• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nekad sänkning trots intyg

K

Kalabra

Guest
Jag har som många andra fått en sänkning av skatten på min husbil men tänkte ändå att jag skulle skicka in det intyg jag har från Eura Mobil på Co2 utsläppet.
I det intyget anges ett lägre värde än det värde som finns registrerat på intyget från Transportstyrelsen.

Nu har jag fått svar från Skatteverket där de underkänner tillverkarens intyg, se bifogad fil. Känns som att vägen till en eventuell justering tar slut här.
I ärlighetens namn så är det väl också så att en ökning av värdet är rimligt efter att man bygger upp bodelen på chassit.

Någon som har förslag på hur jag möjligen kan gå vidare med det.
Jag har också intygen från Fiat men trodde att det var mer tyngd i ett intyg från Eura Mobil.
 

Bilagor

  • 1.pdf
    319,5 KB · Visningar: 230
  • 2.pdf
    757,7 KB · Visningar: 182
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Om jag förstått det hela rätt, så borde du kunna ro hem det här spelet med lite möda. Myndighetsbeslut kan man överklaga till förvaltningsrätt/kammarrätt utan att det kostar annat än själva skrivelsen vilket man kan göra själv. Ger knappast något, men det är den vägen man måste vandra tills du testat alla instanser som Sverige erbjuder.
Men därefter har du din chans. Europa domstolen. Också kostnadsfritt. Men där skall du gå på att Svenska myndigheter ignorerar Fiats intyg COC. Då blir det livat...
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Känns orimligt att en Svensk myndighet kan välja att inte acceptera CoC dokumentet som är tvingande att upprätta för tillverkaren. Nu skriver SKM att det är ofullständigt vad menar man med det, får man ta in en bil med ofullständigt CoC dokument ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Skälet är att COC dokumentet är utställt på baschassiet och inte på den färdiga husbilen som normalt har helt annan vikt, luftmotstånd m.m. vilket ger helt andra utsläppsvärden.
Ingen känd husbilstillverkare utfärdar verkliga COC dokument på sina färdiga husbilar.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Nekad sänkning trots intyg

"Känns orimligt att en Svensk myndighet kan välja att inte acceptera CoC dokumentet som är tvingande att upprätta för tillverkaren"

Tillverkare av husbilar är undantagna från kravet att ange CO2 utsläppet i CoC-intyget.

" Nu skriver SKM att det är ofullständigt vad menar man med det, får man ta in en bil med ofullständigt CoC dokument ?"

Tydligen får man ta in en bil med ofullständigt CoC-intyg. Uppgiften om växellådstyp saknas i många fall vilket medför felaktig skatteberäkning för ganska många. Se trådarna om "Nya skatteregler för husbil..."

Mvh / Roland
 
K

Kalabra

Guest
En bil som tidigare varit registrerad behöver inget Coc intyg (import), en ny bil som tidigare inte varit registrerad behöver inte heller ett Coc intyg men då fodras att tillverkaren eller generalagenten ställer ut ett intygande om bla modellbeteckning, tillverkningsdatum etc.

Den springande punkten här förefaller vara att testet inte, enligt Skatteverket, uppfyller 80/1268/EEG vilket är en test i slutgiltigt utförande dvs chassi med påbyggd bodel.

Ni som har ett Coc intyg där det framgår att testet uppfyller 80/1268/EEG kan nog få rätt i en prövning.
Det intressanta för min del blir att studera mitt Coc från Fiat, framgår standarden där tänds hoppet igen.

Vad jag inte förstår är däremot att på Eura Mobils intyg framgår att det utgår från standarden 2007/46/EG som omfattar "vervollständigte fahrzeuge" vilket betyder etappvis färdigbyggda fordon...
I mina ögon borde då detta vara korrekt standard att redovisa in särskilt när det framgår av vikter och annat att bilen är färdigställd.
Transportstyrelsen skriver på sin hemsida att:"Med EG helfordonstypgodkännanden Whole Vehicle Type Approval (WVTA i resten av detta dokument) av fordon menas typgodkännanden som är utfärdade enligt EG direktiv 2007/46/EG."
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Raderat

Leif
 
Senast ändrad:
K

Kalabra

Guest
Jag har gjort lite efterforskningar och kan konstatera att 80/1268/EEG som Skatteverket bla baserar sitt avslag på skall enligt förordningen 715/2007 upphör att gälla 2013-01-02..
Med andra ord saknas grund för beslutet.
Vidare så framgår det ganska klart i 715/2007 att ett intyg som en tillverkare ställt samman enligt 2007/46/EG skall anses gälla hela bilen.

Kort och gott, Skatteverket har inte torrt på fötterna när det gäller synen på tillverkarna COC intyg och nu har jag paragraferna att argumentera med.

Jag kommer att begära omprövning av beslutet och går jag bet där får det kanske bli en överprövning i Förvaltningsrätten.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Jag tolkar skatteverkets beslut som att du fått avslag för att ditt dokument inte är ”någon form av fullständigt CoC dokument” och inte heller ”ett tillverkarintyg där tillverkaren intygar att den färdigbyggda bilen genomgått EU’s testcykel enligt direktiv 80/1268/EEG…”.

Så även om direktiv 80/1268/EEG nu inte längre gäller så faller det ändå på att du saknar ett ”fullständigt CoC dokument”.

