• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu finns Ducato med el-drift

F

Fd.47585

Guest
Tror inte på den typen av eldrift för lastbilar och husbilar. Ett betydligt bättre alternativ måste vara bränslecell. Är ju en elbil det med men strömmen kommer från bränslecellen istället för ett batteri. Inga tunga batterier som tar plats där husbilarnas tankar placeras, istället en vätgastank där dieseltanken sitter idag. Och tanka går fort till skillnad från batterier. Enda problemet är att mackarna skall ha vätgas istället för besin/diesel men då finns dom ju kvar med sin övrig "service", även här en fördel.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Jag som köpte min första elbil för en månad sedan (Hyundai Ioniq 28kW, 2019) är redan helt såld på el-konceptet.
Denna bilen köptes som andrabil för kortare sträckor men har direkt blivit en favorit som både jag och frun slåss om att få köra...
Alltid "fulltankad" varje morgon, otroligt pigg att köra, axar på samma sätt som Skodan med 195 hk trots bara 120 hk.

Jag tror definitivt på eldrift även till husbil om några år - utvecklingen är enorm just nu och den begränsning i räckvidd och ev. lastkapacitet som finns i EL-Ducaton ovan kommer troligen minska snabbt de närmaste åren. Redan denna första version kommer tydligen 28mil med stora batteriet och om det stämmer att den genomsnittliga husbilen körs 600-800 mil per år så kommer nog väldigt många klara sig väl redan på detta om någon husbilstillverkare vågar starta produktion?
Många av dessa kör ju dessutom bara sommartid och till en camping eller ställplats med el och ligger still en eller flera dagar vilket gör att uppladdning kan göras under lång tid till låg effekt.

Vi som kör mycket eller långa pass kanske får vänta lite tills bilarna möter våra krav men speciellt länge tror jag inte det tar...!
 
F

Fd.47585

Guest
Bensinen är kanske lite lättare att stänga in utan att det läcker. Vätgas är lite svårare med det har jag förstått från andra trådar här.
Kollar du länk 2 som jag gav så ser du att det redan finns mackar och bilar som går på vätgas sen flera år så uppenbarligen är det löst. Tror mer på den infon än saker jag läser här på forumet eller facebook.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
För mej känns det som en omväg att använda el för att producera vätgas, som sedan ger el via en bränslecell. KISS.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Etter noen års pause er hydrogen bilene i Norge kommet i drift igjen, alle fyllesteder ble stengt etter en eksplosjon i Sandvika utenfor Oslo. Hydrogen er en av de mest brennbare gaser som finnes og H2 molekylene er små og vanskelig å stenge inne. De biler som finnes med H2 drift benytter cylindriske ståltanker med høyt trykk. Ikke stort volum en kan henge på plassen for dieseltanken. Brenselscellen gir en jamn produksjon av el, så en trenger et batteri fr å ta akselerasjons forbruket og også for å kunne lagre noe av bremse energien. Om en ser på de få store lastebiler med brenselsceller så har de gjerne en vegg av gasstanker bak førerhytten og et ganske stort batteri. En jeg ha sett hadde 4 stk 30 cm i diameter og over 2 meter lange tanker - den skulle klare nesten 100 mil mellom tankingene.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
69E5C69B-685B-4449-899F-B119918F9FDE.jpeg

FIAT valde den 22 april, ”The Earth Day”, för att presentera sin 100% eldrivna FIAT Ducato, det vanligaste basfordonet till våra kära husbilar.

Tror inte att det är husbilstillverkarna som står först i kön för att beställa e-Ducatos, efter att ha läst att med batterikapaciteten på 47 kWh färdas E-Ducato upp till 170 km enligt WLTP-cykeln (blandad körning) och upp till 235 km vid stadskörning. Med batteriet på 79 kWh ökar räckvidden till 280 km enligt WLTP-cykeln (blandad körning) och upp till 370 km vid stadskörning.

Men att nya spännande saker är på väg är det knappast någon tvekan om.

Tommy
 

GunSil

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
30674
Medlemskap
2024
Det blir till att installera laddstationer på ställplatser/campingar.. vem får ta kostnaden på det tro
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Dröjer nog minst 10 år innan vi får en elektrisk husbil som fungerar någorlunda vettigt o väger runt 3,5 -4,5 ton.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Etter noen års pause er hydrogen bilene i Norge kommet i drift igjen, alle fyllesteder ble stengt etter en eksplosjon i Sandvika utenfor Oslo. Hydrogen er en av de mest brennbare gaser som finnes og H2 molekylene er små og vanskelig å stenge inne. De biler som finnes med H2 drift benytter cylindriske ståltanker med høyt trykk. Ikke stort volum en kan henge på plassen for dieseltanken. Brenselscellen gir en jamn produksjon av el, så en trenger et batteri fr å ta akselerasjons forbruket og også for å kunne lagre noe av bremse energien. Om en ser på de få store lastebiler med brenselsceller så har de gjerne en vegg av gasstanker bak førerhytten og et ganske stort batteri. En jeg ha sett hadde 4 stk 30 cm i diameter og over 2 meter lange tanker - den skulle klare nesten 100 mil mellom tankingene.

Verkar som att vi har dubbla trådar om Ducato med eldrift, kanske dags att slå ihop dom eller stänga den ena?
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Som jag sagt tidigare. Var ska strömmen komma ifrån? Varenda fordon som pluggas in ska få energi från en källa. Samma källa som försörjer samhälle å industri. Å redan nu skriker regioner om elbrist .
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Bränslecell och vätgas. Vätgasen skapas när belastningen (överskott av el) är låg och lagaras undan tills behov finns (bilar "tankar").
Skojar du med mig? Vi snackar inte behovet för ditten å datten. Vi behöver en källa som kan adderas till dagens energikällor och föda behovet av världens fordonspark. Vi i Sverige är redan så rena så vi kan köra närmaste 100 åren på spillolja utan att göra några avtryck på dagen mätinstrument. Ska detta ämne diskuteras så gäller ämnet utanför våra landsgränser .
 
Toppen