• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Ni som köper Lifepo4 på Amazon

Lasselind

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2025
Ni som köper Lifepo4-batterier på Amazon, vad har ni för erfarenheter? Man hör skräckhistorier om att de innehåller begagnade delar och håller bara några månader till lovsånger om dessa "billiga" batterier. bSanningen är väl nånstans mitt emellan, men vore kul att höra lite erfarenheter... :)

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ni som köper Lifepo4-batterier på Amazon, vad har ni för erfarenheter? Man hör skräckhistorier om att de innehåller begagnade delar och håller bara några månader till lovsånger om dessa "billiga" batterier. bSanningen är väl nånstans mitt emellan, men vore kul att höra lite erfarenheter... :)
Man ska inte tro på skräckhistorier lika lite som alla historier om Kineskrogar som serverar måsar som kyckling... mm mm.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nyproducerade 12V LFP-batterier av budgetmodell håller idag en mycket högre kvalitet än för några år sedan.
Sen beror det mycket på vilka krav man ställer på sitt bobatteri, har man ingen inverter eller andra kraftiga förbrukare så duger i princip alla "budget-batterier".
Skulle dock rekommendera ett med blåtands övervakning.

Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nu var det ju inte måsmeny på kineskrogar jag frågade om.....
Även jag köpte ett Kepworth100 A batteri med blåtand. Fulladdad ger den 102 A. Fungerar perfekt.

Den är gjord i Kina likväl som nästan alla andra märken...ju.

Här är en japansk resention som beskriver batteriet bra...

リン酸鉄のバッテリーとしては問題なく使えました。 1年ほどガッツリ使いましたけど、未だにヘタってません。 品質に関しては全く問題なく感じます。 特に車に乗せる事も多いので安全性の高いリン酸鉄なのが安心感もあります。 現状全く不満はありません。

Senast ändrad:

Lasselind

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2025
Ja, ska man slänga ut 3k som det var tänkt, kan man ju lika bra köpa ett Lifepo4 på 100+ Ah. Tyvärr står bilen ute på vintern, så ingen laddning då. Underhållsladdade mina AGM året runt med paneler, men det går ju inte lika bra med ett Lifepo4 utan värme....

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, ska man slänga ut 3k som det var tänkt, kan man ju lika bra köpa ett Lifepo4 på 100+ Ah. Tyvärr står bilen ute på vintern, så ingen laddning då. Underhållsladdade mina AGM året runt med paneler, men det går ju inte lika bra med ett Lifepo4 utan värme....
Med lifepo4 är det inte önskvärt med underhållsladdning, så det skiljer sig ifrån blybatterier. Det är om du skall köra med en bil som är kall på vintern, då måste du se till att batteriet är varmt innan du börjar ladda.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Även jag köpte ett 100 A batteri med blåtand. Fulladdad ger den 102 A. Fungerar perfekt

Den är gjord i Kina likväl som nästan alla andra märken...ju
Att saker är gjorda i samma land betyder inte att allt är lika, och har samma kvalitet. Det finns stora kvalitetsskillnader precis
som på produkter som görs i andra länder.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Att saker är gjorda i samma land betyder inte att allt är lika, och har samma kvalitet. Det finns stora kvalitetsskillnader precis
som på produkter som görs i andra länder.
Såklart är det så. Mitt batteri hade nya A klass celler men ändå billigt..

Fattar inte vad Amazon har med frågan att göra. Man kan ...ju köpa ett skitdåligt batteri på ett dyrt ställe...

Lasselind

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2025
Jag har en 1990 Fiat Ducato med 3x100 paneler på taket, dieselvärmare och kompressorkyl som förbrukare. Så räknade lite att jag ligger nånstans på 40-55 Ah/dygn beroende på aktivitet. Montreal, ja, jag får nog ändra mitt beteende och slå av solpanelerna när jag inte använder bilen.

Jag har ju handlat mycket på Amazon, Aliexpress och alla dom andra budgetställena och det finns en hel del skit, så man måste försöka läsa lite rescensioner och få lite koll. Jag har köpt ren skit på Amazon, men lyckligtvis är dom snabba på returer och pengarna tillbaka om man inte är nöjd. :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Såklart är det så. Mitt batteri hade nya A klass celler men ändå billigt..

