• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Nytt problem...

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag var jag under bilen för att fixa en äkta D+...
När jag kröp under på vänster sida så ser jag en massa fett på damasken och även en del uppe på stötdämparen.
Under de senaste 14 dagar har jag hört ett knäppande metalljud från väster framhjul (misstänker jag) ungefär 3-4 ggr under färd...

Vad tror ni kan det vara ett akut problem som behöver lagas snarast..?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nej, det är egentligen mer arbete med att få bort bara yttre drivknuten, kladda med litiumfett och få dit damasken på ett bra sätt, än att byta hela drivaxeln till en ny komplett.

M.v.h. JANKRO.
Okey..

Men jag blir inte klok på om detta är en komplett drivaxel inkl drivknuten och damasken.. Ser nästan ut så..

Hallå där, kolla in GSP Drivaxel i AUTODOC-appen https://m.autodoc.se/gsp/142127
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, yes bara du har klickat in rätt bil så är det en komplett drivaxel som de flesta av oss tycker du skall sätta dit när de ändå måste plocka sönder lika mycket... eller mer, vid mindre byte.

Till vänster har du den stora muttern i centrum av hjulnavet som kan sitta så man gråter. Sedan har du yttre knuten med sin damask som man måste fibbla med vid enbart byte av den..... och om man bara skall byta damask så måste även då knuten bort från axeln (eller dyr silikondamask och specialverktyg så man kan få lilla hålet i damasken över stora änden på knuten....) Sedan har du axeln och inre drivknuten som inte ökar kostnaden nämnvärt men allt blir bytt.
Som någon nämnde så kan det vara idé att även byta packboxen som sitter i växellådan och tätar vid inre axelstumpen till höger eftersom om den läcker så är det nästan lika mycket arbete en gång till.
Drivaxel Ducato.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej, yes bara du har klickat in rätt bil så är det en komplett drivaxel som de flesta av oss tycker du skall sätta dit när de ändå måste plocka sönder lika mycket... eller mer, vid mindre byte.

Till vänster har du den stora muttern i centrum av hjulnavet som kan sitta så man gråter. Sedan har du yttre knuten med sin damask som man måste fibbla med vid enbart byte av den..... och om man bara skall byta damask så måste även då knuten bort från axeln (eller dyr silikondamask och specialverktyg så man kan få lilla hålet i damasken över stora änden på knuten....) Sedan har du axeln och inre drivknuten som inte ökar kostnaden nämnvärt men allt blir bytt.
Som någon nämnde så kan det vara idé att även byta packboxen som sitter i växellådan och tätar vid inre axelstumpen till höger eftersom om den läcker så är det nästan lika mycket arbete en gång till.
Visa bilaga 230762

M.v.h. JANKRO.
Tjusigt.... Är detta ett jobb man klarar själv.?... För det hade ju varit roligt om jag hade själv gjort det... Men jag behöver nog mer än en skiftnyckel :twitcy:
;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Först och främst så måste du få loss centrummuttern.
Man brukar få ta bort hjulet och sedan centrumkoppen.
Sedan montera hjulet igen, ställa ner det på backen och någon trycker på bromspedalen också med ev. motor och då servobroms igång
Sedan rätt hylsa och minst 3/4" fyrkanthållare.... Så tar man i eller ställer sig på förlängaren. (Kan ev sitta lösare.)
Ev. en väldigt kraftig luftmutterdragare kan ersätta hylsa och förlängare.
Lossa och häng upp oket och lossa styrstaget.
Samt på olika sätt lossa styrspindelbulten eller något annat så hjulspindeln bara hänger i MacPhersonbenet.
Dra ut hjulspindeln/MacP benet så drivaxeln lossnar.
Man behöver troligen en bra klyka för att knycka bort drivaxeln från lådan som sitter med en ? snäppring där inne.
Byte av packbox kan vara bra i detta skede.
Och så tvärt om.......... Kort sagt en skiftnyckel räcker inte långt.

