Sv: Nya skatteregler för husbil...
På sid 5 i det dokument vi tidigare bifogat finns denna rubrik:
2.5.1 Modell: PB II LLB LBu Die
Detta skall tolkas som dieseldrivna personbilar klass 2, dieseldrivna lätta lastbilar och dieseldrivna lätta bussar.
För dessa fordon gäller (fortfarande enligt text på sid.5):
Ej manuell sätts till 1 om fordonet har annan växellåda än manuell, om växellådan är manuell sätts variabeln till 0.
Nu får du väl ändå ge dig. I ditt inlägg 195 skriver du att " Alltså likställs "ingen uppgift" med "manuell låda"." Läs under punkt 2.4.1 (röd text). Detta gäller iofs bensindrivna bilar, när det gäller dieseldrivna bilar som ska beräknas efter punkt 2.5.1 finns inte motsvarande skrivning. Förmodligen gäller samma sak där men finns som sagt inte skrivet. Som jag skrev i inlägg 187 beräknas min bils Co2-utsläpp som om jag hade automatlåda trots att det är manuell låda, dvs som det beskrivs i punkt 2.4.1. Detta visar att ditt påstående i inlägg 190 är (som jag skrev i mitt inlägg 194) felaktigt.
Mvh / Roland
2.4.1 Modell: PB II LLB LBu Ben
12268,516 + (Fordonsår*-6,048) + (Motoreffekt*0,951) + (Automat, Manuell m tillsats /Saknar
information*1,520)
Där:
• Motoreffektär fordonets motoreffekt i kw
•
Automat, Manuell m tillsats/Saknar information sätts till 1 om fordonet har automatväxellåda, manuell med tillsats, automat med tillsats eller om uppgift om växellåda saknas, annars till 0
2.5 Dieseldriven
Tillämpas för husbilar, lätta bussar och lätta lastbilar som är dieseldrivna och inte passar in i någon av
ovanstående formler.
2.5.1 Modell: PB II LLB LBu Die
10523,452 + (Totalvikt*0,063) + (Fyrhjulsdriven*23,569) + (Fordonsår*-5,234) + (Ej manuell*7,127) +
(Motoreffekt*0,195)
Där:
• Totalviktär fordonets totalvikt i kg dock max 3500 kg.
• Fyrhjulsdriven sätts till 1 om fordonet har 4-hjulsdrift, annars till 0
• Ej manuell sätts till 1 om fordonet har annan växellåda än manuell, om växellådan är manuell sätts variabeln till 0
• Motoreffektär fordonets motoreffekt i kw