• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Nackdelar lång husbil?

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Hej Jimka171B, som du ser så verkar det mest vara ägare av kortare husbilar som har besvär av bilar över 7m.
Tänker man sig bara för, så man inte stör eller förstör så går det oftast bra.
Visst måste jag ta 2 P-rutor på längden på små parkeringar, men det har sällan varit något problem
Vår husbil är ca. 9m, jag eller min sambo har inga som helst problem med den (eller småbilsfolket), och hon älskar att köra den, parkera, campa i den m.m.
så bli inte avskräckt av "småbilsfolket".
Vikt och höjd är det ända som hindrat oss någon enstaka gång.
Provkör tilltänkt husbil, alla ska provköra så man kan byta av varandra, upplever partnern att husbilen är för stor att köra m.m. köp en mindre.
Det kryllar av tanter som bara åker med i husbilar, stackars dem, alla ska tycka om att köra, vilket är halva nöjet.
Bra PeterK.
Håller med till 100 %.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Japp. Vi har också bytt till kortare bil. Den förra var 720 cm, den här är knappt 710 cm. :) Skämt åsido. Jag gillar långa snygga premiumbilar!
 

Aaberg57

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Norge
HBK-Nr
20178
Medlemskap
2025
Vi har en bil på 8,4m. reist i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Belgien og Holland. Overnattet på stellplasser, campingplasser og fricamping, aldri hatt noe problem med lengden. Du må være oppmerksom på at bakenden på bilen får litt større utslag når du svinger.[stort overheng fra bakre aksel] Når du kjører en bil på 5,5m eller 8,5m fremover vil du ikke merke noen forskjell. Bredden og høyden er det som betyr noen ved kjørsel. Så er det naturlig at ved vintercamping vil energiforbruket for oppvarming øke iom større volum som skal oppvarmes. Du vil også få problem med og finne parkeringsplass i bysentra ol. det vil også en bil på 5,5m. Vi handler oftest på store kjøpesentra der er det store parkering og du alltid vil finne nok parkeringsplass på slike steder. Slik vi ser det vil vi alltid komme greit frem der også en buss kan kjøre, ref Trollstigen og for øvrig bysentra hvor det går bybusser.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Och ett tips till , köp automat , jag har varit motståndare till automat ,men för många år sedan när vi skulle byta bil för familjen hade blivit större, så fanns det bara automat , och vi funderade länge men köpte vi den och efteråt kan vi aldrig tänka oss en bil utan automat
 
Toppen