• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya solpaneler

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har idag 6x100w flexibla solpaneler.
Tänkte byta ut dem till dessa... Då får jag 900w på exakt samma yta....
Men jag blir misstänksam när panelerna har exakt samma mått som mina 100w.
Kan effekten på paneler ha ökat så mycket... För hur mycket jag än räknar på informationen om panelerna så får jag inte detta till 150 A... Eller vad säger ni lärda...?



Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! €90.03 30%OFF | photovoltaic panel solar panel 300w 150w kit complete 12v battery charger aluminum frame for motor home camper balcony power RV
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Det fungerar med "villaceller". Hela panelen sitter fast förankrad i bilen. I början av seklet köpte jag paneler direkt från svensk tillverkare. De fungerade alldeles utmärkt (numera hänger de på garageväggen).
Flexibla paneler har sämre verkningsgrad och åldras, men det får jag stå ut med.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har heller inte sett att det finns villapaneler med dålig kvalitet. En kvalificerad gissning är att det är större fokus på kvalitet i ett villa/kommersiellt socellsprojet än när en lättlurad privatperson skall lägga en 150wattare (gärna flexibel) på sin husbil.
Vidare gissning är att denna kvalitetkontroll är utför innan en Svensk installatör köper hem paneler.
Motbevisa mig gärna.

Jag tycker inte att det hör hemma här i hbk att en medlen sätter sig över andra medlemmar när den påstår att de medlemmar som lagt en 150w flexibel solpanel på sin husbil är lättlurad....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu var det länge sedan jag kollade på test/jämförelse-klipp på solpaneler, och det borde kommit ut ännu bättre idag, det kluriga är väl att kyla dem, men du har ju en fungerande lösning på det.
Sen är det det här med kvalitet/hållbarhet, men det får man väga mot fördelarna.
Jag ska kolla efter färskare tester på flexibla.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I april 2019 fik jeg monteret fleksible solpaneler fra dette firma.


Panelerne lader til min fulde tilfredshed, men i efteråret 2023 løsnede den gennemsigtige film ovenpå det ene af panelerne, så det kun sad fast i det ene hjørne og derfor blafrede med en høj lyd mens jeg kørte. Jeg måtte naturligvis fjerne filmen helt.

Filmen på det andet panel er løsnet et par cm i det ene hjørne, så jeg kan nok regne med at det også løsner helt.

Panelerne var monteret at det firma, hvor jeg købte husbilen og de fortæller at de har haft flere reklamationer på tilsvarende, men de har store kommunikationsproblemer med X-sol. Garantiperioden er jo gået, så jeg orker ikke at foretage en reklamation.

Jeg har ingen viden om hvordan kvaliteten er på de paneler som firmaet sælger i dag.

Der er ingen forklaring på hvorfor filmen løsner, men jeg gætter på varmen, da vi i 2023 have 2 ture af 5 ugers varighed i perioder med meget sol og høje temperaturer.

Solcellerne er nu mere udsatte for skader, men jeg må nu se hvor længe de bevarer evne til at lade tilfredsstillende.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Sök på tuben efter CIGS-paneler. Ett företag i Vejle Danmark har låtit montera sådana tunna på en youtuberbil nu i somras ( "man ska ha husbil") från Skåne. De är nog dyra men verkar hålla för extrem omild behandling. Väntar på film om hur de har fungerat.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tog chansen och köpte 4 svarta solpaneler....
Är de på 150w så accepterar jag varan och priset....
Och är de inte på 150w så tar jag "kampen" mot säljaren... Tänkte jag :rolleyes:

Första intryck av panelen var att den är väldig lätta för att vara en panel med aluminiumram och glas. Jag frågade säljaren hur tjock är glaset... 3.2mm svarade de.. (första misstag säljaren gör)
Jag ser direkt att de har inget temperedglas och vikten är bara 3.1kg....
Mot över 7kg för en normal 100w panel med ram och glas...
Inser nu att det är flexibla paneler på en aluminiunram.... (andra misstag säljaren gör)
Sen jämför jag en panel mot en av mina på 100w.... Och som jag misstänkte panelerna är inte på 150w utan på 100w.... (tredje misstag säljaren gör)

Nu är det så att jag behöver mins 6 nya solpanel som har just detta mått men har bara köpt fyra....
Så vad gör man mot Kineserna som lurar oss... Jo man samlar alla bevis snyggt och tydligt och gör en en reklamation...

Säljaren svarade omgående och erbjöd mig två lösningar... Pengarna tillbaks och behåll panelerna..... Eller 3 extra paneler gratis.
Jag valde det andra alternativet ... Och efter två veckor så hade jag nu 7 nya solpaneler för samma pris som för de 4.

Nu har panelerna laddat duktigt i över 1 månad.... Som mest har jag sett över 40A in. :spinny:

Jämfört med mina "gamla" så tycker jag att detta blev mycket bättre och en stor fördel är att man inte behöver limma den flexibla panelen på taket eller på en skiva kanalplast... Med detta system så vantileras panelen hela tiden även under ifrån... Vilket betyder att dessa "flexibla" solpaneler inte blir lika varma (även om de är hel svarta) som mina tidigare flexibla gjorde.... Och det betyder också att även mitt på dagen när det är stekande varmt... Så ger dessa ändå nästan full kapacitet...

Som avslutning vill jag bara säga att är du ute efter flexibla paneler så tycker jag att du skall satsa på dessa... Just nu har de sänkt priset till ungf 54:-€ st. Skulle tro att inte många köpt dem då de annonsera fortfarande som 150w.... Men söker man efter 100w då är ju dessa paneler rena rama klippet...

Förstora bilden så ser ni bättre solpanelerna

IMG_20240325_135847.jpg

Här ser ni fram och baktill på 3 paneler som jag skruvat ihop

IMG_20240325_141728.jpgIMG_20240325_141737_edit_249012337490649.jpg


Just found this amazing item on AliExpress. Check it out!
€54.77 48%OFF | 300w 150w 12v solar panel aluminum frame kit complete home roof balcony power system camper car RV EU warehouse DHL Shipping
 
Senast ändrad:
Toppen