• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigations kostnad över en 5 års periode

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Enkelhet är för mig att slippa diverse prylar för att kunna hitta rätt på mina resor, fotografera, läsa tidningen, lyssna på svensk radio och TV även i utlandet och naturligtvis att kunna ringa och bli uppringd gratis varhelst jag befinner mig, med en pryl som jag alltid har med mig.

Som pensionär sätter jag enkelheten främst, jag har haft alltför många prylar som på kort tid blivit omoderna och blivit liggande. Dit hör navigatorer, netbooks och laptops!

Carnival, du behöver inte vara uppkopplad för att navigera med en app, du kan använda den som vilken navigator som helst men mycket enklare och billigare.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Relax & Deckar

Jag er enig i jeres synspunkter om enkeltheden :)

Der er mange der ikke er enige, det respekterer jeg, derfor forsøgte jeg med denne tråd, med det enkelte som udgangspunkt, nemlig en enkeltstående navigator.
Der er omkostningerne meget overskuelige.

Andre navigations systemer er væsentlig mere uoverskuelige med hensyn til samlede omkostninger, skal man have både smartphone og tab stiger omkostninger væsentligt, for ikke at tale om diverse simkort for opkobling til nettet.

Skal jeg på nettet, for at søge informationer, bruger jeg det billigste og nemmeste alternativ, det er ikke nødvendigvis en opkobling via navigationsanlægget
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Carnival, du behöver inte vara uppkopplad för att navigera med en app, du kan använda den som vilken navigator som helst men mycket enklare och billigare.

Ved jeg ikke behöver uppkobling for at navigere med en köbt app :)

Ikke desmindre nävner du i nästen alle dine indläg om navigations app's, at de er fantastiske isär fordi du kan bruge on-line tjenester som f.eks. Google sök. Dette gör at man ökonomisk er nödt til at tage omkostningerne, for at kunne opkoble sig til nettet med, ellers er det jo nok det dyreste navigationsanläg man kan köbe, og med omkostninger til opkoblingen er det jo netop også dette.

Flertallet af disse navigationsapp kan man ikke overföre sine egne POI :( jo man kan lägge dem til enkeltvis !!!!

Med en garmin:

Tryk: find
Tryk: när
Skriv: valdemarsvik
Tryk: extra
Tryk: egna poi
Tryk: stellpladser

der er nu vist flere hbk stellpladser i valdemarsvik og omegn, med billed og tekster, om du välger en af dem f.eks Valdemarsvik havn.

Hvor mange tryk og skrivelser, skal du göre på en af dine app'er, for at kunne hente oplysninger og billed på stellpladsen i Valdemarsvik ?????.

Tror ikke det kan väre mere enkelt end dette, selv hustruen kan og bruger den daglig, om jeg er med eller ikke :) det borger for anvendeligheden :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Flertallet af disse navigationsapp kan man ikke overföre sine egne POI :( jo man kan lägge dem til enkeltvis !!!!

Man behöver inte traggla med egna POI:s idag, jobbet är redan gjort i form av appar där åtskilliga tusen campingar, ställplatser och aires redan finns inlagda. Om man vill åt HBK:s lista har Hakim redan gjort jobbet med sin app Quickstop till Android.

Det här vet du naturligtvis redan eftersom du har ju en Androidlur och vet hur man handskas med den till skillnad från många andra som fortfarande inte vet vad en app är.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Man behöver inte traggla med egna POI:s idag, jobbet är redan gjort i form av appar där åtskilliga tusen campingar, ställplatser och aires redan finns inlagda. Om man vill åt HBK:s lista har Hakim redan gjort jobbet med sin app Quickstop till Android.

Det här vet du naturligtvis redan eftersom du har ju en Androidlur och vet hur man handskas med den till skillnad från många andra som fortfarande inte vet vad en app är.


