• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigation Copilot

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Intressant att höra: Kan du välja Snabbaste rutt på din iPad (kan ju inte Trell)?

Ser att du försökt tvinga CoP att åka via Trelleborg;
Det behöver jag inte göra, jag väljer enbart ett resmål i Rostock, väljer sedan Kortaste rutt (gå via menyn, eller klicka på bilen ner till vänster i din bild ovan).
Då väljer min (Android-) CoPilot raka spåret via Trelleborg och färjan till Rostock och resmålet.
Blir det samma i din (IOS-) CoPilot?
 

Trell

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
872
Medlemskap
2021
Hej Hasse

Vilken version har du på Copilot jag har 10.19.0.1355
Saknar möjlighet att välja snabbast väg m.m
 
F

F.d. 22252

Guest
Du har väl inte bockat av motorvägar? Kortaste vägen går väl öster om motorvägen. Själv så kollar jag av vägarna med maps eftersom man på ett enkelt sätt får ut en del data uan att vara tvungen att lägga upp nya rutter. Kortast är väldigt sällan jag tar eftersom det ofta blir en jobbig körning som tar längre tid Snabbast kan ju fungera men finns det en motorväg i närheten tar den ofta den eftersom den räknar på maxhastigheten på vägen och det stämmer inte alltid med husbil, kanske en version gjord för husbilar kan vara bättre om man implementerat en lägre antagen medelhastighet.
Sen finns det i olika appar ett antal olika ruttval såsom praktisk ekologisk lätt osv. Man kan nog inte vara säker på att de är lika i olika appar eftersom man oftast inte får reda på vad det står för. Som jag antar har man olika algoritmer som man använder för beräkning och enda sättet är att jämföra via olika ruttval jämföra körd sträcka. Det jag saknar som blivit aktuellt de sista åren är " undvik rondeller" eftersom det tar tid drar mycket bränsle sliter på både förare och bil. Brukar sitta och zooma i de olika förslag man får och ibland vimlar det av små rondeller ofta utan mening eftersom det inte finns några anslutande vägar.
De används enbart som farthinder.
 

Trell

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
872
Medlemskap
2021
Jag har om installerat programmet flera gånger men antaglig gjort något fel.
Raderar på skrivbordet och söker upp programmet på nytt i App Stor och hämtar.
Men ingen skillnad saknar snabbast väg
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Jag har om installerat programmet flera gånger men antaglig gjort något fel.
Raderar på skrivbordet och söker upp programmet på nytt i App Stor och hämtar.
Men ingen skillnad saknar snabbast väg
Kanske en dum fråga, men here goes;

Tar du bort ikonen från skrivbordet på nallen/plattan eller raderar du programmet?
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Jag saknar också alternativ ”snabbast väg”, samt kan inte lägga rutt över en färjelinje. Kör senaste version av iOS-appen 10.19.0.1355 (10.19.0.1405 är senaste Android), men har fortfarande iOS 13.3. och inte uppdaterat till senaste iOS 14.4.

@Håkan @Trell Vilken version av operativet har ni? Kan det vara ett inte uppdaterat operativsystem som ställer till det?
 

Trell

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
872
Medlemskap
2021
Ingen dum fråga men kanske ett dumt svar raderar ikonen på skrivbord trycker på den och väljer radera app.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ingen dum fråga men kanske ett dumt svar raderar ikonen på skrivbord trycker på den och väljer radera app.
En dum kommentar igen: Det räcker inte att ta bort den från skrivbordet - du måste avinstallera den. Den måste bort helt och hållet från enheten.
Men, nu är det ju så också, jag är helt rudis i Apple-världen. Vad betyder t ex "radera app"? Från hemskärmen? Eller helt från enheten?
Men avinstallera heter det i alla fall i Android OS.

Det är ju även lite skumt att du inte får samma nya version som Hasse (14.4) när du ominstallerar?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
En dum kommentar igen: Det räcker inte att ta bort den från skrivbordet - du måste avinstallera den. Den måste bort helt och hållet från enheten.
Men, nu är det ju så också, jag är helt rudis i Apple-världen. Vad betyder t ex "radera app"? Från hemskärmen? Eller helt från enheten?
Men avinstallera heter det i alla fall i Android OS.

Det är ju även lite skumt att du inte får samma nya version som Hasse (14.4) när du ominstallerar?
I apple världen så räcker det att radera ikonen på skärmen. 14.4 är senaste operativsystemet
 
Toppen