• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigeringsfel

F

F.d. 53498

Guest
Vi har en Garmin 660 som ibland ger helt vansinniga förslag till vägval. Detta sker både i Sverige och nere i Europa. Om vi t.ex ställer in snabbaste väg från Oskarshamn- Jönköping så vill "Hulda" lura ner oss på en massa småvägar.

Nere i Europa har det vid ett flertal tillfällen hänt att hon vill ta oss i totalt fel vädersträck. Det känns konstigt när man är på väg söderut och bli lotsad så man får solen i nacken. Vi har inte de allra senaste kartorna men vägarna vi kört har funnits betydligt längre än navigatorer funnits.

Vi har provat att ställa in oss som lastbil, personbil och såväl snabbaste som kortaste väg. Känns tokigt att inte kunna lita på Hulda. Vi vet också att hon är ett hjälpmedel och inte den slutliga lösningen men många långa omvägar har hon bjudit oss på. Vi har givetvis också fått se platser vi aldrig annars skulle ha fått se, men det vore kul att få vara med och planera dem.

Är det någon annan som har samma problem. Vad kan felet vara? Är det här fel som är kopplade till Garmin? Det är flera här nere i Spanien med Garmin som har samma erfarenheter.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Navigeringsfel

Hej!
Det låter nästan som ni behöver göra en mjukvaro uppdatering
jag har själv råkat ut för detta,jag gör mina uppdateringar hos elgiganten.

891/per
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Navigeringsfel

Hej! Ämnet (gällande Garmin) har varit uppe tidigare. Du finner dem genom att söka på Garmin och GPS. Vid ett tillfälle skrev jag då:


Bo, kan stärka dig i din uppfattning om din Garmin genom att berätta att vår Streetpilot 330 (cirka 9000 kronor) uppförde sig på exakt samma sätt under vår resa i Frankrike. Vi hade den inställd på buss och snabbaste vägen (vilket brukar innebära att den tar större vägar) men blev ibland erbjudna vägar med en begränsad höjd på 2,5 meter och ibland med en bredd som i alla fall inte översteg bredden på bilen. Problemet kvarstod även när vi valde inställningen med Kortaste vägen - men då kan man ju ha en viss förståelse för vägvalet. Det hände faktiskt vid ett tillfälle att vi körde på en transportväg mellan ett flertal bondgårdar, samtidigt som vi såg riksvägen under närmare en mil några hundra meter från Garmins val. Vi hade heller inga som helst restriktioner när det gällde vägvalet. Alla typer av vägar var tillåtna, alltså även betalvägar.

Till råga på allt gav den sig iväg i rakt felaktig riktning vid ett tillfälle, vilket tog oss nästan en timma att begripa eftersom vi var ute på landsbygden utan några egentliga referenspunkter. Din antydan om att slänga ut skiten genom fönstret genomfor även mitt huvud vid ett flertal tillfällen, fast i min tankevärd ingick även att mosa den med ena foten. Jag hade också just investerat i en ny karta samt haft den inlämnad hos Garmin för översyn just innan resan, men inte blev det bättre för det.

Under hemresan gav vi helt enkelt tusan i att använda GPS:n. Man måste ju tänka på den mentala hälsan också!

Felet, när det gäller vägvalet tror jag, i alla fall vad gäller min GPS är att den låst sig i läget personbil/motorcykel och alltså inte ställer om sig när man ställer in den på buss. Testade även med lastbilsinställning - samma resultat, alltså kostigar. Varför den gav sig iväg åt helt fel håll (nej jag hade ställt in den rätt, så det ligger inte där) och jag kör också alltid med relativt korta inställningar har jag faktiskt ingen förklaring till.

För tillfället gäller alltså: Lita aldrig på en Garmin!![/I]

Hälsningar
Staffan
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Navigeringsfel

Vill börja med att säga att jag har mycket liten kunskap i ämnet, men kan ändå inte låta bli att kommentera. Ämnet är ju högintressant.
Jag har en TomTom och har i stort sett aldrig råkat ut för liknande dumheter. (Om så vore fallet hade den nog åkt ut genom sidorutan, jag hade blivit helt tokig) Själva finessen med en GPS är ju att hitta "rätt väg". Att hitta vägar som Du beskriver är ju sånt som jag lätt klarar själv med mitt "lokalsinne" eller med kartbok.:rolleyes:
Uppdateringar förresten, gör jag hemma vid datorn. Inte ska man väl behöva besöka en återförsäljare för det?
Vore intressant om någon med mer kunskaper än jag, kunde försöka sig på en förklaring.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Navigeringsfel

Hej

Ta fram GPS:en och starta upp. välj verktyg och sedan system. Tryck på om längst ned och titta vad du har för version på mjukvaran. Tror den senaste är 4.70 och går att ladda ner från Garmins hemsida.

