• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nekad sänkning trots intyg

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Det finns nog ingen biltillverkare i världen som utfärdar sanna intyg om man med det menar att intygen speglar verklig drivmedelsförbrukning. Se nedan klipp

BILTILLVERKARNA KAN PÅVERKA TESTRESULTATEN
Regelverket ger tillverkarna stort spelrum att manipulera den bil som ska testas. Nedan följer exempel på hur de kan manipulera bränsleförbrukningen.

Göra bilen lättare genom att exempelvis plocka ur baksätet
Slå av batteriladdningen
Optimera motorstyrningen för låg förbrukning
Använda speciell motorolja
Justera däcken så de har extra lågt rullmotstånd och pumpa dem stenhårt
Tejpa över dörrspringor och handtag för lågt luftmotstånd
Endast använda en bana med en speciell asfalt vid rulltestet
Välj en dag med optimal temperatur där medvinden ska vara den maximalt tillåtna vid testet
Det värde som på detta sätt fastställs blir den uppgivna bränsleförbrukningen, och den är mycket lägre än den verkliga förbrukningen.

Källa: Transport and Environment

Så är det ju, men de gör ju ändå testen, det gör inte någon husbilstillverkare vad jag vet, och med de små serier som byggs av varje husbilsmodell skulle det bli enorma kostnader för varje bil.
Jag skulle nog kalla ett sådant COC för osant intygande, eller t.o.m. bedrägeri?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Re: Nekad sänkning trots intyg

På mitt är det 210 och när jag kollar på Fiat Ducato skåp med samma chassi och motor ligger det på 168-186.
Rätt eller fel, vem vet?[/QUOTEI

Mitt dokument är utfärdat av TUV för export till Finland enligt alla normer inte av Adria.
Tror inte att det finns nån husbils tillverkare som kan göra testen och när resten av Europa inte heller fordrar det.

Min är en liten bil med 237 g/km

Leif
 
K

Kalabra

Guest
Re: Sv: Re: Nekad sänkning trots intyg

På mitt är det 210 och när jag kollar på Fiat Ducato skåp med samma chassi och motor ligger det på 168-186.
Rätt eller fel, vem vet?[/QUOTEI

Mitt dokument är utfärdat av TUV för export till Finland enligt alla normer inte av Adria.
Tror inte att det finns nån husbils tillverkare som kan göra testen och när resten av Europa inte heller fordrar det.

Min är en liten bil med 237 g/km

Leif

En jäkla röra det här och min uppfattning är nog att det i bästa fall är uppskattade värden som tillverkarna skriver i sina intyg men mer troligt anger de chassitillverkarna siffror.

Har TUV upprättat ett Coc intyg för din bil?
Är värdet 237 framräknat eller framgår det i ditt TUV dokument?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Eura-Mobils program 2016 består av 8 modellserier med totalt 27 modeller (om man bortser från planlösningsvarianterna).

Om varje modell erbjuds med 3 olika motoralternativ, och de båda starkaste erbjuds med 2 olika växellådor, betyder det att man måste genomföra 135 tester för att fastställa CO2-utsläppet för varje möjligt alternativ.

Det svenska företaget AVL/MTC (tidigare Motortestcenter) har vid några tillfällen utfört emissionstester. Kostnaden för ett sådant lär ligga kring 40.000 kronor - förmodligen exklusive moms.

Det är tur att tillverkarna av husbilar är undantagna från kravet på att deklarera CO2-utsläppet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Re: Sv: Re: Nekad sänkning trots intyg

Har TUV upprättat ett Coc intyg för din bil?

CoC betyder "Certificate of Conformity" - alltså "Intyg om överensstämmelse" - och innebär att tillverkaren intygar att en viss fordonsindivid överensstämmer med typningsexemplaret.

Det är således endast sluttillverkaren som kan utfärda ett CoC-dokument. Ett intyg från TÜV är alltså ett intyg av det slag som sedan snart ett år inte längre accepteras av Skatteverket/Transportstyrelsen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nekad sänkning trots intyg

I Finland gäller finska regler.

I Sverige gäller svenska regler.

Att i en svensk diskussion referera till förhållandena i ett annat land, känns inte relevant.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Re: Sv: Re: Nekad sänkning trots intyg

CoC betyder "Certificate of Conformity" - alltså "Intyg om överensstämmelse" - och innebär att tillverkaren intygar att en viss fordonsindivid överensstämmer med typningsexemplaret.

Det är således endast sluttillverkaren som kan utfärda ett CoC-dokument. Ett intyg från TÜV är alltså ett intyg av det slag som sedan snart ett år inte längre accepteras av Skatteverket/Transportstyrelsen.

Det står på intyget -ECE- för export till Finland enligt -EU- direktiven.

Kan vara likadant även här i dag.
Jag har värderna i registreringsbeviset.

Leif
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Det finns nog ingen biltillverkare i världen som utfärdar sanna intyg om man med det menar att intygen speglar verklig drivmedelsförbrukning. Se nedan klipp

BILTILLVERKARNA KAN PÅVERKA TESTRESULTATEN
Regelverket ger tillverkarna stort spelrum att manipulera den bil som ska testas. Nedan följer exempel på hur de kan manipulera bränsleförbrukningen.

Göra bilen lättare genom att exempelvis plocka ur baksätet
Slå av batteriladdningen
Optimera motorstyrningen för låg förbrukning
Använda speciell motorolja
Justera däcken så de har extra lågt rullmotstånd och pumpa dem stenhårt
Tejpa över dörrspringor och handtag för lågt luftmotstånd
Endast använda en bana med en speciell asfalt vid rulltestet
Välj en dag med optimal temperatur där medvinden ska vara den maximalt tillåtna vid testet
Det värde som på detta sätt fastställs blir den uppgivna bränsleförbrukningen, och den är mycket lägre än den verkliga förbrukningen.

