Jaha, så var det dags för nålsögat; besiktningen, som numera ska göras vartannat år av min gamla Solifer 5500 med bensinmotor.
Sist hade jag handbromsverkan som var på gnället och jag fick även ett påpekande om att bromsledningarna på vissa ställen började se lite angripna ut.
Tog och borstade bort rosten på dom ställen där rosten tittat fram på dessa ledningar och penslade på med Dinitrol.
Handbromsen tog ungefär som den alltid har tagit så där var det bara att hoppas.
Så lämnar man över nycklarna till besiktaren och visst blir man lite orolig när dom står ute och gasar rätt länge innan bilen kommer in i hallen.
Jag ser när dom hissat den att ena bakhjulet har lite bromsanliggning så jag berättar att bilen stått på vinterförvaring fram till nu och knappt körts nåt så en liten smäll på bromstrumman gör nog skillnad. Och det gjorde det, trots att den fortfarande låg på lite, lite men det antecknades aldrig. Hade fina bromsvärden i övrigt.
Men så kom domen: lastkänningsventilen har beckat ihop och slutat fungera. OK, lätt match då den troligen bara kräver lite motion. Får man hoppas.
Sen var CO-halten modiga 7.6%! Men det har sina orsaker: jag har bytt till sportfilter och även ändrat på CO-skruven just för att den ska gå bättre. Och det gör den! Visserligen med rätt hög förbrukning men den svarar fint på gasen och känns rätt stark.
Nu blir det till att försöka hitta rätt läge för skruven så den klarar en ombesiktning. Kan bli lurigt, man har ju ingen möjlighet att kolla sånt hemma... Har dock för mig att den gode Jankro gjort en fin guide här nånstans där man får veta hur man ska skruva. Får försöka hitta den.
Besiktaren sa också att ett hjullager fram har börjat låta lite men det låter konstigt för båda hjullager är bytta av förre ägaren och den har inte rullat så många mil efter det.
Om handbromsen och bromsledningarna sa dom däremot ingenting så premiärturen sker i övermorgon.
Sist hade jag handbromsverkan som var på gnället och jag fick även ett påpekande om att bromsledningarna på vissa ställen började se lite angripna ut.
Tog och borstade bort rosten på dom ställen där rosten tittat fram på dessa ledningar och penslade på med Dinitrol.
Handbromsen tog ungefär som den alltid har tagit så där var det bara att hoppas.
Så lämnar man över nycklarna till besiktaren och visst blir man lite orolig när dom står ute och gasar rätt länge innan bilen kommer in i hallen.
Jag ser när dom hissat den att ena bakhjulet har lite bromsanliggning så jag berättar att bilen stått på vinterförvaring fram till nu och knappt körts nåt så en liten smäll på bromstrumman gör nog skillnad. Och det gjorde det, trots att den fortfarande låg på lite, lite men det antecknades aldrig. Hade fina bromsvärden i övrigt.
Men så kom domen: lastkänningsventilen har beckat ihop och slutat fungera. OK, lätt match då den troligen bara kräver lite motion. Får man hoppas.
Sen var CO-halten modiga 7.6%! Men det har sina orsaker: jag har bytt till sportfilter och även ändrat på CO-skruven just för att den ska gå bättre. Och det gör den! Visserligen med rätt hög förbrukning men den svarar fint på gasen och känns rätt stark.
Nu blir det till att försöka hitta rätt läge för skruven så den klarar en ombesiktning. Kan bli lurigt, man har ju ingen möjlighet att kolla sånt hemma... Har dock för mig att den gode Jankro gjort en fin guide här nånstans där man får veta hur man ska skruva. Får försöka hitta den.
Besiktaren sa också att ett hjullager fram har börjat låta lite men det låter konstigt för båda hjullager är bytta av förre ägaren och den har inte rullat så många mil efter det.
Om handbromsen och bromsledningarna sa dom däremot ingenting så premiärturen sker i övermorgon.