• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigations kostnad över en 5 års periode

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Hej
Har nyss köpt en Iphone4 och läser och läser men...
Vill ha tips om ett bra navigationsprogram till denna.
Finns tydligen ett antal appar att köpa men vilken av dessa skall man välja ?
Kan man få ett råd och samtidigt info om var man köper detta .
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Kunne ønske mig oplysningerne som Carnival har lagt op til, gældende Nokia N8.
På forhånd tak.
Endnu en gang tak for Carnivals gode tråd - emne - rubrik.:msn_thumbup:

"Indköbspris
Kartuppdateringer
Extra omkostninger ( speedalarm-inapp buy- trafikinfo osv. )
Måneds abb. ved teleudbyder
Kontantkort i utlandet."
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Exakt samma syn på iPhone usla förmåga att telefonen i Danmark, liksom många andra här i HBK.
Men Läs och ta del av beklagar om iPhone.

Du är en mästare på att skapa rykten via hörsägen!

Prova själv någon gång och skaffa dig egen erfarenhet!
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Hej
Har nyss köpt en Iphone4 och läser och läser men...
Vill ha tips om ett bra navigationsprogram till denna.
Finns tydligen ett antal appar att köpa men vilken av dessa skall man välja ?
Kan man få ett råd och samtidigt info om var man köper detta .

Ifölge Knarrevik behövs inta andet end denne: Igo Primo kan downloades på Itunes til en pris 379,-kr.

Er også nogle in-app buy:
  1. Safety Cameras95,00kr
  2. 3D Package (Western Europe)75,00kr
  3. Explorer’s Package (Western Europe)75,00kr
  4. Traffic information service for Western Europe189,00kr
Havde jag haft en Iphone, var det den app jag ville starte med :) Skal jo starte et sted.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Hej
Har nyss köpt en Iphone4 och läser och läser men...
Vill ha tips om ett bra navigationsprogram till denna.
Finns tydligen ett antal appar att köpa men vilken av dessa skall man välja ?
Kan man få ett råd och samtidigt info om var man köper detta .

Jag skulle gradera dem i ordningen iGO Primo, Navigon och Sygic i nämnd ordning.

Jag har testat dem alla på både iPhone och iPad så det är ingen hörsägen som vissa andra ägnar sig åt (då menar jag inte Carnival som hann före).

Navigon och Sygic finns även för Android.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Ifölge Knarrevik behövs inta andet end denne: Igo Primo kan downloades på Itunes til en pris 379,-kr.

Hittar ingen info om vilka kartor som ingår.
Är det appen för Väst Europa jag skall välja och är även skandinavien med på den?.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Hittar ingen info om vilka kartor som ingår.
Är det appen för Väst Europa jag skall välja och är även skandinavien med på den?.

Western Europe innefattar hela Europa utom de forna öststaterna.

Includes 22 countries: Andorra, Austria, Belgium, Denmark, France, Finland, Germany, Gibraltar, Ireland, Italy, Liechtenstein, Luxembourg, Monaco, Netherlands, Norway, Portugal, San Marino, Spain, Sweden, Switzerland, United Kingdom and Vatican.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Western Europe innefattar hela Europa utom de forna öststaterna.

Includes 22 countries: Andorra, Austria, Belgium, Denmark, France, Finland, Germany, Gibraltar, Ireland, Italy, Liechtenstein, Luxembourg, Monaco, Netherlands, Norway, Portugal, San Marino, Spain, Sweden, Switzerland, United Kingdom and Vatican.

Har läst om att man laddar ner kartorna i Iphone och behöver alltså inte vara online för att det skall fungera.Tänker på när man är i utlandet. Är det så ?
Hur fungerar det med uppdateringar och vad kostar det ?
Hur mycket plats tar programmet i telefonen ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Har läst om att man laddar ner kartorna i Iphone och behöver alltså inte vara online för att det skall fungera.Tänker på när man är i utlandet. Är det så ?
Hur fungerar det med uppdateringar och vad kostar det ?
Hur mycket plats tar programmet i telefonen ?

Man behöver inte vara uppkopplad, och det gäller alla de främsta navigeringsapparna.

Jag har fått 3 uppdateringar i år gratis och så lär det bli inom överskådlig tid.

Kartorna är på ca 1,7 GB och appen är på några MB.
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Route66 innefattar även forna Öst-Staterna i köpet gällande EU.
Obegränsad framtida ned-laddning vilket kan var bra när/om det framöver körs till öst med våra husbilar.

I all väl mening, Magnus
Med erfareneht från Navigon som lös GPS, Navman i bilen + Garmin som PDA... TomTom som GPS & som Windows 5 i tfn...Typ 15år in alles.
Bland de första i Sverige med GPS i min HTC3600 tfn... (Opps... en börjar bli gammel) ;)
Men Historia är och förblir Historia! Det är vad som finns & är bra nu å inget annat.. :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Har nu köpt IGO Primo men undrar om det inte går att söka destination med kordinater ?. Hittar inte detta någonstans.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Har nu köpt IGO Primo men undrar om det inte går att söka destination med kordinater ?. Hittar inte detta någonstans.

