• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oönskade husbilar i Karlshamn

F

F.d. 4754

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Tack Bengt.

Det var kloka ord! Vi måste på ett genomtänkt sätt tydliggöra våra intressen.

/Knausen
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Jag har sagt det tidigare och upprepar det gärna: Det bör bildas en riksorganisation för husbilsklubbar i Sverige. Med det menar jag inte en byråkratisk klump utan enbart en liten styrelse som har mandat att i vissa specifika frågor företräda landets alla medlemmar i husbilsklubbar, i alla fall de klubbar som är anslutna till riksorganisationen.

Jag vet i dagsläget inte hur många husbilsklubbar det finns i Sverige men låt oss anta att det är mellan tio och femton. Det innebär i värsta fall att kommuner och andra myndigheter riskerar att få ett flertal alternativa propåer i samma frågeställning från en hel rad föreningar samt - som i fallet Karlshamn - från en stor mängd enskilda. Det innebär en mycket tung hantering hos myndigheten och sannolikheten för ett bra resultat - sett ur vår synvinkel - blir betydligt mindre.

En enad front i ett fåtal viktiga frågor har mycket större möjlighet att få gehör än spridda skurar från olika håll. Sveriges kommuner och Landsting (SKL) borde vara den part ett husbilsförbund (eller vad det nu bör kallas) skall söka dialog med.

Sedan bör vi också inse och respektera att en kommun är en rätt trögstyrd organisation. Att få den att ändra kurs tar både tid och kraft. En så relativt enkel inrättning som en ställplats med myntstyrda automater involverar tyckande och beslut från såväl politiker som tjänstemän på olika nivåer i flera olika delar av den kommunala organisationen. Sånt tar tid och måste föregås av en pedagogisk process där vi användare kan spela en viktig roll.

Just i fallet riksorganisation tror jag tyvärr att även vi själva är rejält trögstyrda och följaktligen kommer det att ta tid att skapa en sån. Först måste prestige, principer, avundsjuka, motsättningar och sannolikt ytterligare några hinder elimineras.

Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

När man läser inläggen i denna tråd så ställer jag mig frågan:
Varför skulle detta problem bara gälla husbilar?
Har inte nya husvagnar separat gråvattentank ? Toalett ? Batteri ? osv osv.
Vi har valt efter flera år med olika husbilar att skaffa husvagn men vi åker runt i landet för det. Vi har inte plötsligt blivit barnfamilj som önskar olika faciliteter på en campingplats utan det beror helt enkelt på att vi ser en helt annan comfort i husvagnen.
När det gäller ställplatser ska det även tas med de som väljer att åka runt med husvagn.
Annars kan man ju tänka att campingplatser är bara till för husvagnar och inte välkommnar husbilar.
Det jag vill säga är : det är inte bara ett hubilsproblem att man inte tillåter / upplåter platser för enkel övernattning när man är på väg.:)
/ubbe
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Hej Ubbe.

Läs vad Solifer S7 skriver i Västervikstråden: http://www.husbilsklubben.se/forums/t26706-3/#post164428 i inlägg nummer 69.
Naturligtvis finns det säkert ett behov även för husvagnar...

Det slår mig osökt frågan varför just Karlshamn och Västervik hamnade i hetluften? Två kustkommuner som har mycket att erbjuda turisterna...

Kommunerna är som AndersW skriver tröga i sin byråkrati och det får vi naturligtvis acceptera och förändringsarbetet tar tid. Vi får väl ta det som en utmaning...

Jag stöder tanken att man ska titta på och försöka få till en gemensam husbilsgrupp som kan arbeta för våra intressen. Det skulle ge styrka.

De flesta av oss är säkert intresserade av bra ställplatser men har vi mod och kraft att starta ett sammarbete med övriga husbilsklubbar?

/Knausen
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

AndersW!
Det första och mest "akuta" vi behöver är definitivt inte en riksorganisation!

Vi behöver själva som organisation, "ta oss i kragen" och allra först klara ut var vi själva står och vad HBK-medlemmarna i sin helhet vill i dessa frågor. Det bör ske före externa mer eller mindre ad-hook artade kontakter (som annars sker över HBK medlemmarnas huvuden) gentemot mot andra organisationer, myndigheter, kommuner, etc!

"Styrelser" som du säger är kanske "bra att ha" men de skall då på ett känt och accepterat sätt tillgodose sina medlemmarnas intressen. Det kan inte ske utan att denna typ av frågor först öppet diskuteras internt, klaras ut och beslutas inom HBK's ram .............. annars finns inget av medlemmarna känt och accepterat uppdrag!

Detta HBK internetforum i sig borde ju vara ytterst lämpligt för en sådan disk om det sköts rätt, jag tror nog att våra duktiga webbare skulle kunna föreslå hur det skulle kunna gå till!?
/ Hälsn, Bengt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Bengt, jag tror att vi menar ungefär samma sak. Vi uttrycker det bara på lite olika sätt. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Medveten om att jag i och med inlägg #62 förde in samtalet på ett nytt ämne, ber jag herrar Webbar överväga om möjligen en ny tråd i ämnet Riksorganisation för husbilsklubbar bör startas.

