• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya skatteregler för husbil...

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Hur är det med dieselförbrukningen om man jämför manuell mot automatisk
växellåda.
Jag har själv en fiat husbil med automatisk växellåda och har inte alla fiat en manuell växellåda med en växlingsrobot. Är inte den optimerad för mest ekonomisk växling.

Enligt Tysk test några år sen gick det mindre bränsle med robot lådan.

Leif
 

Bordercollie

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17301
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Min Pilote 2015 3500kg var det räknat som automat, ringde transportstyrelsen och dom hittade ett dokument som talade om att det var manuellåda, så nu blev skatten sänkt ytterligare 400 kr. Allt som allt sänkning med 1897 kr.
Tackar för det!

Kolla upp era uppgifter noga! Står det inte manuell, så räknar dom det som automat.
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Talade med Transportstyrelsen igår där det framkom att om inte bilen vid registreringsbesiktning har någon uppgift om manuell eller automat så får man ett värde mellan manuell och automat. Han menade att det är de som gjorde registreringsbesiktning som gjort fel. Alltså inte fört in rätt uppgift. För oss som har robotlåda blir ju skatten lägre. Bilar med första registrering fram till 2010 dec är skattade efter vikt medan efter 1/1 2011 efter CO2. Håller helt med att vi som har nya bilar med nya motorer och partikelfilter råkar illa ut. Fick visserligen sänkt skatt med 1094 kr men trots det är ju skatten 7360 kr. Motsvarande bil som vår men 2010 har ju en skatt på 5642 kr. Då med vikt på 3500 kg resp 4000 kg. Detta kan ju kännas lite orättvist men lagen säger så. Det måste till en lagändring om vi skall få rätt på detta. Till vår fördel. Alla husbilar efter vikt eller alla husbilar efter CO2. Det hade ju varit mest rätt. :wink:
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Talade med Transportstyrelsen igår där det framkom att om inte bilen vid registreringsbesiktning har någon uppgift om manuell eller automat så får man ett värde mellan manuell och automat. Han menade att det är de som gjorde registreringsbesiktning som gjort fel. Alltså inte fört in rätt uppgift. För oss som har robotlåda blir ju skatten lägre. Bilar med första registrering fram till 2010 dec är skattade efter vikt medan efter 1/1 2011 efter CO2. Håller helt med att vi som har nya bilar med nya motorer och partikelfilter råkar illa ut. Fick visserligen sänkt skatt med 1094 kr men trots det är ju skatten 7360 kr. Motsvarande bil som vår men 2010 har ju en skatt på 5642 kr. Då med vikt på 3500 kg resp 4000 kg. Detta kan ju kännas lite orättvist men lagen säger så. Det måste till en lagändring om vi skall få rätt på detta. Till vår fördel. Alla husbilar efter vikt eller alla husbilar efter CO2. Det hade ju varit mest rätt. :wink:
Det finns inget mittimellanläge för olika växellådor, ej heller kan han gjort fel då information om olika lådor är frivillig på typintyget
Men något skulle han ju svara dig trots okunskapen
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Stort tack för alla tips.
Först blev jag glad när skatten faktiskt sänkts rätt ordentligt. Kollade dock uträkningen i morse och fann att, javisst, Transportstyrelsen har beräknat nya skatten med att vi har automatlåda. Det har vi inte, så därför har jag nu sänt in ett överklagande. Som bevis sände jag med foton på bilen och instrumentpanelen. Får se vad svaret blir. Gissningsvis blir det väl, som nå'n tråden tidigare sagt, gör en ny besiktning.
Det är inte stora pengar vi pratar om, 372 kr, men i alla fall ett bidrag.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Som jag skrev, om majoriteten av husbilarna det gäller har manuella växellådor och man då gör antagandet att de som saknar uppgift har automatlådor så är det motsatsen till det som väl gäller i juridiken, att man är oskyldig tills annat har bevisats. Fast det är väl det normala i skattesammanhang kanske, för min gamla 2002:a som importerades 2011 fick initialt co2-skatt(=den högre skatten) då det saknades uppgift när den tagits i bruk i annat EU-land... Känns som osund "marknadsekonomi" där man med alla medel försöker klämma ut så mycket stålar det bara går, inte som en myndighet i det allmännas tjänst som det borde vara.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

När merparten av personalen på Transportstyrelsen nu är tillbaka efter helgernas ledigheter, har man inlett arbetet för att identifiera det problem som lett till att vissa husbilsägare drabbats av ”straffskatt” trots att de har ett fordon med manuell växellåda.

