• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Nytt problem...

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag var jag under bilen för att fixa en äkta D+...
När jag kröp under på vänster sida så ser jag en massa fett på damasken och även en del uppe på stötdämparen.
Under de senaste 14 dagar har jag hört ett knäppande metalljud från väster framhjul (misstänker jag) ungefär 3-4 ggr under färd...

Vad tror ni kan det vara ett akut problem som behöver lagas snarast..?
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Du har inte provat att söka på drivaxeln på annan sida exempelvis Mekonomen? Det brukar ju stå nummer som är jämförbara. Autodoc är ofta otydliga när det finns flera varianter till samma bilar.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Peter, ad bildelar upplever jag att de har bra uppgifter om bilmodellen via bilens registreringsnummer.
Så länge det inte är delar till alkos chassi, som förlängda bromsvajrar.
Testa där och sök vidare med de uppgifter du kan få fram där.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Peter, ad bildelar upplever jag att de har bra uppgifter om bilmodellen via bilens registreringsnummer.
Så länge det inte är delar till alkos chassi, som förlängda bromsvajrar.
Testa där och sök vidare med de uppgifter du kan få fram där.
Tack.... Förutom de mail svar jag väntade på så tog jag nu kontakt med en Fiat verkstad i Ioannina för att se vad de säger...

En undran bara.... Har jag uppfattat det rätt... Att sätta in en komplett ny drivaxel görs bara för att jobbet blir detsamma om de bara skulle byta drivknuten... Eller.?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack.... Förutom de mail svar jag väntade på så tog jag nu kontakt med en Fiat verkstad i Ioannina för att se vad de säger...

En undran bara.... Har jag uppfattat det rätt... Att sätta in en komplett ny drivaxel görs bara för att jobbet blir detsamma om de bara skulle byta drivknuten... Eller.?
Ja, det finns ju även risk att den inre drivknuten/damasken är på gång inom en snar framtid.
 

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Än har ingen svarat på mina e-mail. Så jag letar vidare...
Men blir ganska så fundersam när jag läser att axeln är för fordon med ABS.... Hur vet jag om mitt fordon har ABS..?

Sen ser jag att axlarna är för fiat ducato.. Typ ducato 11... Ducato 16.... Ducato 18... Det finns säkert fler... Men vad betyder detta.... Är det typ ducato 1100kg....osv...? Alltså max last på axeln?

Tack på förhand Peter

Det ser ut som att du har ABS, man ser "taggarna" som sensorn läser av på din bild.

1697199092586.png
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tycker du fått bra förslag i inläggen 49 och 50. Följ något av dem istället för att klura på detaljer utanför ditt eget expertområde.
Men det har jag ju också gjort... Skickade e-mail till firman JANKRO tipsade om och även till autodoc och trodo... Men än har bara trodo svarat...
Och de skickade mig en länk till en drivaxel och också till en drivknut... Även om jag frågade efter höger + vänster..

Sen tycker jag att det är bra om jag försöker lära mig.... Tänk ifall de inte tänker på att Axel skall klara 1800kg..eller för kort/lång...

Ringde idag också fiat i Ioannina för att få någon information /pris... Sen fick de mail med all information...

Så det skall nog lösa sig.. ;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En undran bara.... Har jag uppfattat det rätt... Att sätta in en komplett ny drivaxel görs bara för att jobbet blir detsamma om de bara skulle byta drivknuten... Eller.?
Skall bara svara på just den frågan. I båda fallen så är ju allt bortplockat och drivaxeln tas bort från bilen för den är helt "lös" sedan byts då helst packboxen som vi skrivit om.....

Har man då en ny drivaxel som allt är nytt och ok. på så är det bara att börja montera samman allt igen.

Har man bara en drivknut så blir det bänkarbete i säkert en halvtimme.
Den gamla yttre drivknuten skall knyckas bort från axeln, som kan strula lite, sedan skall den nya monteras, fettas in rejält och sist så skall banden som håller fast damasken spännas åt på ett seriöst sätt utan slarv så det sitter rejält.