Sedan vill jag nämna tre frågor som jag bedömer vara så genomdiskuterade här att de direkt skulle kunna bli ett förhandlingsuppdrag till en "central styrelse":

  • Att förmå Vägverket och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) att enas om en definition av begreppet "camping" så att vi fortsättningsvis slipper dessa subjektiva och ibland affärsintressestyrda lokala tolkningar. Huvudregeln bör vara att parkeringsbestämmelserna reglerar uppställning av fordon. Eventuella aktiviteter inne i dessa fordon torde inte vara av intresse för diverse myndigheter så länge brott ej begås.
  • Att förmå Konsumentverket att ändra i avtalet med Husvagnsbranschens Riksförbund från den 8 november 2006 - Bilaga 2 punkt 1. I den punkten begränsas säljarens garantiåtagande gentemot kunden. Kunden tvingas därigenom att själv kontakta de företag som står för garantin på viss av husbilens utrustning.
  • Att på ett pedagogiskt sätt marknadsföra begreppet "ställplats" hos berörda myndigheter och organisationer, t ex Vägverket, SKL, Sveriges Turistråd och NUTEK så att förståelsen för värdet av denna tjänst/produkt ökar.
Bara de här tre punkterna skulle troligen sysselsätta en central styrelse i ett eller ett par år innan en eventuell effekt skulle kunna mätas. Sånt här tar tid.

Jag påstår inte att det är bråttom med en riksorganisation; däremot att den är en mycket viktig ingrediens i vår strävan att nå framgång gentemot i första hand myndigheter. Min egen erfarenhet från såväl statligt arbete som ideellt och kommersiellt förenings- och branscharbete är väldigt tydlig i det avseendet. Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Hej igen.

Idag den 1/7 får jag ge Karlshamns kommun några berömmande ord.

Det finns nu uppskyltat husbilsplatser för ca 4 husbilar på östra kajen söder om tullhuset!

Valet av plats kan man ju alltid diskutera, men kan konstatera det är den enda platsen på hamnområdet där marken lutar. Klossar behövs.
Däremot finns det lite träd och buskar som kanske kan öka mysfaktorn om man kan prata om någon sådant...
Platserna ligger nära Hamngatan och framtiden får väl utvisa om man upplever trafiken störande.

Det är inte förbjudet att stå på övriga hamnplanen.

Det var ett bra initiativ av Karlshamns kommun.

/Knausen
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

"Ny tråd har startats" enligt ovan (Inlägget har flyttats men kvarstår även ovan), vad innebär det för befintlig tråd (skilda ämnen), kvarstår den eller är den avslutad i och med inlägg 68?
/ Bengt
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Jag tycker man ska flytta allt som inte är relaterat till Karlshamn. Diskussionen flaxar iväg annars...

/Knausen
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Hej!

Jag har haft mailkontakt med Karlshamns kommun ang ställplatser i allmänhet och i Karlshamn i synnerhet. Följande bra svar fr Karlshamn:

Hej Claes!
Vi har tagit emot dina synpunkter angående ställplats för husbilar. I bifogad fil finner du information om vilken service som erbjuds i Karlshamn (denna information finns också på vår hemsida med direktlänkarna http://www.karlshamn.se/upload/Husbilar%20i%20Karlshamn.pdf och http://www.karlshamn.se/Turism/Startsida/Overnattningar/Service_for_husbilar_/.
Hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar från ett soligt Karlshamn

Marjut Petersson
Karlshamns Turistbyrå
tel +46 (0)454 812 03, 812 17
fax +46 (0)454 812 25
e-post turistbyran@karlshamn.se
hemsida www.karlshamn.net

Texten i den bifogade filen är exakt samma som finns i de två länkarna. Så nog kan man åka till Karlshamn utan att oroa sig för böter om man bara följer allmänna reglerna! Och att tömma latrin finns möjlighet mot en viss kostnad. Finns ingen anledning att tro att de är sämre än någon annan kommun.

Jag håller också, sedan en längre tid, på att bearbetat vår kommun, Härnösand, när det gäller ställplatser och att det skall finnas möljighet till lite service om man så önskar.

Claes
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Tog en tur till hamnplanen på Östra kajen i Karlshamn för att se de nya husbilsplatserna.
Visst är det uppskyltat med Husbil under P-skylten, men inte hur många platser.
Idag fanns det ingen ledig plats där för det var fullt med vanliga personbilar.
Jag hade nog inte ställt mej där ändå för det verkar vara det enda stället i hela hamnen där
marken lutar så kraftigt. Det hade nog inte hjälpt med en omgång med klossar.
Den på kommunen som fixat dessa platser har nog ingen aning om hur husbilar fungerar
eller så var det en medveten handling för att få tyst på kritiken efter tidningsartikeln och inläggen här.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Hej Bodekull.