En lösning på den uppkomna situationen kan förhoppningsvis presenteras under den innevarande veckan. Mer information kommer då …
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Jag har nu fått tag i rätt person på Transportstyrelsen angående beräkningen av fordonsskatt för husbilar from 2011, "problemet" med rätt växellåda.

Transportstyrelsen kommer att kontakta alla agenter/importörer och begära en lista omfattande alla berörda sålda husbílar: Regnr och typ av växellåda.
Vill ni forcera och själva kontakta er agent för att direkt skicka in begäran om rättelse:

Ställd till: Transportstyrelsen, Fordonsteknik
Rubrik: Begäran om rättelse i Vägtrafikregistret
Innehåll: Modell, Registreringsnummer, Typ av växellåda
Skickas till: fordonsteknik@transportstyrelsen.se
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Att en myndighet skall förlita sig på att ett antal privata företag (agenter/importörer) ska utföra ett arbete för att myndigheten ska kunna rätta till ett misstag man gjort, känns inte rätt.

Även om alla berörda företag skulle utföra detta arbete (förmodligen utan ersättning), vilket är osannolikt, kommer man att missa de husbilar som importerats av andra företag än agenter/importörer (det finns mer än 1.000 registerade bilimportörer), de husbilar som importerats av företag som ej är registerade importörer samt de husbilar som är importerade av privatpersoner.

Mycket enklare torde vara att Transportstyrelsen själva, ur sitt register, sorterar ut de utsläppsbeskattade husbilar som saknar uppgift om växellåda, och kontrollräknar dessa.

Som vi skrev i inlägg # 228, arbetar Transportstyrelsen på en lösning. Vårt förslag är att inte "bombardera" dem med mejl och telefonsamtal, utan avvakta resultatet av deras arbete (som inte ligger långt borta i tiden).

Om det resultatet inte är tillfylles, ja då får man väl börja agera...
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Att en myndighet skall förlita sig på att ett antal privata företag (agenter/importörer) ska utföra ett arbete för att myndigheten ska kunna rätta till ett misstag man gjort, känns inte rätt.

Även om alla berörda företag skulle utföra detta arbete (förmodligen utan ersättning), vilket är osannolikt, kommer man att missa de husbilar som importerats av andra företag än agenter/importörer (det finns mer än 1.000 registerade bilimportörer), de husbilar som importerats av företag som ej är registerade importörer samt de husbilar som är importerade av privatpersoner.

Mycket enklare torde vara att Transportstyrelsen själva, ur sitt register, sorterar ut de utsläppsbeskattade husbilar som saknar uppgift om växellåda, och kontrollräknar dessa.

Som vi skrev i inlägg # 228, arbetar Transportstyrelsen på en lösning. Vårt förslag är att inte "bombardera" dem med mejl och telefonsamtal, utan avvakta resultatet av deras arbete (som inte ligger långt borta i tiden).

Om det resultatet inte är tillfylles, ja då får man väl börja agera...

Det jag skrev i mitt inlägg motsvarar uppgifter jag fick via telefon från Linda Norberg på Fordonsteknik/Transportstyrelsen.
Jag har i vilket fall agerat, min importör har redan skickat mejl om rättelse.
Bombardera? Nja, tror jag inte.
 

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2025
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Jag försökte I höstas få sänkt skatt då min robotlåda klassas som automat. Tvingades tyvärr ge upp. Se nedan dialog med skatteverket.

"
Jag har en husbil (reg.nr. JSE 829) som har fått ett skattetillägg för att den har automatlåda. Men min växellåda har en manuell låda som en robot växlar. Denna växellåda påverkar alltså inte bränsleförbrukningen negativt utan troligen så drar den mindre bränsle tack vare roboten och datorn som styr växlingen. Varför har jag då en högre vägskatt p.g.a. automatlåda?

När jag påtalar detta för transportstyrelsen så hänvisar dom till er

På detta så fick jag ett förtryckt svar (med snigelpost) som jag tyvärr inte får med här. Mitt svar på det brevet + deras svar nedan.