Også derfor jag spörger :)

Quickstop er en on-line app ( NB: valdemarsvik havn er ikke med i denne, pladserne er ikke med tekst og billeder )

Tager ikke mange minutter at overföre GPI filer til en Garmin, med tekster og billeder, tror Smeden var ned på 20 sekunder :)

På en tur sydpå, skal man med en smartphone, have 10-15 app og vide hvad hver enkelt kan, og om den er on-line :( dette behöver man ikke tänke på med en enkeltstående navigator ) tror endda at der findes Garmin med opkobling til nettet, for et fast belöb om året : https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=134&pID=73472 så render man ikke ind i uforudsete omkostninger :)

( Med hjälp av Garmin nüLink!-tjänsterna skickas realtidsonlineinformation trådlöst till din nüLink! 2390. I Europa medföljer ett kostnadsfritt ettårigt nüLink!-abonnemang med varje nüLink! 2390. Med nüLink!-tjänsterna får du bl.a. tillgång till Eniro person- och företagssök som du kan använda till att hitta lokala intressanta punkter eller adresser till dina vänner och trafiktjänster som ger dig information om köer och vägarbeten, och sedan dirigeras du automatiskt runt dem på kortast möjliga tid. Andra användbara tjänster som ingår i abonnemanget: väder, filmtider, lokala events, skicka till GPS, flightstatus, valutaomvandlare, Eniro- privat och företagssök och myGarmin™.
)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

der er nu vist flere hbk stellpladser i valdemarsvik og omegn, med billed og tekster, om du välger en af dem f.eks Valdemarsvik havn.

Hvor mange tryk og skrivelser, skal du göre på en af dine app'er, for at kunne hente oplysninger og billed på stellpladsen i Valdemarsvik ?????.

Med Google Maps kan du undersöka platsen noggrant i 360 grader och köra direkt dit med vilken smart telefon som helst:

valdemarsvik.jpg

du kan svänga helt runt och se vad som finns där:

valdemarsvik2.jpg
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Hehe :)

Hvor havde du koordinaterne fra, sögt dom på nettet ??, streetview bruger mycket data, hvad med tekster, hvor lang tid tog det ?? Kan du finde det of-line

Disse App's afpröver og forsöger jeg selv at bruge:
App.jpg

Men men foreträkker min garmin for enkelthedens skyld
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Öppna ikonen Maps ock skriv hamn Valdemarsvik så kan du nästan gissa var den s.k. ställplatsen ligger. Vet du adress eller koordinater tar ikonen Navigation dig direkt till målet med röstvägledning och allt med din Galaxy.

Att Streetview drar data har väl ingen betydelse när du befinner dig i Sverige-Danmark, det ingår ju i abonnemanget.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Öppna ikonen Maps ock skriv hamn Valdemarsvik så kan du nästan gissa var den s.k. ställplatsen ligger. Vet du adress eller koordinater tar ikonen Navigation dig direkt till målet med röstvägledning och allt med din Galaxy.

Att Streetview drar data har väl ingen betydelse när du befinner dig i Sverige-Danmark, det ingår ju i abonnemanget.

Jeg kunne have valgt flere stellpladser, hvor der inta er streetview, også i udlandet. Selv ved din sogning, fik du ingen informationer om pladsen, var du en turist ville du ikke engang väre sikker på du måtte parkere der.

Det jeg ville frem til er, at det inta er enkelt med en smartphone, när man skal bruge 2-3-4 apps for at kunne söge oplysning og tekster til stellplatser, det mest enkle er og bliver enkeltstående navigator, dette selvfölgelig kun min egen antagelse.

ingen omkostninger til internet uppkoblinger
alt i en: nem navigation med få tastetryk
nem installation af POI, mange med tekst og billeder.

Så fakta må väre: Husk at medregne internet omkostningerne til Smartphones, ved ikke hvad det löber op i, hvis man laver den 6 ugers semester, nävnt i förste indläg, men bedömmer belöbet vil väre betydeligt, kontra en ren navigator.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Nu överdriver du Carnival, det räcker väl med 1 app för att söka ställplatser? Prova Promobil Mobil Life +, där har du adress, telefon, pris, beskrivande text och bild, tyvärr tror jag inte att den finns till Android. Ställplatser i form av andras smultronställen kan vara svårare att hitta om de inte redan är inlagda i HBK:s lista.

Någon uppkoppling behövs inte, det har jag försökt att säga minst femtioelva gånger nu. I ditt fall tror jag inte att det beror på språkförbistring utan snarare min oförmåga att förmedla ett budskap att poletten inte ramlar ner.

