Sv: Nekad sänkning trots intyg
Så är det ju, men de gör ju ändå testen, det gör inte någon husbilstillverkare vad jag vet, och med de små serier som byggs av varje husbilsmodell skulle det bli enorma kostnader för varje bil.
Jag skulle nog kalla ett sådant COC för osant intygande, eller t.o.m. bedrägeri?
Det finns nog ingen biltillverkare i världen som utfärdar sanna intyg om man med det menar att intygen speglar verklig drivmedelsförbrukning. Se nedan klipp
BILTILLVERKARNA KAN PÅVERKA TESTRESULTATEN
Regelverket ger tillverkarna stort spelrum att manipulera den bil som ska testas. Nedan följer exempel på hur de kan manipulera bränsleförbrukningen.
Göra bilen lättare genom att exempelvis plocka ur baksätet
Slå av batteriladdningen
Optimera motorstyrningen för låg förbrukning
Använda speciell motorolja
Justera däcken så de har extra lågt rullmotstånd och pumpa dem stenhårt
Tejpa över dörrspringor och handtag för lågt luftmotstånd
Endast använda en bana med en speciell asfalt vid rulltestet
Välj en dag med optimal temperatur där medvinden ska vara den maximalt tillåtna vid testet
Det värde som på detta sätt fastställs blir den uppgivna bränsleförbrukningen, och den är mycket lägre än den verkliga förbrukningen.
Källa: Transport and Environment
Så är det ju, men de gör ju ändå testen, det gör inte någon husbilstillverkare vad jag vet, och med de små serier som byggs av varje husbilsmodell skulle det bli enorma kostnader för varje bil.
Jag skulle nog kalla ett sådant COC för osant intygande, eller t.o.m. bedrägeri?