Tack för erat svar!
Känner dock inte att min fråga besvarades. Varför ska en automatväxlad husbil som har en ny teknik som gör att den drar mindre bränsle än en manuellt växlad bil betala mer i fordonskatt?
Om man inte har ett syfte med skatten, t.ex. bestraffa sådant som ökar bränsleförbrukningen, så kan man lika gärna säga att vi har bestämt att röda bilar ska ha högre fordonskatt. Det skulle vara precis lika orättvis.


Det här är FEL. Parametrarna är framtagna med TRON att alla automatväxlade bilar (oavsett teknik) ökar bränsleförbrukningen och därför ska straffas.

Hej!
Som jag skrev tidigare så är husbilar undantagna från att redovisa utsläppsvärde eftersom de inte behöver genomgå EU:s testcykel.
Fordonsskatten fastställs därför enligt en bestämd formel. Att fordonet enligt dig har en ny teknik med bättre automatväxel, påverkar i dagsläget inte den fordonsskatt som bestämts enligt formeln för uttag av fordonsskatt för husbilar och Skatteverket kan inte pröva fordonsskatten på annat sätt än vad som anges i den formel som framtagits.

För kännedom meddelas att fordonsskatten för husbilar kommer att tas ut efter en ny formel från den 1 januari 2016. I denna formel har fler parametrar tagits med för beräkningen av fordonsskatten. I dagsläget har Skatteverket ingen information om hur fordonsskatten för din husbil ändras.
 

annhab

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Linköping
HBK-Nr
12210
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Skickade till firman som sålt bilen att de fick lösa det o de skulle fixa det direkt!
Anne
 
F

F.d. 55486

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Härom dagen sände jag en kopia av CoC för min husbil till Transportstyrelsen som visade att den har manuell låda. Jag fick ett svar idag att det måste vara generalagenten som sänder in intyget. Fordonsår var för min del 2011 men årsmodell är 2012. Det har ingen betydelse enligt transportstyrelsen.

Någon har påstått att de sänt in kopia av CoC och fått en ändring men inte jag.

Säljande företag skall försöka få generalagenten att ordna med intyget.

Vi återkommer
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Undrar vad den här snubben betalar för CO2 utsläpp då tjänstevikten inte är speciellt hög. Har han då en manuell växellåda och sen en tidig Euro 3 motor (vilket verkar stämma rätt så bra), då får han knappt någon fordonsskatt alls. Ha,ha, det var lite parodi på 2016 års skatteuträkning (enl. den "nya formeln") för oss HB ägare som fick dra det längsta strået:

tjänstevikt.jpg

Komplettering:
Om jag ska sia inför nästa år, då tror jag att man har glömt dragkroken i den "nya formeln". Är nästan övertygad om att den som har dragkrok kommer att få ytterligare några gram CO2 per km på nacken. Tänk om man kopplar på ett släp på 2 ton, hur mycket CO2 belastning blir det då?
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Ja det var ju bra och rättvist......eller hur blir det nu för de som har automat inskrivet. Lotto!
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Om över 50% av fordonen ifråga(de utan uppgift) har manuella lådor så är det väl logiskt att de anses ha manuell låda?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Om över 50% av fordonen ifråga(de utan uppgift) har manuella lådor så är det väl logiskt att de anses ha manuell låda?

?? Logiskt att de med manuell har manuell låda?

Fattar jag fel? De som inte har inskrivet får nu manuellt i ekvationen alldels oavsett vad de har och de som har inskrivet med automat får betala för automat.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

?? Logiskt att de med manuell har manuell låda?

Fattar jag fel? De som inte har inskrivet får nu manuellt i ekvationen alldels oavsett vad de har och de som har inskrivet med automat får betala för automat.
Jag var tydligen inte tydlig nog. Skatteverket har att göra ett av två antaganden om uppgift om typ av växellåda saknas, antingen att husbilen har manuell låda eller att den har automat. Så vad ja då menar är att om fler husbilar av de berörda har manuell låda än automat så är det logiskt att anta att en husbil utan uppgift har manuell låda, inte automat. De valde dock att göra tvärtemot, en husbil utan uppgift ansågs ha automat.
 
Toppen