• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu har jag gått på reklamen, tyvärr

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Man får inte låta medlet torka utan spola av innan torkat. Då blir det ingen hinna.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
TIPS!!!
Oftast lönar det sig att läsa tråden från början, så man vet vad den handlar om, istället för att bara läsa sista inlägget!!!!
Man slipper då onödiga inlägg i tråden som detta och det föregående!

Jag har läst tråden från början, och i inlägg # 1 skrivs det om Sonax Wash & Seal och Sonax Spray & Seal. I inlägg # 16 skrivs det om alkaliskt avfettningsmedel. (Dessutom nämns Abnet i något inlägg.)

Därför undrade jag vilket av dessa medel man skulle akta sig för att spreja på vindrutan.

Pålle

PS
Ett tips: Var sparsam med användandet av versaler när du skriver. Det kan uppfattas som skrikigt och oförskämt.
DS
 
F

F.d. 58689

Guest
Senast redigerad av en moderator:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
VARFÖR kan man inte ta en bil från "gatan" som är i det skick som en normal bil är i när man gör reklamen ?? Nejdå man tar en bil som är i ett glänsande skick blank som en spegel ?????
 
W

Weckman

Guest
VARFÖR kan man inte ta en bil från "gatan" som är i det skick som en normal bil är i när man gör reklamen ?? Nejdå man tar en bil som är i ett glänsande skick blank som en spegel ?????
Blir inte samma resultat då misstänker jag. Eller kan det vara så att det finns folk som sköter sina bilar?
Har ställt mig nästan samma fråga när man ser bikini reklam. Å sen ser Mc Donalds hamburgare bättre ut i reklamen.

Sökte efter en bil från gatan å hittade en lite äldre..
 
Senast redigerad av en moderator:

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Tack Pålle för dina formaliaförtydliganden vid producerande av olika texter. Problem uppstår tyvärr när olika skribenter utifrån olika syften och erfarenheter förväntar sig att läsning och uppfattning av sin text ska göras på ett för skribenten självklart sätt. Så som Pålle visar är i vart fall för mig välgörande och efterföljande. Möjligen med ett observandum om att understrykning och VERSALER är ett kvarvarande sätt att lyfta fram delar av texten från tiden med skrivmaskin, vilket har svårt att helt ersättas av datorproducerade texter där användandet av kursiv och fetstil är norm. Detta har varit något av ett trätoämne för mig att tydliggöra för studenterna vid producerande av sina olika A-D uppsatser, den elementära skolningen från gymnasieskolan sitter som bekant inte självklart, ens för lärarstudenter...
 
W

Weckman

Guest
Saknar fortfarande svar på vad som är så revolutionerande med detta tvättmedel
Revolutionerande vet jag inte, finns ju liknande på marknaden sedan tidigare. Tyckte det blev ett bra resultat och lättarbetat samt att jag upplever den effektiv och dryg. Du får en vax hinna på lacken där skiten inte sätter sig fast. Men mitt tycke som sagt.
Fanns tidigare en WaX on wax off produkt som var liknande men krävde lite mer jobb.
Har nu provat båda produkterna och Wash & Seal är bättre då det är som ett bil schampoo och du gör ett moment istället för två.
Fordonen som jag använt det på ser bra ut resultatmässigt än så länge.
Men önskar du ett mer utförlig svar så återkommer jag senare med mitt tycke. Så avvakta med å testa och kör med din nuvarande produkt tills dess.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Min pöjk gillar att rekonda bilar. Jag vet jag har uppfostrat honom väl. Han har testat detta vax och säger att det inte blir en hård yta. Den förblir lite kladdig, vilket medför att damm sätter sig i vaxet. Nu är han lite nördig vad det gäller slutfinish, men han förkastar produkten.
 
W

Weckman

Guest
Det är inte ett rent vax utan en försegling. Wax kan du få en fet hinna på om du inte arbetar in medlet. Förseglingen blir en klar hinna men dock klibbfri. Ska inte förkasta produkter då man inte läser bruksanvisningen. Men han kan läsa den här
 
Senast redigerad av en moderator:

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Det är inte ett rent vax utan en försegling. Wax kan du få en fet hinna på om du inte arbetar in medlet. Förseglingen blir en klar hinna men dock klibbfri. Ska inte förkasta produkter då man inte läser bruksanvisningen. Men han kan läsa den här
Han kan läsa och han har gjort exakt enligt anvisningarna!
Det är jag som inte har koll på produktens exakta faktaenhet. Men det spelar mindre roll. Han fixar ca tre bilar i veckan och har en jättekoll på olika produkter.

Här är en del av hans bilvårdssortiment

20200504_181227.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Har erfarenhet från sk supertvätt där man löst vax lösningmedel och alkaliska rengöringsmedel det går ganska fort att få bilen ren och ser bra ut men sen sitter det en massa smuts som gör att man blir låst till detta medel om man inte helt enkelt tar en icke miljövänligt avfettningsmedel och får bort skiten sen får man börja om med bättre produkter.
Har använt Sonax extreme billiant detailer nyligen och den slår ifrån sig smuts och det ser ut som en vaxad yta, däremot blir det lätt en sämre yta när man haft det på vindrutan vilket jag kommer att ändra på brukar normalt använda biletemas rainoff både på torkare och ruta och har haft mycket glädje av det under ett antal dagars körning genom europa i hällande regn på husbilen.
Ska prova att använda spray och seal eftersom jag tror att det jag behandlat bilen med är mycket liknande det som ska användas ihop med det och samma tillverkare. Att ta bort ytspänningen under en längre period verkar svårt, men kan fungera bra på en bil som knappast behöver vindrutetorkare i högre farter.
För oss som haft en massa tvkanaler har sett att det fanns ett medel att beställa från en amerkansk kanal som gjorde att vattnet rann av för många år sedan så detta är inte nytt egentligen.

Till de mera akademiskt lagda som vill skryta med sina svenska kunskaper i brist på andra här i forumet vill jag bara säga det trots att jag har utbildning och sånt på den tiden det var viktigt så struntar jag helt i alla regler bara jag skiver så folk kan förstå mej vilket tydligen inte är alla förunnat utan behöver ett regelverk för att klara sej. FEL FORUM!
 
F

F.d. 58689

Guest
Blev rent som ett proffs gjort det och lackskyddad för 30:- istället för 5000:- som senast.. Personligen så kommer inte jag lämna in husbilen för lackförsegling mer. Dvs om den inte behöver en riktig grovrengöring, men lär inte behövas..
Du skrev 30:-, men det fattas en nolla eller?
 
W

Weckman

Guest
Du skrev 30:-, men det fattas en nolla eller?
Du läste rätt. 3-4 sprut per kvm. Är inne på mitt 5:e fordon på samma flaska och klarar en till. Som sagt tycker jag det är drygt och lätt applicerat. Kanske snålar men man ser på fordonet var du sprutar och täcker bra. 300:- för en flaska tror jag mig sett.

Ps..
Rättar det där med fordon lite.. Min motorcykel och dotterns lilla Fiat 500 abarth är ju inte så stora fordon, men fordon som fordon säger jag.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen