• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hej där!

Själv är jag 67:a, året då högertrafiken infördes, närmare bestämt den 3:e september 1967, då var man bara ett par månader gammal....

Tänkte det kunde vara kul att starta en tråd med lite nostalgika för oss som är födda på 60-70-talet. Vi är ju inte direkt överrepresenterade här i klubben, men vi kan väl visa 40-talisterna vad som är minnen från barndomen och tonåren för oss!

Jag börjar med lite musik. Hade precis börjat högstadiet, minns ni dom här?

Safety Dance - Men Without Hats Official Video - YouTube

Joan Jett & The Blackhearts - I love Rock`n`roll - YouTube

Morsan kallade det knarkmusik, så jag fick spela med hörlurar på min fina bergssprängare....:wideeyed:

Och tänk när man äntligen fick en bandspelare med dubbelkassett, så man kunde kopiera kassettband....:wink:

Något yngre var man när man kollade på barntv. TV2 hade barnprogrammen, och det var Kalles Klätterträd, många Astrid Lindgren som t.ex. Emil, Saltkråkan m.fl.

Och allt var brunt och orange, soffor, påslakan, lampor, you name it...

Och så spelade man ess och hoppade twist i skolan och önskade sig en Tensonjacka - som man aldrig fick....:wub: Fick till slut en billig kopia som morsan köpte från Josefssons postorder, militärgrön med orange foder, andades inte direkt, man vart genomsvett i den efter en kvart, men man var stolt....:rolleyes:

Ja det var tider det....

Mer nostalgi? Skriv gärna!!

/Ludde
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

hej ludde,,visst e de nostalgi,,men även för oss föräldrar:),,min store pöjk e en endaste dag äldre än dej,,67-07-12,,just därför kommer ja ihåg dej,,
men åldersskillnad skiter vi i ,,du e min kompis o därmed basta:twitcy:

ja glömde,,vi har ju moms:wub:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Trackslistan, de var grejer det!
Jag kommer ihåg när man skulle spela in tracks på en kassett, snabbvändning av kassetten när det tog slut och om jag inte minns helt fel så var programmet lite längre än inspelningstiden på kassetten :D
Jag har kvar en kartong med LP-skivor också, AC/DC, KISS, Ironmaiden, Hallowen mfl. De är nog kvar pga separationsångest eller nåt,,
Crosscyklar, trimmade moppar med så hög ljudnivå som möjligt förgyllde tillvaron för mina grannar :D :mcride:
En och annan 125cc mc, utan nummerplåt, fungerade ungefär som en moppe,,, det borde nog vara preskiberat nu, hoppas jag.:msn_embarrassed::D

Kul tråd // Jocke -73
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

När man släpar omkring med P 11:eek:r och smartphones är det inte svårt att bli nostalgisk.

Du väcker minnen, som Jimi Hendrix som jag såg live på en efterspelning på
Gröna Lund. Ett tag efter var vi på konserhuset i Stockholm och lyssnade på Cream med Eric Clapton.
Nu lyssnar jag inte på melodikrysset och svensktoppen, jag är född med blues i blodet.

/Bosse
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

e de okay med lite 60-tal ludde,,annars får du stänga av,,:) ja hade 500meter till jobbet,,67-07-12 hade kommit till livet,,ja åkte hem varje rast,,mest för att kolla,,avundsjukan på den tiden va en folksjukdom:D

ja hitta inget misstänkt nån gång,,men däremot fick min underbara livskamrat en omgång i hallen så tavlan ramla ner,,men vadå?? man orka ju i ungdomens dagar,,

nu får man va gla om man orkar me en svamprunda så man kan bjuda sina nyvunna vänner på lite # kantisar#,,
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Jag minns det som igår.
Jag hade åkt in till Waidele på Korsgatan i Göteborg 1974 och kollade in vad som fanns.

Då såg jag ett, som jag tyckte var ett häftigt omslag med en grupp jag trodde jag hört nån låt av på radion. Så jag tog den och räckte den till expediten som skötte skivspelaren. När jag satt på mig lurarna kom detta:
Queen - Brighton rock - YouTube
Och jag var fast. Queen är fortfarande mitt favoritband och även om jag nu lyssnar på mycket annat, så återkommer jag alltid till Queen med jämna mellanrum.

//Stefan
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Jag fick aldrig nåt donkey kong,:(
Men jag kommer ihåg att jag fick köpa ett bilspel av en kompis eftersom det var nåt som var glapp i det. Jag tror att köpeskillingen var 12 kronor, glappet var inga problem att leva med om man tryckte på ett visst ställe på spelet.:)

Kommer ni ihåg de här grejerna? Hobbexkatalogen blev utsliten, mopparna gick fortare.:D:D

images munstycke.jpg

images cylinder.jpg images förgasare.jpg
 
Toppen