• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya regler för märkning av husbilar över 3,5 ton i Frankrike

Tobbe

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
6778
Medlemskap
2024
Kopierat från en Tysk sida med google översättning.

Varningar obligatoriska för döda vinklar i Frankrike
Beställ tryckmaterial eller etiketter direkt
Facebook Twitter XING LinkedIn WhatsApp Print E-post PDF
Genom dekret nr 2020-1396 av 17.11.2020 har den franska regeringen obligatoriskt infört skyldigheten att fästa varningar om de döda vinklingarna på lastbilar och bussar och andra fordon med mer än 3,5 ton på datumet 1.1.2021
Detta gäller i hela Frankrike (obs, även på motorvägar) och för alla fordon, både franska och utländska, oavsett ett bredare förarhjälpssystem (biträdande kamera, ytterligare speglar, avstängningsassistenter, etc. ).), eftersom dessa varningar syftar till att informera cyklister, fotgängare och andra fordon om de döda vinklar som finns. Endast en bevisad strukturell omöjlighet att anbringa skyltarna anses vara ett undantag.
Fordon från ett annat medlemsland i Europeiska unionen utrustade med liknande varningar enligt respektive nationell lag om döda vinklar anses vara förenliga med föreskrifterna i förordningen, i den mån de är monterade på sidorna och bakre delen av fordon.
Detaljer om hur man anbringar varningar
De tekniska uppgifterna för skyltarna / etiketterna med varningarna är:
Mått: höjd 25 cm, bredd 17 cm
Färgreferens:
#RAL: Röd 3024-Gul 1021-Gul nyans 1027-Orange 2008-Svart 9005
#PANTONE: Röd 185-Gul 012-Gul nyans 3975-Orange 716-Svarta NEUTRALBLACK
Dekretet med detaljer om var och hur dessa varningar måste anbringas har publicerats torsdagen den 6 januari 2021
Beställ självhäftande etiketter med varning
Om du vill beställa dessa varningslim etiketter för dina resor till eller genom Frankrike finns det möjlighet att
att tillhandahålla och få trycksakerna till din hemskrivare tillgängliga som en hämtning till denna rubrik, eller
beställ självhäftande etiketter med dessa varningar från franska föreningen för internationella vägtransporter AFTRI antingen i versionen för lastbilar eller bussar.
Du kan beställa från AFTRI på engelska eller tyska via aftri.services@aftri.com:
Icke bindande prisuppgifter: 0,78 euro inkl. Moms, plus styck frakt & returer Den sistnämnda är 18 EUR o. V.A. för upp till 50 stycken, för 21 EUR för upp till 100 stycken och för upp till 42 stycken. Leverans via registrerad post.
Enligt franska föreningen Aftri ska man under de första dagarna och veckorna först förvänta sig utbildning och pedagogik från kontrollmyndigheterna, men därefter kan man vänta sig hårda straff.
För ytterligare frågor, kontakta Paris Foreign Trade Center på paris@wko.at
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det finns en hel del om och men kring detta beslut,det skall godkänns av EU vilket inte skett än,en övergångstid på 12 månader från beslut,gäller troligen endast i städer(otydlig formulering), i all text och bilder förkommer endast buss och lastbil, även om texten säger mer än 3.5ton,böter från 136Euro nämns.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Så här svarar Frankrike angående regler som gäller och vilka fordon som är undantagna. (Tyvärr på engelska)
Beställning gör man så här" You can order by email at aftri.services@aftri.com and will receive a pro forma invoice (a quotation) for the payment. "
 

Bilagor

  • France - Blind spots - How to place the sticker.pdf
    225,3 KB · Visningar: 680

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
612
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Tydligen nya regler i Frankrike att bilar över 3,5t måste märkas med tre dekaler , så att man uppmärksamma den döda vinkeln ,

 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tydligen nya regler i Frankrike att bilar över 3,5t måste märkas med tre dekaler , så att man uppmärksamma den döda vinkeln ,

Helt rätt, det var aktuellt tidigare i den här tråden:

Men vi har förstått att det skall först godkännas av Bryssel.
Källa: Officiell fransk sida:
Explication de cette tolérance, l’arrêté qui fixera les règles de pose est en cours d’examen à Bruxelles et ne sera publié qu’en janvier. Le non-respect de cette obligation sera sanctionné par une contravention de quatrième classe.

Dvs. Dekretet och reglerna skall först granskas och godkännas i Bryssel under januari.

Hoppas någon som ser vad reglerna blir till slut delar med sig av information till oss andra.

Tommy
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Det ser ju inte precis kul ut att köra omkring med dessa skyltar, men blir det lag så blir det
Det finns att köpa som klister- eller magnet-skyltar
På en husbil funkar inte magnetskylt, men jag har köpt avtagbara skyltar till en sportbil med aluminium paneler
Dessa var av typ jättesmå sugkoppar och går att ta av och sätta på massor av gånger
Kommer inte ihåg varifrån jag köpte, men skall rota i gamla papper
Hittar jag så kontaktar jag dem och ber om ett pris och om möjligheten till ett rabattavtal med HBK
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det ser ju inte precis kul ut att köra omkring med dessa skyltar, men blir det lag så blir det
Det finns att köpa som klister- eller magnet-skyltar
På en husbil funkar inte magnetskylt, men jag har köpt avtagbara skyltar till en sportbil med aluminium paneler
Dessa var av typ jättesmå sugkoppar och går att ta av och sätta på massor av gånger
Kommer inte ihåg varifrån jag köpte, men skall rota i gamla papper
Hittar jag så kontaktar jag dem och ber om ett pris och om möjligheten till ett rabattavtal med HBK
Håller med, vem vill ha dessa fula blaffor uppklistrade på sin husbil?

