• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nytt väggfäste för bord i Adria

Stefan67

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2026
Bordet i husbilen har vinglat ett tag. Kunde inte lägga armbågarna på bordet, då vi gnagade av kokta majskolvar med salt och smör, utan att bordet vickade.

Irriterande.

Det visade sig att två av tre plastbitar med "kugghjulsstång" hade knäckts av.
Ja, jag kallar det för "kugghjulsstång". Rätta mig om jag har fel. Men googla bilderna på det ordet.

110_HB.jpg
"Oj, söta öde, så illa det ser ut!"

Så jag beställde nya pryttlar.

130_HB.jpg
"Ett och annat att plocka med!"

120_HB.jpg

"Med utförlig beskrivning!" (Nej, jag överdriver. Ni förstår ändå.)

Det visade sig att nya skenans fästen inte stämmer med de gamla ribborna.

140_HB.jpg
"Två av tre fästen passade inte i de lodräta ribborna på baksidan av textilväggen."

Då satte jag fast det nya väggfästet i det gamla.

150_HB.jpg
"- Men... Oj, så smart!
- Äsch! Jag vet!
"

Bordet kom ut en och annan centimeter men det funkar.

160_HB.jpg
"Klart!"

Bilagor

• 140_HB.jpg
    140_HB.jpg
    107,5 KB · Visningar: 66

Stefan67

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2026
"Blev det bra då?"
"Jösses! Vad tror du? Naturligtvis blev det bra!"

170_HB.jpg
Bordskant, nära väggfästet, höjd, 76 cm.

180_HB.jpg
Bordskant, på gaveln på bordet, höjd, 76 cm. (Ta mig sjuttsingen, det är i våg!)

Nu kan jag flytta bordet "slajda" det som tidigare.

190_HB.jpg
Magens plats måste vara mindre än 45 cm från ryggstödet.

Tom63

HBK Intresserad
Kommun
Trollhättan
Hej.
söker ett sånt fäste som ditt trasiga,det på bordet
vilken årsmodell satt det i?
försökte du hitta ett likadant?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Det där väggfästet för bordet är bland det dummaste jag någonsin sett. Han som hittade på det måste haft fruktansvärd otur när han tänkte.

Vi hade ett sådant i vår bil. Eftersom man måste skjuta bordet bakåt för att få förarstolen tillräckligt långt bakåt när man skulle köra så stod det alltid så långt bak att det inte gick att sitta i soffan när man stannat. Ni vet, man stannar sätter på kaffepannan, plockar fram lite gott kaffebröd mm, ställde fram koppar och fat osv. När kaffet kokat och upphällt var det dags att bänka sig men då var ju bordet för långt bak för att kunna sitta i soffan.

För att flytta bordet framåt måste det lyftas i den fria kortsidan så att kuggstången frigjordes och bordet kunde glida. Men det gick ju inte med bordet dukat och kaffet upphällt. Med outtalade eder och förbannelser mot konstruktören av bordsskenan så dukades bordet av, lyftes och sköts framåt och dukades ånyo varefter kaffet kunde avnjutas.

Efter några resor monterade jag bort det värdelösa beslaget och ersatte med ett som består av ett runt rör med väggfästen och ett par hakar i bordskanten samt en låsbar "bygel" så att bordet inte skall kunna hoppa av från röret. Nu går det att förflytta bordet oavsett vad som eventuellt står på det. Tänk om de som bygger husbilar åkte ut och testade sina alster innan de börjar kränga dem!

Bilen är en -08 Adria Coral

//Michael, medlem

Tom63

HBK Intresserad
Kommun
Trollhättan
Det där väggfästet för bordet är bland det dummaste jag någonsin sett. Han som hittade på det måste haft fruktansvärd otur när han tänkte.

Vi hade ett sådant i vår bil. Eftersom man måste skjuta bordet bakåt för att få förarstolen tillräckligt långt bakåt när man skulle köra så stod det alltid så långt bak att det inte gick att sitta i soffan när man stannat. Ni vet, man stannar sätter på kaffepannan, plockar fram lite gott kaffebröd mm, ställde fram koppar och fat osv. När kaffet kokat och upphällt var det dags att bänka sig men då var ju bordet för långt bak för att kunna sitta i soffan.

