• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigation Copilot

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Kör du iPhone/IOS?
Jag har en Android 11 OS telefon, Samsung S20+.
Verkar i så fall att det skiljer mellan versionerna för IOS (Apple) respektive Android (Google).
Skulle inte förvåna mej.

Men, jag tycker inte att det skulle hindra möjligheten att tvinga in CoPilot på en färja.
Har dock ingen iPhone eller iPad, så jag kan inte kolla.
 
F

F.d. 22252

Guest
Men skulle inte Trelleborg - Rostock vara en bra och billigare väg? 19 mil plus broavgift blir nog dyrare. Har ju en Huaweiplatta men osäker om jag ska skaffa copilote man vill ju att flera vettiga vägar ska komma upp som val annars blir det och testa med Maps som vanligt.
Kostnaden för en bra App är ju försumbar om man börjar räkna på restid och bränslekostnader, men man vill ju ha den bästa.
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Har du testat TomTom Go? Jag använder både app och navigator och är i stort sett nöjd med bägge. Vet inte om det finns nån provperiod på appen. Navigatorn använder jag till längre resor, planerar i datorn och skickar till navigatorn när jag är klar. Appen när jag letar Ställplatser för natten. Funkar bra ihop med HBK Ställplatser i iOS. Du har ju en iPhone liggandes så testa i den.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kommer ihåg att vi pratade om det, ja jag har en iphone 7 som bara ligger men att använda den gör att jag får nervösa besvär.
Kanske finns en testversion till android.
Men både Sygic och Igo använder ju tomtoms kartor.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Enklast att göra 2 rutter, en till utresehamn och en från ankomsthamn till målet. Restider mm blir alltid fel när en färja är inblandad.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Inte säker på att du kan använda TomTom Go direkt med HBK Husbilsplatser i Android. Det står ju så här på knappen när man ska välja navigator: Navigera hit med TomTom GO (iOS)
Säker någon i klubben som vet.
iphone 7 som bara ligger men att använda den gör att jag får nervösa besvär.
Bara att testa! Ingen som ser om du gör fel.
 
F

F.d. 22252

Guest
Inte säker på att du kan använda TomTom Go direkt med HBK Husbilsplatser i Android. Det står ju så här på knappen när man ska välja navigator: Navigera hit med TomTom GO (iOS)
Säker någon i klubben som vet.

Bara att testa! Ingen som ser om du gör fel.
För liten skärm för att surfa i på en iphone 7 , fick den av min son och testade att den fungerade men den är bra mycket sämre än min huawei.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Inte säker på att du kan använda TomTom Go direkt med HBK Husbilsplatser i Android. Det står ju så här på knappen när man ska välja navigator: Navigera hit med TomTom GO (iOS)
Säker någon i klubben som vet.

Bara att testa! Ingen som ser om du gör fel.
Vi har tyvärr inte lyckats koppla upp TomTom GO Mobile Androidversionen direkt från HBP (restriktioner i TomTom-appen). :(

Däremot finns det POI-filer att ladda ner, se under Mer.../Filer i blå listen, till både TomTom navigatorer och mobilappen (OV2 format).
Importeras via TomTom Direct eller TomTom MyDrive (mobilappen).

