• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu finns Ducato med el-drift

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Elbrist i deler av Sverige skyldes i stor grad manglende kapasitet på overføring. Dette kan avhjelpes med lokal lagring av energi slik at overføringen kan jobbe nær maks kapasitet i mye lengre tid. Batterier er det som er raskest å få på plass. Lagring gjør og at en kan utnytte sol og vindkraft mye bedre enn tidligere. Faktisk kan elbiler være en del av lagringen ved hjelp av V2G (Vehicel to grid).

Produksjon av hydrogen er en del av et større lagrings system som har en vesentlig lavere utnyttelse av tilført energi enn batteri, men har et par andre fordeler.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
För mej känns det som en omväg att använda el för att producera vätgas, som sedan ger el via en bränslecell. KISS.
Vätgas är ett ganska smart drivmedel eller som energilagring eftersom det finns överallt.
I Sverige finns det på några håll ställen som producerar sin egen vätgas till uppvärmning och som fordonsbränsle.
De använder solceller till att skapa el som sedan används att spjälka vätgas ur vanligt vatten.

Finns en gubbe som säljer mindre produktionsanläggningar. Han har själv gått så långt att han klippt banden till elleverantören genom att låta sina solpaneler spjälka vätgas som samlas i tankar för användning när solen lyser för dåligt.

Med den kapaciteten på ducatis elbil lär man inte komma långt vid vanlig körning och ett husbilspåbygge som nästan alltid går med full last.
10-15 mil om man har tur. Fördelen är väl att man åker långsammare och får ut mer av själva resan.

När jag åker till och från jobbet ser jag samma två elbilar som också pendlar. De ligger i 85, oftast bakom en lastbil.
Om det är vad vi går mot med elektrifiering (85 på 110 väg) så kommer jag köra min laddhybrid så länge jag kan (swishar förbi i 120).
 
F

Fd.47585

Guest
Skojar du med mig? Vi snackar inte behovet för ditten å datten. Vi behöver en källa som kan adderas till dagens energikällor och föda behovet av världens fordonspark. Vi i Sverige är redan så rena så vi kan köra närmaste 100 åren på spillolja utan att göra några avtryck på dagen mätinstrument. Ska detta ämne diskuteras så gäller ämnet utanför våra landsgränser .
Keep on dreaming.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Som jag sagt tidigare. Var ska strömmen komma ifrån? Varenda fordon som pluggas in ska få energi från en källa. Samma källa som försörjer samhälle å industri. Å redan nu skriker regioner om elbrist .
Inga problem OM säger OM man får montera drag på fordonet, Atlas Copco tillverkade några stora elverk på hjul låt den stå och småputtra hela natten så fungerar det jättebra , ni får inte vara så negativa nu :yes:
 
F

Fd.47585

Guest
Vi har i Sverige delar av dygnet överskott på el som bara kortsluts bort (finns ingen lagring i dag), detta överskott skulle kunna användas till att skapa vätgas som sen lagras. El bilar laddas när vi kommer fram till tex arbetet och när vi kommer hem igen. Då finns inte överskottet utan vi belastar elnätet när det redan kan vara hårt belastat. På vintern blir detta extra problemastiskt. På sommaren borde överkapaciteten av el vara större och då kan vi skapa vätgas som sen lagras för att användas på vintern. Att batterier lagara effektivare kan så vara men vätgas kräver inte metaller som barnarbetare plockar upp ur jorden under vidriga förhållanden vilket batterier gör. För tyngre fordon är jag övertygad att det blir vätgasdrift även om personbilar envisas att fortsätta med batterier. Klar fördel vätgas alltså framför allt för tyngre fordon, tror inte en sekund att långtadare kommer ha batterier för drift men man är redan på god väg för att driva dom med vätgas, kommer inte ihåg om det var scania eller volvo som kommit väldigt nära produktion av just bränslecell med vätgas.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Det vi nu ser är början på en batteridriven husbil.
Kommer ta några år innan prestandan blir acceptabel.
Glöm vätgas, kanske om 30år om det kommer alls.....
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Vi har i Sverige delar av dygnet överskott på el som bara kortsluts bort (finns ingen lagring i dag), detta överskott skulle kunna användas till att skapa vätgas som sen lagras. El bilar laddas när vi kommer fram till tex arbetet och när vi kommer hem igen. Då finns inte överskottet utan vi belastar elnätet när det redan kan vara hårt belastat. På vintern blir detta extra problemastiskt. På sommaren borde överkapaciteten av el vara större och då kan vi skapa vätgas som sen lagras för att användas på vintern. Att batterier lagara effektivare kan så vara men vätgas kräver inte metaller som barnarbetare plockar upp ur jorden under vidriga förhållanden vilket batterier gör. För tyngre fordon är jag övertygad att det blir vätgasdrift även om personbilar envisas att fortsätta med batterier. Klar fördel vätgas alltså framför allt för tyngre fordon, tror inte en sekund att långtadare kommer ha batterier för drift men man är redan på god väg för att driva dom med vätgas, kommer inte ihåg om det var scania eller volvo som kommit väldigt nära produktion av just bränslecell med vätgas.
Både Scania och Volvo satsar på batterier nu. Vätgas ligger en bit in i framtiden...
 
