• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigations kostnad över en 5 års periode

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Når du slår på en gps tar det normalt omlag et halvt minutt før du får den første posisjonen. Det finnes noen nyere sirf kretser som er raskere på "first fix", faktisk like raskt som aGPS! InstantFixII from SiRF promises 5 seconds start-up time -- NaviGadget

Det mobiler med aGPS gjør er å først benytte triangulering på basestasjoner for en pre-fix mens den venter på "first fix". Etter den første posisjon er det løpende informasjon fra gps kretsen og aGPS er ferdig med jobben inntil situasjoner hvor gps-mottakeren ser for få satellitter og en får en ny periode med aGPS.

Google har en utvidet aGPS i Android. Her brukes en kort dialog med en av google sine servere og oppslag i kartleggingen av trådløse nettverk, det ser ut til at databasen blir oppdatert når du får en gps-fix og er ved en ukjent base.

Men uansett det er under oppstart av enheten at aGPS er raskere enn en standard GPS, etter det er det prosessoren og hva den ellers må gjøre som avgjør hastigheten. En smartmobil med navigasjon og en frittstående gps med samme prosessor ville gi mobilen som treg.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

En annan fördel med aGPS är att man initialt inte behöver fri sikt till satelliterna. Detta kan vara avgörande i en bil med alkov eller på en ort med smala gator och höga byggnader.

Även på planeringsstadiet när man befinner sig inomhus kan det vara en stor fördel.

PS! Jag har försökt att ta reda på processorns hastighet på Garmin och TomTom men har inte lyckats. Undrar varför man inte vill uppge dessa?
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Jag har kört med en vanlig Garmin i ganska många år både i personbilar och husbil, jag förstår inte riktigt problemet? Om jag startar navigatorn tillsammans med bilen, brukar den vara klar när man backat ut, eller i övrigt kommit iväg, sedan brukar den snällt leda oss till målet?! :wideeyed:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Jag har kört med en vanlig Garmin i ganska många år både i personbilar och husbil, jag förstår inte riktigt problemet? Om jag startar navigatorn tillsammans med bilen, brukar den vara klar när man backat ut, eller i övrigt kommit iväg, sedan brukar den snällt leda oss till målet?! :wideeyed:

Jag hade problem med att få navigatorn att hitta satelliterna eftersom jag har alkov, i synnerhet på allévägar i Tyskland. Med min dåvarande Nokia utrustad med aGPS och app från Garmin löstes problemet.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Jag har kört med en vanlig Garmin i ganska många år både i personbilar och husbil, jag förstår inte riktigt problemet? Om jag startar navigatorn tillsammans med bilen, brukar den vara klar när man backat ut, eller i övrigt kommit iväg, sedan brukar den snällt leda oss till målet?! :wideeyed:
Håller med!
Min gamla Nüvi 760 behöver ett par minuter på sig att få fix,
medan den nya 3790 startar upp ocf får fix på några sekunder.
Enorm skillnad på dessa två faktiskt!
Funkar till o med inomhus långt från fönster.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Håller med!
Min gamla Nüvi 760 behöver ett par minuter på sig att få fix,
medan den nya 3790 startar upp ocf får fix på några sekunder.
Enorm skillnad på dessa två faktiskt!
Funkar till o med inomhus långt från fönster.

Här finns en förklaring på engelska hur "time to first fix" går till:

Time to first fix
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Här finns en förklaring på engelska hur "time to first fix" går till:

Time to first fix

Dette er gældende den første gang du tænder din gps, eller du ikke bruger den fra sverige til portugal, og så tænder den dernede, så skal den bruge tid til at finde hvor den er.
Da jeg bruger gps'en daglig, er opstart lige så hurtig som min smartphone, der ofte viser min telemast 6km væk.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Hej
Finns det GPS funktion i en IPAD utan 3G ?
Tänkte köpa en sådan och använda ett navigeringsprogram.
 
Toppen