När man väl har investerat i ett LFP, oavsett kvalitet/prisklass så bör man försäkra sig om 3st viktiga funktioner, oavsett ifall batteriet används året runt eller bara på sommaren.
-Har batteriet laddstopp på låg temp. och som verkligen fungerar i kyla.
-Har batteriet stopp för fortsatt urladdning vid låg spänning, och som fungerar i verkligheten.
-Har batteriet laddstopp vid hög spänning, som verkligen fungerar.
De två senare är enkla att kontrollera, det första lite jobbigare då batteriet oftast måste ner under +5C I temp. för att bekräftas.
Att man kan se denna funktion via blåtand är verkligen ingen bekräftelse på att den finns och fungerar i verkligheten, tyvärr.
Har man koll på dessa så är det ingen fara att ha laddning ansluten i alla väder.
En fjärde funktion som även är viktig är ladd- urladdnins-stopp vid temp. över +60C, men så varmt blir det sällan i våra husbilar.
Tittar man på nyare batteritester från youtubers så dyker det knappt upp batterier med dessa brister längre, men det förekommer fortfarande.
Att brukare sen är väldigt nöjda med sina batterier utan att ha testat de viktigare funktionerna hjälper föga.
Att mäta är att veta