• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu har jag gått på reklamen, tyvärr

F

F.d. 22252

Guest
För testa Extra noga så provade på framrutan igen och tycker mig inte se problemet med att inte se ut eller dimmigt synfält.
Det var alltså Sonax extreme billiant detailer som jag hade på framrutan inte sprayen som jag har tänkt testa framledes. Det enda jag är rädd för är att det på något sätt ska förhindra lack att fästa när man behöver fixa lite rostskador.
 
W

Weckman

Guest
Det var alltså Sonax extreme billiant detailer som jag hade på framrutan inte sprayen som jag har tänkt testa framledes. Det enda jag är rädd för är att det på något sätt ska förhindra lack att fästa när man behöver fixa lite rostskador.
Bromsrengöring gör susen om du upplever detta fenomen ;)
 
F

F.d. 22252

Guest
Jaha det är därför biltema hade det hemma i dunkvis har bara haft det i sprayflaska.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Vad behöver lacken för underhåll?

För drygt 20 år sedan börja fordonstillverkarna att lägga på ett slutlager av klarlack även på fordon som inte hade metallic lack.
Innan klarlackens tid så fick poler- och vaxtrasan samma färg som bilen.
Är vaxningen enbart till för att det ska vara lättare att tvätta bort smutsen?
Det kanske också ger ett välbefinnande hos den som vaxat när jobbet väl är klart.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det stoppar säkert upp rosten i alla stenskott vi får i fronten det krävs ju syre och vatten och bägge hindras ju av ett lager vax. Sen är väl min mening att en bil inte behöver se bättre ut än inredningen i en fin villa. Det har bara blivit så påhejat av den industrin som tjänar pengar på blanka bilar.
Jag tycker att bilar kan man gott måla med samma typ av färg som arbetsmaskiner, vanlig färg och målarpensel och roller borde fungera bra har själv gjort det på 3 st bilar med gott resultat.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Vad behöver lacken för underhåll?

För drygt 20 år sedan börja fordonstillverkarna att lägga på ett slutlager av klarlack även på fordon som inte hade metallic lack.
Innan klarlackens tid så fick poler- och vaxtrasan samma färg som bilen.
Är vaxningen enbart till för att det ska vara lättare att tvätta bort smutsen?
Det kanske också ger ett välbefinnande hos den som vaxat när jobbet väl är klart.
Ett riktigt bra vax skyddar bilens lack. Det här äe min jobbil, den är tvättad i Oktober förra året. Har rullat ca 1700 mil sedan dess och inte blivit tvättad under den tiden. Regnet har sköljt av den ibland. Lägg märke till att smutsen inte fäster på vaxet, utan lägger sig med vattnet som torkat in.

20200505_173821.jpg

20200505_173829.jpg

20200505_173856.jpg


Därmed inte sagt att man inte ska använda någon annan produkt, göra på något annat sätt, eller på något vis inte göra som man själv vill!
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Här kommer två tips från sonen.

Vaxet är framtaget för båtar, det tål salt bättre och kan appliceras på både plast och lack. Det tål även värme bra. Ytan blir hård och efter 24 timmar kan man lägga på ett till lager för extra skydd. Nackdelen är att det inte har så hög glans.


20200507_194149.jpg 20200507_143424.jpg 20200507_144422.jpg
Innan man vaxar är leran, den blå klumpen, mycket effektiv rengörare, som gör lacken jämn och slät. En jätte stort varning är att den repar lacken om man trycker för hårt. Den behöver även smörjning, den rosa flaskan i bakgrunden är en blandning av 20% biltvättmedel utan vax och resten vatten. Jag gjorde bara bildelen och det gick åt en och en halv flaska. Leran plattas ut och läggs i handen, sedan sprayar man lösningen och låter leran glida utan tryck över ytan. Sitter tjära fast i lacken, gnider man tills fläcken är borta. Det är oerhört frestande att trycka lite, men då är det risk att smutsen i leran repar lacken. Man viker leran så att man har en ny yta att jobba med. När leran spricker då man viker den, är den mättad och man får ta en ny bit. den klumpen jag använde räcker till bildelen och rutorna. Den går att använda på alla ytor.

20200507_151125.jpg 20200507_152133.jpg

En lite rolig upptäckt var att leran gjorde rent tätningsmassan i skarven mellan bodel och bildel.