Källa: Transport and Environment

Det finns ingen biltillverkare som själva provar & upprättar ett CoC. Detta utförs av ett institut som specialicerat sig på detta i sverige är det Statens Emissionslaboratorium beläget i Studsvik & i Euramobils fall är det TÜV. Provningen utförs medelst robotstyrning på rullande landsväg efter en körcykel enligt bestämd norm. Tillverkaren kan inte plocka ut & lätta fordonet hur som helst eftersom det skall vara så beskaffat som när det skall saluföras. Likaså miljön är styrd.
Jag har väldigt svårt att tro att tillverkaren på något sätt kan påverka hur provet utförs.

Bennie
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Hejsan Kalabra ! Har precis kollat på Caravan Clubs hemsida och där finns en väldigt bra beskrivning om beräkning av nya skatten, har själv råkat ut för felbeskattning och fått värdet 242g/km Men om man beräknar enl. formeln hos CC ska det hamna på 234,594g/km upphöjt 235g/km
Konstantvärde 10523,452+220,500+0-10530,808+(0)+21,450=234,594g/km
Obs nollan inom parentes är den som motsvarar annan växellåda än automat alltså manuell växellåda, jag tänker överklaga beslutet som är en väsentlig höjning från 5642:-/år till 7919:-/år om sedan skillnaden mellan 242g/km och 235g/km ger någon ändrad skatt eller ej lär väl visa sig, men bråka ska jag !!!
hälsningar Hasse L:D
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Bråkade MYCKET med både Transportstyrelsen och Skatteverket för ett år sedan.
En slutsats jag dragit av dessa diskussioner vi hade då är att skall man angripa dom igen så skall det vara på formeln för uträkning av skatten.
Denna formel innehåller ett flertal ingredienser man mycket väl kan diskutera.
Att som flera skriver om att angripa CoC dokumentens användbarhet för att få sänkt skatt är nog ingen framkomlig väg.
En annan väg vore politiskt.nu gällande Co2 beskattning har väldigt väldigt lite att göra med hur mycket Co2 den enskilde skattebetalaren släpper ut.
 
K

Kalabra

Guest
Re: Sv: Nekad sänkning trots intyg

Hejsan Kalabra ! Har precis kollat på Caravan Clubs hemsida och där finns en väldigt bra beskrivning om beräkning av nya skatten, har själv råkat ut för felbeskattning och fått värdet 242g/km Men om man beräknar enl. formeln hos CC ska det hamna på 234,594g/km upphöjt 235g/km
Konstantvärde 10523,452+220,500+0-10530,808+(0)+21,450=234,594g/km
Obs nollan inom parentes är den som motsvarar annan växellåda än automat alltså manuell växellåda, jag tänker överklaga beslutet som är en väsentlig höjning från 5642:-/år till 7919:-/år om sedan skillnaden mellan 242g/km och 235g/km ger någon ändrad skatt eller ej lär väl visa sig, men bråka ska jag !!!
hälsningar Hasse L:D

Tack för formeln!
Jag räknade och kollade och min nuvarande Co2 är uträknad med den.
Däremot så förstår jag inte hur själva nivån för skatten är beräknad för där stämmer det inte längre..

Från Transportstyrelsens hemsida:
62.
PERSONBILAR KLASS 1 – CO2-beskattning, dieseldrivna, skattepliktiga första gången efter utgången av år 2007
PERSONBILAR KLASS II (husbilar), LÄTTA LASTBILAR OCH LÄTTA BUSSAR – CO2-beskattning, dieseldrivna - skattepliktiga första gången efter utgången av år 2010
Grundbeloppet är 360 kronor. Koldioxidbeloppet är 22 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 111 gram. Summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet multipliceras med en bränslefaktor om 2,37. Ett miljötillägg tillkommer med 250 kronor.

Jag tolkar det då som att mitt värde på 219 skall reduceras med 111 och multipliceras med 22kr samt 2,37 och därefter adderas med grundbelopp och miljötillägg.
(219-111= 108)*22kr=2376*2,37=5631kr +360kr+250kr=6241kr
Dock har jag 6734kr i årsskatt..så någonstans gör jag fel.
 
K

Kalabra

Guest
Re: Sv: Nekad sänkning trots intyg

Tack för formeln!
Jag räknade och kollade och min nuvarande Co2 är uträknad med den.
Däremot så förstår jag inte hur själva nivån för skatten är beräknad för där stämmer det inte längre..

Från Transportstyrelsens hemsida:
62.
PERSONBILAR KLASS 1 – CO2-beskattning, dieseldrivna, skattepliktiga första gången efter utgången av år 2007
PERSONBILAR KLASS II (husbilar), LÄTTA LASTBILAR OCH LÄTTA BUSSAR – CO2-beskattning, dieseldrivna - skattepliktiga första gången efter utgången av år 2010
Grundbeloppet är 360 kronor. Koldioxidbeloppet är 22 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 111 gram. Summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet multipliceras med en bränslefaktor om 2,37. Ett miljötillägg tillkommer med 250 kronor.

Jag tolkar det då som att mitt värde på 219 skall reduceras med 111 och multipliceras med 22kr samt 2,37 och därefter adderas med grundbelopp och miljötillägg.
(219-111= 108)*22kr=2376*2,37=5631kr +360kr+250kr=6241kr
Dock har jag 6734kr i årsskatt..så någonstans gör jag fel.


Jag har hittat felet och beräkningen stämmer på öret, ibland läser jag lite för fort..
 
Toppen