Peter.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Navigeringsfel

Hej Fuzzy!

De problem jag haft/ibland fotfarande har med min Garmin har faktiskt inte med bristande uppgradering att göra. Jag har såväl fått en ny GPS från Garmin samt uppgraderat den och problemen kvarstår. Jag har också trott mig förstå (bland annat genom samtal med garminfolk) att just Frankrike är speciellt svårt att installera eftersom deras kartmaterial (det som Garmin använder sig av) inte har graderat vägarnas standard på samma sätt som i andra länder. Men om det är så, eller detta bara är hörsägen, det är jag inte människa att klarlägga.

Till Agnevik kan jag också säga att jag haldrig har beundrat mig själv och min självbehärskning i en så hög grad som då jag undvek att kasta GPS:en i asfalten och hoppa på resterna.

Staffan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Navigeringsfel

Det er stadig utenlandske lastebiler som blir "lurt" av sine GPS inn på skogveier, gangveier og andre trange gjennomfarter her i Norge. Det foreligger ikke informasjon om det er bestemte merker GPS som er årsaken, men jeg lurer på om denne tråden snakker om samme problem.....
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Navigeringsfel

Hej,

Vi åkte i oktober genom Frankrike med en vän som hade TomTom i sin bil och vi hade Garmin 660.

Gissa vad? Båda körde oss olika vägar. Ok. Båda föreslåg lika galna alternativ, små skogsvägar (men olika), i stället för fin bra större väg bredvid. Ingen skillnad därvidlag.

Tur att vi alltid kör med karta + GPS (+PMR-radio). Då behöver man inte ta alla vägar GPS föreslår, utan att använda den som den är: hjälpmedel vid navigering, men det är vi som bestämmer vart!

hälsn
jyrki
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Navigeringsfel

Vad jag förstår, så saknar gps-en information om bredden på vägen. Här i Sverige verkar det som att vägnummer utgör en faktor. Jag har också råkat ut för denna egenhet att Kärringen absolut skall tvinga mig genom snårskogen för att nå en väg med lägre nummer. Gärna en omväg ut på motorväg i onödan. Men jag tycker att det har blivit bättre med åren.
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Navigeringsfel

Hej
Vi har haft MIO 369+ och den har också vissa hyss för sig , blev något bättre efter uppdatering via hemsidan ( som i sig är en katastrof ) men icke förty så har jag nu köpt en Garmin 765T ?!
Kanske denna är bättre får man hoppas och min erfarenhet så drabbas alla fabrikat av progrmeringsfel.
mvh
Bengt
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Navigeringsfel

I somras hamnade vi vid gränsöverfarten mellan Holland och Belgien på smala, asfalterade vägar som gick över åkrar när vi valde "kortaste väg" och "personbil" i vår Nüvi 760. Jag har dessutom en känsla av att vi mellan Wiesbaden och Hesselbach kom till den senare orten norrifrån.

Efter det har vi en kompass liggande på instrumentbrädan och försöker så långt det är möjligt att följa med på papperskarta.

Men - som någon nämnde ovan - GPS:en är bara ett hjälpmedel. Fortfarande är en papperskarta A och O vid navigering.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigeringsfel

Kan det möjligen vara så att ni ställt in den på att "undvika betal- eller motorvägar"? En annan sak är att även i Sverige kan navigatorn få för sig att köra i fel riktning bara för att hitta en snabbare väg till målet.
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Navigeringsfel

I vårt fall var det så.

