• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oönskade husbilar i Karlshamn

F

F.d. 16416

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Skipper,

Ett tack för ditt nedlagda arbete i denna fråga. Vi är ju många som ställt frågor privat i mail till kommunen och inte som medlemmar i HBK. Har du möjligen någon uppfattning, om vi kommer att få svar på dessa eller är frågan i och med kommunens svar till HBK nu utagerad???

MVH Owe och Mona-Lisa
 

RolfH

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Hej, har nu fått svar från Karlshamn på min E-post och många med mig.

Efter att tagit del av detta och deras förtydligande och tillrättaläggande, ser jag inga problem med att fortsätta med övernattning i husbil i Karlshamn Ni som vill veta mer kontakta: lena.axelsson@karlshamn.se
Brevet avslutas med att dom jobbar på att göra Karlshamn bättre tillgänglig och mer atraktiv för husbilsägare. ( enligt insides info) har det kommit ett par hundra e-post i detta ärede till dem.
Protester lönar sig är vi många så hörs vi.
Ha en bra helg.
RolfH
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Bra Skipper, jag har fått ett likalydande mail från turistchefen efter mitt samtal med kommunsekreteraren i måndags. Nu tror jag det är bäst att ge dem arbetsro så att de kan utveckla faciliteterna för besökande husbilister utan att de skall behöva sitta alltför mycket vid datorn och besvara brev och mail. Nu väntar vi bara på Västerviks återkoppling. Hälsn/AndersW

PS På förekommen anledning vill jag understryka att mina kontakter med kommuner och andra myndigheter alltid sker som privatperson och husbilist. HBK företräds endast av dess styrelse eller den styrelsen förordnar DS
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Fick faktiskt ett svar från Karlshamns kommun idag som låter så här [SIZE=-1][/SIZE][SIZE=+0]Förtydliganden av lokala ordningsstadgan avseende camping
i Karlshamns kommun
Med anledning av de frågor och synpunkter som inkommit angående camping och uppställning av husbilar vill Karlshamns kommun göra ett par förtydliganden.
Det är tillåtet att parkera husbil eller påkopplad husvagn inom parkeringsruta eller på anvisad parkeringsplats så länge man inte använder parkeringsytan till camping.
Det innebär att det är inte är tillåtet att slå upp förtält, ställa ut campingutrustning, grilla eller på annat sätt använda parkeringsytor för andra ändamål än personbilsparkering.
[/SIZE]
[SIZE=+0][/SIZE][SIZE=-1][/SIZE]
[SIZE=-1][/SIZE]
[SIZE=+2] Service för husbilar i Karlshamn[/SIZE]
[SIZE=+2][/SIZE]
[SIZE=+0]I avvaktan på att vi i Karlshamns kommun kan anvisa till en plats som kan fungera som s.k. ställplats för husbilar, finns följande service:[/SIZE]
[SIZE=+0]
Tömning av tankar, påfyllning av färskvatten
[/SIZE]

[SIZE=+0]För tömning av tankar och påfyllning av vatten hänvisas till kommunens campingplatser, Kollevik och Långasjönäs. Pris 2008: 40 kronor.[/SIZE]
[SIZE=+0][/SIZE]
[SIZE=+0]
Quick Stop
[/SIZE]
[SIZE=+0]På campingplatserna Kollevik strax utanför centrala Karlshamn och Långasjönäs, som ligger norr om centralorten, finns möjlighet till Quick Stops. Detta innebär att man övernattar mellan ca 21-09 och då också har tillgång till den service som finns på campingen. [/SIZE]
[SIZE=+0]Priser 2008: Kollevik HS 110/140 kr, LS 95/125 kr Långasjönäs HS 80/120 kr LS 70/90 kr.[/SIZE]
[SIZE=+0]
Kommunala parkeringar i centrala Karlshamn
[/SIZE]

