• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Nedslag på besiktningen: Lastkänningsventil och CO-halt

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Jaha, så var det dags för nålsögat; besiktningen, som numera ska göras vartannat år av min gamla Solifer 5500 med bensinmotor.
Sist hade jag handbromsverkan som var på gnället och jag fick även ett påpekande om att bromsledningarna på vissa ställen började se lite angripna ut.
Tog och borstade bort rosten på dom ställen där rosten tittat fram på dessa ledningar och penslade på med Dinitrol.
Handbromsen tog ungefär som den alltid har tagit så där var det bara att hoppas.

Så lämnar man över nycklarna till besiktaren och visst blir man lite orolig när dom står ute och gasar rätt länge innan bilen kommer in i hallen.
Jag ser när dom hissat den att ena bakhjulet har lite bromsanliggning så jag berättar att bilen stått på vinterförvaring fram till nu och knappt körts nåt så en liten smäll på bromstrumman gör nog skillnad. Och det gjorde det, trots att den fortfarande låg på lite, lite men det antecknades aldrig. Hade fina bromsvärden i övrigt.
Men så kom domen: lastkänningsventilen har beckat ihop och slutat fungera. OK, lätt match då den troligen bara kräver lite motion. Får man hoppas.
Sen var CO-halten modiga 7.6%! Men det har sina orsaker: jag har bytt till sportfilter och även ändrat på CO-skruven just för att den ska gå bättre. Och det gör den! Visserligen med rätt hög förbrukning men den svarar fint på gasen och känns rätt stark.
Nu blir det till att försöka hitta rätt läge för skruven så den klarar en ombesiktning. Kan bli lurigt, man har ju ingen möjlighet att kolla sånt hemma... Har dock för mig att den gode Jankro gjort en fin guide här nånstans där man får veta hur man ska skruva. Får försöka hitta den.
Besiktaren sa också att ett hjullager fram har börjat låta lite men det låter konstigt för båda hjullager är bytta av förre ägaren och den har inte rullat så många mil efter det.
Om handbromsen och bromsledningarna sa dom däremot ingenting så premiärturen sker i övermorgon.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Har kollat med besiktningen nu. Det lite ologiska svaret var att om bilen har ABS (vilket inga husbilar hade då) behövs det inte, annars ska det finnas och man får heller inte plocka bort det, helt eller delvis. Så var det med den saken.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har kollat med besiktningen nu. Det lite ologiska svaret var att om bilen har ABS (vilket inga husbilar hade då) behövs det inte, annars ska det finnas och man får heller inte plocka bort det, helt eller delvis. Så var det med den saken.
Enligt bilprovningen får man inte plocka bort katalysatorn.
Det gjorde jag på en gammal bil och fick ok ändå varje år jag besiktigade.
Det de inte vet om besiktigas inte....
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jaha, så var det dags för nålsögat; besiktningen, som numera ska göras vartannat år av min gamla Solifer 5500 med bensinmotor.
Sist hade jag handbromsverkan som var på gnället och jag fick även ett påpekande om att bromsledningarna på vissa ställen började se lite angripna ut.
Tog och borstade bort rosten på dom ställen där rosten tittat fram på dessa ledningar och penslade på med Dinitrol.
Handbromsen tog ungefär som den alltid har tagit så där var det bara att hoppas.

