Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Fundera lite på hur mycket plats (och vikt) en vätgastank för motsvarande energiinnehåll som en dieseltank behöver...istället en vätgastank där dieseltanken sitter idag
Kanske detta svarar på det (1 kg vätgas räcker till 10 mil för personbil, kostnad ca 100:- ):Fundera lite på hur mycket plats (och vikt) en vätgastank för motsvarande energiinnehåll som en dieseltank behöver...![]()
![]()
Tills de råkar explodera.....Enda problemet är att mackarna skall ha vätgas istället för besin/diesel men då finns dom ju kvar med sin övrig "service", även här en fördel.
Även bensin är ju explosivt men inte så ofta en bensinmack exploderar.Tills de råkar explodera.....
Bensinen är kanske lite lättare att stänga in utan att det läcker. Vätgas är lite svårare med det har jag förstått från andra trådar här.Även bensin är ju explosivt men inte så ofta en bensinmack exploderar.
Kollar du länk 2 som jag gav så ser du att det redan finns mackar och bilar som går på vätgas sen flera år så uppenbarligen är det löst. Tror mer på den infon än saker jag läser här på forumet eller facebook.Bensinen är kanske lite lättare att stänga in utan att det läcker. Vätgas är lite svårare med det har jag förstått från andra trådar här.
Etter noen års pause er hydrogen bilene i Norge kommet i drift igjen, alle fyllesteder ble stengt etter en eksplosjon i Sandvika utenfor Oslo. Hydrogen er en av de mest brennbare gaser som finnes og H2 molekylene er små og vanskelig å stenge inne. De biler som finnes med H2 drift benytter cylindriske ståltanker med høyt trykk. Ikke stort volum en kan henge på plassen for dieseltanken. Brenselscellen gir en jamn produksjon av el, så en trenger et batteri fr å ta akselerasjons forbruket og også for å kunne lagre noe av bremse energien. Om en ser på de få store lastebiler med brenselsceller så har de gjerne en vegg av gasstanker bak førerhytten og et ganske stort batteri. En jeg ha sett hadde 4 stk 30 cm i diameter og over 2 meter lange tanker - den skulle klare nesten 100 mil mellom tankingene.
Bränslecell och vätgas. Vätgasen skapas när belastningen (överskott av el) är låg och lagaras undan tills behov finns (bilar "tankar").Som jag sagt tidigare. Var ska strömmen komma ifrån?
Skojar du med mig? Vi snackar inte behovet för ditten å datten. Vi behöver en källa som kan adderas till dagens energikällor och föda behovet av världens fordonspark. Vi i Sverige är redan så rena så vi kan köra närmaste 100 åren på spillolja utan att göra några avtryck på dagen mätinstrument. Ska detta ämne diskuteras så gäller ämnet utanför våra landsgränser .Bränslecell och vätgas. Vätgasen skapas när belastningen (överskott av el) är låg och lagaras undan tills behov finns (bilar "tankar").