Ett CoC dokument finns ju för din husbil i färdigbyggt skick men det saknar av förklarliga skäl information om bränsleförbrukningen.
Förmodligen är det bara att rätta in sig i ledet och betala.
 
K

Kalabra

Guest
Re: Sv: Nekad sänkning trots intyg

Jag tolkar skatteverkets beslut som att du fått avslag för att ditt dokument inte är ”någon form av fullständigt CoC dokument” och inte heller ”ett tillverkarintyg där tillverkaren intygar att den färdigbyggda bilen genomgått EU’s testcykel enligt direktiv 80/1268/EEG…”.

Så även om direktiv 80/1268/EEG nu inte längre gäller så faller det ändå på att du saknar ett ”fullständigt CoC dokument”.

Ett CoC dokument finns ju för din husbil i färdigbyggt skick men det saknar av förklarliga skäl information om bränsleförbrukningen.
Förmodligen är det bara att rätta in sig i ledet och betala.

Hej,
Jag har ett COC dokument med alla relevanta delar från tillverkaren Eura Mobil. På intyget från Eura Mobil framgår såväl Co2 som bränsleförbrukning. Eura Mobil intygar också i mejl att intyget är korrekt avseende Co2 och bränsleförbrukning samt att man sedan tidigare inte är så imponerad av kunskapen hos det svenska Skatteverket.. :)
Problemet är att trots att intyget från Eura Mobil är upprättad enligt rätt direktiv 2007/46, i vilket det klart och tydligt framgår att tillverkarens uppgifter i intyget gäller hela bilen, så underkänner Skatteverket det och avfärdar det med att det enbart härrör till chassit.
Vikter, storlekar etc. på intyget pekar klart och tydligt på att det är en komplett husbil som avses.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Re: Sv: Nekad sänkning trots intyg

Hej,
Jag har ett COC dokument med alla relevanta delar från tillverkaren Eura Mobil. På intyget från Eura Mobil framgår såväl Co2 som bränsleförbrukning. Eura Mobil intygar också i mejl att intyget är korrekt avseende Co2 och bränsleförbrukning samt att man sedan tidigare inte är så imponerad av kunskapen hos det svenska Skatteverket.. :)
Problemet är att trots att intyget från Eura Mobil är upprättad enligt rätt direktiv 2007/46, i vilket det klart och tydligt framgår att tillverkarens uppgifter i intyget gäller hela bilen, så underkänner Skatteverket det och avfärdar det med att det enbart härrör till chassit.
Vikter, storlekar etc. på intyget pekar klart och tydligt på att det är en komplett husbil som avses.

Är det samma värden på Fiat som på Eura Mobil intyget?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Hänvisar alltså Euramobil till att dom gjort en komplett körcykeltest på den modellen som du har? Det är en mycket dyr test som då måste göras för varje enskild modell som de tillverkar?!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Är det CoC intyg du fått från Eura Mobil det som ursprungligen var utfärdat av Fiat eller är det utfärdat av Eura Mobil? Det bör framgå rätt tydligt av intyget vem som utfärdat det.
På mitt står det Knaus överallt.
 
K

Kalabra

Guest
Re: Sv: Nekad sänkning trots intyg

Hänvisar alltså Euramobil till att dom gjort en komplett körcykeltest på den modellen som du har? Det är en mycket dyr test som då måste göras för varje enskild modell som de tillverkar?!

Hej,

Genom typgodkännande som utställs av tillverkaren, Eura Mobil i detta fall, så tar de ansvar för att värdena är korrekta. Detta regleras genom både 715/2007 (Bla artikel 4 och 5) men också genom direktivet 2007/46/EEG.
Körtestet är nämnt i 715/2007 och en förutsättning.

Som jag tolkar det så är tillverkarna ansvariga/skyldiga att följa förordning och direktiv och på samma sätt som andra typer av EG försäkringar och annat så är det till stor del en egenkontroll som ligger till grund för att det är korrekt.

I detta fall så har jag ett korrekt utformat COC intyg som hänvisar till korrekta direktiv. Sen om siffrorna i det verkligen stämmer kan jag inte svara på då det åligger tillverkaren att ta ansvar för det.
 
K

Kalabra

Guest
Re: Sv: Nekad sänkning trots intyg

Är det CoC intyg du fått från Eura Mobil det som ursprungligen var utfärdat av Fiat eller är det utfärdat av Eura Mobil? Det bör framgå rätt tydligt av intyget vem som utfärdat det.
På mitt står det Knaus överallt.

Det är utfärdat av Eura Mobil.
 
K

Kalabra

Guest
Re: Sv: Re: Sv: Nekad sänkning trots intyg

Är det samma värden på Fiat som på Eura Mobil intyget?

Jag skall kolla det men jag skulle anta att det är mindre nämnt på Fiats eftersom Euramobil som konverterar fordonstypen från N2 till M1 är de som tar ansvar för slutprodukten i sin helhet.
 
F

F.d. 55486

Guest
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Mitt problem är enklare. Transportstyrelsen accepterar inte ett CoC-intyg som säger inte automat, dom måste ha en ansökan från generalagenten. Det räcker inte med en fotokopia.

Att dom inte kan skilja på fordonsår och modellår är lika illa.
 
Toppen