• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu åker Snipe parabolen ner

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Frågan är vad ska man ersätta den med?
Någon möjlighet att titta på TV vill vi ha.
Reser både i Sverige och utomlands.
Vad kan ni rekommendera?
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Varför?
Parabolen ger bäst bild och ljud och är inte beroende av närhet till TV- sändare eller mobiltäckning. Okunnighet eller trasig? Behövs bara Allente abbonemang, då har man även appen för streaming för annan tillämpning tex hemma.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Varför?
Parabolen ger bäst bild och ljud och är inte beroende av närhet till TV- sändare eller mobiltäckning. Okunnighet eller trasig? Behövs bara Allente abbonemang, då har man även appen för streaming för annan tillämpning tex hemma.
Den fungerar inte längre, därför ska den bort.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vår väl fungerande Snipe står i förrådet där hemma sedan snart 5 år. Kör nu en beprövad TP-link router, Archer MR 600, på 12 V med en extern 5G antenn från Wifi.se, på taket och en Chromecast i TV:n. Routern är 4G, men jag ville vara lite framtidssäker med antennen, eftersom den är limmad fast på taket, så där valde jag en 5G. Sedan har jag ett Tre abonnemang med obegränsad surf i Sverige och 60 GB/mån i övriga EU i max 4 månader i sträck. Till det har jag 2 extraanvändare, hustrun och routern. Vi tre användare delar abonnemanget fullt ut. För det här betalar jag 496 kr i månaden. Har haft lösningen i snart tre år och det funkar klockrent med streaming i hela Europa.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Streama genom mobiltelefonen till smart TVn.
Inget annat hårdvaru hokus pokus behövs.

Från egen erfarenhet ishavskusten ned till Moseldalen, med Telia.
Njae, det där stämmer inte. Att dela ut hotspot med mobilen funkar ofta. Men det kan också lagga nåt förbaskat. Särskilt när man behöver vara inne i bilen. Vi var exempelvis i Värmland i fjol, där ingen på ställplatsen, oavsett operatör, bl a Telia, hade god uppkoppling. Vi kunde koppla upp oss och kunde också dela ut vår hotspot till grannens barn. Det blev succé och jag blev dessutom bjuden på en god single malt!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det går även att streama/spegla från mobilen som Michael S skriver till en smart-tv, behövs inget wifi, blåtand funkar.

För övrigt har jag varit "anti-telia" i många år, men i veckan bytte jag i mobilen från tele2 till Fello dubbelsurf (Telia).
Satan vilken skillnad här i obygden.
Här blir jag nog kvar ett tag.
:)
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Frågan är vad ska man ersätta den med?
Någon möjlighet att titta på TV vill vi ha.
Reser både i Sverige och utomlands.
Vad kan ni rekommendera?
Vi kasserade oxå vår parabol, nu kör vi bara via internet. Perfekt bild och alltid bra signal i hela Europa. Router i ett skåp och yttre Mimo-antenn. Telenor stream har fungerat perfekt i flera år, med obegränsad TVmottagning. Nu är det minskat till 100Gb per månad men i Grekland säljer Cosmote kort med en månads obegränsat för 10Eur.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag får alltid minst 2-4 ggr bättre bandbredd via router och extern antenn jämfört med att dela internet via mobilen.
Jag har inte exakt koll på vilken bandbredd jag har med hot spot från telefonen, jag bara konstaterar att det fungerar utan anmärkning att streama Tv och Youtube i HD/1080 upplösning.

Mer bandredd behöver inte jag.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har inte exakt koll på vilken bandbredd jag har med hot spot från telefonen, jag bara konstaterar att det fungerar utan anmärkning att streama Tv och Youtube i HD/1080 upplösning.