Anm. TomTom MyDrive fungerar inte för POI-filer i den senaste versionen av TomTom GO Mobile. Tror inte de har fixat den buggen ännu.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja jag funderar ju på att skaffa Copilote, Men jag har inte kommit så långt att jag letat på någon demo än. Jag vill ha samma vy som sygic att köra efter. Men ingen av dom var ju bra på färjor men det är ju inte prio 1. Testade med maps Åbo - Stockholm och den visade rätt väg med färjan jag hade nästan räknat med en liten sväng runt Haparanda.
Känns som om flera gjort marknadsundersökningen tidigare. Jag är tveksam om någon klarar färjor bra eftersom det är fler parametrar än bara färjesträckan det handlar om. Det är färjepriser avgångstider längden på husbilen osv.
Jag kommer nog oavsett vilken app jag fastnar för ändå sitta och räkna igenom allt och lägga rutten till färjelägena. Ifrån färjelägena kan vara svårare eftersom man inte kan få kontakt med varken gps eller något annat under båtresan utan får göra ny rutt eller ta fram en sparad. Sen när man sitter i husbilen och ska åka av och startat allt så kan gps göra timeout för den inte hittar satteliter och då ska man bråka med det när kön startar.
När man kommer av båten ska man ju hitta vägen därifrån och det går ju i ett hamnområde där kanske inte det finns tydliga vägar som gps appen har kartor för och att man ändrar hit och dit verkar vara vanligt. Är det sen mörkt blir det lite jobbigt en stund. Även om man lyckats som jag gjort en gång att lägga upp en rutt via färja så gillar inte appen att vara utan sattellitkontakt och man vill inte ha den på hela resan eftersom det suger en del batteri osv. När man sen kommer fram och slår på är den totalt förvirrad ett nytt land många mil bort.
Det knepiga är att maps verkar fatta det hela snabbt så en mobil med maps klarar problemet lätt. Sen kan man få igång sin rutt i gps appen.
 

Trell

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
872
Medlemskap
2021
Jag har haft kontakt med Suporten på Copilot angående problemen
med att lägga in färjelinjen ex. Gedser - Rostock.
Efter många Mail fram och tillbaka utan lösning fick jag följande svar

Hej Gunnar,

Färjetrafiken är stängd på grund av Covid. detta förmodligen anledningen till att Copilot tillhandahöll en rutt till din destination genom att undvika färjaövergången.

Läs om färjor på Scandlines’ COVID-19 initiatives on the ferries and in the BorderShops

Du kan också kontrollera färjor i Skandinavien genom att google i de lokala nyheterna i landet.

jag vet inte om detta verkligen stämmer fungerar bra på läsplatta Huawei
men inte på ipaden
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Om jag lägger miljövänligast rutt Ödåkra till Rostock avfärd idag så väljer TomTom färjan Trelleborg Rostock. Om jag väljer snabbaste så tar den Öresundsbron och Gedser Rostock. Sätter jag en punkt i Trelleborg så tar den färjan till Rostock. Hur gör Copilot?
 
F

F.d. 22252

Guest
Precis så ska det ju fungera men varken maps elle igo gör så. Synd att det bara är tomtom som klarar det är det samma på appen som i gps.
 

Trell

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
872
Medlemskap
2021
Normalt när Copilot fungerade valde jag Gedser - Rostock inga problem samma som Tom Tom.
Jag tror att efter jag uppgraderade Copilot på ipaden så blev det problem, kan inte välja färjor den tar bara landvägen
kan inte välja snabbast väg. Kan inte bero på att dom ändrat för Covid 19 har aldrig Copilot uppkopplad mot nätet,
äldre installationer tror jag fungerar
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Det finns olika delval, men om vi tar huvudalternativen i min CoPilot (Android):
  • Snabbaste rutt: Via färja Gedser-Rostock (val Öresundsbron eller HH)
  • Kortaste rutt: Via färja Trelleborg-Rostock (val via färja Gedser-Rostock)
  • Praktisk rutt: Trelleborg-Rostock (val via färja Rödby-Puttgarten)
Vad man menar med Praktisk har jag faktiskt inte kollat upp, använder alltid Snabbaste, men väljer ibland att manuellt styra in CoP på den väg jag önskar (t ex intressant B-väg i Tysklnad).
Miljövänligt val finns inte.
 

Trell

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
872
Medlemskap
2021
Hej

På den version jag har på Copilot tror att det är senaste finns inte snabbastväg att välja
bara praktisk och kortas väg, men jag har Copilot på en läsplatta Android och där funkar det.

jag skulle inte uppgradera Copilot i dag utan vänta
 
Toppen