IMG_0090.jpgIMG_0091.jpgIMG_0092.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Nu överdriver du Carnival, det räcker väl med 1 app för att söka ställplatser? Prova Promobil Mobil Life +, där har du adress, telefon, pris, beskrivande text och bild, tyvärr tror jag inte att den finns till Android. Ställplatser i form av andras smultronställen kan vara svårare att hitta om de inte redan är inlagda i HBK:s lista.

Någon uppkoppling behövs inte, det har jag försökt att säga minst femtioelva gånger nu. I ditt fall tror jag inte att det beror på språkförbistring utan snarare min oförmåga att förmedla ett budskap att poletten inte ramlar ner.

Nej da, poletten er ramlat ned hos mig längesen, men derfor har jag stadig inta samme fanatiske tilgang til hvad man skal bruge eller ikke bruge, men lader folk selv bestemme, det vil altid väre det bedste, jag har inta agiteret fanatisk om Android eller Garmin, bare forsökt at belyse, dom forskellige navigationssystemer.

Du har i nästen alle indläg, om det drejer som om Garmin, Autoroute, eller bare noget med GPS, indföjet diverse indlägg om Iphone/Ipad, I nästen alle indlägg nämner du on-line funktioner, och berömmer netop dette, men du oplyser inta om hvad det koster at bruge alle disse fine funktioner , f.eks i ovennävnte 6 ugers semester.

Vedrörende Promobil den er vel okay, så länge du ikke skal til Danmark, Norge, Frankrig, Spanien og Portugal :( Jeg foreträkker stadigväk, alle poi på er et ställe i en navigator/app, kan inta forstå du inta gör det, istället for at bruge 3-4-5 app's der stadig inta viser det du önsker.


Danmark.jpg Frankrig.jpg Spanien & Portugal.jpg
 

Bilagor

  • Tyskland.jpg
    Tyskland.jpg
    437,4 KB · Visningar: 1

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

GPS-fakta:

  • Mobiler som GPS är KASS
  • Utan mobiltäckning - inga kartor (om man inte varit extra förutseende)
  • Fruktansvärt dålig batteri-tid
  • Alldeles förmånga ställplatser
  • Enormt känslig när man ska ut och Cacha
GARMIN
  • Man ska ha en Garmin för varje ändamål: båten, bilen, naturen, joggingen
  • Snabba GPS-funktioner
  • Bara dom resmål som man behöver
NAVIGON :)

  • Billigt alternativ till GARMIN
Den som inte begriper detta får ju faktiskt skylla sig själv. ;)
 

Bilagor

  • GPS.JPG
    GPS.JPG
    131,6 KB · Visningar: 1

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Vedrörende Promobil den er vel okay, så länge du ikke skal til Danmark, Norge, Frankrig, Spanien og Portugal

Carnival, nu börjar jag bli bekymrad att du inte vill förstå!

Jag skrev ju i förra inlägget att Promobil inte kräver uppkoppling utan kan användas offline liksom navigationsapparna eftersom databaserna lagras i telefonens minne!

Har du redan förträngt detta?
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

:applaus:Tackar, troede efterhånden jag inta fattede en dyt i denne navigationsverden, och var blevet 96 för tid :):). Nu föler jeg mig som en på 25 igen.

Men er andre tilfredse med deres navigationssystemer er det bra, en tilfreds kund er jo den bedste kund.

Gunilla o Kenth, jeres omkostninger for navigation, må väre som förste eksempel i överste indläg :). ingen skjulte omkostninger, 200.000 egna poi i en navigator.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Carnival, nu börjar jag bli bekymrad att du inte vill förstå!

Jag skrev ju i förra inlägget att Promobil inte kräver uppkoppling utan kan användas offline liksom navigationsapparna eftersom databaserna lagras i telefonens minne!

Har du redan förträngt detta?

Det var en henvisning til at Promobil ikke havde mange stellplats oplysninger i de nävnte lande, se de vedhäftetede billeder, de RÖDE er promobil, intet nävnt om promobil opkobling.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Vedrörende Promobil den er vel okay, så länge du ikke skal til Danmark, Norge, Frankrig, Spanien og Portugal :( Jeg foreträkker stadigväk, alle poi på er et ställe i en navigator/app, kan inta forstå du inta gör det, istället for at bruge 3-4-5 app's der stadig inta viser det du önsker.

