• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya skatteregler för husbil...

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Fordonsskatt PB klass II,

Drivmedel - Diesel

Variabel Koefficient Fordonsdata
Konstant 10523,452
Totalvikt (kg) * 0,063 3 500
Fyrhjulsdriven ** 23,569 0
Fordonsår *** -5,234 2012
Annan växellåda än manuell **** 7,127 1
Motoreffekt (kW) 0,195 130
Beräknad CO2 246
Fordonsskatt 8 142

Så här har de bedömt min husbil, i verkligheten har jag ingen automat eller robot som deras beräkning bygger på
Rätt CO2 ska vara enl deras normer 239g/km och inget annat.
 
Senast ändrad:

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Det skulle vara intressant och se hur utfallet av de nya reglerna har blivit. I pressen stod det att nu har husbilsägarna fått sänkt skatt. Hur många har fått sänkt skatt o hur många har fått höjd skatt? Själv har min skatt ökat från 5000kr till 7000kr.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Det skulle vara intressant och se hur utfallet av de nya reglerna har blivit. I pressen stod det att nu har husbilsägarna fått sänkt skatt. Hur många har fått sänkt skatt o hur många har fått höjd skatt? Själv har min skatt ökat från 5000kr till 7000kr.

Förmodligen har skatten för din bil tidigare baserats på ett intyg om CO2-utsläpp av det slag som Skatteverket och Transportstyrelsen inte längre accepterar.

Den absoluta merparten ägare till personbilsregistrerade husbilar tagna i bruk efter 1/1 2011 har fått en sänkt skatt.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Det skulle vara intressant och se hur utfallet av de nya reglerna har blivit. I pressen stod det att nu har husbilsägarna fått sänkt skatt. Hur många har fått sänkt skatt o hur många har fått höjd skatt? Själv har min skatt ökat från 5000kr till 7000kr.


De allra flesta har ju fått sänkt skatt. De som fått höjd som dig har väl skickat in CoC intyg som inte vart korrekta utan innehållit Fiats ursprungliga siffror. Dessa "smitare" var väl de som väckte myndigheten. ;-)

Så de flesta är nog glada för en liten sänkning.
 

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Det är sannolikt så att dom som fått höjd skatt (jag t.ex.) har haft ett för lågt värde på CO2-utsläppen tidigare. Mitt värde hos Transportstyrelsen blev högre än vad som kom fram enligt formeln. Detta på grund av att rutan för växellåda P(6) i registreringsbeviset var tom, så min bil blev klassad som automat fast jag har manuell växellåda. Ska prata med Transportstyrelsen i morgon. Jag vet att fler registreringsbevis saknar information om växellåda och troligen blir klassade som automat och får högre CO2-värden. Kolla ditt eget!
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Det skulle vara intressant och se hur utfallet av de nya reglerna har blivit. I pressen stod det att nu har husbilsägarna fått sänkt skatt. Hur många har fått sänkt skatt o hur många har fått höjd skatt? Själv har min skatt ökat från 5000kr till 7000kr.

Har fått vår skatt sänkt till 6 838 kr. Tidigare skatt låg på ca 8 400 kr, minns inte exakt.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Har fått sänkt fr 8545kr tilll 7933kr
3880 kg
 

BenkeUppsala

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6500
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Fick skatten sänkt från drygt 8400 till drygt 8100.
Adria 2012 , stora motorn, totalvikt 4250.
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Tackar.....7099/år....En höjning med 1500...:santa-3-icon:
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Själv har jag fått en 40%ig höjning trots att jag inte hör till de EPERSSON kallar "smitare". Känns lite märkligt då jag har en Fiat 2015 års modell, vilken väl borde ha senaste, bästa teknik?
 
F

F.d. 29650

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Här kommer några uppgifter att reflektera över,tankar kring detta,,,,

Ex1
En Fiat Ducati skåp dvs en vanlig hantverkarbil årsm 2015

Skattevikt, kg: 3500
Tjänstevikt (faktisk vikt), kg: 2071 (hur många går med tomma skåp)?
Totalvikt, kg: 3500
Ursprunglig totalvikt, kg: 3500

Max släpvikt kärra, kg: 2500
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvikt kg, obromsad: 750
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 750
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 750
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 6000
Max lastvikt, kg: 1429
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,0 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 183,0 g/km


Årsskatt, kr: 4857







Och här har vi Fiats egna siffror på den vanligaste motorn på marknaden.