[SIZE=+0]På hamnplan, östra kajen, finns ett antal platser markerade för husbilar under perioden 1/7 till 31/8 2008. [/SIZE]
[SIZE=+0]Det är också möjligt att över natten stå på parkeringarna vid Saltsjöbaden och Järnvägsstationen (7-dygns parkeringen). [/SIZE]
[SIZE=+0]
Kreativum
[/SIZE]

[SIZE=+0]Husbilar är välkomna att stå över natten på Kreativums bussparkering, bredvid den vanliga parkeringen. [/SIZE]
[SIZE=+0]Parkeringen är väl skyltad, till höger innan ladan.[/SIZE]
[SIZE=+0]
Tid för parkering är mellan kl. 18.00-09.00, då parkeringen ska vara fri för bussar/dagsbesökare dagtid.
[/SIZE]

[SIZE=+0]
Max fem platser, under semesterperioden juli-aug 2008. Besöker man Kreativum under dagen kan man hämta en lapp med p-tillstånd i receptionen. Parkeringen är gratis. Ingen service finns.
[/SIZE]

[SIZE=+0]
Sommaren 2008 pågår utbyggnad av Strömmaområdet varför störande verksamhet kan förekomma.
[/SIZE]

[SIZE=+0]
Kreativum är öppet alla dagar under sommarperioden juli/augusti, kl. 10.00-17.00.
[/SIZE]

[SIZE=+0]Man kan besöka café och butik utan att betala entré.[/SIZE][SIZE=+0][/SIZE]
[SIZE=+0][/SIZE][SIZE=+0][/SIZE]
[SIZE=+0] Välkomna att kontakta oss om ni har frågor, funderingar eller fler synpunkter.
[/SIZE]
[SIZE=+0] Vi kommer löpande att informera Er om vårt arbete med att göra Karlshamn bättre tillgängligt och mer attraktivt för husbilsägare.[/SIZE][SIZE=+0]



Med önskan om en glad midsommar,



Lena Axelsson
Turistchef
_________________________________
Karlshamns Turistbyrå
Karlshamns kommun
374 81 Karlshamn
Besök: Ronnebygatan 1

Tel 0454-812 11
Mobil 070-266 62 62
lena.axelsson@karlshamn.se

Karlshamns Turistbyrå
[/SIZE]
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Mitt upprop till bojkott har fallit!!!!
Jag tycker att Karlshamns komun har reagerat på ett mycket tillfredställande sätt!
På ett sätt så att jag nog känner mej välkommen dit! Kanske värt ett besök. Semestern börjar redan imorgon. vem vet?

Ha nu en riktigt skön midsommar allihop, med bad, blommor i håret och njut av livet!
Fredrik
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Har också skickat mail med förslag till iordningställande av ställplatser
och en undran om man får parkera en husbil i staden:confused:

Fick följande svar från kommunen:


Förtydliganden av lokala ordningsstadgan avseende camping
i Karlshamns kommun
Med anledning av de frågor och synpunkter som inkommit angående camping och uppställning av husbilar vill Karlshamns kommun göra ett par förtydliganden.
Det är tillåtet att parkera husbil eller påkopplad husvagn inom parkeringsruta eller på anvisad parkeringsplats så länge man inte använder parkeringsytan till camping.
Det innebär att det är inte är tillåtet att slå upp förtält, ställa ut campingutrustning, grilla eller på annat sätt använda parkeringsytor för andra ändamål än personbilsparkering.