OK, i de nordiska länderna där ställplatsbegreppet inte är vedertaget finns det inte så många ställplatser vare sig med ADAC, Aires CC, Bordatlas eller Promobil. I övrigt är de ganska heltäckande (ca 15000) för större delen av Europa. Sedan får vi inte glömma att det ligger åtskilliga camping- och ställplatser integrerade i navigeringsapparna som POI:s.

Sedan har vi Hakims Quickstop Europe där HBK:s ställplatser finns med. Mycket lättare än att själv lägga in och uppgradera i en Garmin med allt vad det innebär.

Tycker du att Garmins gpi-filer är heltäckande och har beskrivande text och bild? Jag var som du kanske kommer ihåg själv involverad med att få till bilderna till de första csv-filerna. De ligger fortfarande kvar på http://www.bissman.se/csv/hbk2103.csv men har inte blivit uppgraderade.

Förresten har man väl inte så bråttom att man inte hinner växla app när man besöker Europas olika länder?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Kan man skrivbordsnavigera med IGO PRIMO. Alltså sitta hemma och göra en fejkad tur utan att behöva vara ute och köra ?
Kan man lägga in vikter ,mått mm på fordonet ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Kan man skrivbordsnavigera med IGO PRIMO. Alltså sitta hemma och göra en fejkad tur utan att behöva vara ute och köra ?
Kan man lägga in vikter ,mått mm på fordonet ?

Yes, du kan skapa rutter i förväg. Jag har gjort sådana i både iGO och Navigon för "Romantische Strasse" med ett stort antal delmål. Tyvärr har jag inte hunnit testa ännu, jag hade ont om tid i våras.

Jag tror inte att man kan lägga in vikter och mått men Navigon har ett tillägg "Navigation för lastbilar och husbilar" som tyvärr är dyr, 749 kr.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

OK, i de nordiska länderna där ställplatsbegreppet inte är vedertaget finns det inte så många ställplatser vare sig med ADAC, Aires CC, Bordatlas eller Promobil. I övrigt är de ganska heltäckande (ca 15000) för större delen av Europa. Sedan får vi inte glömma att det ligger åtskilliga camping- och ställplatser integrerade i navigeringsapparna som POI:s.

Alle disse er i min Garmin, ALT of-line klar til brug uden diverse uppkoblinger, eller finde den rette app.

Sedan har vi Hakims Quickstop Europe där HBK:s ställplatser finns med. Mycket lättare än att själv lägga in och uppgradera i en Garmin med allt vad det innebär.

Tager 20 sek at overföre en GPI fil från Hbk forum til SD kart med 150.000 poi på en Garmin. Igen så er de klar til brug of-line modsat Quickstop.

Tycker du att Garmins gpi-filer är heltäckande och har beskrivande text och bild? Jag var som du kanske kommer ihåg själv involverad med att få till bilderna till de första csv-filerna. De ligger fortfarande kvar på http://www.bissman.se/csv/hbk2103.csv men har inte blivit uppgraderade.

Dine er kanske ikke uppdateret, men Hbk's ställplatsliste, uppdateres ca. 1 gang om måneden, alle med de billeder och tekster her fra forum, har man adgang til Dacf i danmark, er deres opdateret også, alt efter hur mycket forandring der har väret.

Garmin filer er det MAN selv gör dem til, man har muligheden at spare platser med billeder och egna kommentarer, eller downloade fra nästen alle der gör poi filer.

Förresten har man väl inte så bråttom att man inte hinner växla app när man besöker Europas olika länder?

Nä, bare det inta sker under körsel, och de er of-line, hva' dom inta alle er

:) Kommentarer skrevet med rödt :)

Nu skal det jo ikke udvikle sig til en kamp imellem det ene eller det andet, eller väre personligt, det var prisomkostningerne ved de forskellige navigationsformer, denne tråd handlede om :)

Jeg har och vil altid väre en nörd, der önsker at pröve alt det nye, det må ligge i mine gener, men det nye har IKKE taget mig med storm, med hensyn til smartphone/iphone/ipad/tab, men indrömmer det ser smart ud, men INTET i disse App slår min gamle navigator, isär fordi jeg selv bestemmer indholdet, nästen ligesom på en Android :cool:
 
Toppen