• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya skatteregler för husbil...

F

F.d. 32985

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Köpte vår först husbil i November -15
Skatten sänkt med kanske ca 800kr, men är helt säker att i Appen "MinaFordon" från transportstyrelsen så har påställningsavgiften höjts, var tidigare kring 800, nu står det 1363:-
Det är den summan du ska betala om du ställer på husbilen nu. Denna minskar därmed längre in i månaden / månaderna.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Då jag kollade fordonsskatten enl transportstyrelsen beräkningar ser jag att bilen
är beräknad med automatlåda men har manuell alltså ca 7g/km CO2 för mycket 246g ska vara 239g enl mitt resultat.
Kanske värt att kolla på för er med manuell låda
Det framgår ju heller inte av registreringsbeviset vilken låda bilen har
då förstår jag att dom lägger på en automatlåda tills man protesterar
Bör ge ca 320:- mer i kassan :wink:
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Då jag kollade fordonsskatten enl transportstyrelsen beräkningar ser jag att bilen
är beräknad med automatlåda men har manuell alltså ca 7g/km CO2 för mycket 246g ska vara 239g enl mitt resultat.
Kanske värt att kolla på för er med manuell låda
Det framgår ju heller inte av registreringsbeviset vilken låda bilen har
då förstår jag att dom lägger på en automatlåda tills man protesterar
Bör ge ca 320:- mer i kassan :wink:

Hej,

det intressanta är om man kan återkräva för mycket debiterad skatt, då dessa regler inte är nya. Att man tillämpar dessa nu har mindre betydelse! Detta skulle var en bra sak för klubben att argumentera för mot Skatteverket.

//Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Då jag kollade fordonsskatten enl transportstyrelsen beräkningar ser jag att bilen
är beräknad med automatlåda men har manuell alltså ca 7g/km CO2 för mycket 246g ska vara 239g enl mitt resultat.
Kanske värt att kolla på för er med manuell låda
Det framgår ju heller inte av registreringsbeviset vilken låda bilen har
då förstår jag att dom lägger på en automatlåda tills man protesterar
Bör ge ca 320:- mer i kassan :wink:

Kolla igen i tekniska uppgifter.

På alla mina 3 bilar står det klart o tydligt vilken drivlina man har.
i mitt fall 2st med automat samt 1st manuell.

Jag använder appen "mina fordon" från Transportstyrelsen.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Hej.
Jag har kollat "Tekniska uppgifter" på vår bil. Där finns ingen uppgift om växellådstyp.Inte heller på reg.beviset. Detta innebär att Co2- utsläppet beräknas som om du har automatlåda d.v.s 7 g/km högre än det korrekta värdet. Har begärt omprövning hos Skatteverket. Återkommer när jag fått svar.
Mvh / Roland
 
F

F.d. 55291

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Hos transportstyrelsen på min husbil står ej typ av växellåda.
Då förutsätter transportstyrelsen att det är automatlåda i mitt fall.
Har dock manuell låda.
Så det blir nog ett samtal till myndigheten innan påställning
för skattereducering.
Det kanske är fler som behöver kolla transportstyrelsens uträkning.

Mvh Fricco
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

En fråga till er som har "fel" växellådsnotering eller tomt. Har ni manuell eller robotlådan, om ni nu har Fiat?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Så här står det på sista sidan i det bifogade dokumentet: Ej manuell sätts till 1 om fordonet har annan växellåda än manuell, om växellådan är manuell
sätts variabeln till 0

Det är alltså endast när det står angivet att fordonet har annan växellåda än manuell, som det blir "strafftillägg".

Sedan några år tillbaka är det inte längre obligatoriskt att ange typ av växellåda i CoC-dokumentet.
 

Bilagor

  • beakningsformler.pdf
    88,5 KB · Visningar: 55

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Lägg in dina värden i bifogade "lathund", och berätta sedan vad resultatet blir.
 

Bilagor

  • Skatteberäkning.xlsx
    10,6 KB · Visningar: 89

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Hej.
För vår del är det en manuell låda utan robotassistans.
Mvh / Roland

"Lägg in dina värden i bifogade "lathund", och berätta sedan vad resultatet blir."

Med automatlåda: 239 g/km
Med manuell låda: 232 g/km

Mvh /Roland
 
Senast ändrad:

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

"Sedan några år tillbaka är det inte längre obligatoriskt att ange typ av växellåda i CoC-dokumentet."

Om det nu inte är obligatoriskt att ange växellådstyp, hur ska man då kunna få en korrekt beräkning ? Myndigheten förutsätter alltså att om ingen växellådstyp anges så är det en automatlåda. I mina ögon ett tveksamt förfarande.

Mvh / Roland

"Det är alltså endast när det står angivet att fordonet har annan växellåda än manuell, som det blir "strafftillägg"."

