• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oönskade husbilar i Karlshamn

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Nu har Karlshamn sällat sig till de kommuner som inte tycker om husbilar på kommunal mark.
Problemet här som i många andra kommuner är att de äger campingplatserna.
Visserligen utarrenderade, men kommunen vill se till att campingarna går med vinst.

Utdrag ur den kommunala ordningsstadgan
Camping
11 §
Camping samt uppställning av husvagnar och husbilar får inte ske på följande platser:
Kommunala småbåtshamnar med angränsande parkeringsplatser och båtuppställningsplatser
(Matvik, Solskensviken, Sternö, Svanevik, Väggaviken).
Allmänna friluftsbad med angränsande parkeringsplatser (Elleholm, Köpegårda, Kollevik, Lilla
Öjasjön, Långasjön södra badplatsen, Långasjön vid campingen, Nytäppet, Sternö, Stilleryd, Elleholm,
Svartasjön, Trehörnasjön, och Ällhölen).
De nya ordningsföreskrifterna gäller från och med den 1 juli 2008

Den som vill ha mer information kan kontakta Johan Abrahamsson, kommunsekreterare,
Karlshamns kommun, tel 0454-812 55, e-post: johan.abrahamsson@karlshamn.se

utdrag från Karlshamn - kommunens officiella hemsida
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Skrämmande!!
Vem vill överhuvudtaget bo här!?? Vem vill turista här? Karlshamn går fet-bort!!
Risk för penningböter bara för att man går in på turist-byrån! Husbilen får inte stå centralt parkerad? eller hur ska detta tolkas!? Åk till den komunala campingen och lös camping-avgift, ta bussen till centrala delarna, inhandla lite mat och åk därifrån? sssss! Värsta förmynderi jag sett på länge!

Bojkotta Karlshamn!

Fredrik
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Skulle man inte kunna förmå Robert Aschberg att göra ett program i " Uppdrag Granskning " eller liknande om varför kommunerna har denna inställningen och få till en debatt med representanter från husbilsklubbar och kommunförbundet. Klargöra vad de förlorar och visa på jämförelse från t.ex. Tyskland och Frankrike?
Samtidigt kontakta tidningar mm och få dom att följa upp debatten efteråt i sina tidningar!
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Skrämmande!!
Vem vill överhuvudtaget bo här!?? Vem vill turista här? Karlshamn går fet-bort!!
Risk för penningböter bara för att man går in på turist-byrån! Husbilen får inte stå centralt parkerad? eller hur ska detta tolkas!? Åk till den komunala campingen och lös camping-avgift, ta bussen till centrala delarna, inhandla lite mat och åk därifrån? sssss! Värsta förmynderi jag sett på länge!

Bojkotta Karlshamn!

Fredrik

Hej igen.

Lösningen är nog inte att bojkotta Karlshamn.
I så fall ska det vara en massiv insats men så många husbilsägare finns det inte så det kan få en avgörande betydelse.

Jag tror man måste arbeta på att få till en attitydförändring och tillsammans med andra husbilsklubbar jobba på bred front för att få inställningen hos kommunerna att det är hög kommunstatus att anlägga ställplatser och ha en välkomnande inställning till husbilsfolket.

Knausen igen
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Hej!
Håller helt med Knausen, det är den vägen vi måste gå. Jag tror också att det kan vara bra att så många som möjligt bojkottar dessa kommuner, men då måste vi låta dom veta det och även påtala varför.
Vi har åkt fyra veckor i Tyskland och sett hur fantastiskt bra dom har ordnat för husbilar och hur bra det funkar, ingen nedskräpning och lugnt och tryggt. Önskar att jag kunde skicka iväg ett antal kommungubbar i husbil till Tyskland så dom fick se hur bra det kan fungera för alla parter.

Wania 65
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Knausen;
Du är välkommen tillbaka i arbetsgruppen HBK Husbilsplatser när du vill.
 