Service för husbilar i Karlshamn
I avvaktan på att vi i Karlshamns kommun kan anvisa till en plats som kan fungera som s.k. ställplats för husbilar, finns följande service:
Tömning av tankar, påfyllning av färskvatten
För tömning av tankar och påfyllning av vatten hänvisas till kommunens campingplatser, Kollevik och Långasjönäs. Pris 2008: 40 kronor.
Quick Stop
På campingplatserna Kollevik strax utanför centrala Karlshamn och Långasjönäs, som ligger norr om centralorten, finns möjlighet till Quick Stops. Detta innebär att man övernattar mellan ca 21-09 och då också har tillgång till den service som finns på campingen.
Priser 2008: Kollevik HS 110/140 kr, LS 95/125 kr Långasjönäs HS 80/120 kr LS 70/90 kr.
Kommunala parkeringar i centrala Karlshamn
På hamnplan, östra kajen, finns ett antal platser markerade för husbilar under perioden 1/7 till 31/8 2008.
Det är också möjligt att över natten stå på parkeringarna vid Saltsjöbaden och Järnvägsstationen (7-dygns parkeringen).
Kreativum
Husbilar är välkomna att stå över natten på Kreativums bussparkering, bredvid den vanliga parkeringen.
Parkeringen är väl skyltad, till höger innan ladan.
Tid för parkering är mellan kl. 18.00-09.00, då parkeringen ska vara fri för bussar/dagsbesökare dagtid.
Max fem platser, under semesterperioden juli-aug 2008. Besöker man Kreativum under dagen kan man hämta en lapp med p-tillstånd i receptionen. Parkeringen är gratis. Ingen service finns.
Sommaren 2008 pågår utbyggnad av Strömmaområdet varför störande verksamhet kan förekomma.
Kreativum är öppet alla dagar under sommarperioden juli/augusti, kl. 10.00-17.00.
Man kan besöka café och butik utan att betala entré.

Välkomna att kontakta oss om ni har frågor, funderingar eller fler synpunkter.
Vi kommer löpande att informera Er om vårt arbete med att göra Karlshamn bättre tillgängligt och mer attraktivt för husbilsägare.

Med önskan om en glad midsommar,

Lena Axelsson
Turistchef
_________________________________
Karlshamns Turistbyrå
Karlshamns kommun
374 81 Karlshamn
Besök: Ronnebygatan 1
Tel 0454-812 11
Mobil 070-266 62 62
lena.axelsson@karlshamn.se
Karlshamns Turistbyrå
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Det verkar som om alla har fått samma svar. I "brev"huvudet till det mail man skickade mig fanns alla mailadresser man skickat till.

EssoJ
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

När man läser alla kommentarer angående "Karlshamns motstånd mot husbilar", och vidare debatt i ämnet, så visar det sig att man snabbt kommer ifrån kärnfrågan, "vad vill vi som husbilsåkare"?
Om inte kommunerna förstår det så kan de aldrig göra något som passar oss likt det vi har på ställplatser ute i Europa.
För min del så anser jag att en ställplats är en iordninggjord plats som ligger centralt i en stad eller ort, så att man kan promenera in till stadskärnan för att handla eller äta en bit mat. Den kan ha en parkeringsautomat som tar en avgift på ca 100 kr per dygn. Finns det utslagsback så är det välkommet men inget krav ( beror helt på hur avloppsstammar ligger i förhållande till platsen).
Campingplatserna ligger i regel för ocentralt för att passa husbilsåkare. Vi har köpt husbil, efter många års säsongscampande med husvagn, och vill därmed slippa detta. Vi har senast besökt Askersund, så ska det se ut, kanonbra!
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Hej Bengt.

Du har rätt men jag vill gå ett steg längre. Jag vill inte bara ha ställplatser som ligger centralt. Det ska finnas goda möjligheter till ställplatser även vid attraktiva turistmål och ex.vis natursköna områden.

Priset för ställplatsen ska sättas efter den service som man åtnjuter.

Samtidigt bör man nog betänka att det finns några hundra campare varje natt på campingplatserna i Karlshamn. Det kanske parkerar upp till 10 husbilar. Det är en viss skillnad men tiden arbetar säkert för oss.

Ha en trevlig midsommar!

Knausen
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Tidigare idag ringde turistchefen i Karlshamn. Vi hade ett långt och positivt samtal och jag känner mig nu trygg i förvissningen om att man i Karlshamn kommer att arbeta seriöst för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för oss husbilister. Vi bör dock tänka på att offentlig förvaltning behöver en viss startsträcka i sin verksamhet. Vi bör också tänka på och acceptera att saker och ting kostar pengar, även för vår del.

