• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Nedslag på besiktningen: Lastkänningsventil och CO-halt

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Jaha, så var det dags för nålsögat; besiktningen, som numera ska göras vartannat år av min gamla Solifer 5500 med bensinmotor.
Sist hade jag handbromsverkan som var på gnället och jag fick även ett påpekande om att bromsledningarna på vissa ställen började se lite angripna ut.
Tog och borstade bort rosten på dom ställen där rosten tittat fram på dessa ledningar och penslade på med Dinitrol.
Handbromsen tog ungefär som den alltid har tagit så där var det bara att hoppas.

Så lämnar man över nycklarna till besiktaren och visst blir man lite orolig när dom står ute och gasar rätt länge innan bilen kommer in i hallen.
Jag ser när dom hissat den att ena bakhjulet har lite bromsanliggning så jag berättar att bilen stått på vinterförvaring fram till nu och knappt körts nåt så en liten smäll på bromstrumman gör nog skillnad. Och det gjorde det, trots att den fortfarande låg på lite, lite men det antecknades aldrig. Hade fina bromsvärden i övrigt.
Men så kom domen: lastkänningsventilen har beckat ihop och slutat fungera. OK, lätt match då den troligen bara kräver lite motion. Får man hoppas.
Sen var CO-halten modiga 7.6%! Men det har sina orsaker: jag har bytt till sportfilter och även ändrat på CO-skruven just för att den ska gå bättre. Och det gör den! Visserligen med rätt hög förbrukning men den svarar fint på gasen och känns rätt stark.
Nu blir det till att försöka hitta rätt läge för skruven så den klarar en ombesiktning. Kan bli lurigt, man har ju ingen möjlighet att kolla sånt hemma... Har dock för mig att den gode Jankro gjort en fin guide här nånstans där man får veta hur man ska skruva. Får försöka hitta den.
Besiktaren sa också att ett hjullager fram har börjat låta lite men det låter konstigt för båda hjullager är bytta av förre ägaren och den har inte rullat så många mil efter det.
Om handbromsen och bromsledningarna sa dom däremot ingenting så premiärturen sker i övermorgon.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Känner en som har en LT35 Niesmann Clou där lastkänningsventilen var kass och han fick anmärkning på besiktningen. Den gick inte att rädda och en ny gick inte att uppringa till en sådan gammal bil. Fanns ingen på någon skrot heller. Det blev ett T stycke och han fick igenom bilen i bilprovningen.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Tack @Herbet ! Ja det var den tråden jag letade och jag vet att det är knöligt att gå lite på känn då man inte vet alla förutsättningar, t ex hur den är bestyckad och så och hade man en bredbandslambda vore det nog en annan sak - men det har jag inte. Undrar om det skulle kunna gå att räkna hem en i form av minskad bränsleförbrukning?
@Jörgen & Veronica Etanol (E85) funkar bara på motorer med katalysator och då är det främst HC-halten man vill få ner, inte CO-halten. På dessa motorer bryr man sig inte om eller ens mäter HC-halten men CO-halten får inte överstiga 4.5%.

Jag har alltså inte undersökt lastkänningsventilen än och har jag tur har den bara fastnat. Men du @Dethleffskvalite menar alltså att man kan plocka bort den helt och dom godkänner det?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om det er etter forskriftene vet jeg ikke, men maks bremsevirkning skal en få ved nesten maks last, noe en husbil normalt kjører med og ikke kan redusere. Så teknisk vil et utbytte av ventilen med et rakt rør gi samme virkning.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
OK. Ja, jag kanske ska fråga besiktningen? Men först ska jag undersöka själva ventilen.

Ja en bredbandslambda är inte så blodigt dyr ser jag. 800,- på Biltema och 300,- på Wish. Den Jankro länkat till kostar hela 2400,- och då är det visserligen en tjusig och lättläst display med men det borde ju gå att konvertera signalen mellan 1-5V till samma värden med en vanlig multimeter. Jag tänkte alltså inte mig någon permanent lösning utan man kopplar in den när man ska justera lite.