130 MultiJet Euro 5+
Elastisk, lättkörd och med en optimal uppstart, även med tung last: den idealiska motorn för en blandad körning i alla omständigheter

Cylindervolym: 2 287 cm3
Max. effekt: 130 hk/96 kW vid 3 600 varv/min.
Max. moment: 320 Nm vid 1 800 varv/min.

- Direktinsprutning Multijet II "Common Rail" med elektronisk kontroll med turbo och intercooler.
- Kolvar med kylningsgalleri för en ökad momentnivå.
- Tillgänglig med systemet Start&Stop på begäran.
- Reducerade hanteringskostnader, hög prestanda och produktivitetsnivå.
- Låga utsläpp: system med EGR-ventil (Exhaust Gas Recirculation) och DC-motor för en delvis återcirkulation av avgaserna.
- Mekanisk 6-växlad växellåda.
- Tillgänglig även med automatväxellådan Comfort-Matic.
- Underhållsintervaller var 48 000:e km.

Max. hastighet: 145-155 km/tim.*
NEDC-förbrukning: 5,8-7,1 l/100 km*
Utsläpp av CO2: 153-186 g/km*
*enligt modell och version
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Finns det något exempel på fordonsslag eller fordonstyp som har högre skatt än husbilar?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Självklart!

Tungbärgare, till exempel. En 37-tonnare har en årsskatt på drygt 11.000 kronor.

Ska vi hålla oss till den storlek och vikt som gäller för husbilar, behöver vi bara titta på ambulanser.

Chevrolet-baserade DXZ049 (för att bara ta ett exempel) är registrerad som Personbil Klass 1. Den är av årsmodell 2013 och har en skattevikt på 4.50 0 kg (totalvikten är 5.140 kg). Motoreffekten är 296 kW, och den har både automatlåda och fyrhjulsdrift.

Hade fordonet varit en husbil (Pb 2), hade årsskatten varit 10.766 kronor men eftersom det är en ambulans (Pb 1) är skatten 13.929 kronor.
 
Senast ändrad:

Sunom

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
6897
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Hej!

När fordonets tekniska data fastslogs gjordes det genom uppgifter från dess COC-dokument. Eftersom dokumentet inte specificerat vilken typ av växellåda fordonet har räknas det som okänt, och i beräkningarna likställs det med en automatisk växellåda.

För att ändra uppgifter i vårt register krävs en ny registreringsbesiktning,samt efterföljande kontakt med Skatteverket för eventuell ändring av fordonsskatten.

Med vänlig hälsning

Dennis Karlman
Handläggare

Skatte- och avgiftsavdelningen

Transportstyrelsen
701 81 Örebro

Cirkusen med beskattning av våra husbilar fortsätter
Sune

Husbil : Adria 670 SL - 11 man.växellåda som Transportstyrelsen ändrat till automatväxlad
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Sådana här dumheter skall bestridas! Inte fan skall du betala ny besiktning bara för att något pucko på Transportstyrelsen inte gjort sitt arbete på rätt sätt. Dessa byråkrater vet inte vad dom gör & funderar inte över det heller. Om en normalbegåvad människa skulle utföra detta så skulle hon fråga sig vilken typ av växellåda bilen har eftersom detta påverkar skatten.

Bennie
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Är det inte dessutom så att det finns totalt sett flest manuella lådor? Eller har det ändrats på de nyare husbilar detta gäller? Om inte så borde man rimligen anta att lådan är manuell om inget har angetts. Fast det ger ju inte lika mycket klirr i skattekistan då :wink:
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Man kan ju undra hur dom tänker när dom gör bedömningar på dokument där kraven på dessa upplysningar inte finns.
Skulle vara intressant vad juridiken säger om detta, inget man kan driva själv naturligtvis
Man slutar aldrig att förvånas över dessa begåvade XXXXXXX.
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Hur är det med dieselförbrukningen om man jämför manuell mot automatisk
växellåda.
Jag har själv en fiat husbil med automatisk växellåda och har inte alla fiat en manuell växellåda med en växlingsrobot. Är inte den optimerad för mest ekonomisk växling.
 
Toppen