Sedan kan man börja montera den på bilen, och hoppas på att den inre damasken håller länge än och även att knuten inte är allt för sliten, den har en mycket enklare konstruktion som oftast håller längre för den behöver inte kunna vinklas så mycket som den yttre, bara ta upp fjädringsgungningen på bilen, vilket också gör att inre damasken inte vinklas så mycket och håller längre även om den har torrsprickor och inte ser något vidare ut.

M.v.h. JANKRO.

Ps. jag såg tabellen ovan med Ducato11, skall det inte vara/betyda Ducato generation 2 (1995 till 2003), för det står tillverkningsår fram till 05/2003.
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Idag var jag under bilen för att fixa en äkta D+...
När jag kröp under på vänster sida så ser jag en massa fett på damasken och även en del uppe på stötdämparen.
Under de senaste 14 dagar har jag hört ett knäppande metalljud från väster framhjul (misstänker jag) ungefär 3-4 ggr under färd...

Vad tror ni kan det vara ett akut problem som behöver lagas snarast..?
En fråga från en novis. Vad är D+?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Skall bara svara på just den frågan. I båda fallen så är ju allt bortplockat och drivaxeln tas bort från bilen för den är helt "lös" sedan byts då helst packboxen som vi skrivit om.....

Har man då en ny drivaxel som allt är nytt och ok. på så är det bara att börja montera samman allt igen.

Har man bara en drivknut så blir det bänkarbete i säkert en halvtimme.
Den gamla yttre drivknuten skall knyckas bort från axeln, som kan strula lite, sedan skall den nya monteras, fettas in rejält och sist så skall banden som håller fast damasken spännas åt på ett seriöst sätt utan slarv så det sitter rejält.

Sedan kan man börja montera den på bilen, och hoppas på att den inre damasken håller länge än och även att knuten inte är allt för sliten, den har en mycket enklare konstruktion som oftast håller längre för den behöver inte kunna vinklas så mycket som den yttre, bara ta upp fjädringsgungningen på bilen, vilket också gör att inre damasken inte vinklas så mycket och håller längre även om den har torrsprickor och inte ser något vidare ut.

M.v.h. JANKRO.

Ps. jag såg tabellen ovan med Ducato11, skall det inte vara/betyda Ducato generation 2 (1995 till 2003), för det står tillverkningsår fram till 05/2003.
Tusen tack för att du har tålamod att svara på mina funderingar...

Idag fick jag svar från Autodoc... Så det blir denna drivaxel.... Den skall klara 1800 kg.

Hallå där, kolla in STARK Drivaxel i AUTODOC-appen https://m.autodoc.se/stark/8094769
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En fråga från en novis. Vad är D+?

Hej Bosse55.
Det finns ett litet uttag med en tunn sladd på, i alla fall alla äldre generatorer som heter D+, och som enkelt förklarat gör att "laddlampan" tänds på instrumentpanelen när du vrider på tändningen, samtidigt ger den lite "startström" genom laddlampan till generatorns magnetlindningar för att "kicka" igång den när motorn startar (och generatorn då försörjer sig själv), och till sist så kommer det lite ström ur den när generatorn börjar ladda så laddlampan får plus+ ström från båda håll, och det gör att laddlampan slocknar och talar då om att laddningen funkar.
Den lilla strömmen från den när generatorn laddar brukar i bl.a. husbilar även användas som signal till att ex. laddning av bodel slås till med ett relä som kopplar samman generator/startbatteri med bodelsbatteriet för laddning, samt ofta också kopplar in kylskåpets 12V kylfunktion till startbatteri/generator.

Hoppas det inte blev rörigt. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I morse blev drivaxeln bytt..:spinny: och allt verkar fungera.....
Jag fick ju ett pris på 50+25:-€... Plus kostnaden för packningen till växellådan..

Så när jag skulle betala blev det 150:-:eek:
50:- € för jobbet
50 för oljan till växellådan (tidigare pris 25:-€)
50:- € för packningen... (dyrt?)
Grattis!!
Vansinnigt billigt jämfört med i Sverige.
 
Toppen