Sen är ju detta ingen dum komplettering för att enkelt plugga in den vid användning:
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kolla hos www.autodoc.se
De har div olika bromsreduceringsventiler till de äldre Ducato bilarna.
Det borde vara samma som lastkänningsventilen men jag kan ha helt fel.

Om du byter ventilen kommer du även att byta ut bromsvätskan. Win win.
Bromsvätskan kan vara gammal och därför har kanske ventilen gått sönder.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Tar helst bort den om det tillåts. Typisk rätt onödig pryl som börja kan strula med åren. Bytte bromsar bak för 2-3 år sen och då byttes även bromsvätskan så den är relativt fräsch.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Kommer inte ihåg alla detaljerna men det var nog några samtal med Trafikverket och med bilprovningen. Räddningen var nog som tidigare nämnts att husbilen går i princip med bra last hela tiden.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Ska nog höra med bilprovningen om just din bil , om du får plocka väck den . Abs och lätt lastbil och viss årsmodel om jag inte minns fel. Prova och slå i två takt olja så ska du få ner co n.
Mats
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Är ute och husbilar just nu och har även opererat en hand så någon skruvning är inte aktuellt de närmaste två veckorna.
Jag har haft problem med avgasvärden på diverse bilar men samtliga har haft avgasrening. Etanol och tvåtaktsolja har varit föreslagna åtgärder men i min värld gäller detta motorer med avgasrening, nåt som dessa helt saknar så jag tror att det enbart rör sig om en förgasarjustering.
Kan också nämna att jag har växlat till att bara tanka 98 oktan och den blev både starkare och troligen snålare
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har du kollat tändningen med stroboskop lampa. Min bil ska ha 10 graders förtändning. 75 HK bensinare. Har du kollat på tändstiften eller bytt ut dom.
Färgen på stiften säger en hel del. Luftfilter. Det finns även en enkel förvärmning av insugningsluften i början av luftburken, en klaff. Kolla att den inte sitter fast. Det går även att kolla om ax-pumpen fungerar i förgasaren, den går också att justera.
Det kan vara bra att kolla på allt ovanstående innan du skruvar på förgasaren.
Allt hänger ihop.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Jag har efter att ha följt några trådar med Jankros engagemang högställt tändningen. Tidigare så mycket att den spikade men det har jag ändrat nu. Luftfiltret är också utbytt mot ett helt öppet sportfilter på inrådan av samma kille. Originalfiltret har tydligen katastrofalt dålig genomströmning.
Nä, jag tror att jag kan få ordning på CO-halten genom att justera den skruv som justerar detta. Sen kan accpumpen behöva kollas.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Jag har besiktat efter jag tog bort den, allt väl
@Herbet
Har kollat på den nu och den verkar stum. Å andra sidan kostar en ny bara 131,- på Trodo.
En fråga om man nu vill ta bort den helt: räcker det med att plocka bort själva armen eller måste även själva ventilen väck? Tar man bort ventilen åker man på att lufta bromsarna och det vill jag gärna slippa... Det måste jag iofs också om jag byter ventilen men det är tveksamt att jag hinner få den och sen byta den och även få en tid för ombesiktning innan ombesiktningen går ut...
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Många har skrivit i tråden att de har tagit bort ventilen. De har inte haft några problem med besiktningen. Troligen har de ersatt ventilen med något t-stycke eller något liknande. Det framgår inte om de har gjort som du undrar om det går att göra. Att enbart ta bort själva armen till ventilen.
De som som har tagit bort ventilen kanske kan precisera mer exakt vad de har gjort.
Du kan även kolla med Bilprovning om det räcker med att ta bort armen.

Dock tycker jag att det verkar säkrast att ta bort hela ventilen eller byta ut den till en ny. Det är ju ändå bilens bromsar det handlar.
 
Toppen