Undrar om det var därför vår nya franska husbil som levererades i oktober 2020 är utrustad med ”FULL VISION 360°”?
118015D2-89F9-4474-BC1C-89CEF9225F87.jpeg
7B34FA18-51BE-46AB-A866-3C41CC5A36BE.jpeg
Inga döda vinklar i den bilen.

Tommy
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Verkar som det är beslutat
Hittade denna artikel från förra veckan
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Här finns mer!!
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Har lagt in informationen som en notis. Nya regler i Frankrike för fordon över 3 500 kg.
Hoppas att alla med tunga fordon som planera resa till Frankrike nås av informationen och hinner rekvirera och klistra upp klistermärken på sina bilar.

Tommy
Jag gjorde så här
Så här svarar Frankrike angående regler som gäller och vilka fordon som är undantagna. (Tyvärr på engelska)
Beställning gör man så här" You can order by email at aftri.services@aftri.com and will receive a pro forma invoice (a quotation) for the payment. "

Fick svar med vändande mail inkl faktura, de hörde av sig och lovade att sända klistermärken så fort jag visade att jag betalt.
Någon dag senare fick jag ett mail med fråga om det var bråttom för handläggaren var ledig några dagar, men kunde jag inte vänta skulle de sända dem meddetsamma.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
På denna franska sida (som verkar vara en regerings-sida)
Réglementation de la visibilité

finns en länk för nedladdning
https://www.securite-routiere.gouv.fr/sites/default/files/2020-11/dsr_angles_morts_exe_201134_v2.zip

Om det är slutgiltig information vet jag inte...
Ja, det börjar bli lite förvirrat bland trådarna och jag är i högsta grad ansvarig. Den sidan finns översatt i notisen: Nya regler i Frankrike för fordon över 3 500 kg

Kanske webb kan skapa ordning i de tre trådarna som nu går i varandra och handlar om samma sak?

Tommy
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Det ser ju inte precis kul ut att köra omkring med dessa skyltar, men blir det lag så blir det
Det finns att köpa som klister- eller magnet-skyltar
På en husbil funkar inte magnetskylt, men jag har köpt avtagbara skyltar till en sportbil med aluminium paneler
Dessa var av typ jättesmå sugkoppar och går att ta av och sätta på massor av gånger
Kommer inte ihåg varifrån jag köpte, men skall rota i gamla papper
Hittar jag så kontaktar jag dem och ber om ett pris och om möjligheten till ett rabattavtal med HBK

Tyvärr vill de inte rekommendera deras Lättfästa skyltar men de har nu klistermärkena till försäljning
Ville inte ge någon rabatt utom för mängdköp - och de är inget för oss
Attention Angels Morts. Pris från:40:-
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Visibility är och och varit en livlig diskussion inom flera områden, förutom fordon inom EU. Ett fordon godkänts vid Typgodkännande i ett land och är därmed tillåten att framföras/säljas inom EU.

Nya regler och lagkrav gäller efter en övergångstid för nya fordon som sätts i omlopp på marknaden inom EU.

Det jag vill understryka är att vi som nu har t.ex. Husbilar kommer förmodligen inte åläggas att klistra på en massa dekaler mm.
Jämför lagkravet på Säkerhetsbälte som exempel.

m v h
Jörgen
f.d. Product Safety, Volvo CE
 
F

F.d. 22252

Guest
Skulle vilja tillägga att det är många personbilar som fått en sk. sportig design där man har gott om döda vinklar och bakrutan är så placerad att det är svårt att se igenom den. Kommer ihåg hur man på 60-talet diskuterade 50talsbilarnas små bakrutor. Teknikens världs tester hade då en punkt med poäng om sikten i bilen och då såg ju många bilar ut som en volvo 240 med bra sikt runtom. Problem med döda vinklar löser man inte med en klisterlapp då hade jag satt på en på husbilen direkt.
Påminner alldeles för mycket om plastpåseskatten.
Sen att koppla vikten till döda vinkelsikt känns inte som att det är någon med giltigt körkort som gjort den bedömningen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det blir kanske som förslaget (bestämmelsen) att det skulle finnas alkoholmätare i alla bilar. De fick dra tillbaka det, EUs förtjänst eller inte vet jag ej.
Vad jag vet är att det kostade mig en tusenlapp att inhandla en godkänd sådan då vi skulle åka nedåt innan förslaget drogs tillbaka.
:msn_sad:
Det var väl fransmännen som uppfann byråkratin?
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
är det någon vet om det skall upp i eu för godkännande eller gäller det från 1-1-212 kanske någon karens regel
 
Toppen