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Först och främst så måste du få loss centrummuttern.
Man brukar få ta bort hjulet och sedan centrumkoppen.
Sedan montera hjulet igen, ställa ner det på backen och någon trycker på bromspedalen också med ev. motor och då servobroms igång
Sedan rätt hylsa och minst 3/4" fyrkanthållare.... Så tar man i eller ställer sig på förlängaren. (Kan ev sitta lösare.)
Ev. en väldigt kraftig luftmutterdragare kan ersätta hylsa och förlängare.
Lossa och häng upp oket och lossa styrstaget.
Samt på olika sätt lossa styrspindelbulten eller något annat så hjulspindeln bara hänger i MacPhersonbenet.
Dra ut hjulspindeln/MacP benet så drivaxeln lossnar.
Man behöver troligen en bra klyka för att knycka bort drivaxeln från lådan som sitter med en ? snäppring där inne.
Byte av packbox kan vara bra i detta skede.
Och så tvärt om.......... Kort sagt en skiftnyckel räcker inte långt.

M.v.h. JANKRO.
Tusen tack för en kanonbra beskrivning...
Hade jag varit lite yngre så kanske jag skulle gjort det... Men nu tror jag att det är bäst att fråga mina grekiska vänner...
Men
En undran bara.... Vid vilket moment tömmer man oljan ur växellådan?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tusen tack för en kanonbra beskrivning...
Hade jag varit lite yngre så kanske jag skulle gjort det... Men nu tror jag att det är bäst att fråga mina grekiska vänner...
Men
En undran bara.... Vid vilket moment tömmer man oljan ur växellådan?
Den verkar rinna ur själv när du drar ur axeln/drivknuten ur vx-lådan, har aldrig bytt på en Fiat själv, de märken jag bytt på har minimalt med olja kommit ut, det skiljer på märken.
Jag skulle lämna in den till en bilverkstad, din rygg kommer troligen att förbanna dej annars.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Den verkar rinna ur själv när du drar ur axeln/drivknuten ur vx-lådan, har aldrig bytt på en Fiat själv, de märken jag bytt på har minimalt med olja kommit ut, det skiljer på märken.
Jag skulle lämna in den till en bilverkstad, din rygg kommer troligen att förbanna dej annars.
Jo du har rätt.... Huvudet vill.... Men kroppen strävar emot :twitcy:;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En undran bara.... Vid vilket moment tömmer man oljan ur växellådan?

Hej säger som PeterK Jag tror inte det kommer så mycket eller kanske inte någon olja alls.

På första generationens lådor så kommer det ingen olja för packboxarna går mot "hylsor" som sticker ut, så drivaxlarna är instuckna i hylsorna.

På lådorna mellan -95 och -02 finns det faktiskt en nivåplugg (kanske inte alla) men jag har sett den :applaus:.
Och jag kommer inte ihåg saker hur länge som helst, men jag tror den satt lägre än drivaxeln faktiskt.

På tredje generationens lådor så vet jag faktiskt inte var nivån ligger i förhållande till drivaxlarna :msn_embarrassed:.

M.v.h. JANKRO.
 

steven.p

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25204
Medlemskap
2024
Först och främst så måste du få loss centrummuttern.
Man brukar få ta bort hjulet och sedan centrumkoppen.
Sedan montera hjulet igen, ställa ner det på backen och någon trycker på bromspedalen också med ev. motor och då servobroms igång
Sedan rätt hylsa och minst 3/4" fyrkanthållare.... Så tar man i eller ställer sig på förlängaren. (Kan ev sitta lösare.)
Ev. en väldigt kraftig luftmutterdragare kan ersätta hylsa och förlängare.
Lossa och häng upp oket och lossa styrstaget.
Samt på olika sätt lossa styrspindelbulten eller något annat så hjulspindeln bara hänger i MacPhersonbenet.
Dra ut hjulspindeln/MacP benet så drivaxeln lossnar.
Man behöver troligen en bra klyka för att knycka bort drivaxeln från lådan som sitter med en ? snäppring där inne.
Byte av packbox kan vara bra i detta skede.
Och så tvärt om.......... Kort sagt en skiftnyckel räcker inte långt.