Hela processen på den här bilen
Avfettning med kallavfettning kring hjulhus och halva dörren.
Alkalisk avfettning på hela och sedan skölja noga så alla rester av avfettningen försvinner.
Gnida med lera ( tog ca tre timmar ) spola av noggrant.
Torka torrt med en trasa, speciellt avsedd för att suga upp vatten.
Vaxad en gång idag och en gång imorgon.
 

Bilagor

  • 20200507_144433.jpg
    20200507_144433.jpg
    140 KB · Visningar: 35
  • 20200507_145618.jpg
    20200507_145618.jpg
    132,1 KB · Visningar: 35
W

Weckman

Guest
Inget för en amatör att prova på då lera är grus i grund o botten och kräver mycket vatten Vid bearbetning. Bra resultat av en som kan eller har bra rådgivare med sig.
Inget jag skulle gnida in på min dyra husbil, inte heller på några av mina andra fordon heller. Såpa var ju en bättre idé du kom med tidigare.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Inget för en amatör att prova på då lera är grus i grund o botten och kräver mycket vatten Vid bearbetning. Bra resultat av en som kan eller har bra rådgivare med sig.
Inget jag skulle gnida in på min dyra husbil, inte heller på några av mina andra fordon heller. Såpa var ju en bättre idé du kom med tidigare.
Leran är riktigt bra om man inte trycker och använder rikligt med tvättmedellösning. Sen är det som jag skrev, en varning för att den kan repa. Jag gjorde det för första gången igår och klarade det utan repor. Det är inte jättesvårt att inte trycka för hårt. Dom flesta med en normalintligens klarar det.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Sen har jag en fråga till dig Weckman, om du är rädd för repor och använder en produkt som binder damm och sedan tvättar bilen, vad gör dammet med lacken då?
 
W

Weckman

Guest
Sen har jag en fråga till dig Weckman, om du är rädd för repor och använder en produkt som binder damm och sedan tvättar bilen, vad gör dammet med lacken då?
Förlåt jag trampa på en öm tå innan.
Varken jag eller någon annan har upplevt att den binder damm på något sätt.
Du sprayar på en blöt bil och torkar av överblivet vatten. Då kan det knappast bli damm i förseglingen Och jag har inga tendenser till att dammet binder sig med ytan. Snarare tvärtom då jag nu enbart spolar av smutsen.
Och JA är livrädd för att få repor och änvänder inte produkter med slip pasta på en lackad yta. Men på en skottkärra eller Aluminium fälgar kan jag göra det då det skall till en bra yta.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Förlåt jag trampa på en öm tå innan.
Varken jag eller någon annan har upplevt att den binder damm på något sätt.
Du sprayar på en blöt bil och torkar av överblivet vatten. Då kan det knappast bli damm i förseglingen Och jag har inga tendenser till att dammet binder sig med ytan. Snarare tvärtom då jag nu enbart spolar av smutsen.
Och JA är livrädd för att få repor och änvänder inte produkter med slip pasta på en lackad yta. Men på en skottkärra eller Aluminium fälgar kan jag göra det då det skall till en bra yta.

Det är inte svårt att applicera Sonax produkt, så att ifrågasätta det är lite oförskämt. Sonen och hans vänner, han har flera över hela värden som har samma intresse, säger ungefär samma sak. Den drar åt sig damm. Damm som sedan repar lacken. Det var bara det jag ville säga. Om du tycker det är värt att använda den, så gör det. Det är din bil och du gör vad du vill med den. De råd jag ger, är just bara råd, vill man ta till sig dom, gör man det och vill man det inte, låt bli. Inget kan bli lättare.
Vad det gäller att inte använda alkaliska medel, så är dessa vattenlösliga, vatten tar bort dom. Spola av bilen med mycket vatten och länge så är det inget problem att vaxa sedan.

Ursäkten är accepterad, även jag kan be om ursäkt då jag tog i lite.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ide'n med Sonax Spray & Seal är ju inte så dum, man får en ren & högblank bil med ett minimum av arbete förutom själva tvätten. Jag sprayade på flygrostborttagare i förrgår, hela bilen som är vit blev lila när medlet var aktiverat sedan var det bara att spola av.
Det stoppar säkert upp rosten i alla stenskott vi får i fronten det krävs ju syre och vatten och bägge hindras ju av ett lager vax. Sen är väl min mening att en bil inte behöver se bättre ut än inredningen i en fin villa. Det har bara blivit så påhejat av den industrin som tjänar pengar på blanka bilar.
Jag tycker att bilar kan man gott måla med samma typ av färg som arbetsmaskiner, vanlig färg och målarpensel och roller borde fungera bra har själv gjort det på 3 st bilar med gott resultat.