RolfH

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2024
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Det är inte roligt att läsa detta eftersom vi alltid åker till Karlshamn flera gånger om året.
Tyvärr har jag sett hur Tyskregistrerade husbilar bär sig åt, till och med smiter från avgifter då dom vet att klockan 8.00 på morgonen kommer dom och tar betalt. Alltså rullar Tyskarna ut på rad kl 6.00
och åker in i Centrum och sover färdigt på en parkering.
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Kanske är det det vanliga , de flesta sköter sig men några inte.
De som sköter sig får lida , som vanligt.
Har bla. sett hur man tömmer toan rätt ut i havet ( en tysk i karlshamns hamn):mad:
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

När det gäller Karlshamn tror jag att kommunpolitikerna, som i många andra kommuner, har mycket dålig kunskap om vad husbilar är och vilka behov som föreligger.

Sedan är det säkert som Bodekull skriver inledningsvis att kommunen värnar om de två campingplatser som man är ägare till.

/Knausen igen
 

Lisa56

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Dalarna
HBK-Nr
2082
Medlemskap
2025
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Inte för att jag försvarar Karlshamns kommun ... men observera att rubriken i den lokala ordningsstadgan avser "CAMPING" vilket vi husbilsresenärer inte alltid eftertraktar.

Parkering i 24 timmar med husbil (och inkl övernattning) torde inte finnas något förbud mot på många platser i Karlshamn (om jag tolkat de lokala bestämmelsera rätt).

Kurt
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Frågan gäller nog vilka värderingar Karlshamns kommun lägger i ordet "uppställning med husbil".

Ställplatsen "Vägga Fiskehamn" som finns med i Husbilsklubbens matrikel ligger i Väggaviken och det är mycket olyckligt om det i framtiden inte accepteras husbilar i Väggaviken. http://www.husbilsklubben.se/forums/t278/

Vad som är lagligt, rätt eller fel, med att ställa upp en husbil i Väggaviken är egentligen ointressant.

Problemet är inställningen till husbilar från kommunens sida och det kommer säkert finnas de som kommer att vifta med denna paragraf i lokala ordningsstadgan för besökande husbilar och vem vill då besöka väggaområdet?

Det kanske ska tilläggas att Vägga är ett mycket naturskönt område.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Torde inte finnas förbud att "parkera" husvagn / husbil så länge de står inom parkeringsruta.
Om vederbörande sover i ovan nämda över natten kan inte betraktas som camping!!
(har kollat med polis ett antal år tillbaka)
Sov lugnt:)
 

Lisa56

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Dalarna
HBK-Nr
2082
Medlemskap
2025
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Utan att vara det minsta juridiskt bevandrad skulle jag inte dra mig för att utnyttja kommunens erbjudande att parkera min (hus)bil och övernatta avgiftsfritt i 24 timmar på någon av de platser som kommunens parkeringskarta anger.

Denna typ av parkering har ju inte något att göra med begreppet camping, eller?

Hälsningar
Kurt
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Obs!!
Gäller oavsett fordon Husbil/husvagn.
Parkera inom aviserat område , betala ev, avgifter sov/eller sitt vakna " tiden ut " välj själva , vi väljer numera efter otaliga "Fricampingbesök" att välja en Campingplats.
Vi har sålt vår husbil och köpt en husvagn.
Vi har "betalt året ut" i en förträfflig klubb med mycket kunskap och vill gärna
vara med och ha åsikter -även om vi valt husvagn , istället för husbil !
Vi tycker att det är mycket bekvämare/säkrare att vara på campingplats/ställplats-bevakad än att stå fricampad och lyssna vad som rör sig runt omkring.:)
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Har skrivit till Karlshamn och bett om en prescisering av begreppet uppställning. Får se om man får något svar.

Vad gäller bevakade campingplatser finns det ytterst få om någon campingplats som har vaken/patrullerande bevakning dygnet runt. Det är lika fritt fram för tjuvar där som annorstädes. Även om personalen finns där sover dom ju lika gott som vi andra på nätterna.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen