• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu åker Snipe parabolen ner

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Det verkar som att alla som svarat streamar TV via mobilen. Det kräver ett abonnemang med ganska stor mängd surf,
till en ganska hög kostnad.
Är det ingen som använder sig av Boxer och kan berätta hur det fungerar?
Nej, inte via mobilen. En fast router funkar bra för oss. Med Telenor obegränsat så blir det inga extra kostnader.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det verkar som att alla som svarat streamar TV via mobilen. Det kräver ett abonnemang med ganska stor mängd surf,
till en ganska hög kostnad.
Är det ingen som använder sig av Boxer och kan berätta hur det fungerar?
Jag använder Boxer fungerar bra inom Sverige, utrikes kör vi Tele2Play, detta ingår i Boxer abonnemanget, men vi var utrikes 4 veckor utan att starta tvn senast.
 

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Vår snipe ligger numera i källaren. (Tills jag övervunnit mig själv att kasta den.)
Några timmars arbete med en pianotråd och tvätt med thinner för att lösa upp limmet och lite lackbättring med Biltemas sprayfärger.
Så var det fixat.Visa bilaga 231062
Platsen som blev över där fick en 100 watts solpanel plats. Som gör nytta. Visa bilaga 231063
Numera streamar vi det mesta med Telenor via router, men antennen för markbundet får vara kvar.
Den använder vi mycket i Spanien, Portugal och Polen i deras lokala nät.
Detta för lokala nyheter.
Hej,
Jag/vi är av gamla (74 år) stammen som kollar på linjär TV. Vi har Allente via parabol hemma så vi kan ta med de kanalerna till husbilen om vi har parabol där. Vi har haft en självsökande parabol på en tidigare husbil. Jag tittar mycket på sport även när vi är ute. :)
Så frågan blir till er Krister Ursula 18. -Kan ni sälja er Snipe-parabol riktigt billigt :) till oss fattiga pensionärer? Jag betalar givetvis frakten.
PS. Såg att någon sålde komplett för 750 kr men vill helst ha Snipe som du/ni har. Finns monteringsplattan kvar. Den som limmas på taket? DS.
MVH/ Johnny i Motala
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Det verkar som att alla som svarat streamar TV via mobilen. Det kräver ett abonnemang med ganska stor mängd surf,
till en ganska hög kostnad.
Är det ingen som använder sig av Boxer och kan berätta hur det fungerar?
Vi hade Boxer tidigare ett kort som satt i en CA modul som vi bara flyttade mellan hemmet och husbilen.
Det fungerade utmärkt för oss förutom att vi alltid fick göra en kanalsökning beroende på vart i Sverige vi var.
Numera streamar även vi det vi vill titta på!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det verkar som att alla som svarat streamar TV via mobilen. Det kräver ett abonnemang med ganska stor mängd surf,
till en ganska hög kostnad.
Är det ingen som använder sig av Boxer och kan berätta hur det fungerar?
Jodå, jag har kört länge med det och hänger kvar p..g. av flera anledningar bl. a. hemmafunktionen och lite mer som funkar bra för mig.
Hade från början en äldre tysk Kathrein antenn på husbilstaket som alltid funkade bättre än grannbilarnas moderna.

Tyvärr så gick förstärkardelen sönder i den för ?? år sedan och efter lite koll så var det svårt att hitta en som var lika bra.
Det blev en DIGI NOVA Boss med + VHF mottagning och avskuren frekvens för då kommande nyare mobilbandet. Alltså av rätt modell skall tilläggas, för då låg det rätt många gamla modeller på en del hyllor, men de borde vara borta nu, men....
En riktantenn är ju lite jobbig om man inte vet riktningen, och det inte finns någon takantenn på ett hus som ger lite vägledning.
Så jag monterade ett rundstrålande skatbo i toppen på masten också.