Gps:en ger ju faktiskt tillbaka det man begär av den och gör sitt jobb utifrån de förutsättningar den får, och det oavsett tillverkare.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52953

Guest
Sv: Navigeringsfel

Jag har en Garmin 660. Vid vår resa söder ut försvann alla kartor i Lybeck.Den blev blank.Vi ringde vår son att skicka ner skivan till vänner i Spanien. Jag försökte att lägga in kartorn igen. Det gick inte. Senare hjäpte mig en norsk datakille mig han kunde inte han heller. Hans teori var att drivern som skulle ta fram kartorna troligtvis hade pajat.När vi kom hem lämnade jag in den där jag köpt den ,jag hade ju garanti på den.I affären kunde de inte få fram några kartor heller, så de sände tillbaks den till garmin.När den kom tillbaka sa de att det inte var något fel och hade det varit något hade jag åstad kommit det. Den var nu med kartor och en räkning till mig på 800 kr.garanti?
Lennart
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Navigeringsfel

Hej alla,

Jag har en Garmin 660. Den tar en ibland ut på konstiga vägar och avkrokar. Jag har kollat flera märken och de har alla mer eller mindre samma problem. Jag har alla nya uppdateringar och det blir inte bättre. Jag trodde också att inställningen lastbil bil etc skulle ändra vägval men så är inte fallet. I kontakt med Garmin svarar de så här: Det skiljer bara mellan fotgängare och övriga val dvs om du väljer lastbil spelar ingen roll. Och då kan man ju fråga varför valen finns?
Så svaret är enkelt, man måste ha koll på karta och se GPSén som ett ytterliggare hjälpmedel.

Ha det
Glädjen
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Navigeringsfel

Jag har en Garmin 760 och har också råkat ut för att den blir "blank". Första gången i södra Danmark. Den gången var jag tvungen att göra en total återställning för att den skulle gå igång ingen. Senast var det utanför Düssedorf med alla motorvägar runtomkring. Den gången gick det att starta om den och då fanns den inlagda rutten kvar.
Det känns inte bra att man inte kan lita på sina hjälpmedel. Jag kör därför med både Garmin och datorn med Autorouote samtidigt och till det håller"multiverktyget" koll på verklighetens relation till kartan i pappersform.

EssoJ
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Navigeringsfel

Hej!

GPS är inte hundraprocentiga, det ska gudarna veta. Normalt söker de upp den närmaste större vägen även om det innebär att man åker 180 grader åt fel håll. Det gäller framför allt om man kör med inställningen lastbil. Läser man instruktionsboken förstår man att den är programmerad att göra så. Se det positiva i det hela - Du får se en massa och fram kommer du förr eller senare.

MVH

Home-car
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Navigeringsfel

Hej. De gpsarna som är utrustade med gyro är dom mer tillförlitliga frågas? Mvh. Olle.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Navigeringsfel

Vill börja med att säga att jag har mycket liten kunskap i ämnet, men kan ändå inte låta bli att kommentera. Ämnet är ju högintressant.
Jag har en TomTom och har i stort sett aldrig råkat ut för liknande dumheter. (Om så vore fallet hade den nog åkt ut genom sidorutan, jag hade blivit helt tokig) Själva finessen med en GPS är ju att hitta "rätt väg". Att hitta vägar som Du beskriver är ju sånt som jag lätt klarar själv med mitt "lokalsinne" eller med kartbok.:rolleyes:
Uppdateringar förresten, gör jag hemma vid datorn. Inte ska man väl behöva besöka en återförsäljare för det?
Vore intressant om någon med mer kunskaper än jag, kunde försöka sig på en förklaring.

Kunde inte sagt eller skrivit detta bättre själv. Instämmer mycket nöjd med tom-tom. Den
är ovärderlig när det gäller att hitta ut ur stora städer till exempel.Perfekt att leda mig till ställplatser och campingplatser tack vare en del POI jag hitta här på detta utmärkta forum.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Navigeringsfel

Har en relativt ny TomTom. Kartmaterialet är dock inte felfritt, trots MapShare.

Har oxå rakat ut för ett haveri (tappade kontakten med satelliterna tidvis) som krävde att den skickades till Holland för reparation. TomTom skötte reklamationen utan anmärkning - dom hämtade och lämnade där jag ville (hämtade på jobbet och lämnade den här hemma) och reparerade utan tjafs (bytte moderkort).

Nu funkar den som förväntat igen men kartfelen finns kvar. Känns till exempel inte vid att Rv 24 finns mellan Mellbystrand och Våxtorp när man väljer snabbaste vägen, utan vill att man kör via Östra Karup och väg 115 till Våxtorp - definitvt inte vare sig närmare, större eller snabbare!
:p
 
Toppen