• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya solpaneler

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har idag 6x100w flexibla solpaneler.
Tänkte byta ut dem till dessa... Då får jag 900w på exakt samma yta....
Men jag blir misstänksam när panelerna har exakt samma mått som mina 100w.
Kan effekten på paneler ha ökat så mycket... För hur mycket jag än räknar på informationen om panelerna så får jag inte detta till 150 A... Eller vad säger ni lärda...?



Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! €90.03 30%OFF | photovoltaic panel solar panel 300w 150w kit complete 12v battery charger aluminum frame for motor home camper balcony power RV
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har idag 6x100w flexibla solpaneler.
Tänkte byta ut dem till dessa... Då får jag 900w på exakt samma yta....
Men jag blir misstänksam när panelerna har exakt samma mått som mina 100w.
Kan effekten på paneler ha ökat så mycket... För hur mycket jag än räknar på informationen om panelerna så får jag inte detta till 150 A... Eller vad säger ni lärda...?



Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! €90.03 30%OFF | photovoltaic panel solar panel 300w 150w kit complete 12v battery charger aluminum frame for motor home camper balcony power RV
Vad jag erfarit så är det inte mycket att tjäna på budget-solpaneler från typ Aliexpress, alltså verkliga Watt/yta/pris, så var jättenoga att finna ärliga recensioner. Jag har tyvärr inga tips, själv köper jag från svensk leverantör när det blir dags.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eftersom regnet vräker ner hela dagen så blir det inget fiske.... I havet i alla fall..

Så under dagen har jag "kolla runt" mer om panelerna...
Ser att tillverkaren heter Xinpuguang och är från kina, hittade deras webbsida och hur jag kan kontakta dem...
Så jag skrev och undrade om panelerna.... Så får vi se om de svarar... Och vad de svarar.. .;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kan vara så att man multplicerat tomgångsspänning med kortslutningsström för att ange wattalet i stället för att ange maxeffekt vid driftspänning och driftström. Det finns många sätt att få siffror att se bra ut utan att direkt ljuga, bara ett medvetet missförstånd.
Så är det säkert, de ljuger inte, utan skriver teoretiska värden, t.ex. på ledramper så anger de antal lumen de skulle kunna leverera, vilket är ganska precis det dubbla mot vad de levererar i verkligheten.

O.T
Jag hade nog tur med min Kina Li-laddare på 40A, den ger faktiskt 40A, men den behöver 3st kylfläktar, min Victron på 30A behöver ingen kylfläkt, vad jag minns, viss skillnad i lösningar och byggkvalitet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så är det säkert, de ljuger inte, utan skriver teoretiska värden, t.ex. på ledramper så anger de antal lumen de skulle kunna leverera, vilket är ganska precis det dubbla mot vad de levererar i verkligheten.

O.T
Jag hade nog tur med min Kina Li-laddare på 40A, den ger faktiskt 40A, men den behöver 3st kylfläktar, min Victron på 30A behöver ingen kylfläkt, vad jag minns, viss skillnad i lösningar och byggkvalitet.
Det finns ju ett ordspråk som säger: Om det är för bra för att vara sant, är det förmodligen inte sant!
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nja... Jag tror inte på era teorier om att blanda ihopa de olika värden.
Däremot tror jag att kinesen försöker lura (i affär) alla andra... tom de inom familjen... Och det händer även att kinesen lurar på en annan livsfarliga saker, där dödsfall inträffade... Men han bryr sig inte utan lurar vidare...

Tittar man på Ali Express så finns det över 10 st olika säljare (som har stort sortiment på solpaneler) som säljer just denna solpanel... Och alla skriver samma data om panelen.. Och alla undanhåller just info om Imp.

Andra saker vi kan hitta är en panel på typ 100w... Men köparen upptäcker snabbt att de blivit rejält lurad, då panelen lämnar bara typ 20,30 w
Oftast säljs dessa med en dålig laddare som också har 5V usb uttag.... Räknar man med 5V... Ja då kan panelen ge 100w.... Så det gäller att se upp...

Dessa grabbar har jag följt i några år på Youtube..... De körde runt kina på motorcykel och visade mycket lurendrejeri i Kina....