F

Fd.47585

Guest
Både Scania och Volvo satsar på batterier nu. Vätgas ligger en bit in i framtiden...
Jasså
 
F

Fd.47585

Guest
Om man vill ha fakta om vätgas och bränsleceller kan jag rekomendera denna sida och prenumerera på deras nyhetsbrev. Mycket intressant kunskap man får sig till livs då, istället för att gissa. Har prenumererat på den i flera år.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Om man vill ha fakta om vätgas och bränsleceller kan jag rekomendera denna sida och prenumerera på deras nyhetsbrev. Mycket intressant kunskap man får sig till livs då, istället för att gissa. Har prenumererat på den i flera år.
Vätgas inom fordonsindustrin ligger minst 30år bort.
Vad alla nu satsar på är elektrifiering.
Sedan är det givetvis intressant att följa vätgas utvecklingen
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
F

Fd.47585

Guest
Vätgas inom fordonsindustrin ligger minst 30år bort.
Vad alla nu satsar på är elektrifiering.
Sedan är det givetvis intressant att följa vätgas utvecklingen
Bränslecell bilar ÄR elektriska, men drivs av bränslecellen istället för av bara batterier. Och du kan sen nåt år köpa en toyota mirai som drivs av bränslecell/vätgas så var får du att ditt påstående från, okunskap?
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Bränslecell bilar ÄR elektriska, men drivs av bränslecellen istället för av bara batterier. Och du kan sen nåt år köpa en toyota mirai som drivs av bränslecell/vätgas så var får du att ditt påstående från, okunskap?
Toyota har satsat miljader på tekniken bränsleceller, men som du kanske vet så har även nu Toyota hoppat på batteritåget.
Dom trodde fel, dvs satsade på fel häst.
Även BMW har lagt åtskilliga miljarder på vätgas, men nu gäller batterier till 100%.
Forskningen kommer givetvis fortsätta, men bilbranschen och den generella infrastrukturen med snabbladdning är det som man nu kör på.
Mitt svar bygger på fakta och definitivt inte på okunskap
 
F

f.d. 53452

Guest
Toyota har satsat miljader på tekniken bränsleceller, men som du kanske vet så har även nu Toyota hoppat på batteritåget.
Dom trodde fel, dvs satsade på fel häst.
Även BMW har lagt åtskilliga miljarder på vätgas, men nu gäller batterier till 100%.
Forskningen kommer givetvis fortsätta, men bilbranschen och den generella infrastrukturen med snabbladdning är det som man nu kör på.
Mitt svar bygger på fakta och definitivt inte på okunskap
En liten petitess. Det var Toyota som startade utvecklingen av batterier och hybridtekniken bland personbilar. Dessförinnan var det i huvudsak hanteringstruckar som var batteridrivna. Men det är som du säger, infrastrukturen för generering och distribution av el till slutomvandlaren bilen är nyckelfaktorn.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Jag som köpte min första elbil för en månad sedan (Hyundai Ioniq 28kW, 2019) är redan helt såld på el-konceptet.
Denna bilen köptes som andrabil för kortare sträckor men har direkt blivit en favorit som både jag och frun slåss om att få köra...
Alltid "fulltankad" varje morgon, otroligt pigg att köra, axar på samma sätt som Skodan med 195 hk trots bara 120 hk.

Jag tror definitivt på eldrift även till husbil om några år - utvecklingen är enorm just nu och den begränsning i räckvidd och ev. lastkapacitet som finns i EL-Ducaton ovan kommer troligen minska snabbt de närmaste åren. Redan denna första version kommer tydligen 28mil med stora batteriet och om det stämmer att den genomsnittliga husbilen körs 600-800 mil per år så kommer nog väldigt många klara sig väl redan på detta om någon husbilstillverkare vågar starta produktion?
Många av dessa kör ju dessutom bara sommartid och till en camping eller ställplats med el och ligger still en eller flera dagar vilket gör att uppladdning kan göras under lång tid till låg effekt.

Vi som kör mycket eller långa pass kanske får vänta lite tills bilarna möter våra krav men speciellt länge tror jag inte det tar...!

Jag är tydligen inte ensam! :)

För drygt ett år sedan bytte jag min Suzuki jimny till en Nissan Leaf mest för att jag var nyfiken på elbilar, nu har vi kört 1500mil med den och dieselbilen tankar jag en gång i kvartalet (behöver dock ha den för att dra båten och som andrabil).

Det är ju inte direkt så att man saknar dyra tankningar och jag kan mycket väl tänka mig att nästa husbil eller den därefter kan vara eldriven, inte minst då barnen kanske inte hänger med längre och en mindre smidigare variant kan komma på tal.

//Peter
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
En liten petitess. Det var Toyota som startade utvecklingen av batterier och hybridtekniken bland personbilar. Dessförinnan var det i huvudsak hanteringstruckar som var batteridrivna. Men det är som du säger, infrastrukturen för generering och distribution av el till slutomvandlaren bilen är nyckelfaktorn.
Där har du helt rätt! Tänk att Toyota var den som var dominant inom elhybrider, men trodde att bränsleceller var det som gäller för framtiden, istället blev det ett typ Nokia / Facit syndrom
Nu är det elektrifiering med batterier som alla satsar på.
Men nästa teknikskifte kan det mycket väl vara bränsleceller som gäller, men det ligger många år bort i tiden
Skall bli kul att följa utvecklingen av batteridrivna husbilar
 
Toppen