Ovanstående citat är felaktigt. Även när det inte anges vilken typ av växellåda du har så får du "strafftillägg"

Nvh / Roland
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Så här står det på sista sidan i det bifogade dokumentet: Ej manuell sätts till 1 om fordonet har annan växellåda än manuell, om växellådan är manuell
sätts variabeln till 0

Det är alltså endast när det står angivet att fordonet har annan växellåda än manuell, som det blir "strafftillägg".

Sedan några år tillbaka är det inte längre obligatoriskt att ange typ av växellåda i CoC-dokumentet.


Låt oss förtydliga detta: Om ingen växellådstyp är angiven, står det ju inte att det är något annat än en manuell låda. Alltså likställs "ingen uppgift" med "manuell låda".
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Låt oss förtydliga detta: Om ingen växellådstyp är angiven, står det ju inte att det är något annat än en manuell låda. Alltså likställs "ingen uppgift" med "manuell låda".

Låt då mig förtydliga mitt svar. Läs mitt inlägg 187 i denna tråd ! Vore tacksam om du kunde ge en källhänvisning till ovanstående citat.

Mvh / Roland
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Det du hänvisar till gäller bensindrivna bilar. Jag (och troligen de flesta ) har dieseldrivna bilar och där finns inte den skrivningen.

Mvh / Roland
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

På sid 5 i det dokument vi tidigare bifogat finns denna rubrik:

2.5.1 Modell: PB II LLB LBu Die

Detta skall tolkas som dieseldrivna personbilar klass 2, dieseldrivna lätta lastbilar och dieseldrivna lätta bussar.

För dessa fordon gäller (fortfarande enligt text på sid.5):

Ej manuell sätts till 1 om fordonet har annan växellåda än manuell, om växellådan är manuell sätts variabeln till 0.

 
F

F.d. 55291

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Hejsan


"Lägg in dina värden i bifogade "lathund", och berätta sedan vad resultatet blir."

Med automatlåda: 229 g/km
Med manuell låda: 221 g/km

Transportstyrelsen har ju räknat om till 229 g/km
och då räknar de att det är annat än manuell låda
då det inte står någon uppgift om typ av växellåda under tekniska uppgifter.

Med vänlig hälsning Fricco
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

På sid 5 i det dokument vi tidigare bifogat finns denna rubrik:

2.5.1 Modell: PB II LLB LBu Die

Detta skall tolkas som dieseldrivna personbilar klass 2, dieseldrivna lätta lastbilar och dieseldrivna lätta bussar.

För dessa fordon gäller (fortfarande enligt text på sid.5):

Ej manuell sätts till 1 om fordonet har annan växellåda än manuell, om växellådan är manuell sätts variabeln till 0.


Nu får du väl ändå ge dig. I ditt inlägg 195 skriver du att " Alltså likställs "ingen uppgift" med "manuell låda"." Läs under punkt 2.4.1 (röd text). Detta gäller iofs bensindrivna bilar, när det gäller dieseldrivna bilar som ska beräknas efter punkt 2.5.1 finns inte motsvarande skrivning. Förmodligen gäller samma sak där men finns som sagt inte skrivet. Som jag skrev i inlägg 187 beräknas min bils Co2-utsläpp som om jag hade automatlåda trots att det är manuell låda, dvs som det beskrivs i punkt 2.4.1. Detta visar att ditt påstående i inlägg 190 är (som jag skrev i mitt inlägg 194) felaktigt.

Mvh / Roland

2.4.1 Modell: PB II LLB LBu Ben

12268,516 + (Fordonsår*-6,048) + (Motoreffekt*0,951) + (Automat, Manuell m tillsats /Saknar
information*1,520)
Där:
• Motoreffektär fordonets motoreffekt i kw
Automat, Manuell m tillsats/Saknar information sätts till 1 om fordonet har automatväxellåda, manuell med tillsats, automat med tillsats eller om uppgift om växellåda saknas, annars till 0

2.5 Dieseldriven
Tillämpas för husbilar, lätta bussar och lätta lastbilar som är dieseldrivna och inte passar in i någon av
ovanstående formler.

2.5.1 Modell: PB II LLB LBu Die
10523,452 + (Totalvikt*0,063) + (Fyrhjulsdriven*23,569) + (Fordonsår*-5,234) + (Ej manuell*7,127) +
(Motoreffekt*0,195)
Där:
• Totalviktär fordonets totalvikt i kg dock max 3500 kg.
• Fyrhjulsdriven sätts till 1 om fordonet har 4-hjulsdrift, annars till 0
• Ej manuell sätts till 1 om fordonet har annan växellåda än manuell, om växellådan är manuell sätts variabeln till 0
• Motoreffektär fordonets motoreffekt i kw
 
Toppen