Mer bandredd behöver inte jag.
Helt ok. Var och en ska givetvis uppfylla sina behov. Sen tycker jag att det är kul att just du och Peter K är minimalistiska i den här frågan. Så brukar det inte se ut! :cool::D
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nä, jag har en Nighthawk 1 router som ger wifi till tv tittande m.m. i husbilen.
Tv'n i sovrummet är en äldre 24" osmart LTC med Chromecast, hade bara parabol mottagning framdragen där förr, och orkar inte dra om till tv-antennen, vi streamar mest, då får man se det man vill, tablå-tv är nog endast gomorrontv för oss.
I salongen har jag en (o)smart 24" LTC av äldre modell, riktigt slö mjukvara i den :( men den fungerar så klart i wifi't.

I vårt hyrda torp har jag kört via blåtand till en stor samsung-tv, utan wifi eller Chromecast, funkar bra,
därav instämde jag med Michael S. :)
Dock skitdålig bandbredd i urskogen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nä, jag har en Nighthawk 1 router som ger wifi till tv tittande m.m. i husbilen.
Tv'n i sovrummet är en äldre 24" osmart LTC med Chromecast, hade bara parabol mottagning framdragen där förr, och orkar inte dra om till tv-antennen, vi streamar mest, då får man se det man vill, tablå-tv är nog endast gomorrontv för oss.
I salongen har jag en (o)smart 24" LTC av äldre modell, riktigt slö mjukvara i den :( men den fungerar så klart i wifi't.

I vårt hyrda torp har jag kört via blåtand till en stor samsung-tv, utan wifi eller Chromecast, funkar bra,
därav instämde jag med Michael S. :)
Dock skitdålig bandbredd i urskogen.

Du ska inte hålla med Michael S för mycket. Han blir bara så jobbig! :cool::p Men du revanscherade dig rejält! Så klart du har en Nighthawk. (Är det en 5G?) Blev lite orolig när du plötsligt upplevdes minimalistisk! Men nu är jag lugn igen!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du ska inte hålla med Michael S för mycket. Han blir bara så jobbig! :cool::p Men du revanscherade dig rejält! Så klart du har en Nighthawk. (Är det en 5G?) Blev lite orolig när du plötsligt upplevdes minimalistisk! Men nu är jag lugn igen!
Du kan va helt lugn, bara en 4G, den värre är/var kriminellt dyr.
Som förtidspensionär (62år) så får jag hålla hårt i den löjliga pensionen man får ut, sparar ihop till nya däck nuförtiden, så du kanske ska vara lite orolig iallafall :twitcy:
 

Vigdahl

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Skien
HBK-Nr
38461
Medlemskap
2024
Hei.Er ny her fra Norge.Har en 2013 mod,Carthago helinterigert bobil med Alphatronics android tv,pluss Samsung android mob,telefon,telenor i Norge som leverer signaler,må jeg ha antenne på taket av bobilen,tenker på Benidorm området i Spania,er taknemlig for ALLE SVAR.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vår snipe ligger numera i källaren. (Tills jag övervunnit mig själv att kasta den.)
Några timmars arbete med en pianotråd och tvätt med thinner för att lösa upp limmet och lite lackbättring med Biltemas sprayfärger.
Så var det fixat.DSC_2711~2_copy_2133x1200.jpg
Platsen som blev över där fick en 100 watts solpanel plats. Som gör nytta. DSC_0978~2_copy_1175x544~2.jpg
Numera streamar vi det mesta med Telenor via router, men antennen för markbundet får vara kvar.
Den använder vi mycket i Spanien, Portugal och Polen i deras lokala nät.
Detta för lokala nyheter.
 
Senast ändrad:

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Hei.Er ny her fra Norge.Har en 2013 mod,Carthago helinterigert bobil med Alphatronics android tv,pluss Samsung android mob,telefon,telenor i Norge som leverer signaler,må jeg ha antenne på taket av bobilen,tenker på Benidorm området i Spania,er taknemlig for ALLE SVAR.
Nej du behöver ingen antenn på taket, det virker gott med telefonen
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Det verkar som att alla som svarat streamar TV via mobilen. Det kräver ett abonnemang med ganska stor mängd surf,
till en ganska hög kostnad.
Är det ingen som använder sig av Boxer och kan berätta hur det fungerar?
 
Toppen