M.v.h. JANKRO.
Jag brukar lossa centrum muttern när bilen står på marken, långt dragskaft mot marken och backa bilen lite försiktigt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Först och främst så måste du få loss centrummuttern.
Man brukar få ta bort hjulet och sedan centrumkoppen.
Sedan montera hjulet igen, ställa ner det på backen och någon trycker på bromspedalen också med ev. motor och då servobroms igång
Sedan rätt hylsa och minst 3/4" fyrkanthållare.... Så tar man i eller ställer sig på förlängaren. (Kan ev sitta lösare.)
Ev. en väldigt kraftig luftmutterdragare kan ersätta hylsa och förlängare.
Lossa och häng upp oket och lossa styrstaget.
Samt på olika sätt lossa styrspindelbulten eller något annat så hjulspindeln bara hänger i MacPhersonbenet.
Dra ut hjulspindeln/MacP benet så drivaxeln lossnar.
Man behöver troligen en bra klyka för att knycka bort drivaxeln från lådan som sitter med en ? snäppring där inne.
Byte av packbox kan vara bra i detta skede.
Och så tvärt om.......... Kort sagt en skiftnyckel räcker inte långt.

M.v.h. JANKRO.
Om jag inte minns fel så är muttern 50mm i original, men om något redan är bytt 41mm. Åtdragningsmomentet är 500Nm/ 50Kgm. Så det krävs som Jankro skriver 3/4" drag och hylsor och 1m förlängning för att både få loss och dra åt muttern på drivaxeln. Det är mycket viktigt att muttern verkligen blir åtdragen med rätt moment, annars kommer splinesen i både nav och på drivaxeln att bli skadade.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För att få lite hum om vad kostar det på en verkstad i Sverige så ringde jag en.
Ganska tidigt så berättade killen hur mycket jobb detta är... Du får räkna med minst 5-6 tim.. :eek: och så ville de montera orginal... Men när han letade i databasen så fanns ingen komplett drivaxel.. Så jag föreslog att jag skaffar delarna... (har gjort det tidigare när de har rep husbilen)...
Hur som helst så började killen inse att det finns helt kompletta drivaxlar med Knut och damasken färdigmonterad...
Så det slutade med att jag får betala för två tim arbete...
Det skall nu bli intressant att se vad en grek kommer att försöka lura av mig...
Skall köra en runda på onsdag och höra med flera verkstäder här omkring....

Försökte leta på autodoc efter packningen mot växellådan... Men hittar ingen.... Så jag börja bli lite osäker på om jag vågar beställa hos autodoc..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För att få lite hum om vad kostar det på en verkstad i Sverige så ringde jag en.
Ganska tidigt så berättade killen hur mycket jobb detta är... Du får räkna med minst 5-6 tim.. :eek: och så ville de montera orginal... Men när han letade i databasen så fanns ingen komplett drivaxel.. Så jag föreslog att jag skaffar delarna... (har gjort det tidigare när de har rep husbilen)...
Hur som helst så började killen inse att det finns helt kompletta drivaxlar med Knut och damasken färdigmonterad...
Så det slutade med att jag får betala för två tim arbete...
Det skall nu bli intressant att se vad en grek kommer att försöka lura av mig...
Skall köra en runda på onsdag och höra med flera verkstäder här omkring....

Försökte leta på autodoc efter packningen mot växellådan... Men hittar ingen.... Så jag börja bli lite osäker på om jag vågar beställa hos autodoc..
Inget måste att byta packboxen på lådan ifall den är hel och håller tätt idag.

Det finns även tillsatser idag att tillsätta i oljan som "fräschar upp" gamla hårda packboxar/packningar med imponerande resultat ifall de börjat fukta.