Sök-Mer-Koordinat!

bild-721217.PNG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Förstår inte varför det skall vara så svårt att använda en telefon till "samtal" och en navigator för "navigering". Har fungerat alldeles utmärkt för egen del kan t.om. prata i telefonen samtidigt som jag har koll på navigatorn. Men troligen är jag inte på topp när det gäller att ha flera bollar i luften samtidigt om man skall hålla på att trycka på pekskärmen för att hitta rätt bland aktuella appar.:rolleyes:

(är det inte så att Apple har någon form av censur när det gäller godkännande av appar?
Kanske man kan kräva en garanti i gengäld för riktigheten i "appen", eller?)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Förstår inte varför det skall vara så svårt att använda en telefon till "samtal" och en navigator för "navigering". Har fungerat alldeles utmärkt för egen del kan t.om. prata i telefonen samtidigt som jag har koll på navigatorn. Men troligen är jag inte på topp när det gäller att ha flera bollar i luften samtidigt om man skall hålla på att trycka på pekskärmen för att hitta rätt bland aktuella appar.:rolleyes:

(är det inte så att Apple har någon form av censur när det gäller godkännande av appar?
Kanske man kan kräva en garanti i gengäld för riktigheten i "appen", eller?)

Det går utmärkt att prata i telefonen samtidigt som man navigerar, tex med handsfree.

Apple godkänner alla appar som läggs in på App Store, det borgar för viss kvalitet och framför allt säkerhet (virus m.m.).
Men det finns de som öppnar (jailbreakar) sin lur för att på så sätt lägga in appar från svarta marknaden.

Ett av skälen till att använda en app för navigering istället för fast navigator är att apparna har ytteligare en dimension i form av uppkoppling till Internet (Google local search).
Av det skälet behöver man inte veta adress eller koordinater för att hitta resmål, det räcker med de sökkriterier vi använder med Google.
Ett annat är att navigatorn alltid finns till hands vare sig det gäller kör- eller gångläge.

För oss husbilsresenärer finns det idag flera appar för ställplatser med åtskilliga tusen platser inlagda för en billig penning (28-45 kr).
Dessa uppdateras kontinuerligt och vissa kan användas offline med koppling till en navigeringsapp.

De stora tillverkarna lägger sina resurser på appar och slutar i stor utsträckning med egen tillverkning av navigatorer i dagsläget.
Det senaste exemplet är Garmins köp av appen Navigon som de har vidareutvecklat och förfinat.
Det säljs idag mångfalt fler telefoner (100-tals miljoner) än navigatorer.

PS! Jag glömde säga att priset på en bra navigeringsapp finns från under 400 kr.

Ett exempel på "Google local Search" är när jag för ett tag sedan behövde en släpkärra. Jag sökte i iGO på släpkärra och fick upp de platser i närheten där jag kunde hyra en, med adress, telefonnummer och koordinater.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Da en smartphone, åbenbart efter mange indlæg, er bedst med opkobling til internettet.

Dette må jo derfor også være tilfældet i udlandet, så for at få et reelt billed af omkostningerne, skulle oplysning om abbn og diverse kort i udlandet, lægges til i første indlæg for at give fyldstgørende info, mellem diverse navigationmetoder.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Förstår inte varför det skall vara så svårt att använda en telefon till "samtal" och en navigator för "navigering". Har fungerat alldeles utmärkt för egen del kan t.om. prata i telefonen samtidigt som jag har koll på navigatorn. Men troligen är jag inte på topp när det gäller att ha flera bollar i luften samtidigt om man skall hålla på att trycka på pekskärmen för att hitta rätt bland aktuella appar.:rolleyes:

(är det inte så att Apple har någon form av censur när det gäller godkännande av appar?
Kanske man kan kräva en garanti i gengäld för riktigheten i "appen", eller?)
Tack för dessa ord Decker, jag känner likadant!

Märklig tråd, Carneval inleder med GPS och kostnader i sitt första inlägg (intressant), därefter tappar jag sammanhanget i följande diskussionen som blir allt ”spretigare”?

En rationell inte alltför ”prylstyrd” person klarar nog ut sina behov baserat på sin och sin partners(?) gemensamma behovssituation enligt ex följande;
# faktiska och rimliga ”sakbehov” inom familjen betr data (fast/mobilt), telefonerande (prat/data), navigation (i bil/bilar/till fots) och krav på all aktuell info i alla lägen (samt ev ytterligare)?
# lösningar/hjälpmedel i form av fast GPS i bil, PC i bil, kartbok, enkel mobiltfn (för samtal … ), alltid senaste datormobil (en st var för allt … ), mmm?
# alla berörda inom familjen funderar över sina separata och totala gemensamma kostnader, är det verkligen nödvändigt att ”alltid ha all världens info tillhands i sin egna lilla apparat som kan och gör allt” oavsett totalkostnader?
Alla inom familjen kanske inte är ”teknikfrikar” med superintresse av att lägga massor av sin fritid …. på att hålla igång mer eller mindre avancerade/utvecklade prylar med skenande kostnader och tidsförbrukning som resultat?

Jag för min del tror på att ”bra prylar” ska vara så enkla och allmänna som möjligt i förhållande till de behov som de skall tillgodose (underhåll av progr och input/utbildning etc måste vara minimalt, det finns ju också andra intressen här i livet som konkurrerar om tiden)!

Dvs en för alla i familjen begriplig och lättanvänd GPS skall alltid sitta fast och utan problem vara omedelbart och enkelt användbar i bilen/bilarna!
Telefon för prat skall vara enkel, lätt < 80 gr, ha bra talljud, ingen vara stor otymplig "tegelsten" med vikt >90 gr (som dessutom i praktiken och teknikhetsen måste bytas redan efter 1-2 år = okända kostnader). Datorn har jag ändå och på rätt platser ... !

Behov inte teknik(-intressen) styr åtm våra val och jag tror att det blir billigast också, det är argument som jag inte begråter - och Kicki är nöjd med prylars begriplighet (utan att "offra" tid på onödigt komplicerade prylar)!
 
Toppen