagn eller husbil. Da noen Stellplatze har begrenset med service var det veldig viktig å påpeke husbilens uavhengighet i forhold til husvagnen med hensyn til strømforsyning, vanntanker og gråvannstanker. Etterhvert som importen av nordiske husvagner til Tyskland ble større ble man oppmerksom på at en husvagn også kunne være uavhengig av strømforsyning fra bilen og at den kunne være utstyrt med innvendige gråvannstanker og egen ferskvannstank. Dette har nå ført til at flere og flere Stellplatz oversikter også har med i oversikten hvilke Stellplatzer husvagner kan stå på . Av tyske Bordatlas sine 4000 platser skal det være mulig å stå på 1000 av dem. Mange av disse plassene er private og drives i tilknytting til en resturant der et opphold på Stellplatzen betinger et besøk i resturanten som en form for betaling. Dette måtte man kunne få til her i Skandinavia også.
 

Niels

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
4258
Medlemskap
2021
Sv: Oönskade husbilar i Västervik!

På en p-bot ska det kryssas i en ruta skälet till böterna det finns ingen ruta för olovlig övernattning i bil därmed anser åtminstone jag saken utredd sov gott var ni än väljer att vila.
Niels Christensen
 
Toppen