• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Nackdelar lång husbil?

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej Jimka171B, som du ser så verkar det mest vara ägare av kortare husbilar som har besvär av bilar över 7m.
Tänker man sig bara för, så man inte stör eller förstör så går det oftast bra.
Visst måste jag ta 2 P-rutor på längden på små parkeringar, men det har sällan varit något problem
Vår husbil är ca. 9m, jag eller min sambo har inga som helst problem med den (eller småbilsfolket), och hon älskar att köra den, parkera, campa i den m.m.
så bli inte avskräckt av "småbilsfolket".
Vikt och höjd är det ända som hindrat oss någon enstaka gång.
Provkör tilltänkt husbil, alla ska provköra så man kan byta av varandra, upplever partnern att husbilen är för stor att köra m.m. köp en mindre.
Det kryllar av tanter som bara åker med i husbilar, stackars dem, alla ska tycka om att köra, vilket är halva nöjet.

Som du beskriver det fungerar det ju oftast rätt bra, men det andra fallet, när man ställer sig tvärs över ett antal p-rutor för att man
inte hittar en tillräckligt stor parkering i närheten är väl betydligt större. Det är ju ett av det problem man bör ställa in sig på när man köper en lång bil, att det faktiskt på många ställen finns ganska få lämpliga (och tillåtna) platser för så stora fordon. Utan man får räkna med att man får parkera en bit bort och gå, cykla eller ta kollektiva trafikmedel om man skall följa parkerings och trafikregler, och dessutom visa hänsyn till övriga
som också behöver parkera!
 
Senast ändrad:

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Herre gud vad det spårade ur.
Någon som ville veta fördel/nackdel kort/lång bil.
Det övergick i parkerings politik.
Jag har inte sett att någon lång husbil som tagit två ställplatser, eller två campingplatser.
Men vad gör det om man står på två P-platser om man ska gå in å handla lite mat.
Man ställer ju sig ändå längst ut på parkeringen.
Alla som kommer med personbil ska ju stå så nära entrén som det bara går.
Eller helst köra in i affären.
Snacka om I-landsproblem, i Ukraina hade de varit överlyckliga om vi kom dit å dubbelparkerade.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Herre gud vad det spårade ur.
Någon som ville veta fördel/nackdel kort/lång bil.
Det övergick i parkerings politik.
Jag har inte sett att någon lång husbil som tagit två ställplatser, eller två campingplatser.
Men vad gör det om man står på två P-platser om man ska gå in å handla lite mat.
Man ställer ju sig ändå längst ut på parkeringen.
Alla som kommer med personbil ska ju stå så nära entrén som det bara går.
Eller helst köra in i affären.
Snacka om I-landsproblem, i Ukraina hade de varit överlyckliga om vi kom dit å dubbelparkerade.

Att blanda in vad som väl är världens f.n. största humanitära katastrof i våra lyxproblem om husbilar, är väl rätt osmakligt?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Håller med.. tycker synd om min 55 åriga tant som bara kan åka med. Hon har och vill inte ta körkort. Lite synd men så är det...

Hade vart perfekt med en till som kan köra om jag blir sjuk....
Min 59-taggare började med teorin till ett C1, men när hon fick reda på att det räckte med att regga om husbilen (då tung lastbil) till PB2 så föll jag i fällan och fick vackert regga om med mer än fördubblad skatt :swoon:
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Min 59-taggare började med teorin till ett C1, men när hon fick reda på att det räckte med att regga om husbilen (då tung lastbil) till PB2 så föll jag i fällan och fick vackert regga om med mer än fördubblad skatt :swoon:
Hehe.