T.ex. detta Omega 917 Packningsrekond 177ml - Tätar motorer, växellådor m.m
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
För några (kanske 8) år sedan gjordes ett arbete som bland annat innebar att ena axeln behövde tas ur. Tyvärr byttes inte packboxen varvid läckage uppstod efter ett fåtal mil. Jag skulle givetvis ha blivit både rekommenderad och erbjuden ett byte av p-box. Merpriset vore mycket lågt jämfört med den byteskostnad som blev följden.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
För att få lite hum om vad kostar det på en verkstad i Sverige så ringde jag en.
Ganska tidigt så berättade killen hur mycket jobb detta är... Du får räkna med minst 5-6 tim.. :eek: och så ville de montera orginal... Men när han letade i databasen så fanns ingen komplett drivaxel.. Så jag föreslog att jag skaffar delarna... (har gjort det tidigare när de har rep husbilen)...
Hur som helst så började killen inse att det finns helt kompletta drivaxlar med Knut och damasken färdigmonterad...
Så det slutade med att jag får betala för två tim arbete...
Det skall nu bli intressant att se vad en grek kommer att försöka lura av mig...
Skall köra en runda på onsdag och höra med flera verkstäder här omkring....

Försökte leta på autodoc efter packningen mot växellådan... Men hittar ingen.... Så jag börja bli lite osäker på om jag vågar beställa hos autodoc..
Hitta packboxen till lådan verkar omöjligt. Väntar sedan April på att få mina drivaxlar bytta och det är just pga att packboxarna tydligen ska vara svåra att få tag på. Har samma fel som du dvs läckande damask och fick rådet att byta hela drivaxeln+packboxen som fuktar lite, kommer att byta på båda sidor och samtidigt byter jag även stötdämparna när det ändå river i grejerna+länkarmar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ärligt talat så har jag aldrig varit intresserad av att pilla med bilar, tidigt i min ungdom hade min kompis en snabb v4 tror jag den heter..... Varje gång vi var ute och körde gick något sönder och gissa vem som lagade felen..... Just det och där någonstans bestämde jag mig för att aldrig äga en bil som jag måste pilla med... Och det har jag lyckats hålla.... Nackdelen i dag är att jag kan inte mycket om hur en bil är uppbyggd och fungerar.
Så när ni pratar om stag, länkarm mm... mm... Då förstår jag inte hur dessa saker hänger ihop och måste/bör bytas...

Firman jag ringde i Sverige som bytte i somras alla handbroms vajrar och samtliga parkerings backar. Gav mig nog mer problem än vad jag skulle ha. För under resan ner hit så kokte motorn uppe i bergen efter att jag kört flera km i 10% uppför på för hög växel.... Så när motorn kokte och jag stannade mitt i backen och drog åt handbromsen så rullade bilen sakta baklänges. Jag hade fått informationen att handbromsen är själv justerade så jag använde den ofta för att få tro att jag då får bra bromsverkan i handbromsen.... Men icke sa nicke....
Igår när jag pratade med dem om drivaxel så nämnde jag den dåliga handbromsen.... Till min förvåning sa de att där var mycket rost så de hade svårt att göra "rätt".... Och då fick jag ju också betala för 1,5 Tim extra för svårigheterna med rosten.... Som ni ser hur man än gör så har man r..... Bak.
Det jag menar var att var jag än lämnar in hb så är risken stor att jag blir lurad.. .
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
"That's Life" Peter


När man fixat "2 problem" så får man 1 nytt :swoon:

Själv låg alldeles för många år på kalla betonggolv under bilar i min ungdom, "Old School" så idag finner jag noll nöje att skruva på gamla bilar.
Byt inte mer än nödvändigt i detta fall, och tyvärr får du kompromissa med verkstan vad de anser "nödvändigt", försök få förslag från 2st verkstäder i dina trakter.

Lycka till :)
Här är det minusgrader på nätterna nu, det du ;)
 
Toppen