(Så först en sökning med skatbot så det kom in signal från de sändare runt om som var i närheten. Var det bra där så fick det duga ibland.
Eller omkoppling till riktantennen för koll av bästa signalen, och ofta räckte det där. Men om man skulle ligga kvar länge eller om det hade kommit in skaplig signal från flera sändare så blandar min TV de starkaste signalerna på nummrerade kanalerna även om de kommer från olika sändare och lägger dem i ordning.
Då fick man fixa till det med en ny sökning med Diginovan inriktad så blev det jättebra.)

Numera så har det kommit mer fungerande information från Teracom så man öppnar deras sida trycker på en blipp och en karta dyker upp som visar var du står, om det inte riktigt stämmer så kan du förstora kartan och flytta punkten till exakt ställe där du står.
Sedan står exakt kompassriktning för signal till bästa närmaste mast med info om kanler, tillfälliga problem m.m.
Så en kompass eller en kompassapp i telefonen för att rikta in Diginovan och en sökning så har man bästa bild och signal utan hjälp av en rundstrålande extraantenn eller flera sökningar.

Anledningen till att jag skrev så mycket i stället för bara den korta versionen med Teracom är att jag skall lägga till lite gnäll ;).

Jag kan inte låta bli att gnälla lite på skatbot Omnimax (hoppas ingen säljare blir sur) som verkar sälja rätt bra men.... Funkar underligt och rätt dåligt om man jämför med var och hur man får bild med en Diginova.
Den är rundstrålande men där det är dålig signal så kan den hitta några pixlade kanaler från kanske olika sändare där Diginovan får full pott rätt riktad.
Den kan plocka in rätt skapligt med kanaler en mulen dålig kväll. och på morgonen när himlen är molnfri så är kanalerna borta, den är troligen så rundstrålande så den tar in studs från låga moln. Kan vara ok. på kvällskvisten visserligen, men kan ändras under tiden man tittar.
Den verkar behöva komma upp en bit helst med en mast.
Det står att den tar mot VHF men om man läser på så är det inte vårat TV-VHS band den tar emot utan hemlandet England's VHS sända radiosignaler som inte ens ligger på samma frekvens som vårat TV-VHS.
Dessutom så är prisbilden här i Sverige ca. från 1.500 till 2.700 har jag sett. jag skickade efter min från hemlandet England, före brexit och dålig krona skall väl erkännas, för under 700:- med frakten och nyaste förstärkaren.

Som sagt skatboet behövs inte längre med hjälp av Teracom och en kompass, men jag använder den ibland i alla fall, för vid bra till skaplig mottagning så kan den räcka, utan att rikta Diginovan och bråka med kompass.
ANTENN dubbel.JPG
Sedan har man även tillgång till TV över data när man har Boxer abonnemang om man driver iväg från Sverige.

M. mycket v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har (fortfarande) en gammal Teleco Wing22, hade väldigt svårt med mottagningen, bytte ut tv'n sen har det funkat över förväntan, trodde alltid det var antennen som var orsaken.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har (fortfarande) en gammal Teleco Wing22, hade väldigt svårt med mottagningen, bytte ut tv'n sen har det funkat över förväntan, trodde alltid det var antennen som var orsaken.
Hej, ja mottagaren gör väldigt mycket också fast man kanske inte tänker på den när signalen bråkar. Hemma så finns det ställverk, några mil, hela Norrköping och annat strul mellan masten och mig. För det mesta så funkar allt bra, men vid, jag vet inte riktigt vad, så bråkar det ibland med störningar, pixlar, och bild som t.o.m. försvinner korta stunder. En TV mottagare är väldigt känslig, en annan är mindre känslig och en boxerbox med hårddisk tre/fyra kanaler användbara samtidigt m.m. märker nästan aldrig ett dugg av den stundvis dåliga signalen med samma förutsättningar och samma sladd till alla mottagarna.
Om jag går ut till husbilen för koll när det bråkar som mest och slår på TV'n utan att hissa upp antennerna ens så finns det inga problem alls med mottagningen, vilket tyder på att husbilsanläggningen är bättre än alla relativt dyra prylar hemma, TV'n i husbilen är en GRUNDIG.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen