• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Visst! Vi har har kvar legetyget än

Alma Cogan och superstjärnan Conny Francis - de ni!!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Snubblade på den här, jag hade ingen egen epa själv men jag klarade av att fixa en sån här åt en kompis.
Det borde vara preskriberat nu,,:oops::D kul hade vi i alla fall.

ldabak.jpg

mvh jocke
 
J

Johank

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Kommer ni ihåg de där fyrkantiga, svarta ryggsäckarna med orange tryck som alla skulle ha? Nån som kommer ihåg märket?
Här nere i Skåne var det populärt m somrarna att gå till folkparkerna. Har varit många gånger i Åhus folkets park. Skillnaden var att då var det riktigt bra artister och knökfullt med folk. Vi lyssnade till Lili&Susie, Tone Norum, Europe, Smokie, Anders Glenmark, Carola mfl mfl.

Första fyllan var med hembränt och fanta... Kan fortfarande idag inte dricka nån grogg med fanta:swoon:

Härlig tråd!
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Är 67:a, ler när jag läser denna tråden :yes:

Åker varje år ner till Sweden Rock Festival, många nostalgitrippar där då många av banden som spelar där är gamla 70-80tals band.

Träskor.... naturfärgade som blev mörkare med tiden, stuprörsjeans som man fick ligga på sängen för att kunna dra igen dragkedjan (idag fuskas det med stretch :p:)

Tjafs om Noice eller Gyllene Tider var bäst

PipeIce, isglass i plaströr

100 gram grillchips och en 33 cl flaska Coca Cola... som skulle delas med syrran
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Åhh, en Salomonväska :)
Med kompletterande nitar var denna väska det coolaste man kunde ha!

mvh jocke
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

tiger.gif

Apropå ESSO och tiger:

-Det är farligt att sticka in fingrarna i tankpåfyllningen!
-Varför då?
-Det är en tiger i tanken.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Jag hade en cool cykel och den hade högt styre , långlimpa med ryggstöd och "grädden på moset" så var den 3 växlad med växelspaken mitt på ramen mellan styrlagret och sadeln .

Ohh, en sån hade jag med, orange om jag inte minns fel. Minns även att jag fick använda den som "sköld" mot de fyra smått agressiva kalkonerna som ibland sprang löst på gården.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Drömde om en Puch Dakota 3000 men hittade ingen fin när det var dags, det blev en Puch Nevada i stället.

Men visst är det kul nu också, synd bara att man numera är fet, skallig och bitter.......

En Dakota 3000 blev det för min del, köpte den av en kompis för egna pengar som jag slitit ihop. Givetvis skulle den trimmas och man hade ju hört talas om att "slå ut pluggen". Sagt och gjort, av med cylindern o fram med släggan - halva insuget rök av, inte visste jag att de svetsat dit en metallkula som stopp. Hur som helst fick jag ihop det mycket bra med nån packningsmassa. Ställbart munstycke o lite jack i kolven också såklart. Senare blev det flera mopeder såklart...

Ja, visst är det kul nu också, större och dyrare leksaker bara!
Lite för kort i förhållande till vikten är jag med. Skallig vet jag inte om jag kommer att bli med min kalufs. Bitter - varför då? Man blir inte äldre än man gör sig och man har inte heller roligare än man gör sig!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

De gångerna man inte hade pengar till bensin när moppen skulle tankas,,, Då slangade man raskt ur ett par liter ur föräldrarnas bil!:):) Fy Fxx vad bensin smakar illa!! :D

När jag -86 körde min lilla vråltrimmade Crescent Compact som man tankade i ramen under sadeln så fick jag ha med mig en kompis om jag skulle tanka för en tia, annars fick det inte plats nån tvåtaktsolja (om det inte var helt torsk).
Med 60cc cylinder och 18mm förgasare dröjde det inte länge innan man kört upp de ca 2 litrarna.


I slutet på 70-talet var jag galen i tuggummit RIFF, min mor tröttnade på tjatet och köpte Riff för 20 spänn, fatta hur många Riff det blev, 400 tuggummin á 5 öre. Trött i käkarna...
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister


1981 klistrade jag en massa hjärtan på en cykel som tillhörde en tjej som jag var väldigt kär i. Inte många framsteg man vågade sig på när man var 11 år och på högstadiet hade man ju nog med att vara tuff. Gymnasiet förde mig till annan ort.
1989 träffades vi igen, vi är tillsammans än idag...
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

På radion lyssnade man till "Lilla Bommen Special, Spinnrock-rockmusik av tjejer, Bandet går" mm.. :cool:
I det senare hördes "Philemon Artur and the Dung" för första gången med hitlåten "In kommer Gösta".
Man fick nya influenser av "Kaipa, Kebnekaise", m fl :msn_sunglasses:

Gitarristen Jorma Kaukonen (från Jefferson Airplane) hade ett nytt band som hette "Hot Tuna". Han spelade i Sporthallen i Strömsund 2 år i rad. LPn som kom efter det hette "Hoppkorv"
Enligt sägen ska han ha fått inspirationen till namnet efter att ha stått i en kö till en korvmoj någonstans i Sverige, där kunden före tappat sin korv och muttrat: "J-a Hoppkorv".

Trim på moppen var ett måste, annars blev man frånåkt :p:

Silver Dollar-jeans och Ski-yot jacka, platåboots som var livsfarliga på vintern :twitcy:

Förjulsvintern `79 gick soppan upp till 2,22KR/liter

De finns de som säger att de va bättre förr... men jag tror snarare att de e sämre nu...
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Jag säger bara: Professor Balthazar!!! :msn_hot:
Min absoluta favvo är när han uppfinner maskinen som tillverkar hål på burk.

Enkelt, bara köpa upp sig på en burk innehållande hål i passande diameter, öppna burken o placera hålet på valfritt ställe!!!!:twitcy:
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Kommer ni ihåg dessa miljövänliga dryckesförpackningar i PVC-plast

Rigello

/Lasse

Dom där plastölflaskorna skalade vi av pappret på och tryckte fast
i drickafontänen på lekparken, sedan kilade man in en sten i handtaget och vipps så hade man byggt en vattenraket.
Kapsylerna gjorde folk draperier utav.

Bästa barnprogrammet måste ha varit TÅRTAN!!
När vi åkte långresor hade farsan fällt ner baksätet i folka varianten och lade en madrass på som brorsan och jag slogs på (när vi inte sov förstås).
I tredje klass hade vi partyn ,svängda jeans och chejkade med tjejerna.
Något år senare kom inslag av ryska-posten och tryckare.
Hemma på gården lekte vi röda-vita-rosen , minns mest att det gick ut på att plåga varandra i två gäng.
Sedan blev det thigta jeans (stuprör)från gul&blå eller dark horse, gick varken att få på eller av.
För att sedan helt plötsligt bytas ut av pösiga jeans med smala ben från Levis.
Jag dansade gammeldans ,bugg och rockenroll i smyg fram till 20års ålder.
Som 15åring hade jag en casal-moppe köpt på OK för 3995kr och då ingick en jethjälm (styggt ful redan då).
Punken föll jag för som 16åring ,lyssnade på sham69,Ebba grön och sex pistols.
Min första bil var en amazon för 2500kr (skulle kunna skriva en bok om äventyren med den, i princip min första husbil).
Ju förr desto bättre!
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Skinnpaj och en Puch. (fast det gick lika bra med Zündapp eller Apollo)
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister

Vad sura nästan alla blev när dom slopade rökrutan i plugget i mitten på 70 talet. Nästan alla i högstadiet rökte ju. (men inte jag)
 
Toppen