Samtidigt blev jag djupt beklämd över att en stor del av det femtiotal mail som skickades till turistbyrån i Karlshamn under dagarna närmast efter det att den här tråden öppnats, var formulerade på ett helt oacceptabelt sätt. De innehöll allt från svordomar till mindre väl valda förslag och beskyllningar. Inget innehöll något hot men några befann sig verkligen i gränslandet. Den slags kommunikation kan bara beklagas. Den tjänar inte heller något positivt syfte; tvärtom!

När man skriver till en kommun, dvs även via mail, registreras brevet hos en registrator. Brevet blir då en allmän handling tillgänglig för envar. Dessa register är mycket intressanta för press, radio och TV som inte sällan hämtar nyheter därifrån. Risken är följaktligen att man helt plötsligt själv hamnar i offentlighetens ljus om man skrivit något som bedöms ha nyhetsvärde.

Det är viktigt att man skriver som privatperson och inte som företrädare för HUSBILSKLUBBEN.SE när man kontaktar myndigheter och andra. Den slags kommunikation är förbehållen styrelsen och den styrelsen förordnar. Hälsn/AndersW
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Hej igen.

Lösningen är nog inte att bojkotta Karlshamn.
I så fall ska det vara en massiv insats men så många husbilsägare finns det inte så det kan få en avgörande betydelse.

Jag tror man måste arbeta på att få till en attitydförändring och tillsammans med andra husbilsklubbar jobba på bred front för att få inställningen hos kommunerna att det är hög kommunstatus att anlägga ställplatser och ha en välkomnande inställning till husbilsfolket.

Knausen igen

JAg har just skrivit och påpekat att vi kommer att åka värdshus förbi och hoppas att fler gör likadant...

Kjelle
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Anders W.

Utan dessa mail hade det med all sannolikhet inte hänt någonting angående den lokala ordningsstadgan i Karlshamns kommun. Jag utgår från att du läst mailkonversationen eftersom Du påstår att en stor del som skrivit till Karlshamns kommun har använt ett felaktigt språkbruk.

Jag känner en stor olust för ditt påstående att vi formulerat oss oacceptabelt även om jag inte känner mig träffad.

Varken press, radio eller TV har blivit upprörda eller reagerat på inkomna mail. Jag kan lova Dig att om det hade varit något nyhetsvärde i inkomna mail så hade lokaltidningarna vädrat morgonluft...

Det är min förhoppning att vi kommer få se positiva förändringar angående vårt behov av ställplatser i karlshamns kommun men låter mig inte förledas av vänliga telefonsamtal.

Kommunens kvarnar maler långsamt och utan fortsatt lobbyverksamhet kommer det inte att hända mycket. Jag vet eller för att använda ett annat uttryck, så är det...

Ställplatser i Karlhamns kommun är ingen prioriterad verksamhet.

Mvh
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Även lokalradion SR Blekinge har hakat på och har med ett inslag i morgonnyheterna!
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Vad sa egentligen artikeln i BLT ? Mig sa den inte mycket. Tror inte journalisten förstått ett skvatt.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Hej.

Jag tycker artikeln belyser mycket bra kommunens ståndpunkt.

Journalisten var nog ganska påläst och har med stor sannolikhet läst samtliga inlägg här i furumet. I artikeln omnämns ju några av våra tankegångar.

Problemet för kommunen är att man har fattat beslutet om den nya lokala ordningsstadgan och den kan man inte att bara ändra på. De sitter fast i en rävsax. De använder uttrycket "uppställning av husbilar" under campingparagrafen viket är synonymt med parkering. Denna tolkning, som kommunen själva gör, är en akilleshäl. Man har på kommunens hemsida försökt mildra skrivelsen.

Passar på att tacka den eller dem som tipsade BLT om det nu var någon från forumet.