Titta gärna på denna film och lär dig hur en kinesisk affärsman fungerar..

 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kvalitet till bra pris finns i Stockholm.
Klipp från Blocket, sök så hittar du anonnsen så länge den finns kvar.
(vill inte länka Blocket)




Visa bilaga 231925

Tack för den tjänsten ;)... .
Men jag sitter just nu nere i norra Grekland, och så stora paneler kan jag tyvärr inte ha.... Även om jag önskade det... Max bredd 70 cm..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har kollat runt lite mer på dessa paneler och ser att de väger mindre och att de har två tvärrribbor på baksidan.... Kan det vara så att det är flexibla paneler som man har byggt på en aluminum ram och utan glas..... Eller vad tror du.?

Än har firman inte svarat på mina frågor om panelerna . :(
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
För att det är villaceller.

Det är väl inget problem att använda villaceller?
Det är ju väldigt stora glasytor, och villaceller är knappast gjorda för att ligga horisontellt och "skakas omkring" så det finns funderingar
om de är så lämpliga på husbilar. Sedan är de ju väldigt stora så de kan ju vara svåra att placera på många husbilstak.
Att det skulle vara bättre kvalitet för att det är villaceller? Där råder väl minst samma priskonkurrens som på andra celler?
Jag har aldrig sett någon annan info?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är ju väldigt stora glasytor, och villaceller är knappast gjorda för att ligga horisontellt och "skakas omkring" så det finns funderingar
om de är så lämpliga på husbilar. Sedan är de ju väldigt stora så de kan ju vara svåra att placera på många husbilstak.
Att det skulle vara bättre kvalitet för att det är villaceller? Där råder väl minst samma priskonkurrens som på andra celler?
Jag har aldrig sett någon annan info?
Jag har heller inte sett att det finns villapaneler med dålig kvalitet. En kvalificerad gissning är att det är större fokus på kvalitet i ett villa/kommersiellt socellsprojet än när en lättlurad privatperson skall lägga en 150wattare (gärna flexibel) på sin husbil.
Vidare gissning är att denna kvalitetkontroll är utför innan en Svensk installatör köper hem paneler.
Motbevisa mig gärna.

Att montera villapaneler är standard på stora husbilar, som Concorde, Morelo, Phoenix, Volkner osv.

Att dom är svåra att placera är inte sant, bara man har en tillräckligt stor takyta.
Detta gäller ju alla solceller, antingen finns det plats eller inte.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har heller inte sett att det finns villapaneler med dålig kvalitet. En kvalificerad gissning är att det är större fokus på kvalitet i ett villa/kommersiellt socellsprojet än när en lättlurad privatperson skall lägga en 150wattare (gärna flexibel) på sin husbil.
Vidare gissning är att denna kvalitetkontroll är utför innan en Svensk installatör köper hem paneler.
Motbevisa mig gärna.

Att montera villapaneler är standard på stora husbilar, som Concorde, Morelo, Phoenix, Volkner osv.

Att dom är svåra att placera är inte sant, bara man har en tillräckligt stor takyta.
Detta gäller ju alla solceller, antingen finns det plats eller inte.
Precis som med alla produkter kan du ju köpa de billigaste solcellerna, eller de som en ansvarig känd importör har kollat specen på, det gäller alla produkter, inte minst de från Kina vilket ju säkert merparten är. Där skiljer sig knappast villacellerna från andra celler så där ser jag ingen skillnad.
När man köper produkter professionellt från Asien kan man själv specificera hur produkten skall vara beskaffad, och därigenom vilket pris man får.
När det gäller solceller kan jag t.ex.tänka mej att möjliga skillnader kan vara kvalitetet på kiselskivorna, tjocklek och kvalitet på glaset, ytbehandling och material på lister och kablar, baksidan m.m.
När det gäller plats för cellerna så är det ju naturligtvis lätt att placera sådana celler på ditt tak, men observera att jag skrev många och inte alla!
Att så stora glasskivor som i villapaneler blir känsligare vid horisontal montering och med de vibrationer som blir på en husbil, och att det finns större risk att de spricker om något träffar dom, bollar, nedfallande saker, mellaneuropeiskt hagel m.m. kan vi säkert vara överens om?
 
Toppen