Fattar inte vad Amazon har med frågan att göra. Man kan ...ju köpa ett skitdåligt batteri på ett dyrt ställe...
Det har ju visat sig många gånger att de kinesiska företag som säljer på Amazon/Ali o.s.v. inte tar det där med märkningar så allvarligt, så att få ett billigt batteri med äkta klass A celler är nog som att vinna på Lotto. :)

Lasselind

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2025
Ja, man vet ju inte riktigt vad som finns i lådan, det kan ju vara begagnade celler eller dålig elektronik. Jag hade nog varit lugnare om jag handlat på Biltema än Amazon. Kanske för att det är lättare att kliva in i butiken med batteriet och säga &%¤#"?)

Henrikss

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
43025
Medlemskap
2025
För 3700kr kan man köpa 200ah med bluetooth.
Ja, man vet ju inte riktigt vad som finns i lådan, det kan ju vara begagnade celler eller dålig elektronik. Jag hade nog varit lugnare om jag handlat på Biltema än Amazon. Kanske för att det är lättare att kliva in i butiken med batteriet och säga &%¤#"?)
jag har inte läst om någon här har klagat på sina Elfhub, Kepswort eller Mjbsan.
Däremot vill jag minnas att någon fick reklamera ett dyrt lifepo4 som köpts från en svensk återförsäljare.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
När man väl har investerat i ett LFP, oavsett kvalitet/prisklass så bör man försäkra sig om 3st viktiga funktioner, oavsett ifall batteriet används året runt eller bara på sommaren.
-Har batteriet laddstopp på låg temp. och som verkligen fungerar i kyla.
-Har batteriet stopp för fortsatt urladdning vid låg spänning, och som fungerar i verkligheten.
-Har batteriet laddstopp vid hög spänning, som verkligen fungerar.
De två senare är enkla att kontrollera, det första lite jobbigare då batteriet oftast måste ner under +5C I temp. för att bekräftas.
Att man kan se denna funktion via blåtand är verkligen ingen bekräftelse på att den finns och fungerar i verkligheten, tyvärr.
Har man koll på dessa så är det ingen fara att ha laddning ansluten i alla väder.
En fjärde funktion som även är viktig är ladd- urladdnins-stopp vid temp. över +60C, men så varmt blir det sällan i våra husbilar.
Tittar man på nyare batteritester från youtubers så dyker det knappt upp batterier med dessa brister längre, men det förekommer fortfarande.

Att brukare sen är väldigt nöjda med sina batterier utan att ha testat de viktigare funktionerna hjälper föga.

Att mäta är att veta

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
När man väl har investerat i ett LFP, oavsett kvalitet/prisklass så bör man försäkra sig om 3st viktiga funktioner, oavsett ifall batteriet används året runt eller bara på sommaren.
-Har batteriet laddstopp på låg temp. och som verkligen fungerar i kyla.
-Har batteriet stopp för fortsatt urladdning vid låg spänning, och som fungerar i verkligheten.
-Har batteriet laddstopp vid hög spänning, som verkligen fungerar.
De två senare är enkla att kontrollera, det första lite jobbigare då batteriet oftast måste ner under +5C I temp. för att bekräftas.
Att man kan se denna funktion via blåtand är verkligen ingen bekräftelse på att den finns och fungerar i verkligheten, tyvärr.
Har man koll på dessa så är det ingen fara att ha laddning ansluten i alla väder.
En fjärde funktion som även är viktig är ladd- urladdnins-stopp vid temp. över +60C, men så varmt blir det sällan i våra husbilar.
Tittar man på nyare batteritester från youtubers så dyker det knappt upp batterier med dessa brister längre, men det förekommer fortfarande.

Att brukare sen är väldigt nöjda med sina batterier utan att ha testat de viktigare funktionerna hjälper föga.

Att mäta är att veta
Har mätt allt detta utom +60 graderpå mitt kepworth batteri fint på alla mina tester

Senast ändrad:
Toppen