Frågan för mig är hur vi i Husbilsklubben tillsammans med övriga husbilsklubbar går vidare för att ändra attityder och ger kommunerna större insikt i vad husbilslivet innebär och vad vi förväntar oss av kommunerna runt om i landet.

/Knausen
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

min uppfattning är att komunerna framöver konsentrerar sig på sin kärnverksamhet, o då kommer camping o husbilsliv i 5 hand, jag tror att vi får göra komunerna uppmärksamma på fenomenet husbil så att dom kan planera för det i framtiden (platsmässigt) jag tror att det är andra vägar vi får försöka gå, det finns andra inresseorganisationer o företag som vill ha PR o öka sin omsättning, jag tror att det är en snabbare väg att nå resultat.
ang artikeln så tyckte jag att Trafikingenjör Bert-Owe Håkansson förklarede vad som gäller med husbil o parkering.
:)
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Idag körde jag in med husbilen till Kungsbacka för att förnya diverse förråd.
Jag undrar om jag campat lite under turen, månntro.

Campar man när man stannat vid rött ljus ?
Campar man när man parkerat utanför systemet en stund och fällt ut fotsteget ?
Campar man när man behöver ta en powernap på en rastplats efter maten ?
Campar man när jag under den nattliga långresan har passagerare som sover i bilen ?
För den/de personerna övernattar väl i bilen fast den rullar.
Är det sömnen under natten i bilen som är så förfärlig för Karlshamn, SCR, mfl ?
En nattvakt som efter avslutat pass sover sin törnrosasömn under dagen i bilen - campar han då?

Plötsligt har vi här i landet fått en påfallande mängd campingplatser - de flesta visserligen obemannade och inte SCR-anslutna, men ändå.
Vad menar jag ? Jo, alla landets rastplatser o tradarmackar som erbjuder långtradarchaffisarna nattvila.
Skall bli spännande att se på när Karlshamn, SCR, mfl skall mota in dessa 24 meters monster på sina kärt omhuldade campingplatser.
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Hej Knausen mfl, kan inte låta bli följande "reaktion"!
Husbilsplatser enligt den modell/funktion som i dag finns i Tyskland med automatiska betalstationer tycker jag vore önskvärt att snabbt "få till" även hos oss här i Sverige!

Före det att en "samhällsdebatt typ Karlshamn" tas upp (från HBK's sida), skulle i varje fall jag önska en från HBK alt husbilsorganisationer(-na) gemensam känd skrivning om varför vi vill ha ställplatser, var och inte minst vad som avses med ställplats - grader av service (t.ex tankn friskvatten, tömning av gråvatten resp toa).

För HBK finns såvitt jag kan se inga juridiska eller andra hinder att ta en sådan framåtsyftande debatt i med mål att identifiera och precisera vad HBK som organisation (= vi) gemensamt önskar, önskemålen "ägs" ju inte av enskilda medlemmar separat!

Argument som skulle kunna användas i ett möjligt kommande HBK-underlag (?);
Exemplifiera med befintliga fungerande lösningar vad som avses, t.ex tyskarnas automater för "våtservice".
Olika grader av service, allt måste inte finnas med överallt.
Ställplatser bör vara centralt belägna i orten resp vid vitala intressepunkter för vår typ av turism.
Givetvis måste sådana platser också tillgodose kommunen och dess innevånares intressen på något sätt (alla måste ju bli vinnare).

Jag tycker att man i stället för att "enbart(?) agera mot enskilda kommuner" bör börja med att skaps underbyggda argument internt HBK, sedan på "nivå Kommunförbundet" för att med dem övergripande klara ut dessa HBK's gemensamma, "kända, förstådda och internt accepterade önskemål" samt efter detta fortsätta på kommunnivå!
Annars blir hanteringen av dessa ställplats"behov" spretig och missförstådd vilket leder till oklarheter och motsättningar i stället för samarbete!
/ Bengt
 
Toppen