För att flytta bordet framåt måste det lyftas i den fria kortsidan så att kuggstången frigjordes och bordet kunde glida. Men det gick ju inte med bordet dukat och kaffet upphällt. Med outtalade eder och förbannelser mot konstruktören av bordsskenan så dukades bordet av, lyftes och sköts framåt och dukades ånyo varefter kaffet kunde avnjutas.

Efter några resor monterade jag bort det värdelösa beslaget och ersatte med ett som består av ett runt rör med väggfästen och ett par hakar i bordskanten samt en låsbar "bygel" så att bordet inte skall kunna hoppa av från röret. Nu går det att förflytta bordet oavsett vad som eventuellt står på det. Tänk om de som bygger husbilar åkte ut och testade sina alster innan de börjar kränga dem!

//Michael, medlem
En bra tanke . Tänkte göra det lätt o bara byta till samma,men det verkar svårt o kanske dumt. Frågan kvarstår vilka modeller o årgångar det satt i? Ifall det dyker upp nån som skrotas

KM

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2025
Jag har årsmodell 2011 å det är av samma som bilderna visar, men hitils är det bara en liten bit som gått ännu, men det är trögt att dra och tungt att lyfta.

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Kommer ihåg när jag letade ny bodelsdörr på Bildelsbasen. Fanns ju inte specifikt till min bil. Men efter att kollat in ca 100 dörrar så satt den på en Mc-louis 2014. Min är en Sun Living 2017. I grunden så passar delarna en mängd olika modeller och märken.

Så det är bara att spana in bilderna å jämföra i bildelsbasen

Tom63

HBK Intresserad
Kommun
Trollhättan
Kommer ihåg när jag letade ny bodelsdörr på Bildelsbasen. Fanns ju inte specifikt till min bil. Men efter att kollat in ca 100 dörrar så satt den på en Mc-louis 2014. Min är en Sun Living 2017. I grunden så passar delarna en mängd olika modeller och märken.

Så det är bara att spana in bilderna å jämföra i bildelsbasen
Tack så mkt

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Ja du har så rätt Mikael Johansson.
Dom som bygger/ritar husvagnar och husbilar är förmodligen aldrig ute och campar själva.

Drcosmo

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
43569
Medlemskap
2025
Hej Stefan.
Jag sitter med exakt samma problem i mon Adria Twin och har bestämt mig för att byta färste.
Kommer du ihåg var du köpte ditt?

//Robert

Richard 44

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
35083
Medlemskap
2025

Bilen är en -08 Adria Coral

//Michael, medlem
Du är verkligen begåvad. Jag sitter just och funderar på något liknande. Nu är jag lite lat av mig. Kan du skicka en bild. Då vet jag, vad jag ska handla.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Skärmklipp.JPG

Detta beslag köpte jag. Ganska enkelt att montera och använda. Vårt bord har hjul under benet så det är nu lätt att dra framåt/bakåt utan att ens behöva lyfta den fria änden.

Lite lustigt detta med hjulen eftersom det inte var möjligt att låta dessa rulla på golvet med det gamla beslaget som ju krävde att den fria änden av bordet lyftes.

//Michael, medlem

Richard 44

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
35083
Medlemskap
2025
Visa bilaga 239334

Detta beslag köpte jag. Ganska enkelt att montera och använda. Vårt bord har hjul under benet så det är nu lätt att dra framåt/bakåt utan att ens behöva lyfta den fria änden.

Lite lustigt detta med hjulen eftersom det inte var möjligt att låta dessa rulla på golvet med det gamla beslaget som ju krävde att den fria änden av bordet lyftes.

//Michael, medlem
Tjenare!
Tack för all info. Min fru kom på iden att helt enkelt använda en fönsterhållare. Jag tar tanken och modifierar den lite. Tack för att du hörde av dig. Många tankar ger bra ideer.

Toppen