Men min fru har bara cykelkörkort från grundskolan :spinny:
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Min kollega sa köp så stor du har råd med när jag köpte min 9-10m båt och det har jag inte ångrat , vet inte om det går att jämföra , lycka till iallafall med vad det blir
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hej
Vi står i begrepp att köpa en lång husbil, 8,60 meter närmare bestämt.
Vill gärna höra om vad ni har för negativa erfarenheter av långa husbilar, som ni tycker är bra att ha med i beräkningarna.
Sen undrar vi oxå om ni vet något om att det blir svårt med lång husbil i Europa?
Inte att det är dyrare utan mer inte välkommen på campingar osv.
Tack i förhand för svar :)
Jag upplever att det inte nödvändigtvis är totallängden som skapar problem utan längden på överhänget bak. Kanske inte så mycket problem på campingar här hemma men definitivt när det kommer till att köra fordonet ut i naturen.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Herre gud vad det spårade ur.
Någon som ville veta fördel/nackdel kort/lång bil.
Det övergick i parkerings politik.
Jag har inte sett att någon lång husbil som tagit två ställplatser, eller två campingplatser.
Men vad gör det om man står på två P-platser om man ska gå in å handla lite mat.
Man ställer ju sig ändå längst ut på parkeringen.
Alla som kommer med personbil ska ju stå så nära entrén som det bara går.
Eller helst köra in i affären.
Snacka om I-landsproblem, i Ukraina hade de varit överlyckliga om vi kom dit å dubbelparkerade.
Känns inte rätt att säga detta , det finns små och stora problem, men det finns ju en anledning till att p-platser är 2,5x5m ,om vi pratar p-platser, på ställplatser kanske det är 3x7m, på camping större ,om man då kommer med en dubbelt så stor så kanske man ska fundera några ggr ,man kanske ska välja camping
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hur ska du kunna köra husbilen ut i naturen, utan att bryta mot terrängkörningslagen?

Pålle
Som ganska brukligt här så spårar trådarna ur efter ett tag. Det finns ju faktiskt ganska många gamla timmerbilsvägar (ett exempel) som slutar i en vändplan som går utmärkt att användas som en tur ut i naturen och en övernattning. Samma sak med att det finns många trevliga naturrastplatser längs med våra åar och älvar som ger en trevlig naturupplevelse. Inget av detta lär ha något med terrängkörningslagstiftningen att göra.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Frågan kort / lång kan ses i flera perspektiv. Själv har vi ett par gånger bytt ner oss till nu 5,95. Detta på grund av att vi kör "vilt" på små skogsvägar, genom sydeuropeiska byar och småstäder, där vi måst backa och svänga runt täta hörn, osv. Tänk alpvägar, Trollstigen, etc.
Så det rör sig mycket om livsstilen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Trollstigen är ju inget problem numera där kör dom ledigt med turistbussar /L-G
Ja den e en baggis, utmaningarna kommer på samma typ fast som grusväg, har själv trott någon gång att nu har jag hittat något som husbilen inte kommer att klara, men tametusan så klättrar hon bra i löst grus i superbranta uppförsbackar, 4st drivande bakhjul är imponerande.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är två skillnader som man kanske inte tänker på med "långa" bilar och fram VS bakhjulsdrift.
  • Bakhjulsdrift ger bättre fäste om det är slirigt, gräs, rullgrus i backe tex.
  • Bakhjulsdrivna bilar har klart bättre/tvärare svängradie än en lika lång framhjulsdriven bil.
Styrutslaget blir tekniskt begränsat när det finns en drivknut som skall vinklas.

Även med vår 10 metersbil svänger bilen förvånande tvärt vid fullt rattutslag.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Framhjulsdrift är djävulens påfund, i mina ögon bara bra vid ett tillfälle å det är när man skall pröva parkeringsbromsen annars bara dyrt och dåligt :rolleyes:
Det var ju ord och inga visor men i princip har du rätt särskilt vad gäller större och tyngre bilar. Har ju haft och mekat med allt från VW bubblor, Volvo 140,240 och senare Golf , V70 m.m. och det mesta är ju mycket enklare med bakhjulsdrift. Tänk bara en sak som kopplingsbyte....Och hjullager och damasker som måste bytas stup i kvarten på framhjulsdrivna! Så om jag någon gång skulle få för mig att köpa en stor husbil skulle bakhjulsdrift vara självklart!
 
Toppen