Man kan fråga sig varför man inte ser fler penselmålade & rollade bilar ute i trafiken. Själv tycker jag att det är mycket tillfredställande att ha en välvårdad, blank bil. Men det är åsikten är väl som baken, delad. Skulle jag tvingas åka omkring i en bil som klabbats på med pensel eller roller skulle jag nog skaffa mig en huva som KKK-killarna har :twitcy: . bigOriginal.jpg
 
Senast ändrad:

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
20200508_192758.jpg

Slutresultatet av jobbet. En tio år gammal bil som var mattvit för två dagar sedan. Detta skydd kommer att hålla i minst ett år, förmodligen längre. Nästa gång räcker det med att tvätta bort gammalt vax och lägga på nytt.
 
W

Weckman

Guest
Och Victor fick En timma på sig. Bra resultat tycker jag.. Varför slita i 2 dagar.
(Och här snackar vi extrem trådkapning, men kör bara)A268E68C-BF12-4532-BB8F-BFF38F17FB34.jpeg625365F4-5560-4F64-B8E0-D397ED90FC64.jpeg
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Och Victor fick En timma på sig. Bra resultat tycker jag.. Varför slita i 2 dagar.
(Och här snackar vi extrem trådkapning, men kör bara)Visa bilaga 192824Visa bilaga 192825
Jaha det är därför du gillar produkten! Du vill att den ska sälja bättre. OK Jag är opartisk i min bedömning.

Varför jag ska slita i två dagar, för att resultatet blir bättre. Ta en mattvit bil och spraya på ditt medel så får du se. Använd bilen i ett år och tvätta normalt. Sedan kan vi jämföra.
 
W

Weckman

Guest
Jaha det är därför du gillar produkten! Du vill att den ska sälja bättre. OK Jag är opartisk i min bedömning.

Varför jag ska slita i två dagar, för att resultatet blir bättre. Ta en mattvit bil och spraya på ditt medel så får du se. Använd bilen i ett år och tvätta normalt. Sedan kan vi jämföra.
Om du istället läser tråden istället för att berätta hur duktigt du uppfostrat din son och hur duktig han är och även du, så kan du läsa att jag har inget med Sonax å göra. Och varför JAG tyckte den var bra.. Slår mig inte på bröstet hela tiden och vill bygga upp mitt ego som vissa andra.. Ta nu och tagga ner ett par pinnar och öppna gärna en egen tråd om hur duktiga ni är på att putsa upp grannarnas bilar.
Jag har en egen rörelse med anställda som Betyder allt För mig att dom skall trivas.. Vad dom gör gör på sin fritid och vilka dom blir sponsrade av berör inte mig, men tycker det är roligt. Och för att komma dit VIctor kommit kommer varken du eller din son komma..


Kör du omkring med din bil å inte sköter den på ett år som du säger, så slit i två dagar. Vi andra underhåller våra fordon kontinuerligt för att slippa lägga ner 2 dagar..
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Om du istället läser tråden istället för att berätta hur duktigt du uppfostrat din son och hur duktig han är och även du, så kan du läsa att jag har inget med Sonax å göra. Och varför JAG tyckte den var bra.. Slår mig inte på bröstet hela tiden och vill bygga upp mitt ego som vissa andra.. Ta nu och tagga ner ett par pinnar och öppna gärna en egen tråd om hur duktiga ni är på att putsa upp grannarnas bilar.
Jag har en egen rörelse med anställda som Betyder allt För mig att dom skall trivas.. Vad dom gör gör på sin fritid och vilka dom blir sponsrade av berör inte mig, men tycker det är roligt. Och för att komma dit VIctor kommit kommer varken du eller din son komma..


Kör du omkring med din bil å inte sköter den på ett år som du säger, så slit i två dagar. Vi andra underhåller våra fordon kontinuerligt för att slippa lägga ner 2 dagar..
Det var någon i tråden som frågade om råd. Jag delade mina råd, DU rackade ner på dom. Om du inte har något intresse i Sonax produkter ber jag om ursäkt. Men det ser verkligen ut som om du har med dom att göra. På bilderna kan man verkligen tro att det är Sonax som gör reklam.
 
Toppen