Om Du tittar mycket noga på skylten så har de klistrat en "hemmagjord" svart pil till vänster vilket innebär fyra, möjligen fem platser. Det är riktigt amatörmässigt gjort och vi får verkligen hoppas det är en tillfällig lösning och att vi kan se fram emot bra permanenta husbilsplatser till nästa år på Östra kajen.

Platserna lutar, vilket säkert många noterat och tyvärr är det också så att lastbilar parkerar framför husbilsplatserna.

Val av plats är inte den bästa...

Markeras riktiga husbilsplatser upp ordentligt med målade rutor så kanske vanliga personbilar avstår att parkera.

Det finns mycket att önska och kunskapen finns nog inte hos kommunen ännu.

Det är inte lätt för oss att agera. Vi kan bara lobba för bra husbilsplatser och hoppas på att det finns ett genuint intresse från kommunens sida att göra något riktigt bra.

/Knausen
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Husbilsplatser i Karlshamn vecka 29?

Då är det trångt och hela innerstaden är avstängd...

Varför???

Här får Du svaret: Östersjöfestivalen

För besökare med husbilar och husvagnar rekommenderas i första hand parkeringen vid Bellevueparken alternativt någon av stadens campingplatser men ett fåtal avgiftsbelagda platser finns också att tillgå vid Sternöplanen.

P-karta: http://www.karlshamn.se/upload/1598/p-karta_festival_1000.gif

/Knausen igen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Karlshamns kommun har följande text på sin hemsida:

Förtydliganden av lokala ordningsstadgan avseende camping i Karlshamns kommun
Med anledning av de frågor och synpunkter som inkommit angående camping och uppställning av husbilar vill Karlshamns kommun göra ett par förtydliganden:
  • Det är tillåtet att parkera husbilen eller påkopplad husvagn inom parkeringsruta eller på anvisad parkeringsplats så länge man inte använder parkeringsytan till camping.
  • Det innebär att det är inte är tillåtet att slå upp förtält, ställa ut campingutrustning, grilla eller på annat sätt använda parkeringsytor för andra ändamål än personbilsparkering.
Denna text är bra och det hade varit ännu bättre om alla husbilsägare respekterar detta förtydligande. Jag börjar vackla och börjar förstår kommunen. Det är inte rimligt att parkeringsplatserna blir minicampingar med markiser, solstolar och ström från båtägarnas eluttag. Jag vill nu inte dömma någon. Vi kan alla göra fel...

Vi har ett kollektivt ansvar att informera och efterleva de regler som finns. Får vi ett dåligt rykte så kommer det att ta mycket lång tid att reparera det.

Det är min uppfattning att även när vi har alla lagar och paragrafer på vår sida så gäller det att noga tänka sig för så att omgivningen inte uppfattar oss negativt. En balansgång som inte är lätt...

Mvh
Knausen
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Instämmer helt med det du skriver Knausen.

Vi var och åkte runt i Karlshamn för en par dagar sedan,bland annat nere vid gammla Tullhuset, hamnade såsmåningom i Sternö, sedan motsatt riktning österrut till vi stannade till i Matvik.
På dessa ställen fanns stora P-platser men med tillgäggstavla personbil. För vårt vidkommande innebar det då att vi ej hade möjlighet att här ens parkera. Där har kommunen,på ett smidigt sett, och för oss,tyvärr,negativt sett handlat.
Trots detta hade vi underbara dagar i Karlshamn.

mvh
Werner
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Tack för din information, Knausen. Den visar tydligt att kommunen reagerade rätt på den konstruktiva delen av kritiken som den blev föremål för.

En tanke slog mig när jag skrev den första meningen: Är det kanske dags att fundera lite över etiska regler att föras in i HBK:stadgar?

Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Hej igen.

Sommaren går mot slutet och bland annat följande står att läsa på kommunens hemsida:

Kommunala parkeringar
På hamnplan, östra kajen, finns ett antal platser markerade för husbilar under perioden 1/7 till 31/8 2008.

Vi är nu inne i september månad och det har skett förändringar på östra kajen.
Hela området är nu omgjort med markerade P-platser och tre platser för turistbussar.

Skylten med husbilsparkering står kvar och verkar vara permanentad eftersom man även här har målat upp 6 rutor och satt en riktig pil-anvisning.

Tyvärr så kan dessa platser ej användas fullt ut. Dels lutar marken men den stora frågan är varför man gjort husbilsplatserna med personbilsmått?

Jag har försökt tänka positivt men det verkar som om det slagit slint...

/Knausen
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Man har nu förtydligat vad man av ser med uppställning se nedan:
Förtydliganden av lokala ordningsstadgan avseende camping i Karlshamns kommun
Med anledning av de frågor och synpunkter som inkommit angående camping och uppställning av husbilar vill Karlshamns kommun göra ett par förtydliganden:
  • Det är tillåtet att parkera husbilen eller påkopplad husvagn inom parkeringsruta eller på anvisad parkeringsplats så länge man inte använder parkeringsytan till camping.
  • Det innebär att det är inte är tillåtet att slå upp förtält, ställa ut campingutrustning, grilla eller på annat sätt använda parkeringsytor för andra ändamål än personbilsparkering.
 
Toppen