Så lämnar man över nycklarna till besiktaren och visst blir man lite orolig när dom står ute och gasar rätt länge innan bilen kommer in i hallen.
Jag ser när dom hissat den att ena bakhjulet har lite bromsanliggning så jag berättar att bilen stått på vinterförvaring fram till nu och knappt körts nåt så en liten smäll på bromstrumman gör nog skillnad. Och det gjorde det, trots att den fortfarande låg på lite, lite men det antecknades aldrig. Hade fina bromsvärden i övrigt.
Men så kom domen: lastkänningsventilen har beckat ihop och slutat fungera. OK, lätt match då den troligen bara kräver lite motion. Får man hoppas.
Sen var CO-halten modiga 7.6%! Men det har sina orsaker: jag har bytt till sportfilter och även ändrat på CO-skruven just för att den ska gå bättre. Och det gör den! Visserligen med rätt hög förbrukning men den svarar fint på gasen och känns rätt stark.
Nu blir det till att försöka hitta rätt läge för skruven så den klarar en ombesiktning. Kan bli lurigt, man har ju ingen möjlighet att kolla sånt hemma... Har dock för mig att den gode Jankro gjort en fin guide här nånstans där man får veta hur man ska skruva. Får försöka hitta den.
Besiktaren sa också att ett hjullager fram har börjat låta lite men det låter konstigt för båda hjullager är bytta av förre ägaren och den har inte rullat så många mil efter det.
Om handbromsen och bromsledningarna sa dom däremot ingenting så premiärturen sker i övermorgon.
7.6% är mycket ,bilen ska gå bra också med lägre CO-halt ,min ligger på 0.5% och går hur bra som helst visserligen med extraktorgrenrör men ändå ,finns ingen anledning att dras med hög bränsle förbrukning
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Enligt bilprovningen får man inte plocka bort katalysatorn.
Det gjorde jag på en gammal bil och fick ok ändå varje år jag besiktigade.
Det de inte vet om besiktigas inte....

Det lät konstigt för utan katalysator borde det vara omöjligt at komma ner till dom gränsvärden som gäller för en bil som har avgasrening och katalysator från fabrik. Kanske inte lambdavärdet men HC-värdet borde ha varit helt åt skogen.

@Zlatko Schneberger Visst, det är för mycket men den blev både piggare och trevligare att köra när jag justerade CO-skruven. Och inte direkt törstigare heller, tidigare så låg jag på betydligt lägre CO-värden och då kunde den dra upp emot 1.4-1.5l/mil, nu verkar den ligga på 1.3-1,35.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Vilket strul sedan Bilprovningens monopol upphörde. Ringde Transportstyrelsen och inte ens dom visste vad som gällde ang lastavkänningsventil utan det är upp till varje enskild besiktningsingenjör att tolka detta. Men så kan vi väl inte ha det: regelverket ska väl vara lika för alla oavsett ort och företag? Nja, så länge det finns utrymme för tolkningar så är det tyvärr inte så längre.... Och: lycka till att få tag på en besiktningsingenjör! Tidigare hade Bilprovningen en teknisk avdelning man kunde ringa men den finns inte längre.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Nu har jag bytt ventilen och det var väl ingen hjärnkirurgi direkt och inga nipplar eller bultar satt heller fast onormalt mycket. Visserligen fick jag ta loss hela armen och gamla ventilen då det ställe där den är ledad inne i ventilen hade rostat ihop fullständigt - vilket troligen också var det ursprungliga felet. Men lite våld i ett skruvstäd så fick jag isär det hela (bröt till slut sönder den) och den stora nitformade del som staget löper genom är nu rejält ingeggat med kopparpasta. Fantastiskt att hela denna ventil bara kostar 130,-! Nu återstår att lufta bromsarna men det ska heller inte vara någon match då jag provöppnat båda nipplar utan problem.
Nu ska jag ge mig på CO-halten.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Insåg att det är bättre att någon med rätt utrustning får ställa CO-halten. Men det var inte så lätt som jag trodde! Fick åka till 4 verkstäder innan jag hittade en som hade CO-mätare! Och då var två av dem Meca och en Autoexperten. Han fick skruva rätt rejält för att sänka halten, tyckte han sa två varv! Nu ligger den på strax över 2% och känns fortfarande rätt rapp, ska bli intressant att kolla förbrukningen nu. Besiktning på torsdag men nu är jag inte orolig.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Tankningen blev en besvikelse (kör numera på 98 oktan). 1.54l/mil och då har jag som vanligt legat på styvt 80 i marschfart. :confused:
Den känns dock riktigt bra att köra och är både stark och rapp på gasen, en lång backe som jag tidigare behövde nyttja 3:an för att ta mig upp klarar jag nu på 4:an. Vet inte om man ska experimentera med att dra in CO-skruven ett tredjedels varv mellan varje tankning för att se om det gör någon skillnad men då semestern är slut blir det kanske inte så många mil till avverkade i år.
 
Toppen