• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nostalgitråd för oss 60-70 talister

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

På tekniken i nian fick vi rita och bygga upp en rökstuga till rökarna - det var 79.
Kommer någon ihåg den roliga och goda raketosten?
/carro
 

UffeO

HBK Medlem
Inlägg
1.500
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2024
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Jajja men, men den fick inte va kvar.
Kunde ju bli basiller på snöret !!!!
 
H

hianders

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

På tekniken i nian fick vi rita och bygga upp en rökstuga till rökarna - det var 79.
Kommer någon ihåg den roliga och goda raketosten?
/carro

Kavlis Raketost!! Vilka minnen! Så god! Vi hittade den i Uppsala i slutet av sjuttiotalet faktiskt! Kan man inte mejla Kavli och be dem återuppta produktionen!

Även om vi är fyrtiotalister så har vi ju starka minnen från 60-70-talet! Crimplene-tyg, hårspray (stenhårt), öl som läggningsvätska, sockerlag som substitut f hårspray, skumgummiunderkjolar m m

Nåja, tur att utvecklingen går framåt! :)

fru hianders/Inger
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Joan Jett & The Blackhearts såg jag i parken i Borlänge.

Månbas Aplha var otroligt spännande på TV, satt bakom pappas rygg och tittade fram.

Det bästa var att det var ofarligt att ligga och sova på hatthyllan i pappas Amazon, det är ju farligt nu för tiden.... :twitcy:

Peter :)
 

Peter & Marie

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1853
Medlemskap
2024
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

hollywoodjeans från Kålle o Ada i Göteborg, med riktigt hög midja eller jeans från Gul o blå. Platåskor fanns inte i min storlek 34
Marie
 
S

SweNalle

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Underbar tråd.
Man gömde ABBA skivan så inte polarna såg den.
Status Que och Black Sabbat lirde man på familjens stereo i vardagsrumet.
Kl 19.00 fick man stänga av musiken för då var det alltid något program som de vuxna skulle se.
Kommer även ihåg lukten från framkallningsvätskan då farsan gjorde svartvita kort från sommarens semester resa.

Föredraget Droppen kostade 5spänn. Jäkla va sur man vart när halva veckopengen sumpades i första bästa vassrugge. Napp och nytt var Bibeln.
 
S

SweNalle

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Fiskedrag Droppen ska det stå i föregående inlägg.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Bensinen kostade 0:89/litern. Kronan, D-marken, Florinen, Francen kostade lika mycket.
Smör köptes i Danmark o socker i Norge.
Spriten fick man smuggla. Det var tider de....
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Kommer ihág att det var märken som var viktiga

Pá min tid var det Sundapp eller Puch.
Jeansen och skinnjackan var oksá viktig

Eftersom jag hade en Dakota sá var det petroff skinnjacka och jeansen satt det en indian pá bakfickan, men kommer inte ihág márket. hjälmen var oksá viktig det blev ju lag.
Hade man en puch sá var zundapp skrot eller tvärt om. Man fick en tidning Puchjournalen den luslästes.

Moppen Dakotan jo den skulle ha ett styre pampas 2 och framlyktan skulle man spraya matt svart. Pá sadeln skulle man ha ett fárskinn. Och naturligvis en jeansjacka som skulle vara helt utsliten. Kommer ihág att jag fick en ny jeansjacka och innan man vágade ta den till skolan sá var det stálborste till borrmaskinen som slet ut den innan man kunde ta den pá sig.

Bokbussen kom varje torsdag man läste Biggles och alla Enid Blytons böcker 5 gár i fällan mm. Kommer ihág den första bok som jag läste lánade syrrans bok Lotta pá brákmakaregatan.
Tv kommer jag ihág att jag tittade pá Hylans hörna, Apollo 13 rymdfärder, pippi, Emil, Bonanza, och sist men inte minst Kullamannen - 1967. del 1/7 - YouTube. Dá var TVn värd att titta pá. Fast den var Svartvit.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Tack för påminnelsen om söan (fårskinnet) på sittpallen:). Den hade jag glömt
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Dubbelvikt justering på min Crescent Compact gjorde att jag inte såg den parkerade lastbilen. Minns än idag hur ont det gjorde när de ädlare delarna bromsades av styret :)
Annars var Compacten med ställbar ventil snabbare än trimmade Zundapp och Dakota, eftersom den var så lätt. Inget att ragga brudar med men snabb som attan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Haha, vilken rolig tråd, många mopedminnen.
Jag minns bäst min ombyggda flakmoppe 1976.
Monterade en hårt trimmad Zündapp-motor, samt ett Crossdäck bak,
Skruva bort flaket, annars ville den lyfta i högre farter.

ujuj vad gick, å med bromsar dim. för 30, så var det alltid ett lotteri å få stopp på den
Men vad brydde man sig om bromsar då.

Minns speciellt en snöig vinterkväll när man var ute å busade å sladdade
Låg dubbelvikt å justerade bränslet, när jag plötsligt slits ner av en enorm kraft.
Moppen stannade och det visade sig att min 3meter långa oranga stickade halsduk fastnat i kedjan, hade tur som fick behålla min lilla (tomma) skalle den gången,
även om den setat löst några gånger sen dess. :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Musik:
Tja, vad ska man säga om 60-talet som "etsat" sig i minnet och inte vill försvinna efter alla år om inte "gummiboll" låten (detta är dock en modernare version av senare datum).

Film:
Kärlek och mopeder för hela slanten: "En kärlekshistoria"
 
Senast ändrad:
Toppen